Permalänk
Medlem

ComHem IPTV med Asus router

Hallå!
Jag har precis skaffat mig ComHems IPTV och använder mig av min ASUS router modell RT-AC52U (vilket inte är den som ComHem erbjuder när man tecknar ett abonemang).

Dock så när jag ska köra igång IPTV boxen så fastnar den på downloading software, och står där och tuggar tills den misslyckas och startar om sig.

Enligt ComHem så är inte ASUS routrar compatibla med deras IPTV då routern inte kan känna igen signalen som TV signal.

Någon som vet något sätt runt det? Eller är det bara att höra av sig till ComHem och be dem skicka en ny router och binda upp mig på deras abonemang i ett år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dåre:

Hallå!
Jag har precis skaffat mig ComHems IPTV och använder mig av min ASUS router modell RT-AC52U (vilket inte är den som ComHem erbjuder när man tecknar ett abonemang).

Dock så när jag ska köra igång IPTV boxen så fastnar den på downloading software, och står där och tuggar tills den misslyckas och startar om sig.

Enligt ComHem så är inte ASUS routrar compatibla med deras IPTV då routern inte kan känna igen signalen som TV signal.

Någon som vet något sätt runt det? Eller är det bara att höra av sig till ComHem och be dem skicka en ny router och binda upp mig på deras abonemang i ett år?

Handlar till 99% om att du måste plocka in rätt VLAN för TV. Jag har Telia och har gjort så att jag plockar in Internet i en switch som taggar av Telias TV-VLAN (minns inte vilket VLAN-nummer nu) och skyfflar det vidare till min switch i vardagsrummet där jag plockar ut det i en specifik port (vilken jag sedan kopplar TV-boxen till). Internet plockar jag ut ur en annan port i switchen där jag sen sätter min router.

Om man inte vill krångla med att konfigurera egna switchar kan man i alla fall hos Telia be att få en färdigkonfigurerad switch av de med rätt VLAN i. Bara att jacka in inkommande lina i en port och ut får man en port för Internet och en för TV. Kanske har ComHem något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Handlar till 99% om att du måste plocka in rätt VLAN för TV. Jag har Telia och har gjort så att jag plockar in Internet i en switch som taggar av Telias TV-VLAN (minns inte vilket VLAN-nummer nu) och skyfflar det vidare till min switch i vardagsrummet där jag plockar ut det i en specifik port (vilken jag sedan kopplar TV-boxen till). Internet plockar jag ut ur en annan port i switchen där jag sen sätter min router.

Om man inte vill krångla med att konfigurera egna switchar kan man i alla fall hos Telia be att få en färdigkonfigurerad switch av de med rätt VLAN i. Bara att jacka in inkommande lina i en port och ut får man en port för Internet och en för TV. Kanske har ComHem något liknande?

Tack för tipset, ska kolla det med ComHem!

Permalänk
Medlem

Dåre har du fått något svar från comhem? När jag prata med comhem om att jag inte fick någon signal mellan min asus n56u (programvaruversion:3.0.0.4.376_1665) router och iptv boxen (arris) så sa de att de inte kunde garantera att det skulle funka utan kunde bara rekommendera deras egna comhem router. Vet att det har gått bra med VID:243, 845 för att få fram tv signalen om man hade telia men det fungerar inte för min del.
Om någon har en lösning var snäll och posta den så får jag söka vidare.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3, Grafikkort: Gigabyte 670 2GB GDDR5, Processor: Intel® Core i5 3570K @ 4.5 GHz, Kylare: Thermalright Silver Arrow, RAM: Corsair VENGEANCE 16GB (2x8GB) DDR3 @ 1600MHz, Hårddisk: SSD Corsair Force 3 Series F120 120GB och Western Digital Caviar Black 1TB, PSU: OCZ Technology 700W Pro, Skärm: Optoma HD67, Ljud: Dali Ikon5, Dali Ikon Vocal, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Konsoll: Playstation 3, Xbox 360

Permalänk
Medlem

Gammal tråd, men sökte på detta när jag stötte på samma problem som först löste sig när jag hittade asus guide.

Jag följde bara guiden från asus Fungerade direkt på AC87

1- isp profil "none". Hade jag inte hittat asus guide hade jag nog trott att man måste välja något och troligtvis inte kommit vidare.
2- välj vilken port/ar på router där du vill aktivera iptv koppla sedan in din box på den porten.
3- välj microsoft
4- "enable"
5- "enable"
6- UDP = 0
http://www.asus.com/us/support/FAQ/1011708/

Jag har Comhem fiber + 1st motorola box. Använder ej tivo.

Permalänk
Medlem

@erpan:

Det här var väldigt bra information.

Jag har Comhem-fiber samt Tivoboxen och en Asus RT-AC3200
TV och Internet fungerar perfekt med ovan inställningar i Asus routern.
MEN .. Jag får inte Playtjänsterna att fungera i den här kofigurationen.
Jag kan alltså inte utnyttja tjänster som att se tidigare sända program , hyra film . etc..
Är det någon som kan ha någon ide om varför det inte fungerar ?

När jag kopplar in Comhem routern fungerar Play tjänsten perfekt.