Svarar du på samtal från dolda nummer?

Permalänk
Medlem

Jag svarar på alla samtal men dock inte på konstiga nummer från utlandet.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Avstängd

Jag tycker inte om att prata i mobilen så jag bruka inte ens svara när min mamma ringer till mig jag bruka trycka på upptaget, jag tycker bättre om att prata på Skype än mobilen men det kanske är bara jag som tycker det.

Eller så är jag bara lat och inte orka prata i mobilen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

Svarar aldrig på dolda nummer och väldigt sällan på oregistrerade nummer.

Tjänstetelefon så 99% av samtalen är telefonförsäljare m.m

Off topic nu men stänger du inte av ditt jobbnunmer under ledighet?

Permalänk
Medlem

Tack o lov så har ju Android en inbyggd funktion som möjliggör spärr av dolda nummer. Det saknade jag när jag hade iPhone.

Permalänk
Avstängd

Har folk telefonfobi här inne? Vad är problemet med att svara i telefonen om man inte vet vem som ringer upp?

§1.1
Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Har folk telefonfobi här inne? Vad är problemet med att svara i telefonen om man inte vet vem som ringer upp?

Det är ju en direkt följd av att de som ringer är 99,9% telefonförsäljare eller annat löst folk som gör undersökningar. Det är aldrig någon som ringer mig, helt apropå, från ett okänt nummer för att de vill mig något. De kan få antasta någon annan.

Permalänk
Medlem

Det är ofta någon myndighet eller försäljare som ringer från dolt. Vill inte prata med någon av dom så jag svarar inte.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Off topic nu men stänger du inte av ditt jobbnunmer under ledighet?

Nix, använder som privat telefon också då det är ett av dom yrkena där man aldrig riktigt är ledig..
Telefonförsäljare mot företag är ju dock rätt bra på det viset, dom håller sig oftast till kontorstimmar.

Det är mest "investmentfirmor" och liknande från England som ringer lite när som under dygnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Tack o lov så har ju Android en inbyggd funktion som möjliggör spärr av dolda nummer. Det saknade jag när jag hade iPhone.

ööö, har Android? Vad för telefon har du och vart aktiverar man det?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Använder truecaller så ser direkt om det är någon försäljare som ringer, men för att svara på frågan nej jag brukar inte svara på dolda nummer som ringer om jag inte väntar på ett samtal från någon som jag vet har dolt nummer.

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem

Svarar aldrig på dolda nummer. Finns ingen mening då det uteslutande är försäljare och liknande som ringer från dolt nummer.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Svarar alltid. Om det är försäljare så ber jag dem ta bort mig från sin lista. Om mam inte svarar börjar de ju ri ga på alla möjliga konstiga tider i hopp om att man ska svara, och garanterat 5 s efter att jag fått min dotter att somna... Bättre då att avvärjt hotet direkt och bara få ett samtal istället för fem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Alltid, kan vara dagis, sjukhus, har ju familj så då vill man ju veta vad som händer. Sjukhus har ringt mig många gånger när mor var sjuk, alltid dolt nummer.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Nej, aldrig. Svarar inte ens om det är synligt nummer(icke sparad kontakt/känner inte igen numret).
Lämna ett meddelande så kollar jag det och ringer upp.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Avstängd

svarar aldrig då det i 99% av fallen är ovännerna från soviet-tv i kiruna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hej!

Blev nyss uppringd från ett dolt nummer och innan jag hann svara så slutade det ringa. Nu i efterhand har jag börjat fundera ifall jag verkligen skulle ha svarat eller ej om jag haft mobilen i handen. Å ena sidan är jag väldigt nyfiken på vem som ringt nu under denna fina söndagskväll, å andra sidan så känns det dumt att svara på okända/dolda telefonnr då man har gjort det tidigare och fått prata med "Microsoft Customer Service", jobbiga telefonförsäljare m.fl.

Kort och gott: Svarar du på inkommande samtal från dolda nummer? Varför/varför inte?

Jag svarar alltid, Kan vara vad som helst egentligen. Vårdcentraler t. ex brukar ju ha dolda nummer när de ringer upp så det är ju dumt att missa det.

Dock är det enda dolda nummret jag fått på en Söndag från Radiotjänst, så är det på helger så känns det väl mer tveksamt.

I min telefon så står det i displayen om det är en telemarketer. Jag brukar då svara och hålla dem jävlarna kvar så länge det går så att de inte kan ringa andra och störa. Jag tycker det är kul att jävlas med dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Dolda nummer är väldigt ofta läkare, sjukvård, statliga instanser som inte har offentliga nummer som skall nås. Vissa ringer från ett standardiserat nummer.

Att inte svara på dolt nummer om du te.x behöver svar från ett par prover din läkare tagit kan ju bli rätt trist...

Permalänk
Avstängd

Problemet är att både polis och sjukvård mm ringer med dolt så jag brukar svara för att se vem det är... Men brukar vara snabb med att be personen dra åt h*** om dom inte ringer från något seriöst.

Just nu blir jag nerringd och smsad av random försäljare, och blockar jag nummer 1 så ringer dom från ett nytt direkt. Sist fick jag be honom kyssa diverse saker under flera samtal för att sedan ignorera när dom spammringde mig flera gånger till...

Kommer säga upp mitt abonnemang och skaffa ett nytt nummer, är så sjukt trött på att det är lagligt att terrorisera personer på detta sättet år 2017.

Självklart har jag under över ett års tid bett dom snällt att sluta ringa mig då jag inte är intresserad - men det fortsätter så numera är det att vara så otrevlig som möjligt som gäller - uppenbarligen kvittar det ju vad man gör...

Permalänk
Medlem

Jag svarar på allt, om jag har tid.
För nyfiken för att inte svara

Snart kommer jag verkligen behöva svara på allt då mitt privata nummer flyttas in till företaget. Som tur är så har vi ett 08 nummer också så det kan man stänga av när man inte vill bli störd.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Dolda nummer är väldigt ofta läkare, sjukvård, statliga instanser som inte har offentliga nummer som skall nås. Vissa ringer från ett standardiserat nummer.

Att inte svara på dolt nummer om du te.x behöver svar från ett par prover din läkare tagit kan ju bli rätt trist...

Väldigt sällan de ringer upp helt slumpmässigt.

Jag svarar om jag väntar sån't samtal, annars låter jag bli.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag råkade vid en nummerflytt kryssa i att jag ville ha hemligt nummer, något som i efterhand visat sig vara fantastiskt! Den enda gången hemligt nummer (eller något annat nummer, för den delen) ringer mig är när jag själv direkt- eller indirekt önskat kontakt.

Så ja, jag svarar på hemligt nummer.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cider123:

Problemet är att både polis och sjukvård mm ringer med dolt så jag brukar svara för att se vem det är... Men brukar vara snabb med att be personen dra åt h*** om dom inte ringer från något seriöst.

Just nu blir jag nerringd och smsad av random försäljare, och blockar jag nummer 1 så ringer dom från ett nytt direkt. Sist fick jag be honom kyssa diverse saker under flera samtal för att sedan ignorera när dom spammringde mig flera gånger till...

Kommer säga upp mitt abonnemang och skaffa ett nytt nummer, är så sjukt trött på att det är lagligt att terrorisera personer på detta sättet år 2017.

Självklart har jag under över ett års tid bett dom snällt att sluta ringa mig då jag inte är intresserad - men det fortsätter så numera är det att vara så otrevlig som möjligt som gäller - uppenbarligen kvittar det ju vad man gör...

Problemet är att dessa borde ha ett synligt nummer som visar vart de ringer ifrån men inte specifikt från vilket exakt nummer. Att de inte vill att enstaka individer nås med direktnummer lika lätt är ju förståeligt men känns inte seriöst att sjukvård, polis och annat ringer med dolt nummer.

Typ om sjukvård/polis ringer upp en och det står att nummer "112" eller något liknande ringer så är det uppenbart att det är ett samtal man bör svara på.

Problemet med nytt nummer är att även den lär läckas förr eller senare. Men att få börja på ett nytt rent nummer vore förstås bra det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag svarar alltid, Kan vara vad som helst egentligen. Vårdcentraler t. ex brukar ju ha dolda nummer när de ringer upp så det är ju dumt att missa det.

Dock är det enda dolda nummret jag fått på en Söndag från Radiotjänst, så är det på helger så känns det väl mer tveksamt.

I min telefon så står det i displayen om det är en telemarketer. Jag brukar då svara och hålla dem jävlarna kvar så länge det går så att de inte kan ringa andra och störa. Jag tycker det är kul att jävlas med dem.

Samma här, speciellt när "M$" ringer och påstår att man fel på sin Windows 10 installation. Blir så roligt att höra deras fräcka ord när dom kommer på att man kör Linux.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fetakniven:

Jag råkade vid en nummerflytt kryssa i att jag ville ha hemligt nummer, något som i efterhand visat sig vara fantastiskt! Den enda gången hemligt nummer (eller något annat nummer, för den delen) ringer mig är när jag själv direkt- eller indirekt önskat kontakt.

Så ja, jag svarar på hemligt nummer.

Men är det någon som svarar när du ringer upp då? Av svaren här inne så verkar ju de flesta inte svara.

Har detta med åldern att göra? Unga idag verkar allmänt vara "rädda" för att tala i telefon har jag märkt. Ovana eller fobi låter jag vara osagt men något är det.

Permalänk
Avstängd

Svarar aldrig på dolda eller okända nummer (såvida jag inte väntar samtal från någonstans).

Har du dolt nummer eller för mig okänt nummer så är du inte värd min tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Har detta med åldern att göra? Unga idag verkar allmänt vara "rädda" för att tala i telefon har jag märkt. Ovana eller fobi låter jag vara osagt men något är det.

Varför svarar gamlingar på alla samtal? Är de så ensamma att de blir glada varje gång någon ringer så att de har någon att prata med? Ensamhet eller naivitet att tro att någon vill dem någonting vettigt låter jag vara osagt men något är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Men är det någon som svarar när du ringer upp då? Av svaren här inne så verkar ju de flesta inte svara.

Har detta med åldern att göra? Unga idag verkar allmänt vara "rädda" för att tala i telefon har jag märkt. Ovana eller fobi låter jag vara osagt men något är det.

Definitivt! Hemligt nummer innebär för min del att mitt telefonnummer är olistat. Däremot innebär det inte att det inte dyker upp i nummerpresentatören hos den jag ringer till. Jag kanske skulle ha varit tydligare i inlägget ovan.

Det kanske har med åldern att göra. Själv är jag 30+ och växte således upp innan mobiltelefonen fick sitt genomslag. På den tiden kunde man endast bli nådd när man befann sig inom hemmets väggar. Det är ungefär så jag behandlar min mobiltelefon idag - jag blir nådd, när jag vill bli det.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Självklart! Kan ju vara något viktigt, någon anhörig som hamnat på sjukan eller liknande. Varför svarar ni inte på dolt nummer?!
Jag tror aldrig att jag har varit med om försäljare som ringt från dolt nummer men jag är ganska skonad från dessa. Har ändå inget större problem med dom då jag kan säga NEJ vilket majoriteten av Sveriges befolkning uppenbarligen har problem med eftersom de är så rädda för dessa.

Permalänk
Medlem

Svarar inte på dolda, åt andra sidan så ringer det inte ens om dolt nummer ringer upp, har spärr på det.

Bara om jag vet att tex vårdcentral ska ringa upp släpper jag på det..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300