Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En annan sak att ha i åtanke, som kan förklara microstuttering... De flesta spel idag är optimerade för 4 trådar. Det betyder ju att spelet OCH hela det övriga systemet får samsas om trådarna och kärnorna, medans Ryzen har kärnor och trådar "över" så det behöver inte bli konflikt. Om du t. ex streamar när du spelar så blir en 6700K eller 7700K totalt uppkäkad av Ryzen 1600 eller högre

Och som sagt... Fler än 4 kärnor har framtiden för sig

Ville inte vara sån men om de flesta spel är optimerade för 4 trådar borde det ju inte vara några problem alls, med tanke på att i7:an har 8 trådar. Problemet borde ligga någon annanstans.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Ville inte vara sån men om de flesta spel är optimerade för 4 trådar borde det ju inte vara några problem alls, med tanke på att i7:an har 8 trådar. Problemet borde ligga någon annanstans.

8 trådar är inte samma sak som 8 kärnor, dock. Det viktiga är "decode", och det 7700K har är 8 fetch-enheter men fortfarande bara 4 decode-enheter. Medans t. ex Ryzen 1700 har 16 fetch-enheter men 8 decode-enheter.

Intressant om ämnet:

https://www.youtube.com/watch?v=11NfsMykyAk

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Oj, ja du har naturligtvis helt rätt, jag skrev fort och utan att tänka! Nå, jag håller fortfarande på att 1700 är mest valuta för pengarna, med rättelse på -500 MHz CPU, -1 GHz RAM.

Permalänk
Medlem

Köp 7700K. Den är klart bäst för spel nu och säkert en tid framöver. Det är bara spekulationer och förhoppningar att t.ex. Ryzen 1700 kommer att bli bättre än 7700K för spel i framtiden på grund av fler kärnor. I så fall borde ju Ryzen 1700 redan nu vara bättre än 7700K i många spel som kan utnyttja fler än 4 trådar för 8 Ryzen kärnor borde ju vara bättre än 4 Kaby Lake kärnor med 8 trådar. Men så är inte fallet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag har en zalman cnps10x performa och efter 8-10 min i aida64 fpu har jag runt 60-63 grader på cpu med volten på 1.23.
Cpu går i stock.

Ingen orimlig temperatur eller farlig? Förstår inte problemet?
Klockat min till 4.9ghz peakar på 80c.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ramlösa:

Ingen orimlig temperatur eller farlig? Förstår inte problemet?
Klockat min till 4.9ghz peakar på 80c.

Haha jag har inte haft problem, citerade en som frågade om mina tempo.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Microstuttering betyder att tiden mellan varje frame är ojämn räknat i milisekunder så man kan ha en hög framerate men ändå uppleva att det känns "ryckigt".

En helt korrekt beskrivning, vilket betyder att mikrostutter är fullt mätbar då eventuell förekomst av detta kommer resultera i ett väsentligt lägre lägsta FPS (99% percentil).

Fast hur är det med lägsta FPS och t.ex. i5-7600? Den är faktiskt i genomsnitt högre än något idag existerade Ryzen-modell, t.ex. om man tittar på SweC senaste mätningar samt TechPowerUps mastodont test av spelprestanda (man har även specifikt mätt lägsta FPS).

Så nej, mikrostutter är knappast ett problem för i7-6700K (som har högre lägsta FPS än i5-7600K).

Sedan är R5-1600/1600X omöjligen mer "framtidssäker" än i7-7700K då den senare är minst lika snabb på precis allt, det är jämnt skägg mellan dessa i fall som skalar helt perfekt med CPU-kärnor annars är i7-7700K snabbare. Men nu har AMD inte satt R5-serien mot i7 utan mot i5 så den jämförelsen bör halta. Normalt sett är i7 dyrare än R5, men nu verkar TS fått någon form av deal på sitt moderkort som gör skillnaden väldigt liten.

Ställer man i stället i7-7700K mot Ryzen R7 måste man ha lite mer koll på hur de program man jobbar med är befattade. För att ta två tester där man gjort ett genomsnitt över en rad applikationer.

TechPowerUp har övervikt applikationer som skalar nära nog perfekt med kärnor, men man har ändå med lite saker som webbenchmarks. Här hamnar i7-7700K mellan R7-1700 och R7-1700X.

Hardware.fr (site som gör en av de bästa CPU-testerna på webben i min mening, tyvärr kan jag inte ett ord franska men google translate gör ändå artiklarna läsbara). Klagomålet man kan ha är att de i princip uteslutande testar applikationer som skalar nära nog perfekt med CPU-kärnor (fast de gör mycket annat som andra saknar, t.ex. SMT skalning och liknande)

@natal som du märker har du ställt en fråga som kommer kommer ge helt värdelösa svar på dessa forum, frågan "vilken CPU/GPU ska jag välja" är så polariserade att fakta lyser tyvärr rätt mycket med sin frånvaro i de flesta inlägg. Vad man får är personligt tyckande. Tänker därför själv avstå från någon rekommendation till dig personligen, 2017 har vi fått en rad nya valmöjligheter men utan att förstå ditt användarmönster är det totalt omöjligt att ge ett svar som alltid är rätt.

Om dina program skalar perfekt eller nära nog perfekt med CPU-kärnor är Ryzen 7 mest prisvärd och Skylake X snabbast just nu (fast en serverplattform kommer vara ännu snabbare i detta fall så begriper inte riktigt poängen med HEDT).

Om du främst spelar ger i7-7700K bäst spelprestanda medan i5-7600K ger bäst spelprestanda/krona (men Ryzen 1600 är väldigt nära i5 på spelprestanda/krona).

Vad det gäller framtida spel: tänk på att S-serien (t.ex. i7-7700K) är den serie som har en cache-design som bäst lämpar sig för den typ av last spel lägger på CPU-delen. Ryzen och numera även Skylake X (egentligen server Skylake) har en cache-design som bättre lämpar sig för de fall som skalar nära nog perfekt med CPU-kärnor (cache-designen i S-serien får uppenbara skalbarhetsproblem vid 8-10 kärnor).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

@Yoshman

Tack, Bra beskrivning

Permalänk
Medlem

@SectionX2:
Heh, nej i7 6700K har inte microstutter. Vadfan är det för pajkastning?

Permalänk
Datavetare

Då jag ändå nämnde Hardware.fr. Ett test som de gjorde i deras i9-7900X artikel var speltester vid 3 GHz med CPUer som alla har 8 aktiva CPU-kärnor.

Att det är just 8 kärnor är kanske inte jätterelevant, vissa spel skalar i.o.f.s. något ändå upp till tio kärnor (kolla SweClockers test vid samma frekvens) men skalningen efter 4C/8T är väldigt liten. Det viktiga är att antalet CPU-kärnor är samma så den parametern kan tas ur ekvationen.

Broadwell E har samma cache-design som S-serien. S-serien (samt H, U och Y-serien d.v.s. alla klient serier) kommer fortsätta med just den cache-designen i minst Coffee Lake och Cannon Lake, gissar att Intel fortsättningsvis kommer separera sin server-lineup och klient-lineup ju på den punkten även framdeles. Det är en vettig uppdelning, dessa serier kör programvara med väldigt olika beteende och därmed väldigt olika optimal CPU-design.

Tänk här på att Broadwell ändå har 10-15 % lägre IPC jämfört med Skylake i spel (Broadwell är väldigt mycket en krympt Haswell, jämför i7-4790K och i7-6700K/7700K i spel). Ändå ser det ut så här över åtta stycken aktuella spel

Clean-sweep för Broadwell E (men det är mycket just att man kör alla på samma frekvens, E-seriens akilleshäl är annars väl låg frekvens men är som sagt samma cache-design i S-serien).

Vad vi ser här är effekten av att ha en cache-design som passar applikationen (BWD-E) resp passar inte (Ryzen och SKL-X).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Evigt tjatande och kastande av termer folk inte själva vet vad det betyder.
Mitt tips är sök på önskad cpu + gpu och ta en titt på vad du kan förvänta dig, Youtube är underskattat.

Det är idag en marginell skillnad på dom du har nämnt när det gäller spel:

Sen är det värt att fråga sig om 1600x är värt pengarna över 1600.
Enligt youtube reviews så är 1600 mera värt pengarna i FPS per krona.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Behovet av "fler kärnor" för spel är något för framtiden. Microsoft försökte ju desperat få folk att gå över från DX11 till DX12 (I realiteten från Win 7 till Win 10) av samma anledning: Speloptimering. Två år senare ser vi fortfarande ingenting av ökad prestanda där.

Frekvens det är ledordet. Där leder Intel. Duktigt.

Framtiden? Tja... tänker du inte uppgradera ditt system inom de närmaste fem åren så kanske fler kärnor är något att beakta. Annars - se till frekvens.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweMerlin:

Behovet av "fler kärnor" för spel är något för framtiden. Microsoft försökte ju desperat få folk att gå över från DX11 till DX12 (I realiteten från Win 7 till Win 10) av samma anledning: Speloptimering. Två år senare ser vi fortfarande ingenting av ökad prestanda där.

Frekvens det är ledordet. Där leder Intel. Duktigt.

Framtiden? Tja... tänker du inte uppgradera ditt system inom de närmaste fem åren så kanske fler kärnor är något att beakta. Annars - se till frekvens.

Sant, vill du ha spelprestanda gå på i7 6700k.
Jag vet

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt R5 1600.

Själv har jag senast haft och använt 5960X till X99, 6950X till X99, och en Ryzen 7 1700 till AM4.

Det är faktiskt nästintill ingen skillnad, och jag blev besviken för jag hade hoppats på att åtminstone 6950X skulle upplevas som bättre, men i verkligheten så har spelen aldrig varit så mjuka som med Ryzen 1700.

Det var förvånansvärt, och glädjande, med detta sagt så hade jag haft det bra oavsett vilken av dessa processorer jag behöll dom dom alla är riktigt bra.

Det är en liknande situation du sitter i TS, hur du än gör så vinner du, en i7 7700K är onekligen snabbast i spel idag, men när Intel själva går över till fler kärnor både på sin HEDT plattform X299 ( upp till 18 kärnor ) och på sin nästa mainstream Coffee Lake där 6 kärnor kommer finnas, så verkar det onekligen som att framtiden innehåller fler kärnor än fyra.

Om du ska ha datorn i 2-3 år, köp en i7 7700K, vill du behålla den längre så är nog 1600 ett klokare val.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@hakd: Det var typ det argumentet jag också körde med men som vanligt, precis som i IRL, blev jag ignorerad

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@SectionX2:
Heh, nej i7 6700K har inte microstutter. Vadfan är det för pajkastning?

1000 inlägg på reddit har fel alltså? Jag har vart medlem i 15 år så ni ska ha respekt för dom som är old school.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

@natal:
Du kommer bli nöjd med vilken som. Har själv haft både 6700k (i 4,6GHz) och R5 1600 och tillhör inte något av de två lägren.
Själv skulle jag ha valt R5 1600 då det är den av de två jag MÄRKT skillnad med när jag använder mot tidigare i7 3770k (i 4,5GHz).

Uppstarten har kanske varit någon sekund långsammare med ryzen men ingen avgörande skillnad för mig.
Däremot känns AMDn gedigen på något sätt, går att skruva upp en del med org. fläkt (inte i närheten av vad intel klarar i frekvens med hjälp av en bättre kylning dock) och när det har varit CPU-tungt i vissa spel och program har jag märkt enorm skillnad till AMDs fördel.
Har inga data mer än min känsla då man tidigare haft väntetid har det rasslat till.

Kör dubbla Titan X i 1440p så kanske pga det har jag inte märkt av att CPUn från AMD (inte med intel heller för den delen) skulle ha några problem i spel som Division, Overwatch, Quake Champions, Payday, Mafia III oavsett grafikinställningar. Kan inte svara för hur någon skillnad skulle yttra sig i 1080p.

Men som sagt, du blir nog nöjd oavsett.

Permalänk
Medlem

Enda relevanta uppgraderingen är ryzen 1700x samt x370 moderkort eller 7700k och z270 moderkort. Dessa lämpar sig bra till överklockning. 7700k kommer vara lite snabbare i spel och 1700 kommer vara snabbare i applikationer då de nyttjar flera trådar bättre.

Ingen vet framtiden, redan nu finns spel som drar nytta av 8 trådar t.ex. watch dogs 2, gta v, samt wildlands och enligt de tester jag sett presterar 7700k nästan bäst med undantag av i9 7900x. En ryzen 1700 presterar i dessa spel ungefär vad en 4770k gör. Jämför man en 7820x med en 1700 så presterar 7820x bättre både i spel och program även fast båda har lika antal kärnor och trådar. IPC är dock högre på 7820x.

En stock r5 1600 presterar nog samma som en gammal i7 4930k på 4.2ghz eller liknande skulle jag tro dvs. en processor som är 4 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Behovet av "fler kärnor" för spel är något för framtiden. Microsoft försökte ju desperat få folk att gå över från DX11 till DX12 (I realiteten från Win 7 till Win 10) av samma anledning: Speloptimering. Två år senare ser vi fortfarande ingenting av ökad prestanda där.

Frekvens det är ledordet. Där leder Intel. Duktigt.

Framtiden? Tja... tänker du inte uppgradera ditt system inom de närmaste fem åren så kanske fler kärnor är något att beakta. Annars - se till frekvens.

För "framtiden" skulle en 7820x passa utmärkt eftersom den har 8 riktiga kärnor samt är den snabbaste 8-core på marknaden. Men om 4-5 år kommer processorn inte vara relevant och då är det bättre att köpa en 8 core när man verkligen behäver det, troligen för halva priset än vad det kostar nu. Jag skulle säga att en snabb quad (intel) med 8 trådar är relevant till spel i åt miståne 2 år till. Om nu TS väljer en 1700 istället så tror jag inte att den magiskt kommer bli snabbare i spel inom en 2-års period jämfört med t.ex. 6700k och 7700k eftersom speloptimering är den begränsande faktorn och redan nu så portas spel från 8-core cpu på xbox och ps4 till PC. I flera spel får man inte ens märkbar fps ökning med 7700k jämfört med 7600k heller för den delen om vi ska vara ärliga. Spel som watch dogs 2 och wildlands är unika i och med att de skala väldigt bra med flera kärnor, där emot så är banorna väldigt stora och där med används så många trådar så möjligt på processorn. Alla spel är dock inte av "open world" typ.

Oavsett så är 1700 eller 7700k de bästa valen för omkring 3300-3500 kr enligt mig. Bara välja ett av paketen och sedan glömma bort ens potientiella ångestframkallande val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

En stock r5 1600 presterar nog samma som en gammal i7 4930k på 4.2ghz eller liknande skulle jag tro dvs. en processor som är 4 år gammal.

6700k är i snitt 8fps snabbare än r5 1600 i dagens titlar (dx11, båda stock).
Alltså är din 6700k i snitt max 8fps snabbare än en 4 år gammal cpu, med din egen logik så var det ett dåligt köp va ?

6700k är också 1100kr dyrare än r5 1600, ruskigt dyra FPS

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Ryzen så klart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, har en vecka på mig att skicka tillbaka moderkortet till i7:an så får fundera ett par dagar.

Mvh

Visa signatur

ASUS ROG Z270H | i7-6700K | 16GB Corsair LPX RED 3200MHZ| Samsung 960 EVO 250GB M2, Crucial MX300 525GB, WD XL 2TB | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling | Fractal Design C | Corsair HX 520W | Cooler Master Evo 212 | Asus Xonar DX | Audioengine A5 | Kingston HyperX Cloud | HUAWEI MateView GT 34

Permalänk

@natal:

Räcker det med 4 kärnor så ta I7an. För de pengarna hade jag nog hellre kört 1700 utan X och lagt på lite överklock. Fördelarna som 4 extra kärnor ger tycker jag överväger ipc fördelen som 7700k har.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

@SectionX2:
Du är en riktigt gammaldags extrem fanboy ja, total nonsens är vad du postar. Eller är det buyers remorse du lider av? i7 6700K orsakar inget microstutter av någon form, det är en bra CPU med mycket överklockningsutrymme och den går svalt även överklockad. Och den har toppen prestanda.

För spel är det ingen tävling mellan r5 1600 och i7 6700K, i7 6700K kommer alltid ut på toppen med god marginal. Handlar det om i7 6700K + 1060 eller R5 1600 + 1070 jämförelse etc är det senare värt att tänka på. Är det samma prislapp så i7 6700K alla dagar i veckan, nu är prisskillnaden ett par hundra med, Ryzen alternativet kostar alldeles för mycket då TS måste köpa ett moderkort med.

Det är bara att kika igenom resultaten på http://www.sweclockers.com/test/23613-amd-ryzen-5-1600x-och-5... bland annat. En R5 1600 är inte mer framtidssäker än en i7 och presterar sämre, och den kommer alltid att prestera sämre, optimeringar för CPU ökar prestandan för båda lagen lika mycket. Vi kommer inte att se fler trådar i spel förrns alla våra system är så utdaterade att det krävs uppgraderingar för att spela nya spel. Men om ca 10 år kan en R7 1700 prestera bättre än en i7 6700K i spel.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle välja mellan 6700K och 7700K så skiljer det endast 300:- men 7700K blir jag avskräckt från då många har problem på värme-spikes och allmänna höga temps vid belastning, eller är det överdrivet problem med 7700k?

Visa signatur

ASUS ROG Z270H | i7-6700K | 16GB Corsair LPX RED 3200MHZ| Samsung 960 EVO 250GB M2, Crucial MX300 525GB, WD XL 2TB | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling | Fractal Design C | Corsair HX 520W | Cooler Master Evo 212 | Asus Xonar DX | Audioengine A5 | Kingston HyperX Cloud | HUAWEI MateView GT 34

Permalänk
Medlem

Denna diskussion kommer alltid upp överallt. Intel vs AMD.
Och varje gång är det Intels 7700k mot valfri AMD 1600+
Så ska du ha Intel är det 7700k .
Så du ha AMD är det 1600. 1600x. 1700. 1700x. 1800x.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Evigt tjatande och kastande av termer folk inte själva vet vad det betyder.
Mitt tips är sök på önskad cpu + gpu och ta en titt på vad du kan förvänta dig, Youtube är underskattat.

Det är idag en marginell skillnad på dom du har nämnt när det gäller spel:
https://www.youtube.com/watch?v=wTt-S9DaO6g

Sen är det värt att fråga sig om 1600x är värt pengarna över 1600.
Enligt youtube reviews så är 1600 mera värt pengarna i FPS per krona.

Ska man lita på den där videon? Det är alltid jämna tal typ 70, 75 i 5 fps steg, aldrig 63 eller nåt liknande

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av natal:

Om jag skulle välja mellan 6700K och 7700K så skiljer det endast 300:- men 7700K blir jag avskräckt från då många har problem på värme-spikes och allmänna höga temps vid belastning, eller är det överdrivet problem med 7700k?

Vad har du för budget?
Har du tänkt o klocka?
Va spelar du för spel?
1600 är ett bättre val jämfört med 1600x
1600 så får du en kylare på köpet som är bra.
1600x har ingen kylare, likaså ingår ingen till 7700k eller 6700k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

6700K har microstuttering.

Är själv för ryzen, men vartfasen har du fått att 6700:an har microstutter??

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ska man lita på den där videon? Det är alltid jämna tal typ 70, 75 i 5 fps steg, aldrig 63 eller nåt liknande

Du får nog kolla igen på videon, finns vissa ställen där det är andra tal än de som slutar på 5 eller 0.

För övrigt är ju CPUerna testat med ett 1070, för att verkligen sätta press på CPUerna är det 1080 Ti som gäller eller i värsta fall 1080 om man vill flytta flaskhalsen från GPUn.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/