Permalänk
Medlem

"Måla" om högtalare?

Jag har köpt begade högtalare och de är inte svarta... kan jag måla om dom eller sätta en svart film över så att de blir svarat utan att det påverkar ljudet? Det är ett par Dynaudio Audience 42.
Bild

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Japp.

Kolla först att högtalarna låter som de ska.

Sen hade jag valt det billigaste alternativet för att göra om dem. För om man är ovan blir varken att pensla eller spraya färg kanske tipp topp ändå.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@Igelkott: Så klart att jag börjar med ljudkoll. Jag har något minne av att någon sa något om detta med svartfilm är det bästa alternativet. Får kolla med någon hifibutik.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk

Dekorplast är också ett alternativ. Inte allt för dyrt samt har man inte tummen mitt i handen så går det att få till rätt snyggt.
Finns både matt svart och högglans vit för att få till en mer modern feel.

Permalänk
Medlem

Som sagt, sätta en film över med är nog det bästa alternativet då det är enkelt att ta bort om du skulle ångra dig senare. Att måla dem själv blir sällan bra om du inte vet vad du gör.

Jag sitter i en liknande sits och har ett par Dynaudio Contour 1.3 mkII i körsbär som jag funderar på att foliera vita för att se lite roligare ut. Var hittar man såndär film?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Rekordmedlem

Klart du kan måla dem men det förstör ju faneren och sänker värdet på dem,
Om du absolut måste ha dem svarta så använd hellre nån metod som inte garanterat förstör högtalarna, tex plastidip borde gå att ta bort utan att skada dem för mycket, Biltema säljer en version på det om du inte har originalet tillgängligt.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Gummifarg-2000...

Skrivet av Schluug:

Som sagt, sätta en film över med är nog det bästa alternativet då det är enkelt att ta bort om du skulle ångra dig senare. Att måla dem själv blir sällan bra om du inte vet vad du gör.

Jag sitter i en liknande sits och har ett par Dynaudio Contour 1.3 mkII i körsbär som jag funderar på att foliera vita för att se lite roligare ut. Var hittar man såndär film?

Finns i vitt också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag går i samma tankar då jag har ett par golvhögtalare i ek, men hade velat vitlasera dem. Lutar dock mot att köra en snygg dekorplast.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrTowle:

Jag går i samma tankar då jag har ett par golvhögtalare i ek, men hade velat vitlasera dem. Lutar dock mot att köra en snygg dekorplast.

Tänk på att du inte bör försöka med lasyr om det inte är träfaner på dem för det blir inte bra på andra underlag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tänk på att du inte bör försöka med lasyr om det inte är träfaner på dem för det blir inte bra på andra underlag.

Ja, jag tror att det inte är det. Det är ett par Dynavoice Definition df-5. Vet du/någon någon snygg dekorplast som är vitlaserad ek? Känns som det enklaste och snyggaste alternativet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrTowle:

Ja, jag tror att det inte är det. Det är ett par Dynavoice Definition df-5. Vet du/någon någon snygg dekorplast som är vitlaserad ek? Känns som det enklaste och snyggaste alternativet.

Nej, är dålig på plast då jag aldrig använt det, har bara byggt med massivt trä eller skivmaterial som målats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.