Intel Skylake-X med upp till 12 kärnor ingår i Core i9-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Gällande Skylake-X håller jag med, de lär vara fastlödda. Men Kaby-Lake-X... tvivlar.

Hela ursäkten till varför Intel gick över till kylpasta var att kretsarna blivit så små att de var rädda för microsprickor när man gick till 22nm med Ivy. Om den tesen ska hålla sann så bör samma problem finnas i stor grad med Skylake och Kaby Lake i 1151 serien (då de är satans små), med 4 kärnor och därför har de kylpasta.

Eftersom vad jag kan se, all info pekar på att 2066 Kaby-Lake-X är inget mer än en OCad Kaby-Lake på 112W vs 95W, som är i sig en OCad Skylake, så borde detta problem finnas där med. Mao... jag tror inte de kommer att vara fastlödda, även om de verkligen behöver det... (jag har gärna fel dock, då det skulle i sig vara en satans bra anledning för dem).

6 kärniga och över kommer ju vara baserade på större kretsar, och därför borde kunna klara det, typ som AMDs lösning med deras stora chip. Så här har jag inga tvivel på att de kommer att vara fastlödd som sagt. Skulle dock Kaby-Lake-X vara fastslödd så varför kan inte 1151 vara det?

KL-X har väl ingen iGPU, så paketet är ju ännu mindre än 7700K. Är KL-X lödd så blir det ju ramaskri, för det skulle ju vara ganska klart bevis på att Intel har lurat sina kunder. Tvivlar starkt på att det skulle hända. Undrar på stämningsansökningarna i USA...

Skrivet av Paddanx:

Så att Skylake-X i sig därför borde vara lättare att kyla än samtliga Kaby-Lake/Kaby-Lake-X lösningar vi ser, tvivlar jag inte på. Men de sitter ändå på 140W TDP vilket är rätt mycket värme, typ mellanklass 2-3 fläktars GPU värme, tänk dig ett founder-stock 1070/970 (150/148W), i CPU värme, typ.

Enda jag vet AMD ryktat komma nära var värstingen med 16 kärnor och 32 trådar på 200-nånting Watt, vilket ändå är en hel del kärnor för den effekten.

Jodå, man får ju fläska på ordentligt för det - men själva kärnorna bör vara lättare att kyla. Så det behövs en större kylanordning, men det blir lättare att hantera värmen i själva processorn?
Problemet med Kaby Lake är ju inte i grunden att den producerar för mycket värme, problemet är att det är för svårt att överföra värmen från kärnan till kylningssystemet. Fler kärnor löser verkligen allt! =D

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Sätter en tia på att den 6-kärniga mainstream processorn blir en i9 också och lägger sig 1000-1500kr över 7700k i pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Är det bara jag som tänker att det sitter ett par nissar på Intel's marknadsavdelning och grämer sig över AMDs Ryzen 7:or?

"Fan AMD har rätt bra R7 processorer, fort som bara den, vi måste ha en högre siffra för då måste ju vår processor vara snabbare!"

And Intel Core i9 was born!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Nämen exakt, det är ju bara larvigt att påstå något annat. Intel har tagit så många strategiska beslut sedan AMD släppte Ryzen. Det kan bara inte vara en tillfällighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ärligt talat så tror jag inte det spelar roll. Jag vet inte vad fenomenet jag nu kommer att beskriva, men det syns både med Intel och Nvidia:

Intel och Nvidia har snabbast produkter i den absoluta toppklassen, medans AMD har bäst cpu och GPU i det prissegment de flesta faktiskt köper, men detta spelar ingen roll då intel/nvidia är "bäst", så då köper folk även deras mögprodukter, om jag får uttrycka mig så, till ett högre pris.

Så det intel gör här är att fortsätta mata sin fanbase med att de minsann har bäst cpu:s. Att det sedan är i en prisklass ytterst få har råd med är inte relevant för folk tydligen.

Vad heter fenomenet?

Fenomenet heter "Halo effect"

Permalänk

Jag tror att i9-benämningen är nödvändig för att tydliggöra vilka SKU:er som stödjer 4-kanaligt minne (och är baserade på EP-serien). Däremot jäkligt skumt att kalla 7640K för i7, enligt alla konstens regler borde den vara i5.

6-kärniga Coffee Lake till LGA1151 tror jag dock kommer att benämnas i7, allt annat vore vanvett!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Alltså Intels logik...

Sådärja, nu har vi lyckats optimera 14nm-processen... Det firar vi med 7:e generationens Core-processorer, Kaby Lake!

Och nu när vi har väntat ett år är det dags att släppa Skylake-X, så då går vi tillbaka till den äldre 14nm-tekniken igen!

Entusiastmodellerna med Kaby Lake skalar vi ner till mainstreamnivå. Det får duga med 100 MHz högre stock-klock och 17 W högre TDP.

Båda får ingå i 7000 serien. Istället inför vi ett helt nytt prefix - i9!

För inkonsekvensens skull släpper vi en i5-modell med Kaby Lake-X också.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av 14ccKemiskt:

Jag tror att i9-benämningen är nödvändig för att tydliggöra vilka SKU:er som stödjer 4-kanaligt minne (och är baserade på EP-serien). Däremot jäkligt skumt att kalla 7640K för i7, enligt alla konstens regler borde den vara i5.

6-kärniga Coffee Lake till LGA1151 tror jag dock kommer att benämnas i7, allt annat vore vanvett!

Skickades från m.sweclockers.com

Det enda konsekventa med Intels namnschema är att den är inkonsekvent.

i7 870 och i5 750 -> i7 i7 2600K och i5 2500K -> i7 3770K och i5 3570K -> i7 4770K och 4670K -> i7 5775C och i5 5670C -> i7 6700K och i5 6600K -> i7 7700K och i5 7600K

Enda gången de lyckats hålla namnschemat är refreshen mellan Skylake och Kaby Lake.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Dom bantar & bantar finesser från skylake-e hela tiden, med denna skylkake-x. Man ser mindre & mindre anledning att uppgradera, mindre cashe istället för större, som är fallet med skylake-e (jämfört med broadwell)
Nja kanske blir en AMD, 390 kretsen ser mer lovande ut den. (eller också blir det en skylake -e men det får tiden visa.
Trevligt med info i alla fall.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Inte säker på att jag vill veta vad topp-modellen kostar... :S

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av tvelander:

How to fuck up namnschema även i topsegmentet......

Nu finns det i9 som har lägre cores vs i7.....

Det finns redan i7or som har lika många trådar och kärnor som Pentiums så.... intel var ju aldrig riktigt bra på så sätt? i7 går ju från 2 till 10 kärnor. Hela entusiast plattformen borde blivit kallad i7 sen de släppte 6 eller 8 kärniga CPUer imo. Vad jag har ett större problem med, är att de med nya (värdelösa) Kaby lake X, kommer släppa den första i7an UTAN Hyperthreading, så det finns inte längre någonting som skiljer i3, i5 eller i7 ;P

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Timergu:

Folk snackar mycket om L1 L2 och L3 cache men hur är det med L4? 5775C presterade ju fantastiskt i spel tack vare L4 cache om jag förstod rätt. Har senare CPU'er också använt L4 cache och jag missat det eller varför används det inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle tippa på att det inte finns öht utom i ett fåtal cpu's.
Jag vill dock veta mer om det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Folk snackar mycket om L1 L2 och L3 cache men hur är det med L4? 5775C presterade ju fantastiskt i spel tack vare L4 cache om jag förstod rätt. Har senare CPU'er också använt L4 cache och jag missat det eller varför används det inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu spekulerar jag.
Cache kan jämföras med klockfrekvens när det gäller IPC.
En stor cache höjer din IPC.
Men jag misstänker att cache är både dyr att tillverka och känslig mot frekvenser.
Dvs du kanske tvingas klocka ner din krets på grund av cachen i den.
Alltså misstänker jag att i just dessa CPUuer har Intel kommit fram till att om man minskar cachen kan man höja klockfrekvensen och i just det här fallet höjer det IPC.
(och antagligen effektförbrukningen)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nu spekulerar jag.
Cache kan jämföras med klockfrekvens när det gäller IPC.
En stor cache höjer din IPC.
Men jag misstänker att cache är både dyr att tillverka och känslig mot frekvenser.
Dvs du kanske tvingas klocka ner din krets på grund av cachen i den.
Alltså misstänker jag att i just dessa CPUuer har Intel kommit fram till att om man minskar cachen kan man höja klockfrekvensen och i just det här fallet höjer det IPC.
(och antagligen effektförbrukningen)

Uttjatat, men är nog få ställen som just för cache-design som uttrycket: det är inte storleken som räknas, det är hur du använder den... är så träffsäkert.

Om storleken på cache var den överlägset viktigaste parametern skulle Intel ha haft stora problem genom åren. Framfördes också väldigt mycket kritik kring designen i Nehalem när det stor klart att man minskade storleken på L2$ från 2 MB i Core2 till 256 kB. Kritikerna tystade rätt snabbt när såg hur Nehalem stod sig prestandamässigt mot Core2.

Den viktigaste egenskapen för en cache varierar beroende på arbetslast. För de flesta interaktiva applikationer, d.v.s. de applikationer vi typiskt kör på skrivbordet och där det finns ett stort mått av människa-dator-interaktion, vill ha lägsta möjliga latens.

En cache-miss ger väldigt hög latens, så en stor cache är absolut en fördel.
Men ju större man gör en cache, ju högre latens får den (och den drar mer ström) vid en träff. Så man vill bara ha en tillräckligt stor cache för att de flesta minnestransaktioner träffar cache. Specifikt L1$ måste vara riktigt liten då man inte vill se mer än några enstaka cyklers latens här. För L2$ har olika tillverkare kört lite olika nivå, Intel har siktat på 10-11 cykler, nästan alla andra har kört med en större L2$ och ~20 cyklers latens (inklusive AMD innan Zen).

Fast saker är långt mer komplex än så... Siffrorna på latens som man ser är tyvärr bara "best-case load-to-use", d.v.s. latens för ett läsanrop på en cache-line som nyligen används av samma kärna. Tittar endast på den siffran har numera Zen samma L2$ som t.ex. Skylake, det trots dubbelt så stor cache. Så AMD är bättre på cache-design?

Bilden ändras en hel del när man tittar på latens för cache-miss, latens för fallet där man får en cache-hit men på en cache-line som inte används på ett tag och fall där prefetcher inte har en möjlighet att gissa rätt.

PcPerspective har precis tittat lite på detta, access inom samma "page" (inom 4 kB i normalfallet, undviker TLB$ miss) så är det helt plötsligt enorm skillnad i latens mellan Kaby Lake och Ryzen (den förra har mer än en faktor 3 lägre latens)

Edit: det PcPer tittar på är egentligen minneslatens, men minneslatens är kraftigt beroende på cache-design. Bilden är främst för att illustrera hur hopplöst det är att beskriva prestanda för dessa saker med en enskild siffra.

Och om det inte vore komplicerat nog. Många serverlaster är långt mer känsliga för bandbredd genom cache än för latens (latens är fortfarande viktigt även här, men inte alls lika kritiskt som för desktopprogram). Ser mycket ut som Intel nu anser att en cache-design för alla segment inte längre håller, ju fler kärnor man har ju mindre användbar är CPUn för interaktiva laster och vice versa. Så ju flera kärnor man har, ju viktigare blir bandbredd över latens.

Ett kanske mer smakligt uttryck än det inlägget startade med är: cache is king!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det enda konsekventa med Intels namnschema är att den är inkonsekvent.

i7 870 och i5 750 -> i7 i7 2600K och i5 2500K -> i7 3770K och i5 3570K -> i7 4770K och 4670K -> i7 5775C och i5 5670C -> i7 6700K och i5 6600K -> i7 7700K och i5 7600K

Enda gången de lyckats hålla namnschemat är refreshen mellan Skylake och Kaby Lake.

Du missa 4690k och 4790k, dvs Haswell Refresh, dessa fungerade också rätt bra från 4670k och 4770k. Kaby-Lake är dock inget mer än en Skylake Refresh... lite tweaks, lite si-så... och samma CPU ut igen. Samt det är 5675C för broadwell i5, inte 70C

7700k är mer eller mindre en överklockad 6700k, precis som 4790k var en överklockad 4770k. Så om något är deras val av namn där lite fel, då det borde varit Skylake båda två, typ 6670/6770 och 6690/6790... då alla cpuer sedan Ivy haft "7X" i första utförande iaf.

Men ja... det är en sabla röra...
Bättre version?? (mitt förslag då):

- Siffra 1... Generation: 2-SB, 3-IVY, 4-Haswell, 5-Broadwell, 6-Skylake, 7-KabyLake.. okej, vi behåller enkelheten här.

- Siffra 2... 1= pentium, 3= i3, 5=i5, 7=i7, 9=i9... oh it would all make sense.

- Siffra 3... Kanske något som representerar antal trådar? Som 1 = 2trådar, 2= 4 trådar, 3= 6 trådar, 4= 8trådar, 5= 10 trådar, ... 9 = 18 trådar, helt enkelt multipel x2 på antalet trådar? (HT är så pass bra idag att det nästan kan representerar två kärnor, titta på i3 7350k vs i5 7600k i tester)

- Siffra 4... Vi kör på 0 för första versionen, 5 för refresh?, alt kan de ju använda denna för olika frekvens versioner också. (Som tex mellan i7 6850k / i7 6800k). Samtidigt så är ju problemet att vi redan nu ser 20-24 trådars CPUer... så kanske något med det? Förslag?

Och alla älskar X tydligen, så X får vara upplåst, C får väl vara L4 upplåst.

Så vi borde då fått tex:
i7 2600k => 2740X
i5 3570k => 3520X
i7 4770 (ej k) => 4740
i7 4790k => 4745X
i5 5675C => 5520C
i7 6700k => 6740X
i7 6900k => 6780X
i5 7600k => 7520X
i3 7350k => 7320X
P. G4560 => 7120
i9 7820X => 7980X

Så... om jag säger 8760X så borde ni relativt snabbt kunna härleda att det är en gen nyare (Cannon?), i7a, 12 trådars CPU, upplåst, eller hur?

Och man ser rätt tydligt skillnaden mellan Kaby Lake i5/i3/Pentium, som alla har 4 trådar, men är annars är olika klasser (enligt Intel iaf). Men prestandamässigt så är de förvånansvärt lika i tester runt samma frekvens.

Intel vill ju sälja massor med dyra CPUer, och bästa sättet att göra det är ju att få upp alla siffror från 1 till 9, så att de "sämre" syns, och folk hellre vill ha en "bättre"

Ironiska är väl att när nu väl detta kanske går att reda upp så är vi redan på 8-9 serie... så, sen blir det väl 10780X