AMD Radeon RX Vega är här

AMD Radeon RX Vega är här

Nästa generations grafikkort efterträder Polaris, täcker både mellansegmentet och prestandasegmentet samt bjuder på en del nya finesser.

Under ett stort event i Los Angeles presenterar AMD till sist nästa generations Vega-grafikkort. Vega är företagets försök att åter nå entusiastmarknaden, där de enligt egen utsago varit inaktiva till förmån för största konkurrenten Nvidia. Receptet är lägre prisnivåer och en mängd nya finesser.

Redan före avtäckandet har rykten cirkulerat om att Vega-familjen ska prestera ungefär som ett Geforce GTX 1080 och kosta ungefär lika mycket som ett Geforce GTX 1080 Ti, något som lyckligtvis inte stämmer fullt ut. Radeon Vega-familjen består av två huvudsakliga modeller (SKU:s) i form av RX Vega 64 och RX Vega 56.

Vega_vattenkylare2.jpg
VegaRX_Silver_AirCooled_2.jpg
VegaRX_Silver_AirCooled_5.jpg
VegaRX_Silver_LiquidCooled_1.jpg

Specifikationer: AMD Radeon RX Vega

RX Vega 56

RX Vega 64

RX 580

GTX 1080 Ti

Teknik

14 nm

14 nm

14 nm

16 nm

Krets

Vega 10

Vega 10

Polaris 20

GP102

Transistorer

12,5 miljarder

12,5 miljarder

5,7 miljarder

12 miljarder

Arkitektur

Vega

Vega

GCN 4.0

Pascal

Streamprocessorer

3 584 st.

4 096 st.

2 304 st.

3 584 st.

Klockfrekvens

1 156 MHz

1 247 MHz

1 257 MHz

1 480 MHz

GPU Boost

1 471 MHz

1 546 MHz

1 340 MHz

1 582 MHz

Beräkningskraft

10 544 GFLOPS

12 673 GFLOPS

6 175 GFLOPS

11 334 GFLOPS

Minnesbuss

2 048-bit

2 048-bit

256-bit

352-bit

Minnesmängd

8 GB HBM2

8 GB HBM2

4/8 GB GDDR5

11 GB GDDR5X

Minnesfrekvens

1 600 MHz

1 890 MHz

8 000 MHz

11 000 MHz

Minnesbandbredd

410 GB/s

484 GB/s

256 GB/s

484 GB/s

TBP

210 W

295 W

185 W

250 W

AMD Radeon Vega 64 bygger på en krets som kallas Vega 10 och i sitt fullständiga utförande är den utrustad med 64 beräkningskluster (CU:s), 8 GB HBM2-grafikminne och 4 096 streamprocessorer. Grafikprocessorn har en bashastighet på 1 247 MHz och turbohastighet på 1 536 Mhz.

Precis som avslöjats tidigare används den nya minnestekniken HBM2 där totalt 8 GB ansluts via en minnesbuss på 2 048 bitar. Trots löften om massiv bandbredd blir resultatet i Vega-korten exakt samma som erbjuds i Nvidias Geforce GTX 1080 Ti med GDDR5X-minne, det vill säga 484 GB/s. Minnet ska dock vara mer energieffektivt, enligt AMD 3,5 gånger ställt mot GDDR5.

Nästa generations Radeon

Trots dessa standardhastigheter nämner AMD att den nya arkitekturen som ligger till grund för Vega är byggd för att kunna köras i högre hastigheter, upp till 1 700 MHz i dess nuvarande version. Arkitekturen kallas Next-Generation Compute Unit (NCU) och är utrustad med en hel del nya funktioner och finesser.

Det främsta tillskottet i funktionsväg är enligt AMD själva High Bandwidth Cache Controller (HBCC). HBCC gör det möjligt att använda lokalt videominne som en sista cache-nivå för både systemminne och lagring, och kan hantera upp till 512 TB virtuella minnesadresser.

Vega_family_specs.jpg
Vega_capacity.jpg

HBCC visades i en demonstration där en OpenGL-scen renderades i realtid med 27 GB dataresurser och 0,5 miljarder trianglar samtidigt. Detta ska enligt AMD göra det möjligt att både skapa betydligt mer komplexa scener än tidigare, eller mer detaljerade och komplexa öppna spelvärldar.

Nästa stora funktion är något som kallas Rapidly Packed Math, tillägg i instruktionsuppsättningen som låter kretsen beräkna 16-bitars flyttal (16-bit ops) i dubbel hastighet och mer energieffektivt än tidigare. Funktionen demonstrerades med hjälp av 3DMark Sierra där Rapidly Packed Math ska medföra 20-25 procent besparing av matematiska beräkningar.

Freesync2.jpg
Förbättringar.jpg

Då dagens utvecklargränssnitt som DirectX 12 och Vulkan redan stöder 16-bitars flyttal kommer denna funktion komma till nytta omedelbart. I övrigt inom utvecklargränssnitt påstår AMD att Radeon RX Vega blir den enda grafikkrets som stöder de senaste funktionsuppsättningarna i DirectX 12 och Vulkan fullt ut, bland annat kommande tillägget för Shader Intrinsics i DirectX Shader Model 3.

Vega-arkitekturen har även utrustats med förbättringar för bildsynkronisering via Freesync 2, som nu stöder 4K-uppspelning vid 120 Hz samt HDR via Displayport 1.4. Vidare finns stöd för HBR3 som möjliggör högre bandbredd över samma kabel jämfört med tidigare, samt 4K UHD över HDMI 2.0.

Modeller

Radeon RX Vega 64 är flaggskeppet, vilket i sin tur kommer finnas tillgänglig i tre modeller. Den luftkylda versionen av Radeon RX Vega 64 är grundvarianten och får ett riktpris på 499 USD, motsvarar ett svenskt pris runt 5 100 kronor inklusive moms. Övriga två Radeon RX 64-modeller anges just nu bara som en del av vad AMD kallar Radeon Packs.

Vega_family.jpg
RX_Vega64.jpg
RX_Vega56.jpg

Paket

Innehåll

Pris USD)

Pris (SEK)

Radeon RX Vega 56

RX Vega 56 (luftkyld)

399 USD

~4 000 kr

Radeon RX Vega 64

RX Vega 64 (luftkyld)

499 USD

~5 100 kr

Radeon Red Pack

RX Vega 56 (luftkyld)

499 USD

~5 100 kr

Radeon Black Pack

RX Vega 64 Limited Edition (luftkyld)

599 USD

~5 600 kr

Radeon Aqua Pack

RX Vega 64 Limited Edition (vattendkyld)

699 USD

~7 100 kr

De andra två modellerna heter RX Vega Limited Edition och RX Vega Liquid Cooled Edition och priserna för dessa anger just nu vad de kostar som en del av ett Radeon Pack. Båda specialversioner kan skryta med ett mer påkostat aluminiumhölje, och som namnet avslöjar har den sistnämnda en vattenkylningslösning förmonterad.

Radeon Packs är namnet på AMD:s strategi för att dels knyta an kunderna till det egna ekosystemet av produkter, dels att motverka att spelentusiaster inte kan köpa företagets grafikkort på grund av deras popularitet inom kryptovaluta-branschen – så kallad mining. Dessa modeller ger kunden rabatt på valda tillbehör när de placeras i varukorgen i butiken.

Radeon_Packs.jpg
Radeon_packs3.jpg
Radeon_PacksRed.jpg
Radeon_PacksRed.jpg
Radeon_Pack_small.jpg

När kunden bestämmer sig för att köpa ett paket får denne rabatt på en gaming-relaterad produkt, till exempel 100 dollar avräknat på ett moderkort eller en Ryzen 7-processor, alternativt 200 dollar på en Freesync 2-utrustad spelskärm från Samsung. Radeon Packs ska gälla i alla AMD:s verksamma regioner, men produkter och priser kan variera mellan områdena.

Mer överranskade är modellen AMD Radeon RX Vega 56, en förenklad version av större syskonet som tappar åtta beräkningskluster (CU:s) vilket ger namntillägget 56. Utöver det mindre antalet beräkningskluster är kretsen fullutrustad och har en kapacitet på 10,5 TFLOP/s, att jämföra med 8,873 TFLOP/S för Geforce GTX 1080 Founder's Edition.

Perf_Enhancedsync.jpg
Perf_Ultrawide.jpg
Perf_1440p.jpg
Perf_4K.jpg
Perf_Ultrawide.jpg

Prestandamässigt jämför sig AMD med Nvidias äldre prestandakretsar Geforce GTX 980 Ti och GTX 1080. Radeon RX Vega 64 presterar enligt företaget på motsvarande nivå med just GTX 1080, men AMD vill lyfta fram att de nya korten har en högre lägstanivå för fps vilket i kombination med Freesync 2-utrustade skärmar ska ge en bättre helhetsupplevelse.

AMD Radeon Vega RX-familjen ser ut att bli en återkomst till relevans i entusiastsegmentet för AMD även på grafikfronten. Korten ser inte ut att kunna rå på Nvidias tungviktare Geforce GTX 1080 Ti, och det återstår att se vad AMD:s svar blir när Nvidia släpper nästa generations Volta-grafikkort.

De nya funktionerna och tilläggen i instruktionsuppsättningen kan bli något av ett äss i rockärmen dock. Om spelutvecklare börjar utnyttja dessa i stor utsträckning kan det minska avståndet till mer kraftfulla kretsar från Nvidia, men det återstår att se.

Kommentarer till artikeln

168 debattinlägg

Skicka en rättelse
36

Sony Playstation 5 – Jacob och Andreas pratar om hårdvaran

Nästa generations Playstation är officiell och AMD står ännu en gång för kretsarna. Vad betyder det i praktiken och vad är rimligt att vänta sig av "Playstation 5"? Läs mer

24

Sapphire förbereder gyllene Radeon RX 590 inför AMD:s 50-årsfirande

Inför att AMD firar sin 50-årsdag den 1 maj 2019 så hittar ett skräddarsytt Radeon RX 590 ifrån Sapphire ut på webben. Huvudattraktionen är en gyllene kulör. Läs mer

9

Samsung färdigställer 5 nm med EUV – Intels grafikchef kommer på besök

Samsung färdigställer sin 5 nanometers-teknik för testtillverkning, med fördelar som upp till 25 procent högre densitet. Samtidigt kommer Intels grafikchef Raja Koduri på besök. Läs mer

32

Quiz: Star Wars i spelform

Med ett nytt Star Wars-spel på gång senare i höst tänkte vi ta tempen på vad SweClockers medlemmar kan om rymdoperan i spelform. Läs mer

27

Vilka påskägg i spel kommer du ihåg?

I SweClockers forum pågår just nu en påskinsamling av så kallade Easter Eggs, små hemligheter och mysterium som utvecklare ofta lämnat i sina spel. In och dela med dig av ditt bästa påskägg i forumtråden! Läs mer

30

Razer släpper grafikkortsdockan Core X Chroma med 700 W nätaggregat

Razer satsar vidare på sina grafikkortsdockor, som kan pressa upp spelprestandan på bärbara datorer vid behov. Nykomlingen stödjer alla moderna grafikkort och får RGB-belysning. Läs mer

23

Gurras dumma frågor om datorchassin – fler avsnitt i nybörjarserien släppta

Alla har vi någon gång varit nybörjare på att bygga datorer, och detta gäller i högsta grad Gustav Höglund som i en ny videoserie ställer frågor till redaktionen. Läs mer

13

Nvidia certifierar ytterligare sju skärmar för kompatibilitet med G-Sync

Nvidia fortsätter arbetet med att ge sina grafikkort automatiskt stöd för skärmar med VESA Adaptive Sync, där de nuvarande 17 modellerna snart utökas med ytterligare 7 stycken. Läs mer

143

Vad ska du spela i påskhelgen?

Påsk innebär inte bara ägg, harar och tema Jesus, utan även ett perfekt tillfälle för lite hederligt spelande. Vilken titel tänker du ge dig på? Berätta i forumet! Läs mer

20 ÅR
38

Throwback Thursday – AMD Opteron och arkitekturen "Sledgehammer" fyller 16 år

För 16 år sedan tog AMD upp kampen på allvar med ärkerivalen Intel om servermarknaden, då företaget sjösatte första generationens Opteron-processorer och arkitekturen "Sledgehammer". Läs mer

44

Datorfläktar – Jonas förklarar hur olika anslutningar fungerar

Att styra fläktarna i datorn kan vara något av en djungel beroende på kontakt. SweClockers reder ut hur de vanligaste två kontakterna fungerar och vad det finns för- och nackdelar med dessa. Läs mer

22

Oneplus 7 får skärm med 90 Hz och högre upplösning än tidigare

Skärmen i Oneplus kommande flaggskeppstelefon kan få bildskärm med 90 Hz bilduppdatering, en ovanlig egenskap för telefoner som inte är renodlade speltelefoner. Läs mer