Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem

@anon5930:

Spelet har ingen betydelse. Som du ser i videon så kan jag återskapa problemet i menyerna och det gäller båda och inte bara den ena.
Efter jag upptäckte problemet har jag märkt av det när jag spelat Zelda också men det märks inte alls av lika tydligt då små rörelser inte har samma förödande konsekvenser.
I min reddittråd så var det nån som körde speedruns i BOTW som hade haft problem med detta också

Citat:

Happens to mine all the time in BOTW while fall canceling in speedruns. (Basically unequipping your weapon during the first few frames of the throw animation). I do a quick flick of the stick to the left to unequip my weapon, and then let my finger slide off so it returns to center on it's own. It seems like 1/5th of the time it overshoots, registers a move to the right, reequips the weapon, and kills me.

Happens to the All Dungeons WR holder too, so I think it's just a design problem. I think it'll resolve itself though, the stick should get looser over time.

Jag spelar 1-2h om dagen och har inte märkt av någon bättring än så länge. Jag har också provat att kalibrera joysticksen flera gånger utan några förbättringar.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Bakteria:

Lämnade in mina joycons till service pga att min vänstra tappa kontakt hela tiden. Kunde inte vara utan min switch så köpte mig en pro kontroll.

Spelar nästan exklusivt Binding of Isaac just nu och började märka av att när man släpper joysticken för hastigt och den går tillbaka mot mitten så kan den ibland skjuta för hårt tillbaka och ge input åt motsatt håll.

Jag spelade in en video i menyerna där jag försöker reproducera problemet. Värt att notera är att jag överdriver rörelserna för att kunna återskapa problemet tydligt. Det krävs ibland ingen kraft alls för att detta skall uppstå.
https://www.youtube.com/watch?v=PW2yfAfBtes

I just högprecision-spel som BOI eller shovel knight så är det helt ohållbart. Har dött flera gånger på grund av det här. Har aldrig varit med om detta problem med några andra kontroller tidigare. Har försökt att reproducera det på x360, steam kontrollen, ps3 kontrollen, joyconsen men inte lyckats återskapa det.

Gjorde en tråd på reddit men blev nerröstad till döds. Var jätteförvirrande för detta är ju ett genuint problem som behöver lyftas. Flera andra kunde återskapa det men många tyckte inte det var nån stor grej och skyllde på dålig teknik. Vet inte om det handlar om fanboyism eller vad det handlar om.
Fattar inte att man inte vill lyfta ett sånt här problem. Kontrollen kostar 800kr vilket är dyrare än många andra kontrollers på marknaden idag

Testade det du gjorde det var random känns som att vibreringarna orsakar det.
Däremot har jag inte lidit av det i BOI eller dött pga det. Har spelat +60 timmar på BOI.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Bakteria:

Lämnade in mina joycons till service pga att min vänstra tappa kontakt hela tiden. Kunde inte vara utan min switch så köpte mig en pro kontroll.

Fråga! Hur styrde du service? Snackade du med återförsäljare eller med Bergsala direkt? Min är rent löjlig, kan inte luta mig bakåt i soffan ens..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Fråga! Hur styrde du service? Snackade du med återförsäljare eller med Bergsala direkt? Min är rent löjlig, kan inte luta mig bakåt i soffan ens..

Jag köpte min switch i tyskland och skickade in min vänstra joycon till Bergsala direkt, dom var däremot tydliga med att jag först skulle försöka få kontakt med ÅF så att ÅF skickar kontrollen till Bergsala för reparation.

I mitt fall var dom lite dumma i huvudet i tyskland och slutade svara så efter 2 försök med tyskland gick Bergsala med på att jag skickade in kontrollen direkt till dom, så skulle dom kontakta min ÅF i tyskland och lösa det.

Jag tror Bergsala föredrar att du går via ÅF så att dom slipper.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av t3ddyyy:

Jag köpte min switch i tyskland och skickade in min vänstra joycon till Bergsala direkt, dom var däremot tydliga med att jag först skulle försöka få kontakt med ÅF så att ÅF skickar kontrollen till Bergsala för reparation.

I mitt fall var dom lite dumma i huvudet i tyskland och slutade svara så efter 2 försök med tyskland gick Bergsala med på att jag skickade in kontrollen direkt till dom, så skulle dom kontakta min ÅF i tyskland och lösa det.

Jag tror Bergsala föredrar att du går via ÅF så att dom slipper.

Check, då kör jag via ÅF och hoppas på det bästa.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Nintendos årsrapport släpptes precis, och innehåller en hel del intressanta siffror.

Försäljningssiffror i korthet:

Citat:

- 2,74 miljoner Switch-konsoler.
- 2,76 miljoner exemplar utav Breath of the Wild till Switch.
- 5,46 miljoner Switch-spel totalt.

Märk att detta är över 28 dagar efter lanseringen av konsolen. April finns alltså inte med i statistiken.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem

@Arditi:
Inga dåliga siffror för en konsol lanserad under mars månad.

Själv har jag precis beställt mitt andra spel till Switch, Mario Kart 8 Deluxe! I övrigt är det främst Super Mario Odyssey som jag ser fram emot efter BotW. Troligtvis kommer dessa släpp bättra på siffrorna ytterligare

Hade aldrig Wii U, så mig gör det inget att spel portas därifrån.

EDIT: Beställde Mario Kart 8 Deluxe ifrån Spelbutiken igår och det skickades samma dag

Permalänk
Medlem

Någon som beställt Mario Kart 8 Deluxe från Elgiganten och fått det skickat än? Min står fortfarande som reserverad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Exakt, känner att jag inte orkar hålla på med returer och kundtjänst fram och tillbaka just nu.
Förhoppningsvis kommer det något bra erbjudande i sommar som man inte kommer kunna motstå

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som en bra ide, förhoppningsvis har vi börjat få se appar, Virtual Console och sådant med vid den tidpunkten. Hade varit bra om Nintendo kommunicerat vad vi kan vänta oss inom kort, eller så har jag missat detta.

Skrivet av Bakteria:

@anders190:

Spelet har ingen betydelse. Som du ser i videon så kan jag återskapa problemet i menyerna och det gäller båda och inte bara den ena.
Efter jag upptäckte problemet har jag märkt av det när jag spelat Zelda också men det märks inte alls av lika tydligt då små rörelser inte har samma förödande konsekvenser.
I min reddittråd så var det nån som körde speedruns i BOTW som hade haft problem med detta också
Jag spelar 1-2h om dagen och har inte märkt av någon bättring än så länge. Jag har också provat att kalibrera joysticksen flera gånger utan några förbättringar.

Tack för uppdatering och mer info om detta, tror jag vet vad jag ska titta närmare på.
Kan ju vara så att de kontroller som har dessa problem är måndagsexemplar, det låter ändå som ett ganska ovanligt system. Men jag återkommer när jag provat min Pro-kontroller lite närmare. Har dock inte märkt något sådant i Zelda när jag spelat med den. Samtidigt så släpper jag inte styrspakarna när jag spelar så risken kanske är minimal att jag skulle uppleva problemet.

Skrivet av Tiamat:

Testade det du gjorde det var random känns som att vibreringarna orsakar det.
Däremot har jag inte lidit av det i BOI eller dött pga det. Har spelat +60 timmar på BOI.

Hm, går det inaktivera vibrationerna? Borde ju gå att utesluta det isåfall. Samtidigt tycker jag inte de är så kraftiga i de spel jag testat att de borde påverka men vad vet jag. Blir att titta på det för min del också iallafall.

Skrivet av Arditi:

Nintendos årsrapport släpptes precis, och innehåller en hel del intressanta siffror.

Försäljningssiffror i korthet:
Märk att detta är över 28 dagar efter lanseringen av konsolen. April finns alltså inte med i statistiken.

Riktigt bra på en månad faktiskt, speciellt när det bara varit ett större spel som stått för försäljningen med. Tidigare uppgifter har hintat åt att det säljs 1 Zelda per Switch men jag misstänker att Mario Kart kommer dra ifrån rejält framöver då det är en bredare titel. Och riktigt bra med tanke på hur nära efter jul det är också. Frågan är hur det sett ut om Nintendo hade den redo för julhandeln.

Nu brukar jag inte bry mig så mycket om analytiker och vad de tror men många sådanna som uttalat sig verkar tro på en stark försäljning med. Intressant att se om de får rätt, Switch-försäljningen har ju iallafall hållit i sig efter första månaden och nu med Mario Kart men också kommande spel så bör det bara fortsätta.

Skrivet av Eob:

Någon som beställt Mario Kart 8 Deluxe från Elgiganten och fått det skickat än? Min står fortfarande som reserverad

Jag har beställt där men min står fortfarande som reserverad. Valde dock gratisfrakt/snigelfrakt så kan hända att spelet skickas först nästa vecka. Tidigare så skickade Elgiganten (eller om det var Electroworld) ut dessa lika snabbt som det dyrare fraktalternativet på förbokningar.

Valde du den billigaste frakten också? Har du betalat för den som kostar 19kr eller vad det är bör den skickas under dagen iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har beställt där men min står fortfarande som reserverad. Valde dock gratisfrakt/snigelfrakt så kan hända att spelet skickas först nästa vecka. Tidigare så skickade Elgiganten (eller om det var Electroworld) ut dessa lika snabbt som det dyrare fraktalternativet på förbokningar.

Valde du den billigaste frakten också? Har du betalat för den som kostar 19kr eller vad det är bör den skickas under dagen iallafall.

Valde expressfrakten för 29:-. Så hoppas på att den kommer imorgon :).

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon5930:

Hm, går det inaktivera vibrationerna? Borde ju gå att utesluta det isåfall. Samtidigt tycker jag inte de är så kraftiga i de spel jag testat att de borde påverka men vad vet jag. Blir att titta på det för min del också iallafall.

Ja det går att inaktivera vibrationerna har själv inte dem på. Men jag menade att om man drar spakarna hårt eller så snabbt som han gjorde så blir det efterskakningar och dessa medför att den flippar eller som i hans fall han sköt åt fel håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

@anders190:

Spelet har ingen betydelse. Som du ser i videon så kan jag återskapa problemet i menyerna och det gäller båda och inte bara den ena.
Efter jag upptäckte problemet har jag märkt av det när jag spelat Zelda också men det märks inte alls av lika tydligt då små rörelser inte har samma förödande konsekvenser.
I min reddittråd så var det nån som körde speedruns i BOTW som hade haft problem med detta också
Jag spelar 1-2h om dagen och har inte märkt av någon bättring än så länge. Jag har också provat att kalibrera joysticksen flera gånger utan några förbättringar.

Har du testat på något sätt om kontrollen har en stor död zon runt nolläget?
Kolla om det går att kalibrera den om det är möjligt.

Många andra spelkontrollers har stor död zon, vilket är bra mot denna typ av problem och gör att slitage påverkar funktionen mindre, men är samtidigt dåligt ur precisionssynpunkt i vissa spel. Många konsolspel brukar mjukvaruförbättra precisionen för att kompensera för den döda zonen.

Permalänk
Medlem

Nintendos högsta höns lovar upprepade gånger under investerarmötet att Switch kommer att fortsätta sälja bra framöver, då det finns "fler oannonserade titlar" som skall ge konsolen ännu en skjuts framåt:

https://twitter.com/mochi_wsj/status/857553533104672768

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem

“Nintendo Switch, a new home console system that diversifies the ways you can play games, launched during this period on March 3 worldwide and is off to a promising start,” a Nintendo annual earnings report notes. “The sales volume for hardware during this period reached 2.74 million units.”

https://www.thurrott.com/xbox/110125/nintendo-switch-off-stro...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eob:

Valde expressfrakten för 29:-. Så hoppas på att den kommer imorgon :).

Ah.

Jag har fått kvittot skickat till mig men själva spelet ligger forfarande som reserverat. Förmodar att spelet faktiskt skickades idag och när som helst får jag leveransbekräftelsen. Har du sett något nytt med från Elgiganten?
Nu har jag inte personligen så brottom med just detta spel men vore kul att få prova spelet under helgen.

Skrivet av Tiamat:

Ja det går att inaktivera vibrationerna har själv inte dem på. Men jag menade att om man drar spakarna hårt eller så snabbt som han gjorde så blir det efterskakningar och dessa medför att den flippar eller som i hans fall han sköt åt fel håll.

Ah, jo låter rimligt det.

Skrivet av Arditi:

Nintendos högsta höns lovar upprepade gånger under investerarmötet att Switch kommer att fortsätta sälja bra framöver, då det finns "fler oannonserade titlar" som skall ge konsolen ännu en skjuts framåt:

https://twitter.com/mochi_wsj/status/857553533104672768

Låter lovande, får hoppas vi får höra mer specifikt vad som kan komma upp. Mer av allt för min del och gärna spelserier/IP'n som inte fått något spel på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Nintendos högsta höns lovar upprepade gånger under investerarmötet att Switch kommer att fortsätta sälja bra framöver, då det finns "fler oannonserade titlar" som skall ge konsolen ännu en skjuts framåt:

https://twitter.com/mochi_wsj/status/857553533104672768

Skulle gärna hört något om NES Mini och framtida SNES Mini.

Men annars så tycker jag att det var fantastiskt bra siffror gällande Switchen!

Grym framgång för Nintendo - härlig revansch efter WiiU!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eob:

Valde expressfrakten för 29:-. Så hoppas på att den kommer imorgon :).

Jag kan uppdatera med att runt kl 19:00 ikväll så ändrades status till skickad. Då den skickas som brev så vet jag inget om den faktiskt går med postmord redan idag men förutsätter det.

Hoppas din har börjat röra på sig med!

Permalänk
Inaktiv

Xenoblade Chronicles 2 ska fortfarande komma ut under året: http://www.nintendolife.com/news/2017/04/xenoblade_chronicles...

Hm, bara jag som får Skies of Arcadia-vibbar av trailern? Hade för övrigt varit en trevlig titel att släppa som Gamecube VC om det nu verkligen händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag kan uppdatera med att runt kl 19:00 ikväll så ändrades status till skickad. Då den skickas som brev så vet jag inget om den faktiskt går med postmord redan idag men förutsätter det.

Hoppas din har börjat röra på sig med!

Samma här! Får hoppas vi får det imorgon

Permalänk
Medlem

Tror inte att Webhallen har skickat mitt ex. Får nog hitta spelet i affär och avboka från Webhallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eob:

Samma här! Får hoppas vi får det imorgon

Borde finnas hyffsad chans, speciellt för dig med betald frakt.
Gratis/seg-frakten brukar handla om att Elgiganten dröjer med att skicka försändelsen i ett par dagar. Själva leveransen ska gå lika snabbt som vanligt. Iallafall med min tidigare erfarenhet.

Skrivet av Mirialia:

Tror inte att Webhallen har skickat mitt ex. Får nog hitta spelet i affär och avboka från Webhallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tar nog lite längre än 24 timmar med att frakta till månen....
Hoppas du får tag i ett exemplar på annat vis om de inte skickat. Dubbelkollat din kontosida hos Webhallen?

Permalänk
Medlem

@anon5930: Hehe.
Den har stått under "skickade/hämtade" sen några dagar tillbaka. Tror jag. Den kanske hamnade där direkt när jag förbeställde. Men vill minnas att webhallen brukar skicka ut ett sms/mail när dom skickar. Och något sådant har jag inte fått. :/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

@anders190: Hehe.
Den har stått under "skickade/hämtade" sen några dagar tillbaka. Tror jag. Den kanske hamnade där direkt när jag förbeställde. Men vill minnas att webhallen brukar skicka ut ett sms/mail när dom skickar. Och något sådant har jag inte fått. :/

Har aldrig fått email/sms av dem då de skickat något som inte levererats genast (alltså funnits på lager).

Permalänk

Laddade hem Mario Kart 8 Deluxe under morgonen, 529kr och billigare än någon annan svensk butik (finns ännu billigare om man vill krångla med andra regioner). Zelda kommer få sitta i över sommaren iaf.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Laddade hem Mario Kart 8 Deluxe under morgonen, 529kr och billigare än någon annan svensk butik (finns ännu billigare om man vill krångla med andra regioner). Zelda kommer få sitta i över sommaren iaf.

Fast om du tröttnar kan du inte sälja spelet, vilket jag antar att man kan göra med kassetterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Xenoblade Chronicles 2 ska fortfarande komma ut under året: http://www.nintendolife.com/news/2017/04/xenoblade_chronicles...

https://www.youtube.com/watch?v=sJuiTw6nk7A

Hm, bara jag som får Skies of Arcadia-vibbar av trailern? Hade för övrigt varit en trevlig titel att släppa som Gamecube VC om det nu verkligen händer.

Xenoblade Chronicles 2 ser jag fram emot! Jag har första spelet till 3DS, men inte tagit mig igenom det än. Hoppas musiken blir lika bra. Karaktärsdesignen känns lite sådär, hade hellre sett något mer likt de tidigare spelen eller FFXII.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

De nya Zelda amiibo:sen går att förhandsboka

De går att förhandsboka på Inet nu 299:- st:

Permalänk
Inaktiv

Mitt Mario Kart 8 Deluxe kom med posten idag:

Då batteriet nästan var tomt så lyckades jag köra 1,5 varv innan den krävde laddning. Blir att testa i dockat läge men spelet ser väldigt bra även i handhållet läge. Blir nog många trevliga timmar framöver.

Skrivet av Mirialia:

@anders190: Hehe.
Den har stått under "skickade/hämtade" sen några dagar tillbaka. Tror jag. Den kanske hamnade där direkt när jag förbeställde. Men vill minnas att webhallen brukar skicka ut ett sms/mail när dom skickar. Och något sådant har jag inte fått. :/

Ah, får hoppas den dyker upp då.

Skrivet av in a bodybag:

Laddade hem Mario Kart 8 Deluxe under morgonen, 529kr och billigare än någon annan svensk butik (finns ännu billigare om man vill krångla med andra regioner). Zelda kommer få sitta i över sommaren iaf.

Skrivet av hultron:

Fast om du tröttnar kan du inte sälja spelet, vilket jag antar att man kan göra med kassetterna.

Fördelen är ju att man alltid har spelet tillgängligt. Kan vara bra med spel man vet med sig att man nog lär vilja behålla. Men möjligheten att kunna bestämma själv med vad man gör med spelet man köpt är ju värt en del det med. Spelen brukar vara lite billigare i eShop än i butik vid lansering till skillnad från andra digitala plattformar vilket kan motivera digitalt köp.

Skrivet av doomas:

Xenoblade Chronicles 2 ser jag fram emot! Jag har första spelet till 3DS, men inte tagit mig igenom det än. Hoppas musiken blir lika bra. Karaktärsdesignen känns lite sådär, hade hellre sett något mer likt de tidigare spelen eller FFXII.

Samma här, ser gärna mer (J)RPG-titlar till plattformen.
Själv föredrar jag första spelet i Xeno-serien mest, Xenogears, och bortsett från Xenosaga-serien så gillar jag nog rubbet. Personligen hade jag gärna sett en portning av Xenoblade Chronicles X med. Och Xenogears återlanserad eller VC.

Jag håller med om karaktärsdesignen, speciellt då den karaktär som verkar vara huvudpersonen. Boxers med väldigt luftig armor likt Steiners från Final Fantasy IX stör mig något. Får hoppas att det går att byta i spelet bara.

Permalänk
Medlem

För min del har Switchen numera blivit en Puyo Puyo Tetris maskin, funkar både bra Online samt offline i multiplayer, nästan perfekt spel för det. Så gillar ni pusselspel eller rent av Tetris är spelet helt klart värt det.

Tips för er som vill ha det så är det betydligt billigare att köpa från USA ( Ännu mer så från Canada ), EU priset är galet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av Tiamat:

De går att förhandsboka på Inet nu 299:- st:

https://inetimg.se/img/452x339/6609358_0.jpg

Tack så himla mycket! Jag var i Gamestop idag och där fick jag veta att enligt personalen är de figurerna exklusiva för just deras butiker och att de har blivit totalt fullbokade i hela landet. Vad skönt att det inte stämde