På jakt efter en monsterlaptop med specifika krav <30k

Permalänk
Medlem

På jakt efter en monsterlaptop med specifika krav <30k

Hej, söker just nu en riktigt bra jobbdator (laptop) då min nuvarande är alldeles för långsam att arbeta på.
Jag har inte riktigt hängt med alla nyheter med laptop och vad som är inne och nytt men den ska helst inte överstiga 30k (helst långt under ifall möjligt).

Mina minimumkrav för detta är:
RAM-minne: 32GB
Hårddisk: 520GB SSD
Skärmstorlek: 15”
Max vikt: 4.5kg
Processor (high end t.ex. någon av dessa):
Intel Xeon: E3-4648 v3, E3-1525M v6, 1545M v5 >
Intel Core i7: 5950HQ, 7920HQ, 7820HK, 4980HQ, 6920HQ, 6770HQ, 7820HQ
Grafikprocessor (bonus ifall det finns dedikerat GPU):
T.ex. GeForce GTX 1080, 1070, 1060, 980M, 970M, 965M, 960M,

Användningsområden är främst till arbete inom programmering med tung bearbetning av flera applikationsservrar, virtuella maskiner, kompilering osv och allt ska flyta på mycket skärmyta (ca 6K skärmyta). Ska även kunna hantera lättare video/bildredigering och till en viss grad klara av moderna spel.

Någon som har idéer på laptops?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Nja, hen lär nog inte vilja ha några proffs-GPUer gissar jag, tillför nog inget för hens behov utan bra kostar. Det är nog mer en typisk gaming laptop OP vill ha, t.ex. en Alienware 17 R4 om det ska vara något du ska kunna visa upp på ett kontor utan att bli utskrattad. Dom är dock lite dyrare och det finns billigare alternativ.

Xeon är rätt meningslöst om du inte har behov av ECC minne, samma prestanda som en i7 fast till ett högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nja, hen lär nog inte vilja ha några proffs-GPUer gissar jag, tillför nog inget för hens behov utan bra kostar. Det är nog mer en typisk gaming laptop OP vill ha, t.ex. en Alienware 17 R4 om det ska vara något du ska kunna visa upp på ett kontor utan att bli utskrattad. Dom är dock lite dyrare och det finns billigare alternativ.

Xeon är rätt meningslöst om du inte har behov av ECC minne, samma prestanda som en i7 fast till ett högre pris.

Har svårt att köpa vad du säger med tanke på beskrivningen av hur den är tänkt att användas för tunga beräkningar, virtualisering och rendering. Proffs-GPU kommer vara en avsevärd skjuts i prestanda när det kommer till sådana uppgifter, men dock inte optimerad för att spela. Det betyder däremot inte att det inte kommer gå att spela. Xeon processorn möjliggör funktioner som t.ex. Passthrough av hårdvara som kan vara relevant beroende på vad som skall virtualiseras samtidigt, med flera andra enterprise funktioner och det blir bättre kräm än laptop-serien av Core i7 med samma låga TDP

Permalänk
Medlem

Threadripper skulle ju komma till laptops snart så en sådan lär passa riktigt bra, dock kan ju priset va rätt högt (?).

Jag konfigurerade en Alienware 17 och kom fram till detta för 2975 dollar:
i7-7820HK
GTX1080
128GB m.2 ssd, finns upp till 1TB
1TB HDD
17.3" 1440p 120hz G-Sync
32GB 2400MHz

Sen kan de ju va så att det priset är utan moms (?).
Behöver man gå ner i pris så kan man välja gtx1070 eller lägre.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Har svårt att köpa vad du säger med tanke på beskrivningen av hur den är tänkt att användas för tunga beräkningar, virtualisering och rendering. Proffs-GPU kommer vara en avsevärd skjuts i prestanda när det kommer till sådana uppgifter, men dock inte optimerad för att spela. Det betyder däremot inte att det inte kommer gå att spela. Xeon processorn möjliggör funktioner som t.ex. Passthrough av hårdvara som kan vara relevant beroende på vad som skall virtualiseras samtidigt, med flera andra enterprise funktioner och det blir bättre kräm än laptop-serien av Core i7 med samma låga TDP

Står inget om rendering i OPs inlägg. Om så ändå skulle vara fallet eller något annat som kräver en proffs-GPU förändras rekommendationen så klart. För virtualisering och annat så bör inte en proffs-GPU tillföra mkt om man inte är väldigt avancerad (t.ex. använda GPUer för aktieanalyser osv). Men då är jag ändå tveksam till om en laptop Quadro riktigt är rätt val ändå, visst går det att spela på men man får normalt mindre prestanda för mer pengar genom att gå på en proffs-GPU för det.

Viktigaste för virtualisering är nog mkt RAM och en snabb och stor SSD. Xeon brukar för det mesta innebära ett klart högre pris för en rätt marginell prestandaskillnad, om ens någon i praktiken. Hade vi pratat om en server hade saker varit lite annorlunda men nu är det trots allt en laptop med de begränsningar som det i sig innebär och då skulle iaf jag bara överväga Xeon med ECC minne.

Nu gör vi väl båda lite antaganden här om vad OP eg ska ha datorn till mer exakt vilket så klart kan förändra rekommendationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Threadripper skulle ju komma till laptops snart så en sådan lär passa riktigt bra, dock kan ju priset va rätt högt (?).

Jag konfigurerade en Alienware 17 och kom fram till detta för 2975 dollar:
i7-7820HK
GTX1080
128GB m.2 ssd, finns upp till 1TB
1TB HDD
17.3" 1440p 120hz G-Sync
32GB 2400MHz

Sen kan de ju va så att det priset är utan moms (?).
Behöver man gå ner i pris så kan man välja gtx1070 eller lägre.

Är väl enklare att bara gå till Alienware.se så får man priset direkt i SEK med och utan moms

Skulle dock om möjligt undvika GSync panelen om tanken är att använda datorn även till nyttoarbete. Iaf om det nu är möjligt att beställa med 1080 utan den, det har varit lite fram och tilbaka där från Dell/alienware.