Swefilmer-grundare döms till tre års fängelse

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo att de flesta skulle köpa produkten efter de sett den har man hört kom med bevis på detta.

Kom med bevis själv på att det förstör marknaden.
Du som predikar sönder att företagen förlorar enorma pengar på att folk piratar.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Ibland är det den enda möjligheten...

Jag har gjort det för att testa vissa spel en kort stund då det har gått betydligt fortare att få hem det via torrent.

Är det ett spel jag gillar köper jag det. Inte svårare än så.

I gengäld har Netflix haft sämre bild än en dammig vhs

Kom tillbaka när de erbjuder en stream som inte är totalt sönderkomprimerad...

Skickades från m.sweclockers.com

VHS? Erbjuder inte Netflix streaming i 4k nu? har inte Netflix själv atm kör på HBO men har set på Netflix hos kompis o det ser helt ok ut. Minst dvd kvalite iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Dom gjorde en stor test i england och det visade att så va fallet.

Jag piratar alla spel som inte har refund om dom är skit så köper jag dom inte, om dom är bra köper jag dom.

Nu respresenterar ju inte England hela världen. Det är ju ett förhållandevis rikt land.

Men är intresserad av testet, tvivlar inte på dig eller så, jag tror dig. Men vore intressant att se hur dom gjort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kom med bevis själv på att det förstör marknaden.
Du som predikar sönder att företagen förlorar enorma pengar på att folk piratar.

Bevisbördan bör ju ligga på dig som predikar för att piratkopiering är fantastiskt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jOnÄTÄn:

Bevisbördan bör ju ligga på dig som predikar för att piratkopiering är fantastiskt.

Tack och hej

Kommer ingenstans.
Jag vill att film bolagen ska ta ur tummen ur röven och börja erbjuda film till massan.
Spotify för musik sänkte pirat med runt 80 % på 1-3 år.
Gör det för film och så ska du se att folk slutar tanka.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tack och hej

Kommer ingenstans.
Jag vill att film bolagen ska ta ur tummen ur röven och börja erbjuda film till massan.
Spotify för musik sänkte pirat med runt 80 % på 1-3 år.
Gör det för film och så ska du se att folk slutar tanka.

Jo det tycker jag också hade varit trevligt, men nu är det inte så än och det rättfärdigar inte att använda materialet utan tillstånd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Viochee:

Minskad potentiella skatteintäkter? = Hårda straff
Skada en individ för livet = slag på fingrarna
SeemsGood

Gammal sed som adeln och kungen körde hårt på. På den tiden blev du av med huvudet.

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo det tycker jag också hade varit trevligt, men nu är det inte så än och det rättfärdigar inte att använda materialet utan tillstånd.

Det är dom som gör fel att inte anpassa sig efter marknaden inget annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

VHS? Erbjuder inte Netflix streaming i 4k nu? har inte Netflix själv atm kör på HBO men har set på Netflix hos kompis o det ser helt ok ut. Minst dvd kvalite iaf.

Det var inte det när jag testade...
Och då lovade de 1080p/720p

Det spelar ingen roll om du har en 4k tv och tittar på en dvd, kvaliteten blir inte bättre än det din enhet blir matad med.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Skrivet av Gorion:

1. Var har jag skrivit att det gynnar marknaden?
2. Väljer du att läsa selektivt eller är det läsförmåga som brister? Att STR företräder trafikskolor gör inte gällande att de kan köpa politiska beslut i den omfattning exempelvis filmindustrin gör det. Om du på allvar menar att det är mängden cash en industri omsätter som avgör om det är rätt och riktigt att köpa lagändringar så kan du säga det, då har vi helt inkompatibel värdegrund och fortsatt diskussion är överflödig.

1. Du skriver att det är fel att filmindustrin drivit opinion för att informerar politikerna att lagarna inte har hängt med den tekniska utvecklingen för att gynna deras marknad. Det är då jag undrar varför det hade varit bättre för marknaden om piratkopiering via internet varit lagligt.

2. Du kan inte köpa lagstiftning i Sverige, du kan däremot driva opinion och informera politikerna om situationen för din bransch och peka på brister med dagens lagstiftning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fel rakt av 150 %
Pirat av film skapar 0 förlust.

Ett rent felaktigt påstående som till och med kan motbevisas med anekdotisk bevisföring. Man kan göra uttalanden om att förlusten inte är så stor som bolagen påstår, men att hävda att inge förlust görs är bara löjligt. Eller var det menat som ironi, med tanke på det lika felaktiga procenttalsanvändandet?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Evil Peter:

Ett rent felaktigt påstående som till och med kan motbevisas med anekdotisk bevisföring. Man kan göra uttalanden om att förlusten inte är så stor som bolagen påstår, men att hävda att inge förlust görs är bara löjligt. Eller var det menat som ironi, med tanke på det lika felaktiga procenttalsanvändandet?

Nä står fast vid att man får noll förlust.

Det enda som gör felet är potentiella kunder, som du går miste om för du inte släpper materiellt för dom vill du ska gå på bio eller vänta 1 år på blue-ray.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur hade ni känt om företaget ni jobbar på gick i konkurs pga några personer gjorde något illegalt och erbjöd exakt det ert företag gör fast gratis? Det är inte fel på dessa straff det är straffen för mord osv det är fel på.

Nämn ett filmbolag som gått i konkurs då?
Om piratsajter är orsaken, skulle film industrin gå i förlust år efter år. Men gör dom det? Tvärtom filmindustrin intäkter ökar år efter år och slår nya rekord.

https://www.techdirt.com/articles/20160109/17544033291/once-a...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Om piratsajter är orsaken, skulle film industrin gå i förlust år efter år. Men gör dom det? Tvärtom filmindustrin intäkter ökar år efter år och slår nya rekord.

Återigen. Bara för att ett bolag går bra ger det inte andra rätten att snylta gratis på deras produkter.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indekkusu:

1. Du skriver att det är fel att filmindustrin drivit opinion för att informerar politikerna att lagarna inte har hängt med den tekniska utvecklingen för att gynna deras marknad. Det är då jag undrar varför det hade varit bättre för marknaden om piratkopiering via internet varit lagligt.

2. Du kan inte köpa lagstiftning i Sverige, du kan däremot driva opinion och informera politikerna om situationen för din bransch och peka på brister med dagens lagstiftning.

1. Nej, det skriver jag inte.

2. Jo det kan du.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Återigen. Bara för att ett bolag går bra ger det inte andra rätten att snylta gratis på deras produkter.

Men däremot så ger det en rätten att poängtera när du ljuger, förenklar eller drar slutsatser du inte har stöd för.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Men däremot så ger det en rätten att poängtera när du ljuger, förenklar eller drar slutsatser du inte har stöd för.

Okej visa mig var jag har Ljugit? Förenkla kan jag hålla med om men det måste man göra för att slippa sitta och skriva i timmar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men din tröge. Det är domen och skadestånd kostnaden som är orimligt. Sen är del ordval du använder, snylta?
Sen när är det olagligt att snylta på andra? Du har snyltat på dina föräldrar halva ditt liv. Böter och fängelse för dig då?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/kultur/film/hojd-moms-oroar-biografagarna?
Höjd skatt för bio filmer är ju inge kul heller.. Kanske piraternas fel det också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nä står fast vid att man får noll förlust.

Det enda som gör felet är potentiella kunder, som du går miste om för du inte släpper materiellt för dom vill du ska gå på bio eller vänta 1 år på blue-ray.

Det blir på något underligt sätt omvänd bevisbörda här. Filmbolaget gör en film som de tillgängliggör mot betalning. Om du tillgodogör dig detta utan att betala så har du i praktiken undanhållit en intäkt från bolaget. Det är samma sak om du plankar på tunnelbanan eller gör en springnota på en restaurang, även om du inte hade utnyttjat dessa tjänster om du varit tvungen att betala så har du i praktiken utnyttjat någons arbete utan att betala det som de har rätt att kräva. Har svårt att se hur argumentet att det var en skräpfilm/för dyrt/för otillgängligt skulle visa mer än att man själv anser sig ha rätten att förfoga över produkten hur man vill oavsett hur tillverkaren ser på det hela. Varför i hela friden ska det vara ok att tillgodogöra sig någon annans arbete utan att betala det som de som tillverkar tjänsten/produkten vill ha? I vilken annan del av samhället skulle det vara ok?

Skrivet av XPerion:

Fast det är är knappast ett hållbart argument. Förlorade intäkter kan ge en hel del konsekvenser redan innan man går i konkurs. Det faktum att det går mer eller mindre bra för filmindrustrin innebär inte att piratkopiering inte påverkar. Det kanske hade gått ännu bättre? Det kanske hade producerats fler filmer av riktigt hög kvalitet? Det är omöjligt att veta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Men din tröge. Det är domen och skadestånd kostnaden som är orimligt. Sen är del ordval du använder, snylta?
Sen när är det olagligt att snylta på andra? Du har snyltat på dina föräldrar halva ditt liv. Böter och fängelse för dig då?

Hm, petimeternivå här. Att snylta är i sig inte olagligt, att snylta på någon i bemärkelsen att man tillgodogör sig någon annans arbete utan att betala det som tillverkaren kräver är olagligt. Både i denna typ av situationen och i övrigt i samhället.

Snylta är såklart använt i detta sammanhang för att att lägga en värdering i konceptet piratkopiering vilket du högst troligen är väl medveten om. Vilket gör det lite torftigt när du försöker vända på det genom påstående att man snyltar på sina föräldrar. Jag skulle tro att de flesta föräldrar är helt ok med att betala för sina barn under uppväxten vilket gör att snylta ger i det sammanhanget en klart underlig värdevinkling. Men även detta är jag övertygad om att du är väl medvten om. Tycker dock att man kan argumentera om sakfrågan hellre än att hänga upp sig på enstaka ord...vilket även jag gör nu då jag skriver detta inlägg

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Frispel:

Det blir på något underligt sätt omvänd bevisbörda här. Filmbolaget gör en film som de tillgängliggör mot betalning. Om du tillgodogör dig detta utan att betala så har du i praktiken undanhållit en intäkt från bolaget. Det är samma sak om du plankar på tunnelbanan eller gör en springnota på en restaurang, även om du inte hade utnyttjat dessa tjänster om du varit tvungen att betala så har du i praktiken utnyttjat någons arbete utan att betala det som de har rätt att kräva. Har svårt att se hur argumentet att det var en skräpfilm/för dyrt/för otillgängligt skulle visa mer än att man själv anser sig ha rätten att förfoga över produkten hur man vill oavsett hur tillverkaren ser på det hela. Varför i hela friden ska det vara ok att tillgodogöra sig någon annans arbete utan att betala det som de som tillverkar tjänsten/produkten vill ha? I vilken annan del av samhället skulle det vara ok?

Fast det är är knappast ett hållbart argument. Förlorade intäkter kan ge en hel del konsekvenser redan innan man går i konkurs. Det faktum att det går mer eller mindre bra för filmindrustrin innebär inte att piratkopiering inte påverkar. Det kanske hade gått ännu bättre? Det kanske hade producerats fler filmer av riktigt hög kvalitet? Det är omöjligt att veta...

Ja för springanota är samma sak som att KOPIERA en film på nätet eller planka på tunnelbanan ..................................

DET ÄR DOM som inte får cash för att dom har fel affärs modell.
DOM har vägrat i snart 10 år att släppa det, USA vill att man ska gå på BIO alla har inte råd gå på bio 4-10 gånger i månaden eller ens har tillgång till bio.

Ska markanden behöva vänta 10 månader + för blueray och då ska man äga en satans jävla blueray spelare... nä snälla nån.

Dom är LÅNGT efter markanden... långgggt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tvelander:

Ja för springanota är samma sak som att KOPIERA en film på nätet eller planka på tunnelbanan ..................................

DOM har vägrat i snart 10 år att släppa det, USA vill att man ska gå på BIO alla har inte råd gå på bio 4-10 gånger i månaden eller ens har tillgång till bio.

Ska markanden behöva vänta 10 månader + för blueray och då ska man äga en satans jävla blueray spelare... nä snälla nån.

Det ena argumentet står ej i kontrast till det andra utan de kan samexistera. Det är högst möjligt att vara missnöjd med industrins affärsmodeller samtidigt som att piratkopiering kan orsaka ekonomiska förluster för industrin.
Därmed är ovan argument säkerligen intressanta, men inte relevanta som underlag för huruvida industrin förlorar pengar på piratkopiering eller ej ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

hmmmmmmmm....hmmmmmm

Det finns ingen risk att den del som streamar filmen illegalt marknadsför filmen såpass mycket så fler ser den på ett sätt som genererar pengar. Vilket isåfall kanske genererar mer intäkter än den extra del som hade sett filmen och genererat intäkt på rätt sätt om det illegala alternativet inte funnits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Man kar argumentera för att en exempelvis en lunchrestaurang inte kommer att sälja all mat och kasta det som blir över, då kan ju du lika gärna göra en springnota? Du hade inte tänkt dig betala fullt pris och maten hade ju ändå kastats? Helt ok för de som driver restaurangen? Hur många springnotor krävs det innan det börjar märkas i resultatet? Hur många krävs det innan restaurangen stänger igen verksamheten?

Nomalt fungerar det så att om de som utnyttjar tjänster eller liknande tycker att det är för dyrt/dåligt/komplicerat mm så avstår man från det. Inte speciellt krångligt. Här är det plötsligt ok att gratis tillgodogöra sig andras arbete då man inte tycker att det är värt det pris som krävs? Måste erkänna att jag inte riktigt förstår logiken där. "Det är för krångligt, jag tar det gratis istället!". Jag kan absolut förstå att man kan ha det som argument för att rationalisera sitt eget beteende, men jag har svårt att se hur man kan använda det som ett argument rent generellt. Känns klart tveksamt att skylla sitt och andras moraliskt tveksamma agerande på att bolagen inte ger er det ni vill ha på exakt det sätt ni vill ha.

"Ska markanden behöva vänta 10 månader + för blueray och då ska man äga en satans jävla blueray spelare..." Ja...om det är det som filmbolagen kräver och man vill köpa filmen. Annars så gör man som marknaden normalt gör, man låter bli att köpa filmen.

Man kan absolut diskutera affärsmodeller och priser, men det är en dålig utgångspunkt för att rationalisera piratkopiering. Det visar mer på att man själv anser sig ha rätt till allt på exakt det sätt man vill ha det vilket kanske inte är en speciellt smickrande bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

hmmmmmmmm....hmmmmmm

Det finns ingen risk att den del som streamar filmen illegalt marknadsför filmen såpass mycket så fler ser den på ett sätt som genererar pengar. Vilket isåfall kanske genererar mer intäkter än den extra del som hade sett filmen och genererat intäkt på rätt sätt om det illegala alternativet inte funnits.

Det är möjligt...men det kan också vara så att den som ser filmen illegalt kommer att göra reklam för den på ett sätt som kan tänkas främja att andra tillgodogör sig den illegalt. Jag skulle tro att sanningen som vanlig ligger någonstans mellan ytterligheterna, dvs en illegal visning är inte per automatik en missad laglig visning (med tillhörande intäkt) och det är knappast så att piratkopiering i någon större utsträckning främjar legal visning och/eller försäljning. Troligen så anammar man det synsätt som främjar ens eget beteende mest och/eller stämmer bäst med ens egna moraliska hemvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indekkusu:

De filmer/serier jag har införskaffat på laglig väg har inte reklam innan filmen. Apple erbjuder nerladdning av de filmer du köpt i iTunes till både mobil och dator.

Varför jämför du innovationer som konkurrerar ut konkurrerande teknik med piratkopiering? Om de hade producerat egna filmer istället för att använda andras filmer utan tillstånd hade de inte hamnat i domstol.

På vilket sett gynnar det marknaden att lagliga tjänster som Netflix/HBO/Viaplay ska konkurrera med pirattjänster? Varför detta eviga skyddande av ohederliga individer som inte vill gör rätt för sig?

Sveriges trafikskolors riksförbund(STR) driver opinion och påverkar politikerna i Sverige, precis som inom de flesta branscher företräder en branschorganisation branschens intressen istället för att enskilda småföretagare ska försöka påverka politikerna var för sig.

I de fallen du nämner gör de inget olagligt för att erbjuda tjänsterna/produkterna gratis. Om du konkurrerar med ett företag som inte betalar skatt och säljer piratkopior av dina produkter för en spottstyver av du säljer produkten för, hade det varit okej?

Till större delen så betalar inga större företag skatt utan lyckas komma runt på ett ellar annat sätt.

Skall de lyckas få ner piratkopiering så måste de först börja konkurrera på områden som de borde gjort långt tidigare, i dagsläget är det faktiskt pinsamt hur mycket bidrag och stöd de måste ha från myndigheter för att hålla igång deras föråldrade levnadsätt. Du kommer inte kunna lagstifta bort piratkopiering iaf inte till den mån innan vi börjar tumma på personlig integritet och förlorar den.

Tekniken utvecklas, håller man inte med utvecklingen så förlorar man. Lyckas de inte att kommer deras öde sluta upp som betamax.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd något modererad ***

Jag har raderat en del inlägg med hänvisning till § 7 angående piratkopiering. Något inlägg gick också över gränsen med verbala hot (§ 8). Några tveksamma inlägg, vilka tycks ha syftat till att trolla har jag också raderat.

/KimTjik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast dina exempel är ju inte på något vis relevant till det du citerade. Det jag påstod var ju att det är negativt om någon bara kan sno din ide/ditt material rakt av på olagligt vis och erbjuda gratis och dessutom tjäna pengar via reklam.
Om sedan en välgörenhetsorganisation tar idén utan att inkräkta på patent som du tog som exempel så är det ju inte på olagligt vis.

Återigen, lagen och har ingen betydelse här. Jag försöker att föra diskussionen på ett djupare plan.

Skrivet av Vesh:

Det argumentet kan ju appliceras på godtycklig lag. Alla lagar är ju grundade på vår uppfattningar, samma argument skulle kunna användas för att legitimera våldtäkt, mord, stöld, etc.

När det gäller den eviga frågan om filmbolagen förlorar eller tjänar på piratkopiering hade jag gärna sett någon form av studie som kan bekräfta att de faktiskt tjänar på det. I nuläget har jag oerhört svårt att de hur det inte är en förlust, framförallt i de fall där filmerna läcker ut före premiär. Jag kan tänka mig att man kan ha tjänat lite på det när piratkopiering var förhållandevis nytt och begränsat till en mer kunnig och intresserad grupp, men idag har jag som sagt svårt att se att det inte påverkar försäljningen när det sker i mer eller mindre vartenda hem.

Åter för att kommentera domen så håller jag fast vid att det är väl hårt fängelsestraff. Dock får många kommentarer mig att tänka på denna:
https://youtu.be/naQCHlyMxUg

Han har INTE fått 3 år för PIRATKOPIERING utan för GROV PENNINGTVÄTT. Det handlar mindre om själva piratkopieringen och mer om att han verkar ha dragit in ganska många miljoner olagligt som skickats utomlands. Lagen finns där för att slå mot terrorism och organiserad brottslighet, däremot är handlingen i sig likadan här även om syftet kanske inte direkt är terrorbrott. Tyvärr blir handlingen densamma i lagens ögon (även om jag tror och hoppas att en IS-finansiering hade gett 6 år)

Nja, snarare grundade på en mindre grupps åsikter. Vi lever i en representativ demokrati after all. Jag tror du missförstår mig. Jag har inte lagt fram några argument. Jag är enbart intresserad av att diskutera olika uppfattningar, få förståelse för hur ni tänker etc. Jag har således inte påstått att piratkopiering ej utgör någon skada. Frågan jag ställer är; om upphovsrättsskyddad kopiering skadar mer än icke-upphovsrättsskyddad kopiering? Om ja, varför anser ni det?

Och ja, lagar är sjukt godtyckliga.. Om Sture stjäl från Åke så skall Sture straffas under lagen, men om staten begår samma handling gentemot medborgare så är det inte olagligt... :s

Permalänk
Medlem

@Frispel:

Jag vet inte vad du menar med anammar det synsätt som passar sitt egna beteende... tolkar det som att du tror jag skrev så för att jag ladda ner. eller streamar...? Nixx

Jag bygger min kommentar på hur jag själv har varit för 15- 20 år sedan. Många filmer man sett illegalt som man idag äger både på bluray och tittar på t.ex netflix. För de har blivit kultfilmer från ens barndom.

Frågan är hade jag köpt dessa filmer på dvd och sedan på bluray och nu via netflix om jag inte suttit och tittat på filmen på vhs , inspelad med en dassig kamera på bio för nästan 20 år sedan eller hade de bara passerat förbi?

Hade disneys bilar / frost blivit ett lika stort varumärke utan alla föräldrar som laddat ner filmen och visat den för sina barn? Har de då tjänat eller förlorat pengar på illegal nedladdning / marknadsföring?