Hjälp med att trimma kundvagn (8k speldator)

Permalänk
Medlem

Hjälp med att trimma kundvagn (8k speldator)

Hej det är dags för mig att skaffa en stationär spel dator igen efter att ja varit utan ett tag. Tänker mig att jag kan återanvända den gamla SSD och lagringsdisken, och antingen försöka använda den gamla Windows licensen eller köpa en billig nyckel någonstans. Skärm, mus och tangentbord finns också. Vill ta möjligheten att spela i stort sett alla förekommande spel på marknaden dock ej på högsta grafik. Tänker mig att jag ska spela i 1920x1080. Datorn kommer även användas till företagets bokföring.

Önskemål:
Hyfsat tyst med ljuddämpat chassi
Möjlighet till ev framtida överklockning
Möjlighet att köra två skärmar
Ev möjlighet att köra dubbla gpu i framtiden

Budget helst under 8000 kr

Har satt ihop en kundvagn men den blev lite väl dyr, så tar tacksamt emot förslag på att göra den billigare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10427721/

Antar att det är på gpu sidan jag får gå ner några steg?

Stavning
Permalänk
Medlem

@Vilsten: rx480 4gb eller rx470 4gb, 8gb vram kommer med största sannolikhet räcka hela kortets livslängd. Även om ryzen tycker om höga hastigheter på internminnet behövs det inte om man bygger en budgetdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iPro:

@Vilsten: rx480 4gb eller rx470 4gb, 8gb vram kommer med största sannolikhet räcka hela kortets livslängd. Även om ryzen tycker om höga hastigheter på internminnet behövs det inte om man bygger en budgetdator.

skillnaden i pris mellan ddr4 2400 och ddr 3200 är under 100:-

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

ser bara en sak du kan spara in på och det är att minska till 8GB ram och köpa till senare.

sonen har en sån låda och det fungerar bra, ganska tyst och ok kvallitet

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av iPro:

Efter en koll på prisjakt hittar jag inga 480 eller 470 som är nämnvärt billigare. Några tips?

Angående moderkort, är A320 ett alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsten:

Efter en koll på prisjakt hittar jag inga 480 eller 470 som är nämnvärt billigare. Några tips?

Angående moderkort, är A320 ett alternativ?

Menade 570 har bara inte hunnit bli van med den nya generationen. MSI & Asus är de rekommenderade men dem är antagligen för dyr om du vill spara pengar så det är i princip bara att välja första bästa men jag skulle hålla mig undan gigabyte då jag har hört dåliga saker om dem.

Permalänk
Medlem

Provade på prisjakt (Hur länkar man prisjakt lista förresten?) med billigare ram, moderkort och gå i

Synpunkter?

EDIT: ser nu att jag missade moderkort + ca 800 för ett A320

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsten:

Provade på prisjakt (Hur länkar man prisjakt lista förresten?) med billigare ram, moderkort och gå i

https://thumb.ibb.co/ip83Ha/Screenshot_20170529_183121.png

Synpunkter?

EDIT: ser nu att jag missade moderkort + ca 800 för ett A320

Med A320 moderkort går du miste om överklockning då de inte stödjer det. B350 är de lägsta du kan gå då
RAMet du valde är bara 4GB, du ska ha absolut minimum 8

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Kommer dessa minnen att fungera out-of-the-box på det moderkortet? Och hur samspelar komponenterna i övrigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsten:

Prövar att länka prisjakt lista :
https://m.prisjakt.nu/lists/3384999
Kommer dessa minnen att fungera out-of-the-box på det moderkortet? Och hur samspelar komponenterna i övrigt?

"Sidan kunde inte hittas"
Se över din länk till prislistan!

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

"Sidan kunde inte hittas"
Se över din länk till prislistan!

Ändrade till en print screen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsten:

https://thumb.ibb.co/cQcu7a/Screenshot_20170529_204019.png

Du har tagit ett SFX nätaggregat.
Men Phantek lådan ska ha ett normalt ATX agg.

SFX används bara i mycket små speciallådor.

I övrigt ser det bra ut.
Du har plockat bra delar.
Minnet fungerar på det moderkortet. Max 3200MHz.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp! Senaste datorn jag byggde var riktigt grym för sin tid med 2x1 MB ram minne.... så det var ju ett par år sedan.

Permalänk
Medlem

Det är mycket troligt att minnena kommer att köras i 2400 eller 2666 MHz out-of-the-box.
Det är vad moderkortet är inställt på från fabriken.

Du eller nån annan som är kunning ska gå in i BIOS
och ställa in Minnes Frekvensen på 3200 MHz.
Det är lika med att göra en minnesöverklockning O.C.

Jag fick gå in i BIOS och ställa upp mina minnen från 1333 till 1600 MHz.
Lite skillnad!

Visa signatur