Värt att inhandla nya datordelar eller vänta på något bättre?

Permalänk
Medlem

Värt att inhandla nya datordelar eller vänta på något bättre?

Gomorgon här på SweClockers

Vad tycker folket, ska man slå på och skaffa sig nya dator delar värda 20.000 eller ska man vänta tills bättre komponenter släpps?

Mitt intresse ligger på gaming fronten, allt annat hamnar som sekundärt.

Dessa dator delar jag har seglat på:

1. Moderkort: Gigabyte Z270X Gaming 5

2. Processor: i7 7700k (skall överklockas till 5ghz)

3. CPU kylare: Corsair Hydro H115i

4. Minnen: Corsair 32GB ram @ 3000Hz

5. Grafikkort: Gigabyte GTX 1080 Ti

6. M.2: Samsung 960 EVO 250GB

Monitorer, mus, tangetbord, chassi, 1200w PSU samt två SSD har jag redan i min nuvarande dator som inte behövs bytas ut.

Annars, i dagsläget sitter jag på:

1. ASUS Sabertooth p67

2. i7 2600k

3. Corsair 24gb ram

4. GTX 690

Inväntar ivrigt på svar från SweClocker's veteraner.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Det kommer alltid nya komponenter så det är alltid (o)värt att vänta

Permalänk
Avstängd

Det kommer alltid bättre prylar runt hörnet så antingen köper du nu eller väntar tills du dör och inte har behov av nya prylar.
Det du tittat på helt rätt prylar, jag hade gått på intel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Tack för era snabba svar.

Skrivet av Stefflo:

Det kommer alltid bättre prylar runt hörnet så antingen köper du nu eller väntar tills du dör och inte har behov av nya prylar.
Det du tittat på helt rätt prylar, jag hade gått på intel.

Jo, det är Intel jag ska gå på.

Annars är det något annat ni kan rekommendera?

Tack igen.

Permalänk
Medlem

Några andra som kan komma med synpukter?

Tack.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du sitta och vänta på nya grejer kommer du aldrig få någon dator. Behöver du delarna så köp dem om det inte är något jättestort precis runt hörnet.

Jag själv hade kört Ryzen om du inte sitter på 1080p 144Hz-skärm vilket känns skumt med ett 1080 Ti. 32GB RAM tycker jag är overkill men du verkar inte ha problem med budgeten så visst.

Permalänk
Administrativ avgift

@aRTeeCee: Köp när 11XX serien lanseras , dina delar är inte direkt dåliga i dagens läge. Så när de lanserar volta bör du handla Ev om du kan hitta någon stålle som säljer ett bra 7700k/6700k paket begagnat

http://www.sweclockers.com/marknad/142608-intressekoll-i7-670... exempel

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

Tycker det är onödigt att vänta då det kommer att bli en riktigt rejäl uppgradering från din nuvarande dator. Tror det dröjer ett tag innan det kommer ett grafikkort som klår 1080 Ti. I7-7700K är även vass när det gäller gaming. Visserligen kommer kanske Coffee Lake med 6 kärnor senare i år men enligt rykten med lägre klockfrekvenser jämfört med Kaby Lake.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker han kan sitta kvar på nuvarande plattform då?

Ny GPU, visst... men annars skulle jag bara skrämma up CPU i 4.6ghz+.

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Bara jag som tycker han kan sitta kvar på nuvarande plattform då?

Ny GPU, visst... men annars skulle jag bara skrämma up CPU i 4.6ghz+.

Ja det vore definitivt ett alternativ. T.ex. bara ett GTX 1080 och en 1440p skärm. Men TS verkar vara inriktad på ett helt nytt system.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Ditt system minus GPU är helt okay. Kolla min Timespy med et "meh" 1060 och nästan samma specs:

http://www.3dmark.com/spy/1961513

Vilken monitor har du?

Permalänk

Dock det jag hade börjat med är 1080 Ti ”de bugga” eventuella fel i 1-3 månader

Jag tycker listan ser bra ut!
Ett bra grafik kort en snabb prisvärd OS-disk och övrigt för att få ut så mycket grafik prestanda som möjligt för pengarna!

Dock det jag hade börjat med är 1080 Ti ”de bugga” eventuella fel i 1-3 månader på din nuvarande rigg. Dvs. utesluta fel på 1080 Ti och kunna använda större delen av prestanda ökningen från dag 1.
Bygga nytt med felen på 1080 Ti uteslutna och dra nytta av pris press på moderkort och processor.
Om något nytt dyker upp kan du modifiera din beställning om 3 månader.
Lycka till!
/Håkan

Permalänk
Medlem

Sitter själv med något "liknande", 2700k samt 980ti.

Jag kommer vänta tills Intel kommer med coffee lake/threadripper. Då det som intresserar mig just nu är att köpa en processor med minst 6 kärnor, och har som minst lika bra enkeltrådig prestanda som det jag har nu. Där av att Ryzen inte direkt är ett alternative även om det nog hade fungerat bra det med.
Och precis som TS, 32GB ram blir det allt. Då Ram är något jag konstant har lite av.

Känner inte att det är värt för mig att gå upp till en 7700k eller liknande då det lär fungera bra överlag. Men jag vill ha något bättre än så. Och de nuvarande 6-kärniga processorerna är lite dyra. Hoppas på lite bättre pris vid nästa lansering.

Grafikkort har jag inte funderat allt för mycket på, mitt 980ti puttrar på utan större problem än så länge. Märker dock mer och mer att det är processorn som stoppar mig från att nyttja min 144hz skärm i många spel. Men jag får ju oftast 60fps+ oavsett så det är helt okej.

Dock använder jag min burk för mycket mer än just spel. Idag spelar ju nog mindre på den än vad jag nyttjar den till annat. Men vill inte skaffa något som inte presterar minst lika bra i spel/enkeltrådade program.

Har dock inte eld i baken, eller plånboken att byta ut något. Utan det blir när jag hittar något jag tycker passa det jag vill åt för ett dugligt pris. Vilket jag inte tycker finns just nu.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av aRTeeCee:

Några andra som kan komma med synpukter?

Tack.

Överväg att bara byta GPU först !
2600K är fortfarande ingen dålig CPU, och överklockade så är dom bra nära dagens CPU'er.

Plus att det är roligare att få flera uppgraderingar efter varandra än bara en stor

Permalänk
Medlem

Tänk på att du förmodligen kommer få delida 7700k för att nå 5Ghz. Var beredd på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Tänk på att du förmodligen kommer få delida 7700k för att nå 5Ghz. Var beredd på det.

Japp, har kollat in massa med videos om det och ser att inet har en de-lidding tool man kan köpa

Permalänk
Medlem

Tycker ditt system ser bra ut. Köp säger jag!

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Auxois:

Ditt system minus GPU är helt okay. Kolla min Timespy med et "meh" 1060 och nästan samma specs:

http://www.3dmark.com/spy/1961513

Vilken monitor har du?

2st BenQ XL2411

Permalänk
Medlem

Värt att notera kanske är att jag kör emulatorer som flyter på bättre om man använder mer ram. Tex Dolphin med högupplösta texturer, effekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aRTeeCee:

Japp, har kollat in massa med videos om det och ser att inet har en de-lidding tool man kan köpa

Japp, har själv satt mig o börjat bevaka den för det är förseningar i den leveransen. Så ska delida min 7700k direkt när dom får hem den. Ska bli kul och se jämförelse. Kollat massa videos på YT med för vill ju inte sabba en så mysig CPU ^^

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk

Låter som en sund uppgradering, dock kanske priserna på GPU:er går ner en aning när Vega släpps? I annat fall ser jag inte varför du åtminstone inte byter ut GPU:n redan nu, är ju alltid en bra början. Vilka spel spelar du och i vilken upplösning?

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian Gray:

Låter som en sund uppgradering, dock kanske priserna på GPU:er går ner en aning när Vega släpps? I annat fall ser jag inte varför du åtminstone inte byter ut GPU:n redan nu, är ju alltid en bra början. Vilka spel spelar du och i vilken upplösning?

Spelar dessa nedan i 1920x1080 @ 144hz utan vsync och har lagt in BlurBusters Anti-Ghosting bildskärms drivrutiner.

Enbart CSGO spelas i lägre upplösning då man inte kan slita sig från äldre 4:3 känslan.

Miscreated (med allt på low) ligger på 80, 50 som lägst.
Testade PUBG ( low) fps'n var tok för låg för mitt tycke, runt 55-35.
FFXIV (max) 70-50 fps.
CSGO (low) sjunker till aningen -100 med 32 spelare när det är som mest på skärmen.
Dirt 4 (low) runt 75 fps.
BF4 (low) 100-70 fps.
BF1 (low) ungefär på samma som BF4.

Är mycket av en FPS spelare, blir någon MMO då och då samt lite racing som ni ser.

Mitt mål är att kunna köra ovanstående spel samt nykommande i minst 120fps/120hz med allt (förutom AA) lull lull på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aRTeeCee:

Spelar dessa nedan i 1920x1080 @ 144hz utan vsync och har lagt in BlurBusters Anti-Ghosting bildskärms drivrutiner.

Enbart CSGO spelas i lägre upplösning då man inte kan slita sig från äldre 4:3 känslan.

Miscreated (med allt på low) ligger på 80, 50 som lägst.
Testade PUBG ( low) fps'n var tok för låg för mitt tycke, runt 55-35.
FFXIV (max) 70-50 fps.
CSGO (low) sjunker till aningen -100 med 32 spelare när det är som mest på skärmen.
Dirt 4 (low) runt 75 fps.
BF4 (low) 100-70 fps.
BF1 (low) ungefär på samma som BF4.

Är mycket av en FPS spelare, blir någon MMO då och då samt lite racing som ni ser.

Mitt mål är att kunna köra ovanstående spel samt nykommande i minst 120fps/120hz med allt (förutom AA) lull lull på.

En överklockad i7 2600K till ca 4.7 GHz kommer ge ganska snarlika prestanda som en överklockad Ryzen 6/8 Core så det är ganska onödigt att uppgradera från i7 2600K>Ryzen 1600/1700 ifall du bara spelar på datorn.

Så ditt alternativ är Kaby Lake eller vänta på Coffee Lake 6c/12 som bör kosta lika mycket som i7 7700K idag.

Edit Enligt rykten så ska Coffee Lake släppas 2017 Q3 så inom några månader.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

En överklockad i7 2600K till ca 4.7 GHz kommer ge ganska snarlika prestanda som en överklockad Ryzen 6/8 Core så det är ganska onödigt att uppgradera från i7 2600K>Ryzen 1600/1700 ifall du bara spelar på datorn.

Så ditt alternativ är Kaby Lake eller vänta på Coffee Lake 6c/12 som bör kosta lika mycket som i7 7700K idag.

Edit Enligt rykten så ska Coffee Lake släppas 2017 Q3 så inom några månader.

Hur är det med Volta från nvidia, när tror man att de kommer att släppas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aRTeeCee:

Hur är det med Volta från nvidia, när tror man att de kommer att släppas?

2018 Q1/Q2 som tidigast tror jag AMD har inte hotat Nvidia på grafik marknaden så finns inga skäl av Nvidia att lansera Volta tidigare.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Får bli ett GTX 1070 tills bättre komponenter släpps.

Hittade ett begagnad Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB XTREME Gaming för 4.000kr.

Tack för era tips. Uppskattas verkligen.