Förlänga grannens WiFi till mig, vad behöver jag?

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

@goodfidelity:
på 2.4 Ghz bandet är det större chans att det funkar än på 5Ghz.
Så det ända jag rekommendera är att skaffa 2st Ubiquiti Networks NanoStation Loco M2 och testa.
Du har ju alltid 14 dagars returrätt på nätköp om det inte fungerar.

Tänk också på att sätta dem så att det blir så lite vägg som möjligt som de går igenom.
Är stor skillnad på att gå rakt igenom en vägg och gå snett igenom den.

Körde mina M5 ett tag mellan övervåning och nedervåning, fick ut 30 Mbit.

Ok!

Jag tror det blir denna lösning. Hoppas det funkar bara!

Eftersom loco har mindre styrka när vanliga nanostation m2 så kanske det är större chans med den vanliga typen? Loco ser ut att vara lite mindre.

Var det bara ett golv mellan eller hade du också flera väggar? Räckte det inte med wifi hos dig? Riktade du två nanostations mot varandra eller använde du bara en? (Såg att de kan köras som AP också)

Jag undrar om radiolänkar generellt har sämre penetrationsförmåga än vanlig wifi? För vanlig wifi går ju ganska långt inomhus ändå, när man kollar i storstäder så får man ju ofta upp 10-20 nätverk när man sitter i någons lägenhet.

Jag kollade på antennens uppbyggnad och spridning hos M2, den är ju väldigt riktad. Men frågan är hur det är med protokoll och modulering. Kanske detta påverkar penetrationsförmåga på radiolänk vs. Vanlig wifi?

Har försökt googla massor men hittar inte mycket.

Lutar åt att jag gör som föreslaget i tråden. Två st nanostation m2 och testar.

Återkommer då med resultatet!

//GF

Permalänk
Medlem

@goodfidelity:
Var nog bara ett golv emellan.
Det var två st. som var lite riktade mot varandra.
Körde det bara som en temporär lösning medans vi renoverade övervåningen och behövde koppla in en stationär dator däruppe.
Den låg löst på golvet så om jag sparkade till den så blev det lite sämre.

Ubiquiti har ett eget protokoll när man kopplar upp dem som en brygga.
Skulle tro att det har samma penetrering som wifi.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Powerline då fungerar inte det..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

@goodfidelity:
på 2.4 Ghz bandet är det större chans att det funkar än på 5Ghz.
Så det ända jag rekommendera är att skaffa 2st Ubiquiti Networks NanoStation Loco M2 och testa.
Du har ju alltid 14 dagars returrätt på nätköp om det inte fungerar.

Tänk också på att sätta dem så att det blir så lite vägg som möjligt som de går igenom.
Är stor skillnad på att gå rakt igenom en vägg och gå snett igenom den.

Körde mina M5 ett tag mellan övervåning och nedervåning, fick ut 30 Mbit.

Den kör vi på!

Jag gick direkt på storebror till LOCO. Nanostation M2. Köpte två stycken och började koppla igår, men jag tycker inte alls att det var jätte enkelt. (jag har klart begränsad förståelse för nätverk).

En sak jag direkt märkte är att den fångar upp ALLA trådlösa nätverk hos grannarna så det lär inte vara några problem att brygga husen med dessa (får jag hoppas). Fick full mottagning på ett par andra grannars nätverk

Jag har nu läst varenda guide på nätet om WDS och nätverksbryggor men blir fortfarande inte klok på hur jag skall göra, verkar finnas flera möjligheter för konfigurering eftersom alla guider inte är helt entydiga.

Är det någon här med erfarenhet av WDS och nanostations som har lite värdefull input?

Grannen kör en vanlig WiFi router med DHCP, den vill jag inte, och kommer inte konfigurera något på. Detta för att den kan bli återställd, eller bytas ut, och då vill jag inte vara där och fixa varje gång något händer.

Därför vill jag att den Nanostation som står hos grannen skall vidaredistrubera DHCP till mig. Så oavsett om man byter ut routern hos grannen så skall det bara gå av sig själv.

När man ställer in sina Nanostations så står det i en av guiderna att man skall ställa in dem med fasta IPs. Detta verkar förutsätta att man inte kör DHCP från den första routern?

Detta är alltså inte ett alternativ.

Min önskan är att konfigurera upp mina Nanostations på kontoret, och provköra allt innan jag installerar dem. (För att slippa massa felsökning där jag behöver komma in hos grannen).

Hur skall jag konfigurera mina nanostations om jag helt enkelt bara vill göra en trådlös brygga mellan våra routrar?
Från hans LAN port till min WAN port. Och använda hans routers DHCP för att ge min router en IP.

Och hur blir det med access till nanostations konfigurering när den ena står hos grannen och den andra hos mig? Kommer jag fortfarande kunna logga in på respektive router och konfigurera den utan att vara inloggad på grannens nätverk?

Många frågor, kanske någon som sitter på svaren

//GF

EDIT: lägger till en bild:

Permalänk
Medlem

@goodfidelity: Ställ in grannens router så den ger ett fast ip till bryggan. Blir väldigt förvånad om routern inte har den funktionen.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Skrivet av backfeed:

@goodfidelity: Ställ in grannens router så den ger ett fast ip till bryggan. Blir väldigt förvånad om routern inte har den funktionen.

Som jag nämnde i posten så vill jag inte konfigurera grannens router, eftersom jag då kommer att bli tvungen att göra det varje gång den blir resettad eller utbytt och eftersom hela internet länken kommer att gå på trynet varje gång detta sker.

Om man använder DHCP så kan man byta ut grannens router helt utan att det påverkar länken, detta är mycket mer stabilt och kräver mindre insats från mig.

Min strävan här är en lösning som innebär att jag kan konfigurera allt innan jag går in hos grannen, och väl där bara koppla på kabeln så skall allting fungera. Jag skall inte behöva konfigurera grannens router, och grannen skall kunna byta sin router när han vill utan att det påverkar länken och utan att det behöver konfigureras på nytt.

Dvs. precis samma sak som att ansluta en vanlig TP kabel, men istället för TP kabeln så skall där stå en wifibrygga.

Det är en stor fördel om jag också kan komma in på den nanostation som står hos grannen och konfigurera den utan att behöva vara hos grannen.

Jag är ganska säker på att detta går, men förstår bara inte hur.

//GF

Permalänk
Medlem

@goodfidelity: Förstår jag det rätt att grannen kommer resetta sin router eller byta ut den stup i kvarten? Låter högst besynnerligt. Vad är det för en skum individ?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Den kör vi på!

Jag gick direkt på storebror till LOCO. Nanostation M2. Köpte två stycken och började koppla igår, men jag tycker inte alls att det var jätte enkelt. (jag har klart begränsad förståelse för nätverk).

En sak jag direkt märkte är att den fångar upp ALLA trådlösa nätverk hos grannarna så det lär inte vara några problem att brygga husen med dessa (får jag hoppas). Fick full mottagning på ett par andra grannars nätverk

Jag har nu läst varenda guide på nätet om WDS och nätverksbryggor men blir fortfarande inte klok på hur jag skall göra, verkar finnas flera möjligheter för konfigurering eftersom alla guider inte är helt entydiga.

Är det någon här med erfarenhet av WDS och nanostations som har lite värdefull input?

Grannen kör en vanlig WiFi router med DHCP, den vill jag inte, och kommer inte konfigurera något på. Detta för att den kan bli återställd, eller bytas ut, och då vill jag inte vara där och fixa varje gång något händer.

Därför vill jag att den Nanostation som står hos grannen skall vidaredistrubera DHCP till mig. Så oavsett om man byter ut routern hos grannen så skall det bara gå av sig själv.

När man ställer in sina Nanostations så står det i en av guiderna att man skall ställa in dem med fasta IPs. Detta verkar förutsätta att man inte kör DHCP från den första routern?

http://community.ubnt.com/t5/image/serverpage/image-id/771i3C0EC36889DA488D/image-size/original?v=mpbl-1&px=-1

Detta är alltså inte ett alternativ.

Min önskan är att konfigurera upp mina Nanostations på kontoret, och provköra allt innan jag installerar dem. (För att slippa massa felsökning där jag behöver komma in hos grannen).

Hur skall jag konfigurera mina nanostations om jag helt enkelt bara vill göra en trådlös brygga mellan våra routrar?
Från hans LAN port till min WAN port. Och använda hans routers DHCP för att ge min router en IP.

Och hur blir det med access till nanostations konfigurering när den ena står hos grannen och den andra hos mig? Kommer jag fortfarande kunna logga in på respektive router och konfigurera den utan att vara inloggad på grannens nätverk?

Många frågor, kanske någon som sitter på svaren

//GF

EDIT: lägger till en bild:
https://preview.ibb.co/myDOak/nanostation.jpg

Hmmm, googlade lite och hittade:
https://dl.ubnt.com/docs/M_Series_Beginner_Guide.pdf
Verkar som det finns inbyggd router-funktion inuti nanostation som man kan använda.
Där kan man ställa in DHCP med fallback till fast ip mot wifi-nätverket.
Sedan kan man också göra inställningar till "LAN" som är bakom inbyggda routern i nanostation.
Så kanske du bara kan koppla in en switch och eventuellt en egen accesspunkt efter din nanostation och skippa routern eftersom det finns en inbyggd?

Tänker att den nanostation du kopplar in hos grannen får agera vanlig trådlös accesspunkt så du får en stark signal att ansluta mot. Din nanostation blir som ett trådlöst nätverkskort som ansluter mot grannens wifi. Din nanostation har också en inbyggd router som du kopplar dig till med en nätverkskabel till din egna switch och trådlösa accesspunkt så du får ett eget nätverk.

Den nanostation du kopplar till din granne konfigurerar du alltså som accesspunkt och din egna som router.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

@goodfidelity: Förstår jag det rätt att grannen kommer resetta sin router eller byta ut den stup i kvarten? Låter högst besynnerligt. Vad är det för en skum individ?

Det handlar inte om det, utan OM grannen gör det. Jag vill inte sätta mig och jobba klockan 23:00 en tisdag för att upptäcka att grannen ändrat något i sin Router eller köpt en ny, och då tappa en hel dags arbete för att jag inte kan knalla in och börja konfigurera om allting. Eller om jag kommer hem och grannen är på semester, efter att de har nollställt sin router. Och jag då får 5 veckor utan internet... Det finns en anledning att jag vill ha det precis så som jag specar det. Och det är för att det är felsäkert.

Förutsättningen för att allt detta skall genomföras är att det inte stör min granne, och att det alltid fungerar, och att min granne inte kan ett endaste dugg om datorer eller internet, ännu mindre är intresserad av att lära sig. Vidare så får det inte synas, höras eller märkas hos grannen.

Jag är ganska säker på att det går att få till, men då kan man inte göra som man vanligtvis gör. Utan får tänka utanför boxen.

//GF

Permalänk
Medlem

Asså inte för att va otrevlig men du skrev tidigare att du inte vill lägga för mycket tid för installation av en kabel men du har hållit igång denna diskussionen rätt länge. Kolla med din hyresvärd, dra en TP kabel över till grannen låt han va med, täta borrhålet med silikon. Är de för jobbigt låt en elektriker göra de, tar max 1 timme.

PRO
-Du har en egen kabel
-Din granne kan inte förstöra för dig med utrustningen
-Minimerar antalet störningar som kan ske
FRAMFÖRALLT
-Sparar tid och huvudvärk

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Hmmm, googlade lite och hittade:
https://dl.ubnt.com/docs/M_Series_Beginner_Guide.pdf
Verkar som det finns inbyggd router-funktion inuti nanostation som man kan använda.
Där kan man ställa in DHCP med fallback till fast ip mot wifi-nätverket.
Sedan kan man också göra inställningar till "LAN" som är bakom inbyggda routern i nanostation.
Så kanske du bara kan koppla in en switch och eventuellt en egen accesspunkt efter din nanostation och skippa routern eftersom det finns en inbyggd?

Tänker att den nanostation du kopplar in hos grannen får agera vanlig trådlös accesspunkt så du får en stark signal att ansluta mot. Din nanostation blir som ett trådlöst nätverkskort som ansluter mot grannens wifi. Din nanostation har också en inbyggd router som du kopplar dig till med en nätverkskabel till din egna switch och trådlösa accesspunkt så du får ett eget nätverk.

Den nanostation du kopplar till din granne konfigurerar du alltså som accesspunkt och din egna som router.

Det är en lösning jag också tänkt på, då får man ju kortast möjliga väg mellan trådlösa enheter och internetuppkopplingen samtidigt som man får trådad uppkoppling.

Men jag har en WiFi Router som har inbyggd hårddisk med DLNA. Har tänkt jag skall använda den som router. Jag kan iofs. välja att deaktivera WiFi på den för att lämna lite mindre "störningar" i miljön, men är osäker på om den kan agera switch. Det är en WNDR4700.

Jag har redan testat fallback funktionen, tror inte jag förstår den riktigt, verkar som att den träder in när det saknas DHCP IP. Det är lite dumt, för jag önskar ju att kunna konfigurera när jag vill. Dvs. bara kunna ha en app eller en IP som jag alltid kan använda mig av för att komma åt nanostations.

Och om de är satt upp i bryggat läge så kan man nog inte anlsuta direkt till den som står som AP, då är det väl bara en annan brygga som kan ansluta? (för då kör man med Airmax protokollet som är snabbare/bättre).

Jag tror inte att jag kommer konfigurera väldigt mycket, men jag vill kunna gå in och ställa ned styrkan på bryggan till lägsta möjliga med acceptabel hastighet, och eventuellt labba lite med parametrarna tills man finner bästa hastigheten. Det finns ju en del att jobba med där. Uppkopplingen är långt mycket snabbare än radiolänken, så det finns mycket att gå på med optimeringen.

//GF

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Det är en lösning jag också tänkt på, då får man ju kortast möjliga väg mellan trådlösa enheter och internetuppkopplingen samtidigt som man får trådad uppkoppling.

Men jag har en WiFi Router som har inbyggd hårddisk med DLNA. Har tänkt jag skall använda den som router. Jag kan iofs. välja att deaktivera WiFi på den för att lämna lite mindre "störningar" i miljön, men är osäker på om den kan agera switch. Det är en WNDR4700.

Jag har redan testat fallback funktionen, tror inte jag förstår den riktigt, verkar som att den träder in när det saknas DHCP IP. Det är lite dumt, för jag önskar ju att kunna konfigurera när jag vill. Dvs. bara kunna ha en app eller en IP som jag alltid kan använda mig av för att komma åt nanostations.

Och om de är satt upp i bryggat läge så kan man nog inte anlsuta direkt till den som står som AP, då är det väl bara en annan brygga som kan ansluta? (för då kör man med Airmax protokollet som är snabbare/bättre).

Jag tror inte att jag kommer konfigurera väldigt mycket, men jag vill kunna gå in och ställa ned styrkan på bryggan till lägsta möjliga med acceptabel hastighet, och eventuellt labba lite med parametrarna tills man finner bästa hastigheten. Det finns ju en del att jobba med där. Uppkopplingen är långt mycket snabbare än radiolänken, så det finns mycket att gå på med optimeringen.

//GF

Kör din nanostation som klient istället som router så kan din egna router ansluta med DHCP-klient mot grannens nätverk som WAN. Är osäker på om du kan ha dhcp-klient på adressen till webbinterfacet. När du kör den som router så är dhcp bara mot grannens nätverk, du får ändå en fast ip mot egna nätverket. Kör du den som klient skickar den bara vidare DHCP på nätverkskabeln så du kan ansluta dina prylar såsom den egna routern men webbinterfacet på din nanostation har nog ändå en fast ip men då på grannens nätverk när den agerar som klient utan inbyggd router. Ingen aning om appen gör det möjligt att köra dhcp-klient på webbinterfacen och ändå få åtkomst mot dem via appen.

Permalänk

Har testat lite på kontoret med olika konfigurationer. Skriver ned resultatet för att andra som läser skall kunna få en referens.

Det är två st. 2.4Ghz nanostation bryggor M2 som använts. De står på ca 20 meters avstånd i kontorsmiljö med ungefär 10st andra nätverk. Det är mest gipsväggar glas och stål mellan länkarna. Bryggorna är nedstyrpta till 3dBi och körs i 20Mhz bandet. Jag har inte gjort några försök att optimera vilken frekvens de ligger i förhållande till andra nätverk. Tänker att det går att justera detta lite till. De ligger ganska bra riktade mot varandra.

Två olika datorer är använda, en gammal Core2Duo Mac och en Ny i7 HP Spectre.

PC - WiFi -Radiolänk - kabel till internet 8ms/42Mbps/19Mbps
PC - Wifi - kabel till internet (utan länk) 4ms/42Mbps/14Mbps
Mac - WiFi - Radiolänk - Kabel till internet 7ms/28Mbps/20Mbps
Mac - WiFi - Kabel till internet (utan länk) 4ms/41Mbps/19Mbps

Kabel rakt in i Mac (PCn har ingen Ethernet port) 3ms/41Mbps/21Mbps

Vid upprepade tester på Macen så gör det liten skillnad om jag ligger på WiFi eller Ethernet mot min router. Men av någon anledning så kommer den då inte upp i över 28Mbps när länken är involverad. Pingen sjök till 5ms som lägst.

Det är en klar skillnad mellan radiolänk och utan. Den dubblar pingen. Men 8ms är ändå kanske inte helt fruktansvärt?

Sidan som är använd för att testa är beta.speedtest.net.

Hur det senare kommer fungera i riktiga verkligheten där det skall stå får bli ett senare projekt.

//GF

Permalänk

Vidare test i huset ger följande resultat:

3dBm signalstyrka med 10Mhz bredd ger 12Mbit upp/ned med 9ms ping
4dBm signalstyrka med 20Mhz bredd ger 15Mbit upp/ned med 8ms ping
7dBm signalstyrka med 40Mhz bredd ger 81Mbit ned 83Mbit upp med 8ms ping

Radiolänken passerar totalt 9 väggar, varav 2 är brandväggar mot garage.

Radiolänkarna är placerade högt upp mot tak, riktade mot varandra, och skär genom väggarna med en vinkel på ca 5gr då de inte gick att få dem precis vinkelrät mot väggarna.

Riktningen på radiolänken är inte helt 100% perfekt.

Detta konkluderar nog att det är fullt möjligt att använda en radiolänk inomhus utan fri sikt, och uppnå gott resultat.

Jag har inte utfört något "störningstest" på hur det påverkar grannes WiFi, de har en modern router så jag antar att det kommer att göra liten skillnad eftersom jag ligger på 2.4Ghz och de verkar ligga på 5GHz.

Jag ligger på kanal 38, alla andra enheter ligger på kanal 1 / 6 och 11.

Jag antar att jag därmed har placerat mig bra i förhållande till andra kanaler, och om någon här har en bra synpunkt på detta så mottages den varmt.

//GF

Permalänk

Låter som att det blev ganska bra. Sitter stationerna vägg i vägg, eller är det rum mellan? Och vad betalar du din generöse granne?

EDIT: Missade texten där det stod exakt hur stationerna satt...

Permalänk
Skrivet av TiotusenMöss:

Låter som att det blev ganska bra. Sitter stationerna vägg i vägg, eller är det rum mellan? Och vad betalar du din generöse granne?

EDIT: Missade texten där det stod exakt hur stationerna satt...

Jag lagade grannens diskmaskin, så då fick jag gratis internet

Trådlösa bryggan kostade 2000:-

Jag har dragit ned effekten, tänker att jag vill ligga runt 15-20Mbit efter en del överväganden. Om jag inte behöver den kapaciteten så drar jag ner ännu mer på effekten. Vill ju inte störa ut hans grejer heller.

//GF