Förapplicerad kylarpasta eller byte till äldre Arctic Silver?

Permalänk
Medlem

Förapplicerad kylarpasta eller byte till äldre Arctic Silver?

Ska köpa en Pure Rock CPU-kylare med förapplicerad kylpasta. Ska man behålla den eller bör man byta till Arctic Silver 5 som har några år på nacken?

Permalänk
Medlem

Använd hellre Arctic Silver 5 den presterar bättre bara den inte leder ström så är det lugnt MVH

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra den som är förapplicerad. Den är applicerad på korrekt sätt dessutom måste du ta bort kylpasta från den.

Permalänk
Medlem

Förapplicerad pasta är ofta oförtjänt utskälld... Jag kör numera ofta med den.

Permalänk

@leab: Jag skulle nog rekommendera att använda den förapplicerade kylpastan.

Om man är ute efter mätbara temperatursänkningar där man inte bara jagar någon grad hit eller dit, för det är vad vi pratar om här, Så är det kanske en "delid" dvs för t ex Intel-CPU´er (och en annorlunda och inte lika lätt procedur för AMD) tar av heatspreadern med verktyg och kör med kylpasta (AS5?) direkt på Kislet, eller byter ut sunkpastan med något nåt annat bättre och sätter tillbaka heatspreadern..... folk rapporterar smått fantastiska 15C eller mer i temperatursänkning. Denna extrema modd betyder, 1. garantin försvinner direkt. 2. det finns inga garantier för att processorn överlever en delid, Så man ska definitivt vara beredd på att saker kan gå precis åt skogen när man gör detta.

Så min generella rekommendation är... behåll det som sitter på,

Eller byt kylpastan mot Arctic Silver 5 eller dylikt högkvalitativt alternativ ifall du vill vara helt säker på att du får ut precis allt i värmeöverföring, även om vi pratar 0.5C skillnad, så är skillnaden värt besväret för dig. !

Visa signatur

Dator-nörd sen 1995 :)

Permalänk
Medlem

Har samma kylare. Efter några månader bytte jag till MX-4 istället för den förapplicerade, tror temperaturerna droppade 10c, kan ha monterat kylaren dåligt första gången dock. Skulle använda Artic Silver 5 istället för den som kommer med alla dagar i veckan iaf.

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

Beror på, är AS5 tuben bruten? I så fall släng den och kör med för-applicerade pastan. Är du inte nöjd så köp en ny tub AS5 och montera om. Eller köp en ny tub AS5 samtidigt som du köper kylaren.

Permalänk
Medlem

Kommer bara användas som hemmadator aldrig spel. Så antagligen räcker den förapplicerade.