Ryzen 1700 + Strix 1070 problem.

Permalänk

Ryzen 1700 + Strix 1070 problem.

Hallå!

Tror jag testat allt man kan (inom rimliga gränser), men blir en tråd här ifall någon har magiska tips. Kommer kontakta Asus imorgon.

Kört Ryzen sedan release tillsammans med ett gammalt 770 kort. För några dagar sedan fick jag hem ett Strix 1070 för att uppa mig lite.

Inleder med komponenter.

Edit. OS är Windows 10 Pro N x64.

Ryzen 1700
Crosshair VI Hero
GSkill Trident 3600GTZR
Bitfenix Whisper 750w
Evo 850

GPU som fungerar är Gainward Phantom 770 4GB.

Nya är Asus Strix 1070 OC 8GB. Bios på kortet (har inte flashat för jag tror detta borde fungera) är 86.04.50.00.63 och jag är rätt säker på att jag har Micron minnen (GPUZ säger micron och Bios samsung). Notera att jag inte överklockat.

Det har varit en helg av:
Skärmen fryser och blir sedan svart. Ibland lyckas windows återhämta sig.
Bluescreen med video_scheduler_internal_error. Mycket fel i loggarna med tex nvlddmkm och \Device\Video3 som inte verkar hittas osv.
Artifakter i spel i form av färgglatt flimmer.
Listan fortsätter med variationer av ovanstående.

Det jag testat är.
Clean installation av windows på en ny SSD.
DDU och installera nya drivrutiner (Äldre drivrutiner, ännu äldre drivrutiner osv).
Nätagget levererar tillräckligt med spänning/ström.
Mitt gamla grafikkort fungerar perfekt när jag sätter i det (Efter ominstallation med nya grafikkortet).

Testat byta kablar. Kollat 24pins osv.

Har tyvärr ingen annan dator att testa kortet i, men eftersom det fungerar med gamla så känns det ju rimligt att jag har koll på boven.

Finns det några tips mottages dessa gärna, annars kanske någon med samma problem kan få ut något av detta.

Tack,
Jonas

Permalänk
Medlem

Så som du beskriver problemet så låter det som att det är fel på kortet.
Skulle du eventuellt kunna prova att klocka ner kortet lite då jag gissar på att STRIX är OCad från fabrik, så kanske det är något där som bråkar?

MVH

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

@BM-Mods:

Jag drog ner det i asus Tweakit men det gjorde ingen skillnad. Men jag håller med. Fick väldigt mycket uppfattning att kortet gick för lite ström / var klockat för högt men lyckas inte hitta något fel på strömmatningen. :/

Tack för input!

Permalänk
Inaktiv

Få kortet utbytt på garanti. Nåt är fel med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonastjenix:

Hallå!

Tror jag testat allt man kan (inom rimliga gränser), men blir en tråd här ifall någon har magiska tips. Kommer kontakta Asus imorgon.

Kört Ryzen sedan release tillsammans med ett gammalt 770 kort. För några dagar sedan fick jag hem ett Strix 1070 för att uppa mig lite.

Inleder med komponenter.

Edit. OS är Windows 10 Pro N x64.

Ryzen 1700
Crosshair VI Hero
GSkill Trident 3600GTZR
Bitfenix Whisper 750w
Evo 850

GPU som fungerar är Gainward Phantom 770 4GB.

Nya är Asus Strix 1070 OC 8GB. Bios på kortet (har inte flashat för jag tror detta borde fungera) är 86.04.50.00.63 och jag är rätt säker på att jag har Micron minnen (GPUZ säger micron och Bios samsung). Notera att jag inte överklockat.

Det har varit en helg av:
Skärmen fryser och blir sedan svart. Ibland lyckas windows återhämta sig.
Bluescreen med video_scheduler_internal_error. Mycket fel i loggarna med tex nvlddmkm och \Device\Video3 som inte verkar hittas osv.
Artifakter i spel i form av färgglatt flimmer.
Listan fortsätter med variationer av ovanstående.

Det jag testat är.
Clean installation av windows på en ny SSD.
DDU och installera nya drivrutiner (Äldre drivrutiner, ännu äldre drivrutiner osv).
Nätagget levererar tillräckligt med spänning/ström.
Mitt gamla grafikkort fungerar perfekt när jag sätter i det (Efter ominstallation med nya grafikkortet).

Testat byta kablar. Kollat 24pins osv.

Har tyvärr ingen annan dator att testa kortet i, men eftersom det fungerar med gamla så känns det ju rimligt att jag har koll på boven.

Finns det några tips mottages dessa gärna, annars kanske någon med samma problem kan få ut något av detta.

Tack,
Jonas

Kan det vara att N-versionen saknar Windows media-driver som gör så att det kraschar?

https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=4823...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Kolla denna tråden om du har micron minnen

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1448307-gtx-1070-micron...

http://www.sweclockers.com/nyhet/22849-minnesproblem-hos-gefo...
Tidigare under månaden rapporterades att vissa exemplar av Nvidias grafikkort Geforce GTX 1070 dras med problem. Bekymren är relaterade till grafikkortets minne, specifikt kretsar tillverkade av Micron. Resultatet är instabilitet och krascher, något som rapporteras av flera användare. Beteendet har dels upptäckts vid överklockning av minnet, men även vid vardaglig användning utan modifierade frekvenser.

Problemet beror av allt att döma inte på något fel i hårdvaran, utan har istället att göra med grafikkortens BIOS och hur detta applicerar spänning till minneskretsarna. Bekymren har även uppmärksammats av Nvidia själva samt flera partnertillverkare, vilka nu nu släpper uppdaterade BIOS-versioner. Uppdateringen tros höja spänningsnivån och påverkar alltså endast Geforce GTX 1070-kort med GDDR5-minne från Micron.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Intel Core i5 8600K | MoBo: MSI Z370 SLI Plus
GPU: Asus Strix Advanced GTX 1070 Ti | RAM: G.Skill 2x8GB 3200MHz CL14
PSU:Seasonic Focus 650W 80+ Gold | Ljud:Sound BlasterX AE-5

Permalänk
Skrivet av anon179202:

Få kortet utbytt på garanti. Nåt är fel med det

Skrivit till Asus nu får se vad dom säger!

Skrivet av joeldeluxe:

Kan det vara att N-versionen saknar Windows media-driver som gör så att det kraschar?

https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=4823...

Vaket! Inte tänkt på det. Jag tror inte att det ska vara problemet men absolut värt att testa ifall jag hinner testa vidare i veckan.

Skrivet av thomson:

Kolla denna tråden om du har micron minnen

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1448307-gtx-1070-micron...

http://www.sweclockers.com/nyhet/22849-minnesproblem-hos-gefo...
Tidigare under månaden rapporterades att vissa exemplar av Nvidias grafikkort Geforce GTX 1070 dras med problem. Bekymren är relaterade till grafikkortets minne, specifikt kretsar tillverkade av Micron. Resultatet är instabilitet och krascher, något som rapporteras av flera användare. Beteendet har dels upptäckts vid överklockning av minnet, men även vid vardaglig användning utan modifierade frekvenser.

Problemet beror av allt att döma inte på något fel i hårdvaran, utan har istället att göra med grafikkortens BIOS och hur detta applicerar spänning till minneskretsarna. Bekymren har även uppmärksammats av Nvidia själva samt flera partnertillverkare, vilka nu nu släpper uppdaterade BIOS-versioner. Uppdateringen tros höja spänningsnivån och påverkar alltså endast Geforce GTX 1070-kort med GDDR5-minne från Micron.

Grymt tack för svar! Jag har inte hittat supertydlig info kring Flasha bios på GPU. Det är lika standard som på MB? Dvs garantin osv bryts inte av något sådant?

Se svar ovan!

Juste liten edit. Var lite inne på att flasha bios men versionen verkar vara från december och jag fick uppfattningen om att den jag hade var "relativt" ny om man ser till vad andra uppgraderat från/till. Men kanske är värt ett försök.

Tack alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonastjenix:

Skrivit till Asus nu får se vad dom säger!

Vaket! Inte tänkt på det. Jag tror inte att det ska vara problemet men absolut värt att testa ifall jag hinner testa vidare i veckan.

Grymt tack för svar! Jag har inte hittat supertydlig info kring Flasha bios på GPU. Det är lika standard som på MB? Dvs garantin osv bryts inte av något sådant?

Se svar ovan!

Juste liten edit. Var lite inne på att flasha bios men versionen verkar vara från december och jag fick uppfattningen om att den jag hade var "relativt" ny om man ser till vad andra uppgraderat från/till. Men kanske är värt ett försök.

Tack alla!

Programmet lär säga ifrån om din bios inte är kompatibel med asus uppdateringen.
Asus var lite sena som jag förstod det med sin micron fix.
Om inte flasha bios hjälper så lutar det nog att något är fel med kortet.

Permalänk

@thomson:

Grymt tack för hjälpen. Återkopplar med info om jag löser det eller om det blir till att skicka in. Får se vad Asus säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonastjenix:

@thomson:

Grymt tack för hjälpen. Återkopplar med info om jag löser det eller om det blir till att skicka in. Får se vad Asus säger.

Inga problem, hoppas att det löser sig med uppdateringen

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Jonastjenix:

@thomson:

Grymt tack för hjälpen. Återkopplar med info om jag löser det eller om det blir till att skicka in. Får se vad Asus säger.

Om du köpt kortet online kan du använda dig av distansköplagen och bara skicka tillbaka ditt 1070, och få pengarna tillbaka för att sedan köpa ett nytt kort. Kommer troligen gå snabbare än att skicka in det till Asus och vänta på ett nytt.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

@Ragnarok:

Hej! Nu har jag extremt dålig koll på vad som gäller i de fallen. Men gäller det reklamation också? Tänker så ingen annan får mitt trasiga kort efter mig. Är det att reklamerar jag inom 14 (exempel, vet ej antal dagar) så är det Dustin's huvudvärk att kontakta Asus?

Tack, Jonas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonastjenix:

@Ragnarok:

Hej! Nu har jag extremt dålig koll på vad som gäller i de fallen. Men gäller det reklamation också? Tänker så ingen annan får mitt trasiga kort efter mig. Är det att reklamerar jag inom 14 (exempel, vet ej antal dagar) så är det Dustin's huvudvärk att kontakta Asus?

Tack, Jonas.

Fick ett grafikkort utbytt av komplett 9 månader efter köpet för att den hängde sig i exakt ett spel.
Var väldigt snabbt och smidigt, behövde inte ens betala frakten till dem.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk

@gwingis:

Grymt tack! Då ringer jag Dustin så får vi se vad dom säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonastjenix:

@gwingis:

Grymt tack! Då ringer jag Dustin så får vi se vad dom säger.

Olika butiker har olika policy, sen vet jag att tidigare har dustin fräckt försökt skicka kunderna till tillverkaren i stället (för att slippa ta garanti ärenden).

Skulle dock inte flasha bios, bättre att skicka tillbaks det i stället (tror inte brickat grafikkort går på garantin, om det händer).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@Broken-arrow:

Nej det var lite så jag tänkte funkar det inte från börjar får deras (Asus /) Dustin) personal ta detta orkar inte lägga mer tid nu.

Tack för input mailat Asus ringer Dustin idag och ser om dom har något att komma med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Olika butiker har olika policy, sen vet jag att tidigare har dustin fräckt försökt skicka kunderna till tillverkaren i stället (för att slippa ta garanti ärenden).

Skulle dock inte flasha bios, bättre att skicka tillbaks det i stället (tror inte brickat grafikkort går på garantin, om det händer).

Skrivet av Jonastjenix:

@Broken-arrow:

Nej det var lite så jag tänkte funkar det inte från börjar får deras (Asus /) Dustin) personal ta detta orkar inte lägga mer tid nu.

Tack för input mailat Asus ringer Dustin idag och ser om dom har något att komma med.

Tillverkare brukar ha rätt bra procedurer för att flasha bios och sånt jämfört med förr.

Men om ni inte vågar, kör på retur!

Komplett är kung när det gäller returer!

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

Tillverkare brukar ha rätt bra procedurer för att flasha bios och sånt jämfört med förr.

Men om ni inte vågar, kör på retur!

Komplett är kung när det gäller returer!

Självklart, men har man inte dubbla bios, så kan det sluta som brevpress.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr kortet som är trasigt, du bör kunna få det utbytt utan problem.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart, men har man inte dubbla bios, så kan det sluta som brevpress.

Är det tredje-part bios vi pratar om eller tillverkarens officiella? Det senare vore väl okej?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk

FYI, det finns också @Dustin Home och @ASUS_Troy som kan vara behjälpliga direkt här i forumet

Problem med dustin homes namn
Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Jonastjenix:

@Ragnarok:

Hej! Nu har jag extremt dålig koll på vad som gäller i de fallen. Men gäller det reklamation också? Tänker så ingen annan får mitt trasiga kort efter mig. Är det att reklamerar jag inom 14 (exempel, vet ej antal dagar) så är det Dustin's huvudvärk att kontakta Asus?

Tack, Jonas.

Japp precis det är 14 dagar du har på dig, du behöver inte uppge anledning till varför du vill ha pengarna tillbaka. Vill du vara schyst och se till att ingen annan får ditt trasiga kort kan du alltid skriva ett mail till butiken efter de har betalat tillbaka dig och förklara varför du skickade tillbaka det.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

Tack alla som svarat. Ringde Dustin och det var inga problem att få ett nytt kort. Kunde kanske krävt lite sköna grejer för att jag "jobbat" i helgen men det orkade jag inte och glömde helt, vill ha ett fungerande kort. Så dom skickar ut en fraktsedel och byter kort rakt av.

Även kontakt Asus med mer tekniska frågor så får se vad dom säger. Uppdaterar tråden ifall jag får något matnyttigt som kan gynna andra!

/Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

Är det tredje-part bios vi pratar om eller tillverkarens officiella? Det senare vore väl okej?

Jag pratar i detta fallet om tillverkarens egna, är alltid en risk speciellt när detta ska göras i Windows (ytterligare en felkälla). BIOS uppdateringar till moderkortet kan göras säkrare (som inte verkar gå med grafikkorten, inte än i alla fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Hallå!

Liten update bara. Dustin skickade ett till kort direkt och detta fungerar utan anmärkning (Peppar peppar).
Tråkigt med trasigt kort men snabbt åtgärdat så en liten fjäder i hatten till Dustin.

Så nu är allt frid och fröjd och det gamla får jag skicka tillbaka och lämna bakom mig.

Tack alla som svarat i tråden, synd att jag inte kommit på något magiskt som kan hjälpa andra.

Mvh Jonas