Permalänk

5 långa beep på nybygge

Hej!

Har ett väldigt konstigt problem med min nybyggda dator. Den piper 5 långa pip och startar sedan om sig själv. Det är ett gigabyte mobo och sökte upp att det var CPU error vid 5 pip? Tog ut CPUn och kollade pins, inga böjda.

Det som är konstigt är att om jag tar ut ett av mina 2 ram-minnen (oavsett vilken sticka och oavsett slot) så piper det inte, men datorn startar inte. Skärmen upptäcker ingen signal i varken moderkortets dvi-utgång eller grafikkortet.

Jag har ingen aning vad jag ska testa nu. Är CPUn sönder?

i5 7600K
Gigabyte Z170 Gaming K3
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LP

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna upplysa om vilken CPU det gäller och vilket moderkort du har.

Visa signatur

I5 12400F, 32GB DDR4, ASUS RTX 4060
Chassi: Asus
Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G
HTPC = Lenovo L440 Mint Linux

Permalänk

@johnny:
i5 7600K
Gigabyte Z170 Gaming K3

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gissar att moderkortet inte stödjer processorn. Moderkortet är designat för Skylake och behöver troligen en uppdatering av BIOS innan du kan använda Kaby Lake-processor. Det här är ett känt problem som kan uppstå om man inte tänker sig för.

Permalänk

@Andreaz1:
http://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z170-Gaming-K3-rev-10#...

Hur får jag fram vilken BIOS-version jag har då? Står att jag behöver BIOS-version F20 för att min CPU ska stödjas.
Och hur uppdaterar jag bios? Får ju ingen signal på skärmen ens så kan inte komma in i BIOS.

Permalänk
Hedersmedlem

@Anglaborg: Det vet jag inte om du kan utan att starta datorn och starta datorn går ju inte utan processor. Därav detta moment 22. Vissa moderkort stödjer BIOS-uppdatering utan en processor installerad. Om ditt inte gör det är du körd, då får du antingen skaffa en Skylakeprocessor endast för det syftet eller gå till någon hårdvarubutik som kanske kan hjälpa dig mot en mindre kostnad.

Permalänk
Medlem

Efter lite snokande så verkar det som om minnen utanför spec kan ge 5 beeps på Z170, om du kunde låna en sticka eller 2 från någon kompis för att prova så vore det bra.

Visa signatur

Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G

Permalänk

@johnny:
Tänkte på det med, men hittade ingen som har DDR4 minnen...

Permalänk
Medlem

Hm... vad har du för minnen?

Visa signatur

Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G

Permalänk
Medlem

Alla googlingar pekar på att antingen har du satt minnena i fel ram-slots eller så är dina minnen trasiga.

Permalänk
Medlem

Jag tror Inte på trasiga, jag tror mer på att de är snabbare än vad kortet är speccat för.

Visa signatur

Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G

Permalänk

@johnny:
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX

Permalänk

@johnny:
Kollade det med. Men moderkortet säger att standard hastighet är 2133Mhz, mina minnen är 2133Mhz.

Permalänk
Medlem

Kan du kolla dina minnen i någon lokal butik?

Visa signatur

Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G

Permalänk

@Skippy:
Har satt i dom i samma färg på slotsen, testat båda på olika färger, läste vad manualen sa om channels osv.... Inget funkar.

Permalänk

@johnny:
Kolla att dom funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anglaborg:

@johnny:
Kollade det med. Men moderkortet säger att standard hastighet är 2133Mhz, mina minnen är 2133Mhz.

Vilka moduler har du minnena i?

Permalänk

@Skippy:
Har testat att ha i dom i de två slotsen närmast CPUn, funkade inte. Sen har jag testat att ha dom som man ska, varannan och samma färg på slotsen men det funkade inte heller.

Permalänk
Medlem

Du behöver garanterat flasha ditt bios för att göra det kompatibelt med kaby lake. Ditt alternativ är att skaffa en 6k serie cpu, flasha och sedan stoppa in din propp. Eller byta ut ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

De två minnen som passar in på din beskrivning som kortet stödjer är:

CORSAIR 8GB 2Rx8 CMK32GX4M4A2133C13 DS 13-15-15-28
CORSAIR 8GB 2Rx8 CMK64GX4M8A2133C13 DS 13-15-15-28

Om de inte är något av dessa så stöds inte dina minnen officielt.

Visa signatur

Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G

Permalänk

@johnny:
CMK16GX4M2A2133C13
De har jag. Det är alltså kört? Hur kan dom inte passa? Det är ju DDR4?

Inet skriver till och med Minnena är helt kompatibla med Intel's nya Skylake-plattform och Z170-chipsetet.

Permalänk
Medlem

De kan helt klart vara kompatibla med Z170 platformen, jag påpekar bara att de inte finns med på moderkortets "support list"

http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_ga-z170...

Visa signatur

Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G

Permalänk
Medlem

BiZQan kan ochså ha en poäng i att ditt Bios kan vara en för tidig version.
Du kan ju kontakta Inet och fråga vilken version ditt kort har eller så kan du låna en cpu skylake av en kompis och prova då den fungerar med tidigare versioner.

Visa signatur

Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G

Permalänk
Medlem

@Anglaborg:
Det är inte minnena som är problemet även om de kanske inte finns med på listan som stöds så kommer de fungera. Problemet är bios som du måste uppdatera med 6th gen processor.

Permalänk

@johnny:
@iPro:

Det här är alltså omöjligt att lösa utan en äldre CPU som BIOS-versionen stödjer.
Varför gör dom ens såhär....

Permalänk
Medlem

Du kan be @Inet lösa det genom att du skickar in kortet och de flashar det åt dig

Visa signatur

Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G

Permalänk
Medlem

Om du inte kan låna så köp nån billig pentium och flasha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anglaborg:

@johnny:
@iPro:

Det här är alltså omöjligt att lösa utan en äldre CPU som BIOS-versionen stödjer.
Varför gör dom ens såhär....

Enkelt:
För att man ska kunna köra den nyare generationens processor på sitt något äldre moderkort. Har för mig att inet flashar om moderkortet för en femhundring eller nått sånt.

Skickades från m.sweclockers.com