Permalänk
Medlem

GPU led röd men allt funkar?

Hej,

Har ett problem (oklart om det är ett problem) jag inte förstår mig på.
Sitter på ett b350 tomahawk kort med en ryzen 1600 CPU. Övriga delar är evga gtx1070, corsair 550w psu och corsair lpx 3200 ddr4.

Mitt problem är att GPU_LED är alltid tänd på moderkortet. Röd lampa som lyser. Manualen säger:
This LED indicates the CPU’s iGPU is not detected and you need to install a graphic card.

Vad jag kan se så funkar dock allting i Windows, rullar på som det ska. Inte hunnit testa så mycket då jag är orolig för just "led lampan".
Någon som kanske har koll härinne? Är detta ett fel jag ska vara orolig över?

Testat följande:
- 1 ram-sticka
- reset cmos
- byta gpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadahu:

Hej,

Har ett problem (oklart om det är ett problem) jag inte förstår mig på.
Sitter på ett b350 tomahawk kort med en ryzen 1600 CPU. Övriga delar är evga gtx1070, corsair 550w psu och corsair lpx 3200 ddr4.

Mitt problem är att GPU_LED är alltid tänd på moderkortet. Röd lampa som lyser. Manualen säger:
This LED indicates the CPU’s iGPU is not detected and you need to install a graphic card.

Vad jag kan se så funkar dock allting i Windows, rullar på som det ska. Inte hunnit testa så mycket då jag är orolig för just "led lampan".
Någon som kanske har koll härinne? Är detta ett fel jag ska vara orolig över?

Testat följande:
- 1 ram-sticka
- reset cmos
- byta gpu

du tror inte det kan vara ett strömproblem, att kortet tror gpu inte får tillräckligt med kraft av psu?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

"CPU's iGPU" - Ryzen har väl inget inbyggt, så det är väl bara för att hjälpa vid felsökning, om man glömt köpa ett grafikkort?

Tror allt är som det ska - annars kan du ju kontakta moderkortstillverkaren?

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

Jag är också inne på detta med att Ryzen int ehar en inbyggt grafikkort... gissar på att framtida CPUer kommer ha grafikkort det därmed detta "fel" då nuvarande inte har?

Finns det någon Ryzen CPU idag som har inbyggt grafikkort? Någon som vet? Testa att goggle lite men verkar som att ingen har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadahu:

Jag är också inne på detta med att Ryzen int ehar en inbyggt grafikkort... gissar på att framtida CPUer kommer ha grafikkort det därmed detta "fel" då nuvarande inte har?

Finns det någon Ryzen CPU idag som har inbyggt grafikkort? Någon som vet? Testa att goggle lite men verkar som att ingen har det.

Ingen processor i Ryzen serien har iGPU (Integrerad Grafik). Dock misstänker jag att Ryzen 3 kommer ha det.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!