Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Inaktiv

Dator vs Internet

Hej,

Jag har en fråga angående just dator vs internet, är det möjligt att en dator kan slå ut ett internet? För jag har nämligen stora problem med både fibret och det tillfälliga mobila bredbandet jag fått i väntan på utbyte av fiberutrustning. Problemet är att jag upplever samma problem som med fibret på mobila bredbandet. Först funkar nätet, sen blir nätet sämre och sämre, det dör varannan minut och tillslut så funkar inte internet alls.

Min dator är ny, köpt i år, fick lämna in den typ 5 gånger förut för att den slog ut tangentbord, mus och headset. Så de bytte moderkortet och efteråt så blev det lite bättre, men det känns fortfarande som att datorn inte mår helt okej, det känns som att den inte riktigt är med och jag vet inte hur jag ska förklara det riktigt, men saker och ting beter sig inte som det ska.

Kan det vara ett virus?

Mvh

Permalänk
Medlem

Okej först av allt i felsökning gäller regel: avgränsa.
Det låter för mig som om problemet du beskriver med just internet endast sker på din dator. Alltså inte en mobil som använder WiFi, eller kanske ens en annan dator på samma nätverk?

Har du sedan byte av moderkortet gjort en ny installation av Windows?
Är dina drivrutiner aktuella? Kolla efter uppdateringar av dessa.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB