Använda HTPC/mediaspelare/nuc kopplat till tv:n

Permalänk
Medlem

Använda HTPC/mediaspelare/nuc kopplat till tv:n

Har en Samsungtv UE65JU6075 till denna har jag ett surroundsystem Sony Bdv-N7100W och en NAS kopplad.

Nu är det så att min Laptop börjar bli dålig och jag funderar på att inte köpa en ny för att jag egentligen bara använder den för att betala räkningar och surfa. Både min tv och surroundsystem klarar av de flesta format på filmer dock ej alla. Kan även se på Netflix via tv:n. Så jag behöver egentligen ingen mediaspelare.

Den fundering jag har om jag kan använda tv:n som datorskärm? Antingen via en displayport eller hdmi 2.0 utgång? Skulle jag då kunna starta en websida och se den på tv:n. Eller det blir dålig bild då? I sådana fall skulle ni valt en nuc/mediaspelare eller htpc?

Om jag nu ändå kan det är det t.ex. möjligt att göra spotify till mitt surroundsystem och streama från nasen till tv:n t.ex. En windowsmaskin med en trådlös mus borde vara enklare att använda en att använda tv:n fjärrkontroll för att surfa.

Jag skulle t.ex. kunna återvinna en ssd och lite minne från min gamla laptop och bygga ihop något.

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tobnyb:

Den fundering jag har om jag kan använda tv:n som datorskärm? Antingen via en displayport eller hdmi 2.0 utgång? Skulle jag då kunna starta en websida och se den på tv:n. Eller det blir dålig bild då? I sådana fall skulle ni valt en nuc/mediaspelare eller htpc?

Det är inga problem alls att använda en TV som datorskärm. För minst pillande med inställningar och påverkan av bildkvalitén så är det däremot en fördel ifall TV och laptop har samma upplösning. Om du kör med klonat skrivbord och ändrar i energiinställningarna på laptopen så kan du t.o.m. vika ihop laptopen och samtidigt använda den på TVn med mus/tangentbord.

Skrivet av Tobnyb:

Om jag nu ändå kan det är det t.ex. möjligt att göra spotify till mitt surroundsystem och streama från nasen till tv:n t.ex. En windowsmaskin med en trådlös mus borde vara enklare att använda en att använda tv:n fjärrkontroll för att surfa.

Varför streama till TVn? Du kan ju göra det direkt till laptopen. Då behöver du aldrig byta bildingång utan du bara stoppar Spotify och startar en film istället, t.ex.

Om du bara ska använda laptopen som en multimediadator kan jag rekommendera Logitech K400+.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Det är inga problem alls att använda en TV som datorskärm. För minst pillande med inställningar och påverkan av bildkvalitén så är det däremot en fördel ifall TV och laptop har samma upplösning. Om du kör med klonat skrivbord och ändrar i energiinställningarna på laptopen så kan du t.o.m. vika ihop laptopen och samtidigt använda den på TVn med mus/tangentbord.

Varför streama till TVn? Du kan ju göra det direkt till laptopen. Då behöver du aldrig byta bildingång utan du bara stoppar Spotify och startar en film istället, t.ex.

Om du bara ska använda laptopen som en multimediadator kan jag rekommendera Logitech K400+.

Tror du har missförstått det hela. Jag tänkte inte använda laptopen alks utan använda ssd och minnena till något annat. T.ex. minipc/nuc som jag kan starta websidor på tv:n med och samtidigt spela spotify eller streama från min nas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tobnyb:

Tror du har missförstått det hela. Jag tänkte inte använda laptopen alks utan använda ssd och minnena till något annat. T.ex. minipc/nuc som jag kan starta websidor på tv:n med och samtidigt spela spotify eller streama från min nas.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha. Ja i så fall så är du väl inne på samma spår som jag var tidigare. Har en NUC som "soffdator" och använder den till i princip samma saker som du har tänkt använda den som utan några som helst problem så kan inte annat än rekommendera den.

Ha i åtanke att om du vill få plats med en 2,5" disk så måste du ta den fysiskt högre versionen av NUCen.

Du bör även kolla upp att RAM-minnena i din laptop stöds av NUCen. Om din laptop har några år på nacken är det mest troligt DDR3-minnen i den. I så fall måste du skaffa en NUC ur 5000-serien eller äldre då alla nyare NUCar kör med DDR4.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."