Permalänk
Medlem

Kan inte maximera min RAM

Hej, har nyligen uppgraderat min dator med dessa delar:
https://www.inet.se/produkt/1902864/asus-z170-pro-gaming#meri...
https://www.inet.se/produkt/5300178/intel-core-i5-7600k-3-8-g...
https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Så, för att komma till poängen, jag gör exakt som man ska för att få upp mhz på RAMen från 2133 till 3000, men det funkar inte. Använder mig av X.M.P profilen och allt sånt good stuff, men när jag startar datorn så blir det bara svart skärm och inget mer.

Hjälp!

EDIT: Det är när jag startar om datorn gången efter OCn som det står att det misslyckats och så resetas det.

Permalänk
Inaktiv

Är XMP-profilen på 3000MHz? Hur mycket volt säger BIOS att du ger minnena? Testa att öka på lite där (i lagom mängd) och se ifall du kan få en boot. För skojs skull kan du också kolla i manualen ifall just de RAM-stickorna finns med i listan på kompatibla minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lochoz:

Hej, har nyligen uppgraderat min dator med dessa delar:
https://www.inet.se/produkt/1902864/asus-z170-pro-gaming#meri...
https://www.inet.se/produkt/5300178/intel-core-i5-7600k-3-8-g...
https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Så, för att komma till poängen, jag gör exakt som man ska för att få upp mhz på RAMen från 2133 till 3000, men det funkar inte. Använder mig av X.M.P profilen och allt sånt good stuff, men när jag startar datorn så blir det bara svart skärm och inget mer.

Hjälp!

XMP är ju överklockning, så det finns inga garantier att det fungerar.
Plus att ASUS slänger med en hel del andra saker för att bättra på prestandan när du slår på XMP.

Men den stora frågan är ju om du har senaste UEFI installerad ?
Just minneskompatibilitet är ju en sak som följer med uppdateringar.

Permalänk
Medlem

@anon235564: Ja, 1.35V tror jag det va, hur mycket åt gången? Suger på sånt här och vill inte bränna nåt Kollade det innan jag köpte, och det stod att det skulle funka

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: men det är ju deras pre-set profil? Jag förstår ingenting just nu asså xD tror att UEFIn var från 2011, kan ha helt fel dock, ska kolla sen. Finns det nåt sätt man kan byta UEFI-grejs? Såg online att just det jag hade va rätt kasst, EZ Wizard nånting heter det

Permalänk
Avstängd

får testa att köra manuellt Speed: 3000MHz Tested Latency: 15-17-17-35 Voltage: 1.35V står det på corsairs sida så kan du köra 2t på slutet även fast det inte står om det är 1 eller 2t men 3000 gissar jag på 2T

http://www.corsair.com/en-us/vengeance-lpx-16gb-2x8gb-ddr4-dr... spec taget här

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle nog inte ha kört över 1,5 Volt, men jag tror absolut att du har lite marginal att testa på ifall du kör dem på 1,35 Volt nu. Självklart ska man vara försiktig, men du kan nog gott och väl öka litegrann. Du kan ju öka med ett steg åt gången och se ifall det blir någon skillnad. Men som @Svensktiger sade, det är överklockning som inte är garanterat att fungera.

ASUS EZ-flash ska nog absolut fungera finfint att uppdatera UEFI på, se instruktion. Det ska vara den versionen som finns på ditt moderkort. Jag har bara använd UEFI-flashen som finns på ASUS X79 och X99-moderkort, men det bör fungera likadant. Testa det, sedan kan du gå på att överklocka igen, och även som @lord_vasagos sade att testa helt manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lochoz:

@Svensktiger: men det är ju deras pre-set profil? Jag förstår ingenting just nu asså xD tror att UEFIn var från 2011, kan ha helt fel dock, ska kolla sen. Finns det nåt sätt man kan byta UEFI-grejs? Såg online att just det jag hade va rätt kasst, EZ Wizard nånting heter det

Hehe.. Moderkortet kom ut 2015 så 2011 har du fått från helt fel ställe

Detta är senaste bios:
2017/04/21
Z170 PRO GAMING BIOS 3401
1.Improve system stability
2.Enhance system compatibility

Du kan testa att öka volten med ca 0.01 Dvs 1.36 ist för 1.35.
Öka denna tills du får datorn att boota. Men går den inte igång över 1.45v så är de absolut nått kompabilitetsfel, men testa först att uppdatera bios.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Tackar, ska testa detta omedelbart!

Permalänk
Medlem

@anon235564: Ah okej, tack så mycket!Som sagt sår är jag rätt kass på sånt här^^

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth: Hahaha, ja, helt fel tydligen xD

Tack, det står dock på deras hemsida att dem minnena ska funka bra, men får se
Men det är alltså att det är för lite volt som gör att det blir svart då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

får testa att köra manuellt Speed: 3000MHz Tested Latency: 15-17-17-35 Voltage: 1.35V står det på corsairs sida så kan du köra 2t på slutet även fast det inte står om det är 1 eller 2t men 3000 gissar jag på 2T

http://www.corsair.com/en-us/vengeance-lpx-16gb-2x8gb-ddr4-dr... spec taget här

Menar du TPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här ser man klart o tydligt att det ska va kompatibelt, jag håller på o bryta ihop asså, så mycket pengar inblandat D:
http://imgur.com/a/MrOvk

Permalänk
Medlem

Har du uppgraderat bios/UEFI?
Ofta så lägger tillverkare till stöd för fler minnes modeller mha. uppdateringar.

Uppdatera är steg 1, innan man börjar bråka med specialare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lochoz:

@SpeedRebirth: Hahaha, ja, helt fel tydligen xD

Tack, det står dock på deras hemsida att dem minnena ska funka bra, men får se
Men det är alltså att det är för lite volt som gör att det blir svart då?

Det kan vara volten ja. Som nämnts tidigare så är det ingen garanti att XMP överklockningen fungerar på allas datorer, oavsett om det är cpu, moderkort eller själva RAM stickorna som är problemet. Alla tre måste funka perfekt ihop för att de ska gå smärtfritt. Ingen industriproduktion är 100% perfekt så variationer uppstår alltid på produkterna

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lochoz:

Menar du TPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag menar är "updatera bios/uefi först så du har senaste" och funkar det inte då kan du ställa in alla värden manuellt i uefi och det är värdena som xmp normalt ställer som är cas latency och mhz och volt på minnena men först uppdatera uefi och kör en memtest för att se så minnena är ok

3000 är mhz och cl15 är cas latency och senare siffror brukar benämnas trcd, trp, tras ,cmd och finns många fler subtimings man kan röra som inte är något att bry sig om och dom viktiga är första raddan cas 15-17-17-45 2T som är intressant

under minne i uefi om du kör manuella settings kan du slå in värdena manuellt så du är säker på det blivit rätt settings och 3000mhz vill du köra sen cas 15-17-17-45 2t som är original för ditt minne sen ställer du in volten till 1.35v så har du original settings för 3000mhz

funkar inte det kan du prova öka volten till 1.4 eller 1.45 men 1.5v är absolut max och har sett många säga minnena kan bli riktigt varm redan vid 1.5v så 1.45v bör duga som max i det här fallet och vill dom inte vara med där så är det nått annat än volten som stoppar

Men uppdatera först uefi och du kan ta ner programvara för ditt kort på asus sida och uppdatera bios/uefi med några musklick sen kör någon form av minnes test som memtest t.e.x som är gratis och kolla så inte minnena är kass för det händer att nya är trasiga med och är bäst att utesluta sånna problem först för datorn kan funka även om dom är kass bara att det jävlas ibland så dom måste inte vara stendöda för att vara kassa

Men är ingen garanti att datorn sväljer 3000mhz minnen och kan handla om minneskontroller i cpu till moderkort till xmp ställer in timings knasigt till taskig kompabilitet till undervoltande moderkort så går minnena igenom test är ok kan man försöka övertala dom att funka med mer volt och som sagt 1.35v till 1.45v tycker jag är bra max och du har lite marginal då högre volt kan bli lite varmt för en del

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Okej, så jag uppdaterade UEFIn, o det funkade inte, jag höjde volten, det funka inte. Men, när jag ökade Mhz i små portioner (2133-2200) ända upp till 3000, så funkade det? Så nu funkar allting, 3000Mhz, 1.35V osvosv, nyckeln va att öka lite i taget på ett helt annat sätt? Jag är förvirrad och glad samtidigt.

Tack för all hjälp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lochoz:

Okej, så jag uppdaterade UEFIn, o det funkade inte, jag höjde volten, det funka inte. Men, när jag ökade Mhz i små portioner (2133-2200) ända upp till 3000, så funkade det? Så nu funkar allting, 3000Mhz, 1.35V osvosv, nyckeln va att öka lite i taget på ett helt annat sätt? Jag är förvirrad och glad samtidigt.

Tack för all hjälp

Det ska inte spela någon roll alls om du ökar lite i taget eller smäller på max på en gång utan måste vara något annat och skulle jag gissa på nått så är mhz´n uppsmälld utan timingsen ändrades från 2133 timingsen första gångerna när du ökade sen släppes dom automatiskt till slappare timings så det funkade nu men får testa om det är stabilt nu då ....occt och låta den tugga ett par timmar brukar ge svar om det är stabilt

http://www.ocbase.com/index.php/download

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Här är bilder på allt, timingsen är som de ska så jag vet inte, kanske bara började funka helt plötsligt och att jag råkade tajma det med min "metod".
http://imgur.com/a/hYRUd

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Det ska inte spela någon roll alls om du ökar lite i taget eller smäller på max på en gång utan måste vara något annat och skulle jag gissa på nått så är mhz´n uppsmälld utan timingsen ändrades från 2133 timingsen första gångerna när du ökade sen släppes dom automatiskt till slappare timings så det funkade nu men får testa om det är stabilt nu då ....occt och låta den tugga ett par timmar brukar ge svar om det är stabilt

http://www.ocbase.com/index.php/download

Har faktiskt erfarenheter om att man måste öka minnena stegvis för att det ska funka. Hade en x79 plattform med en 4930k och den kunde man INTE smacka på 2400mhz på en gång, utan man var tvungen att sätta 2133mhz, starta om, sedan sätta på 2400 mhz. Annars black screen

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bad Habit:

Har faktiskt erfarenheter om att man måste öka minnena stegvis för att det ska funka. Hade en x79 plattform med en 4930k och den kunde man INTE smacka på 2400mhz på en gång, utan man var tvungen att sätta 2133mhz, starta om, sedan sätta på 2400 mhz. Annars black screen

I så fall beror det inte på mhz utan timings att dom t.e.x ändrar timings efter mhz och det är nån kombo där timngs inte funkar som dom ska eller liknande scenario men normalt spelar det ingen roll alls att gå på max på en gång så länge det är en fungerande kombination ska det funka om du kör 2133 cas 9.9.9 34 1t 1,3v och går till 3000 16.16.16.34 2 t 1.4v och lösningen är inte att gå stegvis även om man kan hitta kombination som funkar ändrar inte det hastighets gränsen så man kan pressa mer mot att gå rakt på sak manuellt

Det är samma som att klocka cpu där man kan gå på max på en gång men där tar man mer stegvis p.g.a värme men kommer inte ändra slutresultatet så länge du gör rätt och har rätt settings rakt igenom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

I så fall beror det inte på mhz utan timings att dom t.e.x ändrar timings efter mhz och det är nån kombo där timngs inte funkar som dom ska eller liknande scenario men normalt spelar det ingen roll alls att gå på max på en gång så länge det är en fungerande kombination ska det funka om du kör 2133 cas 9.9.9 34 1t 1,3v och går till 3000 16.16.16.34 2 t 1.4v och lösningen är inte att gå stegvis även om man kan hitta kombination som funkar ändrar inte det hastighets gränsen så man kan pressa mer mot att gå rakt på sak manuellt

Det är samma som att klocka cpu där man kan gå på max på en gång men där tar man mer stegvis p.g.a värme men kommer inte ändra slutresultatet så länge du gör rätt och har rätt settings rakt igenom

Ne, antagligen var det någon vajsing med det.
Var ändå ett Asus x79 black edition, så var ju ett värsting moderkort. Kan ju tycka den ska klara av att justera timings rätt.
MEN det jag menar är att det KAN finnas en liten risk att man får ta det stegvis, kanske på grund av timings eller vad det nu var som spökade

(Ska tillägga att 2400mhz med de timings som var registrerade var 100% stabila och testade i timtals. Det var exempelvis då moderkortet resettades av dålig överklock/pill som man var tvungen att gå från 2133mhz till 2400 för att det skulle funka)

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bad Habit:

Ne, antagligen var det någon vajsing med det.
Var ändå ett Asus x79 black edition, så var ju ett värsting moderkort. Kan ju tycka den ska klara av att justera timings rätt.
MEN det jag menar är att det KAN finnas en liten risk att man får ta det stegvis, kanske på grund av timings eller vad det nu var som spökade

(Ska tillägga att 2400mhz med de timings som var registrerade var 100% stabila och testade i timtals. Det var exempelvis då moderkortet resettades av dålig överklock/pill som man var tvungen att gå från 2133mhz till 2400 för att det skulle funka)

Hade liknade trassel jag med på am3 och asus bräda där jag fick boota om en gång extra och ändra settings en extra gång innan dom sparades så det kan alltid vara knas så med och asus kort brukar ha så förbannat med minnes inställningar så även jag som klockat det mesta från pentium 2 tiden och framåt sitter där ..hmm ....va fan är rätt att ändra här då så kan ibland vara lite förvirrande med

Men vist kan det hjälpa så är det och är sånna problem som både billiga och dyra kan ha och jag körde alltid asus förut men lessnade efter 3 kort på raken hade uppenbart buggiga bios och är sånt som kan lösa att rätt settings går in men oftast är det bara att köra rakt på sak med rätt sättings och är oftast inte så hemskt vanligt problem men vist kan det hända

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w