Det kanske kommer en Volta för spel. Men den är i så fall långt bort. För mycket pekar på att vi får en Pascal Refresh. Och om Volta i stort är en Pascal med extra funktioner för AI och beräkningar så är en Volta för spel bara onödigt jämte en Pascal Refresh. Något som skulle generera höga kostnader är att utveckla en Volta för spel om Pascal redan gör jobbet med färre transistorer.
Men OM volta har andra nyheter så är det så klart att det finns en vinst med Volta för spel. Men vi lär se en Pascal Refresh först om du frågar mig.
Mina poänger är:
1. Vi har fått rykten om Pascal refresh.
2. Volta som arkitektur är färdigutvecklad då proffskort redan tillverkats och distribuerats ett tag.
3. Vi har trots detta inga rykten som kretsarna man kan förvänta sig för spel.
4. Ingen tekniknyhet i Volta som hittills delgivits verkar vara fokuserad på spel.
Men som sagt. Volta kan komma till spel. Men de har varit väldigt duktiga på att inte läcka rykten denna gången i så fall.
EDIT: Höll på att glömma. Volta har inte demonstrerats med någon spellast alls vad jag vet. Final Fantasy-uppvisningen gällde filmrendering.
Volta är ungefär lika mycket Pascal som Maxwell. Har nVidia någonsin försökt köra två arkitekturer parallellt? Det var inte som att Pascal introducerades långt innan Maxwell-refresh och för att sedan långt efteråt leta sig ned till konsumentkorten.
Tillverkningsprocessen för Volta är redan klar och det är inte som att priset avgörs av antalet transistorer. Den extra kostnaden skulle snarare ligga i att köra två tillverkningsprocesser parallellt, samt utvecklingskostnaderna för att mjölka ytterligare prestanda ur Pascal. Det rimligare vore snarare att ta bort TPU-delarna från Volta, minska antalet kärnor, kanske billigare minne osv. Då kan storleken minskas till rimlig nivå för konsumentkort.
Vi har minst lika många rykten om Volta för konsumentkort. Att arkitekturen är färdigutvecklad talar snarare för att den letar sig ned till konsumentkorten. Självklart talas det tyst om vad vi kan förvänta oss - det gör det alltid. Volta för PCI-E kommer först i höst och vi lär inte kunna förvänta oss något nytt förrän nästa år.
Final Fantasy-demot är renderat i realtid i Square Enix motor. Resurserna (guben i varje fall) är importerade från någon film. Det är inte som att det föreligger någon fundamental skillnad mellan att rendera för spel och att rendera för film, förutom att film inte brukar renderas i realtid och därför kan kosta på sig tyngre scener och mer avancerade tekniker.