AMD Radeon RX Vega är här

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag anser detta vara ett fiasko är att dom är 14 månader för sena med detta. Nvidia lär väl släppa nytt i q3/q4, och då är detta kortet inte relevant längre. Vega skulle slåss mot Volta, inte Pascal.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

bara marknadsföring

Skrivet av Techs:

Såg nyss det här på nylleboken :

Asus ROG Strix RX VEGA64 OC edition 8GB with Aura Sync RGB for best VR & 4K gaming

https://www.asus.com/Graphics-Cards/ROG-STRIX-RXVEGA64-O8G-GA...

står samma sak på många andra av deras kort också
1080 ti
https://www.asus.com/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG-STRIX-GTX1080...
1060
https://www.asus.com/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG-STRIX-GTX1060...

Permalänk
Medlem

Känns som att många bara ser ren råprestanda, men som sagt tidigare så är freesyncskärmar betydligt billigare än gsync, samt en öppen teknik. Gillar även att de gör bundles med moderkort och cpu.

Jag tycker det ser bra ut, det är inte lönt att göra brutala kort som kostar skitmycket för det är bara en bråkdel av gamers som faktiskt köper de. Känns det som i alla fall.

Ska bli intressant med riktiga tester men jag är sugen på vega i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daskedennis:

Känns som att många bara ser ren råprestanda, men som sagt tidigare så är freesyncskärmar betydligt billigare än gsync, samt en öppen teknik. Gillar även att de gör bundles med moderkort och cpu.

Jag tycker det ser bra ut, det är inte lönt att göra brutala kort som kostar skitmycket för det är bara en bråkdel av gamers som faktiskt köper de. Känns det som i alla fall.

Ska bli intressant med riktiga tester men jag är sugen på vega i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Bundles säger de ju ska motverka att miners köper slut allt på hyllorna, dock lite tråkigt om man endast vill ha ett grafikkort och inte något annat för de få graffen som säljs löst utan bundle lär ju försvinna dubbelt så fort som innan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boibo:

Allt jag trode slog in.

Dyrt kort som knappt konkurerar med 1080 i 4k. Jag vill se siffror på 1080p och 1440p men där lär 1080 slå dom på fingrarna, precis som tidigare. Vem fan köper en 4k freesync skärm? Lär ha 15 FPS i spel som battlegrounds.

Sen är det "radeon packs". Som med allt annat sånt här är det för amerikanska marknaden garanterat och inte fan tänker jag byta ut min 6700k mot en ryzen för att dom ger mig nån tusing i rabatt. Över lag är vega en väääldigt dålig investering.

Så mycket för konkurans på GPU marknaden. Priserna i sverige lär dessutom vara 1000-1500 över 1080 och då är det dessutom bara deras "FE" versioner, custom versioner lär bli hutlöst dyra.

Det är bäst att du köper ett nvida kort till för att säkra att konkurrensen finns.

För min del blir det någon av de två Vega. Jag spelar betydligt mindre än vad kortet sitter med beräkningar så några FPS här eller där betyder inte ett dugg för mig.

Permalänk
Medlem

@Christley: Vad jag läst så är volta tidigt 2018 (~Mars-april om man översätter från marknadsföringspråk ). Nvidia har haft nästa en 2års cykel senaste generationen (9xx kom 2014 och 1xxx kom 2016).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nästa generations grafikkort ersätter Polaris, täcker både mellansegmentet och prestandasegmentet samt bjuder på en del nya finesser.

Läs hela artikeln här

Den "ersätter" väl snarare Fiji än Polaris? RX 580 har ett MSRP på $229 medan den billigaste Vega är satt till $399 så det är inte samma segment av marknaden.

Det fattas fortfarande en del info, som priser i Sverige och benchmarks från oberoende källor, men Vega verkar inte bli ett sådant totalt fiasko som man kunde tro ett tag. För den som hade hoppats på en 1080 Ti-killer är det förstås en besvikelse, men det verkar ju åtminstone matcha 1080 vilket är huvudsaken då de flesta köper kort i den klassen eller lägre. Men det är ändå en besvikelse att 14-15 månader efter att 1080 kom ut bara tangera prestandan, och dessutom med betydligt högre strömförbrukning.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

Den "ersätter" väl snarare Fiji än Polaris? RX 580 har ett MSRP på $229 medan den billigaste Vega är satt till $399 så det är inte samma segment av marknaden.

Det fattas fortfarande en del info, som priser i Sverige och benchmarks från oberoende källor, men Vega verkar inte bli ett sådant totalt fiasko som man kunde tro ett tag. För den som hade hoppats på en 1080 Ti-killer är det förstås en besvikelse, men det verkar ju åtminstone matcha 1080 vilket är huvudsaken då de flesta köper kort i den klassen eller lägre. Men det är ändå en besvikelse att 14-15 månader efter att 1080 kom ut bara tangera prestandan, och dessutom med betydligt högre strömförbrukning.

Strömförbrukningen vet vi ju inte heller än, har hört TDP 150W på vega 56 t'ex (tror linus som sa det) vilket ju är lägre än gtx 1070 som det ska konkurera mot prismässigt. Däremot verkar vattenkylda vega 64 sluka en del misstänker de fått skruva upp frekvenser och vcore mer än de skulle velat för att få ut prestandan de vill. Sen skiljer ju också TDP från verklig förbrukning, får hålla ett öga på gamer nexus när korten är ute, brukar gå igenom dte mesta

Permalänk
Medlem

Bara en massa Nvidia-Fanbois i denna tråden ju.

Tror jag väntar på lite mer tester....

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Nu när man fått lite mer kött på benen, konceptet AMD kör med bundels är smart på systemet. Skulle jag inte ha bra prylar atm så hade jag nog kört på ett helt kit inkl ips freesync cpu, mb gpu, minne. Intressant med en treadripper 8cores cpu för x399 systemet med massa pci lanes mot intel.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Rostmackor e spröda,
Kaffekoppen e blå.
Jag älskar konkurrens
Bland fanbois likaså.

<3

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Det verkar ju bli helt OK prestanda för pengarna. Härligt!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tänkte skaffa mig ett 1070, men nej det får bli Vega10 XT. Spelar mig ingen roll om det är sämre än ett 1080Ti. Allt som finns att köpa är ju nästan bättre än mitt 280x, och jag supportar hellre AMD än Nvidia. Strömförsörjningen är irrelevant för min del. Tänker även skaffa mig en fin Freesync skärm.

Nu är det bara tester som inväntas!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Hjälpsam

Det jäkliga är att mitt R9 290, fortfarande räcker rätt fint.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte alla här som klagar att prestandan är under 1080ti. Alla har varken råd eller behöver ett 1080ti.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Rent spontant så känns det som korten borde bundlas med ett PSU.

Väntar med "spänning" på recensionerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Tycker det var mycket pessimism här, själv tycker jag kortet verkar ganska lovande, klart man hade hoppats på mer men beräkningskraften finns ju där:

Vega 64 12,6Gflops
gtx 1080Ti 11Gflops
Vega 56 10.5Gflops
gtx 1080 9Gflops

Sen kommer det väl bli som tidigare, att spelmotorer och annat är sämre optimerat för AMD graffen i början men när tiden går så kommer de prestera bättre och bättre jämfört med nvidia, precis som när R9 290X kom och presterade snarlikt som ett gtx 780, sen nån månad senare presterade det bättre i allt och nvidia tvingades släppa 780Ti för att konkurera, ett år senare slår 290X även 780Ti i allt.

Lite samma med gtx 980Ti och Fury ju, först var amd efter sen kom de ikapp och gick förbi med drivrutinsoptimeringar och annat (för att sedan i det fallet tyvärr hamna lite efter igen när spel började nyttja mer vram)

Sen håller jag helt med AMD om att FPS på 1% low är mycket mer intressant än medel FPS. Spelar jag på min 75Hz skärm vill jag hålla minst 75FPS när det är massa action, om det sen blir 100 eller 200fps när jag tittar i himlen påverkar inte upplevelsen, droppar man dock ner mot 60 fps i några sekunder märks det direkt.

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/6h96rt/yes_the...

Lite mer info ang Gflops..

Som jag har sagt innan, men blev total hatad av nätriddare!

Gigaflops och teraflops m.m..är lika oviktigt som megahertz och gigahertz i dagsläget..bara säljsiffror till de ovetande..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/6h96rt/yes_the...

Lite mer info ang Gflops..

Som jag har sagt innan, men blev total hatad av nätriddare!

Gigaflops och teraflops m.m..är lika oviktigt som megahertz och gigahertz i dagsläget..bara säljsiffror till de ovetande..

Mja, beror på vad man gör med grafikkortet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Mja, beror på vad man gör med grafikkortet.

Jo, jag glömde skriva..

Inom spel gör det 0, vad jag har märkt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

VEGA är en katastrof och nu börjar man tvivla kommer de någonsin mäta sig med Nvidias high-end (_i tid_) igen...? Det sägs att Navi (tidigast Q4 2018, 7nm är inte ens klart ännu) är staplade VEGA-kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/6h96rt/yes_the...

Lite mer info ang Gflops..

Som jag har sagt innan, men blev total hatad av nätriddare!

Gigaflops och teraflops m.m..är lika oviktigt som megahertz och gigahertz i dagsläget..bara säljsiffror till de ovetande..

Vilka siffror är det man ska titta på då? Ursäkta, men jag är inte så jättekunnig på just grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kul att det finns ett alternativ till Pascal men inte mycket mer än så, när det släpps över ett år senare förväntar man sig en generation bättre.

Skulle kunna tänka mig att köpa om det fanns någon bra 1440P/IPS/144Hz skärm med FreeSync och spara några slantar där men det finns inte att köpa idag, inte i svenska butiker iaf.

Enda man vill se nu är benchmarks som inte är från AMD och kort från ASUS och Sapphire etc.

Haha va? Jag har haft en Asus 27" 1440p/144hz/IPS/Freesync bra länge nu!

http://cdon.se/hemelektronik/asus-27-led-mg279q-freesync-p358...

Riktigt bra skärm än idag! Freesync 1 på den, men funkar mellan 35-90hz iaf. Och ja, det är en IPS-panel i den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Haha va? Jag har haft en Asus 27" 144hz/IPS/Freesync bra länge nu!

http://cdon.se/hemelektronik/asus-27-led-mg279q-freesync-p358...

Riktigt bra skärm än idag! Freesync 1 på den, men funkar mellan 35-90hz iaf. Och ja, det är en IPS-panel i den.

Skickades från m.sweclockers.com

Den har väldigt dålig FreeSync, 35-90 vilket är helt värdelöst. Allt utom 30-144Hz är skit.

Nixeus EDG 27 är idag enda FreeSync skärmen som är värd att köpa. Vägrar dock importera för att 1440P/144Hz IPS panelen som finns har såna stora QA problem att jag vågar inte köpa en för kommer säkert få massa döda pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caida:

Vilka siffror är det man ska titta på då? Ursäkta, men jag är inte så jättekunnig på just grafikkort.

Resultat från tester... Se särskilt Prestanda vs. Pris och Strömåtgång för alla har inte 7lök att lägga på sitt grafikkort även om man skulle vilja så kan mat för en månad vara lite viktigare....

(Eller så kan man hänga med alla som skriker flopp, fiasko och misslyckande innan de sett faktiska tester och tro på den allsmäktiga "i framtiden (alldeles super-duper-snart) kommer företag Å/Ä/Ö släppa bättre")

Permalänk
Medlem

@LeVvE: Värdelöst är det ju inte. Men kanske lite begränsat för vissa.

Finns ju en del alternativ för freesync med 40-144hz.

http://www.144hzmonitors.com/list-of-freesync-monitors/

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Volta är senaste arkitenturen ja. Men vilka indikationer finns on spelkort baserade på Volta? Allt jag sett Volta ska bidra med verkar vara fokuserat på AI och beräkningar. Det är snarare onödigt bagage i ett gamingkort. Dessutom har jag inte hört något rykte om något GV104 eller GV102. Däremot ett Pascal Refresh som ska ingå i nästa serie spelkort. Man brukar höra rykten ett ganska bra tag innan kort släpps.
Vilka indikationer har du på ett spelorienterat Volta-kort?

Vad som talar för är att nVidia kört på den strategin tidigare, att först lansera den nya arkitekturen för GPGPU och sedan skala ned den till GeForce-korten. Att de inkluderat en TPU-del är för att fortsätta hålla sig relevanta i marknaden de riktar sig till (Googles ASIC lär ändå smiska dem hårt medan Volta lär locka för mer generella ändamål).
Precis som med Pascal lär Volta bli kraftigt nedskakad och sedan lanseras för GeForce. Det förefaller osannolikt att nVidia skulle göra en Pascal-refresh samtidigt som de har en ny arkitektur. Varför lägga resurser på två olika arkitekturer samtidigt? Det skulle generera mycket högre utvecklingskostnader samtidigt som Volta riskerar att helt missa den marknad som genererar mest pengar. Det är ju inte som att Volta skulle bli relevant för spelmarknaden om en Pascal-refresh först ska få spela ut sin roll. Förefaller mer som en våt dröm för AMD än en smart strategi.
Vidare så verkar det konstigt att köra ett Final Fantasy demo på Volta om tanken aldrig varit att lansera arkitekturen för spel. Lite teasing utan klimax, liksom.

Permalänk
Medlem

@LeVvE:
MG279Q kan köra freesync 57-144hz, fungerar problemfritt på min skärm.
http://nils.schimmelmann.us/post/133778060542/modded-asus-mg2...

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett HDMI 2.1 men det kommer väl med nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad som talar för är att nVidia kört på den strategin tidigare, att först lansera den nya arkitekturen för GPGPU och sedan skala ned den till GeForce-korten. Att de inkluderat en TPU-del är för att fortsätta hålla sig relevanta i marknaden de riktar sig till (Googles ASIC lär ändå smiska dem hårt medan Volta lär locka för mer generella ändamål).
Precis som med Pascal lär Volta bli kraftigt nedskakad och sedan lanseras för GeForce. Det förefaller osannolikt att nVidia skulle göra en Pascal-refresh samtidigt som de har en ny arkitektur. Varför lägga resurser på två olika arkitekturer samtidigt? Det skulle generera mycket högre utvecklingskostnader samtidigt som Volta riskerar att helt missa den marknad som genererar mest pengar. Det är ju inte som att Volta skulle bli relevant för spelmarknaden om en Pascal-refresh först ska få spela ut sin roll. Förefaller mer som en våt dröm för AMD än en smart strategi.
Vidare så verkar det konstigt att köra ett Final Fantasy demo på Volta om tanken aldrig varit att lansera arkitekturen för spel. Lite teasing utan klimax, liksom.

Det kanske kommer en Volta för spel. Men den är i så fall långt bort. För mycket pekar på att vi får en Pascal Refresh. Och om Volta i stort är en Pascal med extra funktioner för AI och beräkningar så är en Volta för spel bara onödigt jämte en Pascal Refresh. Något som skulle generera höga kostnader är att utveckla en Volta för spel om Pascal redan gör jobbet med färre transistorer.
Men OM volta har andra nyheter så är det så klart att det finns en vinst med Volta för spel. Men vi lär se en Pascal Refresh först om du frågar mig.

Mina poänger är:
1. Vi har fått rykten om Pascal refresh.
2. Volta som arkitektur är färdigutvecklad då proffskort redan tillverkats och distribuerats ett tag.
3. Vi har trots detta inga rykten som kretsarna man kan förvänta sig för spel.
4. Ingen tekniknyhet i Volta som hittills delgivits verkar vara fokuserad på spel.

Men som sagt. Volta kan komma till spel. Men de har varit väldigt duktiga på att inte läcka rykten denna gången i så fall.

EDIT: Höll på att glömma. Volta har inte demonstrerats med någon spellast alls vad jag vet. Final Fantasy-uppvisningen gällde filmrendering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Jag hade gärna sett HDMI 2.1 men det kommer väl med nästa generation.

Samma här. Ser fram emot att kunna köra dator samt Xbox One X på en 65" TV med FreeSync i 4K och HDR. Mums!