Permalänk

Vissa sidor funkar, andra inte..?

Hej!

Var vid datorn och märkte helt plötsligt att vissa sidor slutade fungera, medans andra fungerar lika bra. T.ex; Google, facebook och youtube funkar. Reddit, swedespeed och även olika random sidor jag vill gå in på för att hitta lösning på mitt problem fungerar inte.

Jag vet inte om detta skedde vid 00:00 slaget men det har varit såhär ett tag nu..

Jag har just nu T3 och jag kommer inte ens in på deras driftstörnings-sida, men har sett att reddit inte är nere och har även fått notiser från swedespeed via telefonen så dessa sidor är INTE nere, men jag kan på något sätt inte komma åt dom.

Är det driftstörning? Tillfälligt problem? Har någon annan haft samma slags problem? (Foliehatt) Har T3 blockerat sidor för mig?

Vad tror ni?

/Jesper

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

Kollade alla sidorna du hade problem med och jag kommer in.
Så antingen har de blockat dig från vissa sidor eller så har du problem med datorn i sig, tex virus/malware. Om du stänger av mobildata på mobilen och aktiverar Wifi coh testar dessa sidor, fungerar det då? Gör det de så är det din dator som är problemet, eller routern den är kopplad mot

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Kollade alla sidorna du hade problem med och jag kommer in.
Så antingen har de blockat dig från vissa sidor eller så har du problem med datorn i sig, tex virus/malware. Om du stänger av mobildata på mobilen och aktiverar Wifi coh testar dessa sidor, fungerar det då? Gör det de så är det din dator som är problemet, eller routern den är kopplad mot

Provade med wi-fi på telefonen och det funkar ej. Gjorde en snabb sökning i datorn och ingenting hittades, gör en hel skanning och har gått i 30 minuter och kommit ca 10% så det får stå på under natten.. Ska prova en annan router! Problemet är nämligen på alla manicker som är uppkopplade.

OM T3 har valt att blocka sidor, är det verkligen någonting dom får göra? Lite knepiga sidor att blockera haha

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

Jag hade T3 förr och fick ofta problem med att vissa sidor inte fungerade, då var det deras DNS server som var felet. Pova att byta till Googles DNS. Finns guider hur man gör det om du googlar.

Permalänk
Medlem

Hej, har också T3 och har haft samma problem sen ung. 00:00 också, så då är vi i alla fall två.

Edit: Oj, nu verkar det funka som vanligt igen tror jag.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Jag hade T3 förr och fick ofta problem med att vissa sidor inte fungerade, då var det deras DNS server som var felet. Pova att byta till Googles DNS. Finns guider hur man gör det om du googlar.

Provade byta, men istället för att jag fick DNS problem så laddar sidan oändligt istället.

Skrivet av Argraol:

Hej, har också T3 och har haft samma problem sen ung. 00:00 också, så då är vi i alla fall två.

Edit: Oj, nu verkar det funka som vanligt igen tror jag.

Det är synd att jag har bindningstid, annars hade jag gärna bytt.

Inte för mig

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk

Jag har samma problem, har även märkt att battlenet inte fungerar medan steam fungerar

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, testat byta till googles DNS-servrar men det är samma problem. Rent allmänt verkar svenska sidor/stora sidor som förmodligen har servrar i Sverige funka medan utländska bara står och tuggar.

Testar man lite traceroutes så verkar det i alla fall för mig som att det är fel ca 4 hops bort, de sidor som inte funkar kommer man inte längre än till cr1.sto.te.cr1.svl.t3.se, och sen timar allt ut - så det är nog nått som är fel på nån t3 router eller nått sånt just nu. Det är nog bara att vänta tills imorn och hoppas att de fixar det snabbt när teknikerna vaknat.

Permalänk
Medlem

Har också haft problem med T3 och en del sidor senaste timmarna.
Men nu fungerar allt som det ska igen.
Använder alltid googles DNSer istället för T3s DNS-servrar, och det har väldigt sällan varit några problem.

Permalänk
Skrivet av sfish:

Jag har samma problem, testat byta till googles DNS-servrar men det är samma problem. Rent allmänt verkar svenska sidor/stora sidor som förmodligen har servrar i Sverige funka medan utländska bara står och tuggar.

Testar man lite traceroutes så verkar det i alla fall för mig som att det är fel ca 4 hops bort, de sidor som inte funkar kommer man inte längre än till cr1.sto.te.cr1.svl.t3.se, och sen timar allt ut - så det är nog nått som är fel på nån t3 router eller nått sånt just nu. Det är nog bara att vänta tills imorn och hoppas att de fixar det snabbt när teknikerna vaknat.

Okej! Verkar som att dom var snabba för nu tror jag att det är tillbaka till normalt.

Tack för svar alla!

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

Gammal tråd, väcker liv i den för jag börjar bli frustrerad!

Det är något i min wifi som blockar så jag inte kommer in på vissa sidor (både MAC och Iphone) eller appar (t ex om jag ska gå in på mitt konto på Amazon-appen eller willys-appen). Så fort jag loggar ut från wifi och kör 4G på iPhone/anslutet till iPhones 4G på datorn, så funkar det klockrent. Varför? Vad kan jag ändra för att det ska funka? Jag har provat att nollställa nätverksinställningarna, men hjälpte inte.

Har Tele2 som internetleverantör (gamla Comhem) och deras Tele2 WiFi Hub C3.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AngelFK:

Gammal tråd, väcker liv i den för jag börjar bli frustrerad!

Det är något i min wifi som blockar så jag inte kommer in på vissa sidor (både MAC och Iphone) eller appar (t ex om jag ska gå in på mitt konto på Amazon-appen eller willys-appen). Så fort jag loggar ut från wifi och kör 4G på iPhone/anslutet till iPhones 4G på datorn, så funkar det klockrent. Varför? Vad kan jag ändra för att det ska funka? Jag har provat att nollställa nätverksinställningarna, men hjälpte inte.

Har Tele2 som internetleverantör (gamla Comhem) och deras Tele2 WiFi Hub C3.

Har du en publik ip eller är du bakom CGN ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du en publik ip eller är du bakom CGN ?

Publikt, inte dolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AngelFK:

Publikt, inte dolt

Eller nu blev jag osäker när jag sökte på vad CGN betyder 😂 hur ser jag det? Och hur tar jag då bort det (om det är det som spökar)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AngelFK:

Eller nu blev jag osäker när jag sökte på vad CGN betyder 😂 hur ser jag det? Och hur tar jag då bort det (om det är det som spökar)?

Sök på What's my IP så får du svar av Google. Är svaret mellan 100.64. 0.0 och 100.127. 255.255 så har du en CG-NAT adress.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Sök på What's my IP så får du svar av Google. Är svaret mellan 100.64. 0.0 och 100.127. 255.255 så har du en CG-NAT adress.

Börjar på 83.252….
Såg även det inne på routern, under WAN inställningarna - IPv4 - Public IP Address.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AngelFK:

Börjar på 83.252….
Såg även det inne på routern, under WAN inställningarna - IPv4 - Public IP Address.

Har du testat göra det som TS fick rekommenderat för sig: ändra till andra DNS-servrar i din router?
Ex. Googles 8.8.8.8 eller Cloudflares 1.1.1.1

Edit: en annan sak att testa är väl att kabelansluta datorn istället och se om du eventuellt kan utesluta att det har med WiFi:t att göra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Sök på What's my IP så får du svar av Google. Är svaret mellan 100.64. 0.0 och 100.127. 255.255 så har du en CG-NAT adress.

Nej nu förenklar du det så mycket att det blir ett fel.

Skrivet av AngelFK:

Börjar på 83.252….
Såg även det inne på routern, under WAN inställningarna - IPv4 - Public IP Address.

Om man kollar vilket publikt ip en "testsida" visar och vilket ip din router har på waninterfacet så ska de vara samma, i så fall har du ett publikt ip. Men om adressen på routerns interface är mellan 100.64. 0.0 och 100.127. 255.255 så har du en CG-NAT adress och de kan skapa problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej nu förenklar du det så mycket att det blir ett fel.

Om man kollar vilket publikt ip en "testsida" visar och vilket ip din router har på waninterfacet så ska de vara samma, i så fall har du ett publikt ip. Men om adressen på routerns interface är mellan 100.64. 0.0 och 100.127. 255.255 så har du en CG-NAT adress och de kan skapa problem.

Sant. Gumman tjatade om att jag skulle ut med hunden så jag blev lite stressad

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Nu pratar ni hebreiska med mig 😅
Jag hittar inte någonstans där jag kan ändra DNS-servern.

Hur hittar jag routerns WAN interface? Är det IP-adressen vid Gateway? För då skiljer sista två siffrorna. På find my IP är det "10" och på Gateway endast "1".

Kör jag med kabel via routern får jag samma IP-adress utåt (find my IP) och det funkar inte. Kopplar jag däremot kabeln till en switch (som i sin tur är kopplad till routern) så får jag en annan IP-adress som börjar på 91.128.222..... och då funkar allt felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AngelFK:

Nu pratar ni hebreiska med mig 😅
Jag hittar inte någonstans där jag kan ändra DNS-servern.

Hur hittar jag routerns WAN interface? Är det IP-adressen vid Gateway? För då skiljer sista två siffrorna. På find my IP är det "10" och på Gateway endast "1".

Kör jag med kabel via routern får jag samma IP-adress utåt (find my IP) och det funkar inte. Kopplar jag däremot kabeln till en switch (som i sin tur är kopplad till routern) så får jag en annan IP-adress som börjar på 91.128.222..... och då funkar allt felfritt.

Så det är något med IP-adressen. Ser inte att jag kan ändra den någonstans, och häromdagen stängde jag av routern i över 1 h, men det verkar inte ha ändrat adressen. Får nog ringa Tele2 och se om de kan ändra den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AngelFK:

Nu pratar ni hebreiska med mig 😅
Jag hittar inte någonstans där jag kan ändra DNS-servern.

Hur hittar jag routerns WAN interface? Är det IP-adressen vid Gateway? För då skiljer sista två siffrorna. På find my IP är det "10" och på Gateway endast "1".

Kör jag med kabel via routern får jag samma IP-adress utåt (find my IP) och det funkar inte. Kopplar jag däremot kabeln till en switch (som i sin tur är kopplad till routern) så får jag en annan IP-adress som börjar på 91.128.222..... och då funkar allt felfritt.

Dnsserver kan du ange i datorns nätverksinställningar om du inte hittar det i routern.
Ansluter du via fiber eller coax ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dnsserver kan du ange i datorns nätverksinställningar om du inte hittar det i routern.
Ansluter du via fiber eller coax ?

Fiber.

Bytte till 8.8.8.8 och 1.1.1.1, funkade ej

Typo
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AngelFK:

Fiber.

Bytte till 8.8.8.8 och 1.1.1.1, funkade ej

Har du provat att pinga några sidor som inte fungerar, svarar några av dem på ping ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du provat att pinga några sidor som inte fungerar, svarar några av dem på ping ?

Om jag tar Amazon t ex, så kommer jag ju åt hemsidan och kan logga in, men kommer inte åt när jag försöker gå in på "Ditt konto", dvs mer känslig sida. Får då upp en felsida från Amazon:

Amazon
Letar du efter något?
Vi ber om ursäkt. Webbadressen du har angett är inte en fungerande sida på vår webbplats.
Klicka här för att gå tillbaka till Amazons startsida

Stänger jag ner Wifi och kör på 4G, så kommer jag in direkt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AngelFK:

Om jag tar Amazon t ex, så kommer jag ju åt hemsidan och kan logga in, men kommer inte åt när jag försöker gå in på "Ditt konto", dvs mer känslig sida. Får då upp en felsida från Amazon:

Amazon
Letar du efter något?
Vi ber om ursäkt. Webbadressen du har angett är inte en fungerande sida på vår webbplats.
Klicka här för att gå tillbaka till Amazons startsida

Stänger jag ner Wifi och kör på 4G, så kommer jag in direkt.

Det låter nästan som ett webläsarproblem eller möjligen en brandvägg, har du provat i ett antal olika webbläsare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter nästan som ett webläsarproblem eller möjligen en brandvägg, har du provat i ett antal olika webbläsare ?

Yes, safari, Google, firefox. Same shit! Och inte bara i webbläsare, samma om jag startar amazon-appen eller barnens skolapp i mobilen. Går inte att logga in förens jag stängt av Wifi. Som att den blockar mig från att komma åt ”känslig” information.

Permalänk
Medlem

Skapade ett konto enbart för denna tråd. Hittade ni nån lösning på problemet? Har exakt likadant, random hemsidor och program får inget internet.
Har hittills bytt till Googles DNS, fabriksåterställd min router, kopplat ethernetkabeln direkt i datorn, köpt ny ethernet kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooxz:

Skapade ett konto enbart för denna tråd. Hittade ni nån lösning på problemet? Har exakt likadant, random hemsidor och program får inget internet.
Har hittills bytt till Googles DNS, fabriksåterställd min router, kopplat ethernetkabeln direkt i datorn, köpt ny ethernet kabel.

De gånger jag haft detta bekymmer så har jag fått rensa all webbinformation, dock inte lösenord(Chrome) + ominstallerat hela Chrome för att få det att fungera igen.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Visa signatur

Main Computer:
CPU: Intel I9 12900K MB: Asus Prime Z690-P D4 Chassi: Obsidian 750D PSU: Corsair RM850x V2
CPU FAN: Noctua NH-U12A chromax black GPU: Gigabyte 1060 GTX RAM: 64GB DDR4 HD1 OS: MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB HD2 VM-Ware: Kingston SSDNow A400 960GB HD3 Lagring: Western Digital Black - 2TB Chassi FAN: Noctuna 4x120mm