Köpråd Lenovo y720 för 12000kr

Permalänk
Medlem

Köpråd Lenovo y720 för 12000kr

Hej alla!
Första-post här på forumet, under lite tidspress pga tidsbegränsat erbjudande och därför ber jag om ursäkt för att jag inte hunnit läsa på så mycket. Tänkte försöka gena mig till kunskap genom att fråga här.

Söker en bärbar dator för det vanliga surfandet + att jag vill ha en dator som klarar moderna spel och gärna några av morgondagens spel. Har hittat en Lenovo y720 med
+ i7-7700HQ
+1060 gtx grafikkort 6gb
+8 gb ram (ddr4)
+512 gb SSD PCIe
länk Lenovo 720

Jag har sett några reviews även om det inte finns så många. Den verkar ha bra prestanda för priset just nu, nackdelar är för mig utseendet och vikt och sen har jag några frågetecken som jag hoppades på hjälp med:
+Hur begränsande är det med enbart 512gb SSD (ingen HDD). Eller egentligen finns det några andra uppenbara begränsningar förutom att lagringskapaciteten är halverad jfrt de flesta bärbara datorer idag?
+8gb ram är inte så mycket vad jag förstår, men samtidigt pratar många om att det beror på övriga komponenter. Jag förstår inte samspelet riktigt, men verkar 8gb vara tillräckligt för att spela moderna spel med bra upplösning på denna dator?
+Några andra saker med just denna modell som man ska se upp med?

Tack på förhand om någon orkar svara!

/Sterb

Permalänk
Medlem

@Sterbu: Jag tänkte köpa den också. Verkar riktigt bra för sitt pris. Dock drog jag mig för dess klumpighet och att den såg allmänt otymplig ut. Jag köpte Y520 istället, med 1050ti i på webhallen. Verkar också en aning klumpig, med enligt olika källor 300gr lättare och ser lite smidigare ut.. Fick dessutom en Xbox kontroll på köpet, perfekt när det är FIFA dags

Verkar inte som 1050i 4gb skiljer sig så värt gentemot 1060 6gb?

Visa signatur

[]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceddan93:

@Sterbu: Jag tänkte köpa den också. Verkar riktigt bra för sitt pris. Dock drog jag mig för dess klumpighet och att den såg allmänt otymplig ut. Jag köpte Y520 istället, med 1050ti i på webhallen. Verkar också en aning klumpig, med enligt olika källor 300gr lättare och ser lite smidigare ut.. Fick dessutom en Xbox kontroll på köpet, perfekt när det är FIFA dags

Verkar inte som 1050i 4gb skiljer sig så värt gentemot 1060 6gb?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Där finns 520 svinbilligt också! Dock 1050 2gb men en i7 istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceddan93:

Verkar inte som 1050i 4gb skiljer sig så värt gentemot 1060 6gb?

Jag kan inte mer än att jag vet hur man googlar och där verkar 1060 6gb bencha typ 80% snabbare än 1050 ti. Men vad det betyder i verkligheten verkar ju inte vara så lätt att tyda då alla andra komponenter spelar in?

Permalänk
Medlem

@Sterbu: haha exakt googla på de du ^^ och det finns mycket som google säger annorlunda

Visa signatur

[]

Permalänk
Medlem

Funderar oxå på den här, verkar väldigt prisvärd för endast 11 900.
Undrar samma saker ungefär som Sterbu.

Vore önskvärt om något lite mer insatt kunde svara om det är ett bra köp

Permalänk
Medlem

Har också ögonen på denna dator, kanondator för det priset. Det lutar mycket åt ett köp, det enda som håller mig tillbaka är att jag även skulle vilja ha 1 extra HDD hårddisk där jag kan lägga filmer osv, segt att alltid behöva koppla in en extern hårddisk. Enligt Elgiganten går det inte. Beslutsångest fram och tillbaka, man borde väl kanske passa på när den reas, men samtidigt vill man vara kylig och vänta, kanske dyker den upp på rea med 2st hårddiskar längre fram. Missade tyvärr ett erbjudande på Webhallen där det även fanns 1 extra HDD för ett tag sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neknot:

Har också ögonen på denna dator, kanondator för det priset. Det lutar mycket åt ett köp, det enda som håller mig tillbaka är att jag även skulle vilja ha 1 extra HDD hårddisk där jag kan lägga filmer osv, segt att alltid behöva koppla in en extern hårddisk. Enligt Elgiganten går det inte. Beslutsångest fram och tillbaka, man borde väl kanske passa på när den reas, men samtidigt vill man vara kylig och vänta, kanske dyker den upp på rea med 2st hårddiskar längre fram. Missade tyvärr ett erbjudande på Webhallen där det även fanns 1 extra HDD för ett tag sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Går och går. Lyckas du hitta Lenovos hårddisk-"hållare"/bracket samt deras kabel för modellen kan du installera en till hårddisk.
https://forums.lenovo.com/t5/Gaming-Laptops/ADDING-HDD-to-Y72...

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Går och går. Lyckas du hitta Lenovos hårddisk-"hållare"/bracket samt deras kabel för modellen kan du installera en till hårddisk.
https://forums.lenovo.com/t5/Gaming-Laptops/ADDING-HDD-to-Y72...

Nice, går ju att använda forward service som t.e Borderlinx eller någon annan för att få hem det tills Sverige om det skulle bli aktuellt.
Hur som helst blev det ett köp iallafall, svårt att motstå det erbjudandet.