Uppgradera och sälja gammalt? Eller spara och bygga en extra dator?

Permalänk
Avstängd

Uppgradera och sälja gammalt? Eller spara och bygga en extra dator?

Hej, jo, det är så att jag är sugen på att uppgradera nytt, att gå från mid-set rig till high-end (Inte X99), satsa kanske en 7700K och sitta på en i7 CPU 5-7år, det jag har nu, som ni kan se i min signatur är lite gammalt, men vet inte om jag ska köpa nytt, installera det och sälja det gamla jag har, eller bygga en annan dator som jag kan använda också, har redan valt ut dessa 3 saker jag måste köpta, CPU, RAM och Mobo.

Det blir att jag skaffar större SSD och liknande senare också, det ligger runt ca. 9000kr just nu för de saker jag har valt, blir runt 11-12000kr när jag har skaffat allt jag vill ha.

Permalänk
Medlem

Om det är spelprestanda du är ute efter så lägg pengarna på ett grafikkort istället. CPU klarar sig fortfarande ganska bra.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

@Nioreh83: Kör med ett GTX 970, vilket jag ska använda ut detta året innan jag skaffar nytt, köpte det två år sedan och tänkte att det ska hålla nu ett tag iallafall. Klarar det mesta på high och ligger runt 100-144 frames också. Förutom på early access spel då.

Permalänk
Medlem

Så vad vill du få ut av uppgraderingen?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Så vad vill du få ut av uppgraderingen?

Är ju mer att jag vill få ut bättre prestanda av min dator, känner att mitt, det jag har nu är gammalt, såg nyss på Dustin så kostar det jag valde på Inet mycket billigare för de har någon rea på gång.

Har försökt att sälja dator delarna jag har nu för två tusen, lokalt men ingen har snappat upp detta, vilket får mig och kanske bara bygga upp någon simpel dator av detta och ha den liggandes eller bygga en mindre "lan" dator av den.

Permalänk
Medlem

När du säger att du vill ha bättre prestanda, i vilka scenarion menar du då?
Menar du spel kan ett nytt grafikkort ge dig en bra bump i prestanda.
Eller menar du olika krävande program? I så fall är en cpu med flera kärnor passande kanske.
Låter nästan lite som att du vill uppgradera just för uppgraderandets skull?

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilrichn:

Är ju mer att jag vill få ut bättre prestanda av min dator, känner att mitt, det jag har nu är gammalt, såg nyss på Dustin så kostar det jag valde på Inet mycket billigare för de har någon rea på gång.

Har försökt att sälja dator delarna jag har nu för två tusen, lokalt men ingen har snappat upp detta, vilket får mig och kanske bara bygga upp någon simpel dator av detta och ha den liggandes eller bygga en mindre "lan" dator av den.

Bättre prestanda i vad? Vilka program? Spel? Surf?

Känns som att din dator skulle klara sig bra i allt förutom tung rendering och tunga spel

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BeanoBauer:

När du säger att du vill ha bättre prestanda, i vilka scenarion menar du då?
Menar du spel kan ett nytt grafikkort ge dig en bra bump i prestanda.
Eller menar du olika krävande program? I så fall är en cpu med flera kärnor passande kanske.
Låter nästan lite som att du vill uppgradera just för uppgraderandets skull?

Mjo, lite mer CPU baserat prestanda men svårt att hitta något som kostar runt samma peng som jag har lagt undan för denna uppgradering, som sagt, just nu har jag sett att Dustin har rea på lite saker som jag valde från Inet, vilket gör att jag får samma för en tusen lapp mindre, jag har börjat lite testa med Sony Vegas och liknande för vill kunna starta Twitch och Youtube saker. Men också då att jag vill uppgradera för ha lite mer nytt i min dator, lite mer kraft i det allt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Bättre prestanda i vad? Vilka program? Spel? Surf?

Känns som att din dator skulle klara sig bra i allt förutom tung rendering och tunga spel

Mjo, skrev nyss respons till en annan om vad jag ska och vill göra, men också då att jag vill uppgradera då för ha lite mer nytt och modernt i min burk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilrichn:

Mjo, lite mer CPU baserat prestanda men svårt att hitta något som kostar runt samma peng som jag har lagt undan för denna uppgradering, som sagt, just nu har jag sett att Dustin har rea på lite saker som jag valde från Inet, vilket gör att jag får samma för en tusen lapp mindre, jag har börjat lite testa med Sony Vegas och liknande för vill kunna starta Twitch och Youtube saker. Men också då att jag vill uppgradera för ha lite mer nytt i min dator, lite mer kraft i det allt.

om du planerar på streaming och videoredigering bör du nog kolla efter en ryzen 5 1600/x(6kärning 12trådar 3,4ghz/3,7ghz) eller en ryzen 7 1700/x(8kärning 16 trådar 3,4ghz/3,7ghz)
eftersom streaming och videoredigering tar stor nytta av extra kärnor
dom ligger på ca 2000-3000 för ryzen 5or och 3000-4000 för ryzen 7or
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jokis:

om du planerar på streaming och videoredigering bör du nog kolla efter en ryzen 5 1600/x(6kärning 12trådar 3,4ghz/3,7ghz) eller en ryzen 7 1700/x(8kärning 16 trådar 3,4ghz/3,7ghz)
eftersom streaming och videoredigering tar stor nytta av extra kärnor
dom ligger på ca 2000-3000 för ryzen 5or och 3000-4000 för ryzen 7or
Skickades från m.sweclockers.com

Jo, sant, har tittat på dessa men det är så att det är ett speciellt moderkort som inte finns till AM4 just nu, vilket är TUF serien, det kommer passa in perfekt till den låda jag kör med just nu, om det fanns TUF till AM4 så skulle jag satsa på det, men just nu har Dustin 22% off på TUF Z270 vilket gör att det blir billigare att köra med en i7 7700K