Permalänk

Keycaps från Kina (billigare alternativ)

Edit: Nu är jag medveten om att de flesta keycaps ÄR från kina, även de dyrare. Men vad jag menar är alltså billigare alternativ, s.k. kina-kopior.

Det är lätt att bli lockad av snygga keycap-set på Massdrop, men man kan bli avskräckt när man inser hur högt priset kommer att bli. Absolut inget illa sagt om de som faktiskt köper sina keysets där. Jag hade antagligen gjort det samma om jag hade haft de pengarna att lägga på keycaps.

Jag satte mig då ner och funderade på om det finns några vettiga alternativ. Just i det här fallet så är det AliExpress jag kollat på. Framför allt har jag försökt hitta keycaps som inte har standard OEM-profil, såsom DSA och XDA. Jag har hittat några intressanta alternativ som jag tänkte dela med mig av (eftersom jag kör ISO så blir utbudet ganska begränsat, men alla nedan länkade keysets stödjer ISO layout).

Jag är nu nyfiken på om det finns någon av er som redan testat några av dessa och vill dela med er av era åsikter (eller om någon annan har något annat att tillföra). Finns det vettiga alternativ att köpa från Kina för oss som inte har råd, möjlighet eller lust att lägga större summor på keycaps? Eller är vi för evigt dömda att klicka på tunna keycaps av låg kvalitè?

1. Radium vulture Perfect Arc Spherical Keycap. DSA-profil, dyesub. Finns i vitt/mörkblå och gul/mörkblå. Stort set i 150 delar. Ungefärligt pris: 900:- (Slutsålda, men kommer åter i lager i slutet av månaden enligt säljaren. Han kommer även att få in DSA Carbon i slutet på maj månad.)

DSA Carbon:

Dold text

2. Stort set med blanka keycaps i PBT med XDA-profil. Finns i ljusgrå, mörgrå eller en mix av de båda. Ungefärligt pris: 530:-

Dold text

3. Blanka keycaps i PBT med DSA-profil för tada68 och 60%. Finns i en kombination av ljusgrå och vitt. 1,2mm tjocka enligt säljaren. Ungefärligt pris: 260:-

Dold text

4. Blanka keycaps i PBT med DSA-profil. Finns i svart och vitt. Ungefärligt pris: 300-320:-

Dold text
Lade till info om DSA Carbon
Permalänk
Medlem

@Rutger Janåker: Jag har testat XDA. Köpte hem 3 set från Taobao och har färgat delar av två set själv (rekommenderar alla att färga själv om man vill ha någon speciell färg, det är inte svårt. Svart däremot är svårt att få till, så det skulle jag undvika. Köper färg på Ebay för en hundralapp, landar i brevlådan på en vecka). Jag gillar profilen skarpt måste jag säga, ljuder är väldigt trevligt också. Billigt och täcker alla layouter man kan tänka sig.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk

@SYRE:

Jag tycker att XDA-profilen verkar intressant, hade tänkt beställa hem grå-vita setet. Det här med att färga själv kanske inte är någon dum idè det. Dela gärna med dig av lite av hur detta går till och vilken färg man använder.

Permalänk
Medlem

@Rutger Janåker: Skulle set #2 fungera med gamla corsair k65?

Permalänk

@hultron:

Som jag förstår det, enligt beskrivningen, så stödjer det alla Corsair med undantag att det inte finns några macro-knappar för K95.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

@SYRE:

Jag tycker att XDA-profilen verkar intressant, hade tänkt beställa hem grå-vita setet. Det här med att färga själv kanske inte är någon dum idè det. Dela gärna med dig av lite av hur detta går till och vilken färg man använder.

Jag har köpt färg härifrån Ebay. Sen tvättat capsen, om dom är använda, annars kan man köra direkt. Sen skaffar du en kastrull du inte är rädd om, samt något att röra med, gärna i trä och någon sil av något slag. Koka upp vattnet med färgen i (står på förpackningen hur man gör). Sen i med capsen så länge som du vill. Vattnet behöver inte riktigt koka när du har capsen i, men det ska väl vara på gränsen. Sen sila av capsen, sen skölja av dom tills vattnet är klart. Sen tvätta varje cap med diskmedel/tvål och sen skölja och låta torka ordentligt, så är det klart

Själv har jag kört på lila, rosa och svart. De svarta blev mer brons/bruna men lila och rosa blev väldigt bra!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Skrivet av SYRE:

Jag har köpt färg härifrån Ebay. Sen tvättat capsen, om dom är använda, annars kan man köra direkt. Sen skaffar du en kastrull du inte är rädd om, samt något att röra med, gärna i trä och någon sil av något slag. Koka upp vattnet med färgen i (står på förpackningen hur man gör). Sen i med capsen så länge som du vill. Vattnet behöver inte riktigt koka när du har capsen i, men det ska väl vara på gränsen. Sen sila av capsen, sen skölja av dom tills vattnet är klart. Sen tvätta varje cap med diskmedel/tvål och sen skölja och låta torka ordentligt, så är det klart

Själv har jag kört på lila, rosa och svart. De svarta blev mer brons/bruna men lila och rosa blev väldigt bra!

Det låter ju inte så avancerat faktiskt! Snackar vi en påse färg till ett set med keycaps?

Permalänk
Medlem

@Rutger Janåker: En påse kan du använda till säkert 2-300 caps utan problem skulle jag tro. Ta en kastrull och se till att du får plats med alla caps bara, sen tar du så mycket vatten du behöver. Första gången jag färgade använde jag vanligt vatten, de andra gångerna har jag använt destillerat vatten. Kan inte påstå att jag märkt någon skillnad, men jag har haft tillgång till destillerat vatten, så lika bra tänkte jag.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk

@SYRE:

Det här skall absolut provas i framtiden. Tack för tips och inspiration. Beställde ett XDA-kit, dock inte för färgning den här gången.

Permalänk
Medlem

@Rutger Janåker: Inga problem, hoppas att XDA faller dig i smaken! Isåfall har du ett bra set till ett bra pris som du kan färga bäst du vill

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk

http://www.ebay.com/itm/104-Doubleshot-Translucent-PBT-KeyCap...

Är de här något och lägga pengarna på?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Svårt att säga. Det är kanske inget jag personligen skulle ha köpt, men de kostar ju inte särskilt mycket så om det är de färgerna man vill ha så kan man ju alltid testa. Nu vet jag inte hur det fungerar på Ebay, men på t ex AliExpress kan man ju läsa andra köpares omdöme av produkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Corsair envisas med en ostandardiserad bottenrad, vilket gör att det inte finns några sets som passar deras tangentbord.

Skrivet av Rutger Janåker:

Det låter ju inte så avancerat faktiskt! Snackar vi en påse färg till ett set med keycaps?

Tänk bara på att kastruller och annat du använder kan du inte använda till matlagning, ett tips är att köpa något billigt som du bara har till färgningen.

Sedan är det lätt att spilla och ångorna som uppstår innehåller tydligen färgpartiklar. Har du typ kokplatta för husvagn eller dylikt är tacksamt att hålla sig ute. Samt att det skadar inte med friskluft när du hettar upp kemikalier.

Jag fungerar själv på att färga ett gäng modifiers till mina tangentbord.

Skrivet av Twister86:

Ptja, jag har ingen erfarenhet av dem. Men det är ju PBT-plast och texten är doubleshots (inget tryck utan man använder sig två olika plaster, vilket gör att du aldrig kan nöta ut texten).

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Skrivet av Hund:

Corsair envisas med en ostandardiserad bottenrad, vilket gör att det inte finns några sets som passar deras tangentbord.

Jag är medveten om att de är lite annorlunda. Att det inte finns några sets alls som passar deras tangentbord kanske stämmer, men det står i alla fall på XDA-setet att det är kompatibelt med Corsair, förutom macro-knapparna på K95.

Om man ändå är osäker så kan man alltid skicka ett meddelande till säljaren, han är väldigt hjälpsam och brukar svara snabbt.

Citat:

Compatiability

It can be used for nearly all MX mechanical keyboard,pls find supported list as below

Filco: All series including Janpanese edition and USA edition

Cherry: All series compatible (Except 3800 and 3850)

Corsair: All series compatible (No Marco keys for K95)

CM: All series compatible (Except Ultimate eidition)

Ganss: All series compatible

Ducky: All series compatible

Likeyboard\ TBKB\ Dareu\ Noppoo\ GH60\ 87 DIY\ 96 DIY\ Planck\ Atomic\ VEA\ EEPW 84: All series compatible

Steelseries: All series compatible (Except M800)

IKBC\ Varmilo\ Magicforce\ RK\ Keycool \XD64\ 104 DIY\ 1800 DIY\ Preonic\ Minivan\ Whitefox\ Rama\ Ergo: All series ok

Logitech: G710 is compatible (610 810 910 can't be compatible)

Razer\ Rapoo\ Aula: All series can't be compatible

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Jag är medveten om att de är lite annorlunda. Att det inte finns några sets alls som passar deras tangentbord kanske stämmer, men det står i alla fall på XDA-setet att det är kompatibelt med Corsair, förutom macro-knapparna på K95.

Om man ändå är osäker så kan man alltid skicka ett meddelande till säljaren, han är väldigt hjälpsam och brukar svara snabbt.

Dold text

Oj då. Det måste vara den första uppsättningen hattar som är kompatilbelt med Corsairs tangentbord.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Oj då. Det måste vara den första uppsättningen hattar som är kompatilbelt med Corsairs tangentbord.

dom är ju blanka så det är ganska lätt att få det kompatibelt med corsairs tangentbort, undre raden på corsairs tangentbord består av
6.5u x1
1.5u x2
1.25u x2
1u x3

och här har jag gjort en fin paintbild på att dom finns och hur många

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Oj då. Det måste vara den första uppsättningen hattar som är kompatilbelt med Corsairs tangentbord.

Ja, det tog en stund innan någon såg potentialen i att sminka corsairs grisar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Ja, det tog en stund innan någon såg potentialen i att sminka corsairs grisar.

Haha! Det är ju okej "gamingtangentbord", om de gjorde en prissänkning på 50-75%.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Oj då. Det måste vara den första uppsättningen hattar som är kompatilbelt med Corsairs tangentbord.

Nja, har själv ett ANSI/ISO - UK set från Maxkeyboards. Finns osså bl.a detta custom set: http://www.maxkeyboard.com/iso-layout-custom-color-cherry-mx-...

ANSI set från Geekkeys: http://www.geekkeys.com/eck-silver-abs-backlit-keyset-for-cor...

Fixat länken till Maxkeyboard.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Nja, har själv ett ANSI/ISO - UK set från Maxkeyboards. Finns osså bl.a detta custom set:http://www.maxkeyboard.com/iso-layout-custom-color-cherry-mx-keycap-set-front-side-print-blank.html

ANSI set från Geekkeys: http://www.geekkeys.com/eck-silver-abs-backlit-keyset-for-cor...

Jag måste ju ha vaknat upp i ett alternativt universum idag alltså.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag måste ju ha vaknat upp i ett alternativt universum idag alltså.

Ja, det är nästan så att man tror att tomten finns.

Detta set är det som jag har: http://www.maxkeyboard.com/max-universal-cherry-mx-black-tran... som ja köpte på ett GB på Massdrop för några år sen. Finns även som top printed å blanka sets.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

@SYRE:

Fick hem mina XDA-caps idag (10 dagar efter beställning, rekordsnabbt från Aliexpress). Det är lite ovant att skriva på de lite lägre capsen känner jag, men överlag känns de riktigt bra. Trots riktigt starka vita leds så lyser de inte igenom capsen. Men det jag egentligen funderade över var hur du upplevde att spacebar, har en liten deformation? Jag upplever att den är en aning "vriden", om jag kan beskriva det så.

Permalänk
Medlem

@Rutger Janåker: Det syns dessvärre redan i deras produktbilder att de har problem med s.k. warping dvs att plasten slår sig när den stelnar. PBT är svårare att gjuta än ABS då PBT krymper mer under avsvalning. Det ger framförallt problem när det kommer till avlånga former som en mellanslagstangent som därmed inte sällan uppvisar den typen av defekter. SP är till exempel på grund av sin avsaknad av QC (ö)kända för dem. Matt3o hade initialt en del problem med sina PBT mellanslagstangenter till Topre, men löste de till den faktiska produktionen.

Tillägg i text
Permalänk

@Khers:

Meh. :/

Irriterande, hade man inte OCD innan så utvecklar man det av spacebaren. Fördelen är ju dock att keysetet inte har några legends, vilket tar bort lockelsen att titta ner emellanåt.

Det får helt enkelt funka fram tills i höst när /dev/tty MT3 dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

@SYRE:

Fick hem mina XDA-caps idag (10 dagar efter beställning, rekordsnabbt från Aliexpress). Det är lite ovant att skriva på de lite lägre capsen känner jag, men överlag känns de riktigt bra. Trots riktigt starka vita leds så lyser de inte igenom capsen. Men det jag egentligen funderade över var hur du upplevde att spacebar, har en liten deformation? Jag upplever att den är en aning "vriden", om jag kan beskriva det så.

Skrivet av Khers:

@Rutger Janåker: Det syns dessvärre redan i deras produktbilder att de har problem med s.k. warping dvs att plasten slår sig när den stelnar. PBT är svårare att gjuta än ABS då PBT krymper mer under avsvalning. Det ger framförallt problem när det kommer till avlånga former som en mellanslagstangent som därmed inte sällan uppvisar den typen av defekter. SP är till exempel på grund av sin avsaknad av QC (ö)kända för dem. Matt3o hade initialt en del problem med sina PBT mellanslagstangenter till Topre, men löste de till den faktiska produktionen.

Jag har faktiskt fått tag i mer eller mindre spikraka spacebars! Däremot tycker jag att det brukar vara ganska enkelt att göra dom lite rakare med en värmepistol/varmt vatten/över spisen, så inget jag stört mig på hittills. I vissa fall tycker jag tom att ljudet från stabs minskat betydligt om spacebar varit något böjd

Skönt att höra att du gillar profilen, du kommer nog bara att gilla dom mer och mer!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

DSA Carbon pre-sale uppe på Ali! Priset ligger dock för högt för att vara kopior enligt mig... (~$160 för base+iso).