Gamer som tänkte börja röra lite mer på sig behöver lite tips?

Permalänk

Gamer som tänkte börja röra lite mer på sig behöver lite tips?

Tjena tänkte börjar röra lite mer på mig. Känner att enda sedan hunden gick bort så har man inte fått allt för mycket motion. Så vad jag tänkte är att jag ska börja med att springa på morgonen. Vet inte hur långt men vi har ett spår här i närheten så tänkte kanske att man kör ett varv där. Vad bör jag tänka på?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Börja lugnt och trappa upp.

Permalänk
Medlem

Beroende på hur tränad du är (eller rättare sagt otränad) så kan det ibland vara bättre att börja promenera lite längre sträckor för att bygga upp muskulaturen lite mer.

Springa sliter hårt på knän om man väger lite för mycket och är otränad.
Men annars är det bara, bra skor, kör lite variation mellan jogga och promenera.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

@warmerspy:

Nu har jag inga detaljer om dina tidigare erfarenheter med motion osv men min tips är väl att ta det lugnt annars. Kör inte ihjäl dig och dra på dig en skada direkt. Köp inte massa utrustning innan du vet om det är din grej heller, du kanske trivs bättre på gymmet, i bassängen eller på innebandyplanen. Annars bra tänkt att börja motionera! =] (och tråkigt med doggen :/)

Permalänk
Medlem

Att tänka på: Börja försiktigt. Dina leder och muskler är inte vana vid belastningen. Börja med kanske 3km två, max tre dagar i veckan. Utöka sedan distansen vecka för vecka till dess att du aktivt springer minst 45 min.

Mer att tänka på: Glöm dina gamla jumpadojjor från din ungdomstid. Köp ett par stabila skor. Gummi är färskvara och du ska vara rädd om dina fötter, särskilt i början innan senor o muskler är stärkta. Nya skor för några hundralappar är bättre än gamla dyra.

Viktigast att tänka på: Gör det. Bara ut o gör det. Att tänka att man ska springa, eller "jag gör det imoron" får ingen bättre motion av.

För att göra det roligare: Ladda ner en app som visar på en karta hur du rört dig, mäter distans hastighet och liknande. Som tekniknörd (du är ju på den här hemsidan trots allt) så brukar statistik vara roligt. Och det är peppande att se sin utveckling över tid. Ett bra gratis program är t.ex Runkeeper. Men finns dussin.

Allmänt om vanor: Efter ca 3 veckor av vadsomhelst så brukar man som människa ha vant sig vid det. Samma med löpning. Efter ca 10 löppass kommer det känna lätt/kul. De första 9 kommer vara en pina.

Lycka till!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Börja enkelt, pusha dig inte för hårt, öka takt/längd med tiden, sätt upp ett mål där du ska vara om 1år. Hitta något att lyssna på om du inte föredrar naturens ljud. Kom inte med ursäkter till dig själv, "det regnar", du har torra kläder hemma efteråt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Som flera redan har sagt; Köp ett par riktiga skor. Själv har jag envisats med 300-kronors skor och detta gjorde till slut att jag inte kunde springa längre pga smärta i underbenen.

I våras provsprang jag på ett löpband i en butik och blev rekommenderad ett par pjuck för 1400 spänn. Köpte dom och för första gången på 10 år så kan jag faktiskt springa utan att ha ont.

Permalänk
Medlem

Viktnergång är 75% maten och 25% motionen (okej står att du vill röra på dig men gissar det är lite vikt som ska bort också)

1. Nya matlådor.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20328520/
Du ska köpa minsta 0.4L (13x13x7cm). Typ 4-5st räcker.
Dessa kan du fylla upp i max om du vill. Bryr dig inte så mycket vad som är i så länge det är normal fördelat kött/ris/potatis osv.
Släng alla dina gamla matlådor!

2. Promenader 3ggr i veckan till en början. gå en slinga på 2.5-4km försök hålla ett högt tempo (du kommer bli svettig).

Får du problem med knän eller leder så växla med att köra cykel/crosstrainer på gymmet någon månad alternativt cykel ute.

EDIT: Köp ett par fina skor som dom skriver ovanför också. Slipper mycket problem då.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kolla in zombie run och zombie run 5k.

Började med 5k för ett tag sen, känns som de växlar upp lagom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Här har du ett program som är till just för det - att gå från ingenting till att springa 5 km! Finns även appar du kan ladda ner som hjälper till.

https://www.reddit.com/r/C25K/wiki/faq

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla upp löpskolning och löpteknik även om du är helt grön på löpning. På så sätt kan du få direkt feedback på om du nyttjar en kontraproduktiv teknik som kan leda till skador.
Många tror att det bara är att springa och för vissa då är det så enkelt, men det är ju bättre att kunna få adekvat hjälp för att undvika problem i ett tidigt skede.

Annars blir det den väldigt vanliga historien - gå ut lagom, sen öka, och sist in i väggen pga smärta. Anledning varför får man gissa (googla) sig till.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Om du inte kommer igång med löpandet skulle jag vilja slå ett slag för styrketräning med fria vikter. Du kan klara dig på några få övningar (Marklyft, Knäböj, Bänkpress), kommer att få synliga resultat och känner du att fortfarande konditionen halkar efter så är det bara lägga in ett pass cykling/löpning i veckan för att komplettera. Jag personligen tycker det är betydligt roligare och mer givande än att t.ex bara springa

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Börja lugnt och trappa upp.

Skrivet av SunQ:

Beroende på hur tränad du är (eller rättare sagt otränad) så kan det ibland vara bättre att börja promenera lite längre sträckor för att bygga upp muskulaturen lite mer.

Springa sliter hårt på knän om man väger lite för mycket och är otränad.
Men annars är det bara, bra skor, kör lite variation mellan jogga och promenera.

Skrivet av Gustenrocks:

@warmerspy:

Nu har jag inga detaljer om dina tidigare erfarenheter med motion osv men min tips är väl att ta det lugnt annars. Kör inte ihjäl dig och dra på dig en skada direkt. Köp inte massa utrustning innan du vet om det är din grej heller, du kanske trivs bättre på gymmet, i bassängen eller på innebandyplanen. Annars bra tänkt att börja motionera! =] (och tråkigt med doggen :/)

Skrivet av talonmas:

Att tänka på: Börja försiktigt. Dina leder och muskler är inte vana vid belastningen. Börja med kanske 3km två, max tre dagar i veckan. Utöka sedan distansen vecka för vecka till dess att du aktivt springer minst 45 min.

Mer att tänka på: Glöm dina gamla jumpadojjor från din ungdomstid. Köp ett par stabila skor. Gummi är färskvara och du ska vara rädd om dina fötter, särskilt i början innan senor o muskler är stärkta. Nya skor för några hundralappar är bättre än gamla dyra.

Viktigast att tänka på: Gör det. Bara ut o gör det. Att tänka att man ska springa, eller "jag gör det imoron" får ingen bättre motion av.

För att göra det roligare: Ladda ner en app som visar på en karta hur du rört dig, mäter distans hastighet och liknande. Som tekniknörd (du är ju på den här hemsidan trots allt) så brukar statistik vara roligt. Och det är peppande att se sin utveckling över tid. Ett bra gratis program är t.ex Runkeeper. Men finns dussin.

Allmänt om vanor: Efter ca 3 veckor av vadsomhelst så brukar man som människa ha vant sig vid det. Samma med löpning. Efter ca 10 löppass kommer det känna lätt/kul. De första 9 kommer vara en pina.

Lycka till!

Skrivet av Baptisten:

Som flera redan har sagt; Köp ett par riktiga skor. Själv har jag envisats med 300-kronors skor och detta gjorde till slut att jag inte kunde springa längre pga smärta i underbenen.

I våras provsprang jag på ett löpband i en butik och blev rekommenderad ett par pjuck för 1400 spänn. Köpte dom och för första gången på 10 år så kan jag faktiskt springa utan att ha ont.

Skrivet av Implor:

Viktnergång är 75% maten och 25% motionen (okej står att du vill röra på dig men gissar det är lite vikt som ska bort också)

1. Nya matlådor.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20328520/
Du ska köpa minsta 0.4L (13x13x7cm). Typ 4-5st räcker.
Dessa kan du fylla upp i max om du vill. Bryr dig inte så mycket vad som är i så länge det är normal fördelat kött/ris/potatis osv.
Släng alla dina gamla matlådor!

2. Promenader 3ggr i veckan till en början. gå en slinga på 2.5-4km försök hålla ett högt tempo (du kommer bli svettig).

Får du problem med knän eller leder så växla med att köra cykel/crosstrainer på gymmet någon månad alternativt cykel ute.

EDIT: Köp ett par fina skor som dom skriver ovanför också. Slipper mycket problem då.

Skrivet av Json_81:

Kolla in zombie run och zombie run 5k.

Började med 5k för ett tag sen, känns som de växlar upp lagom.

Skrivet av Saddl3r:

Här har du ett program som är till just för det - att gå från ingenting till att springa 5 km! Finns även appar du kan ladda ner som hjälper till.

https://www.reddit.com/r/C25K/wiki/faq

Tack för alla tips har ett par Nike jogging skor jag inte använt på ett par år börjar att köra med dem just nu pga av ekonomiska skäl. Men om jag känner att detta är min grej så kommer jag köpa bättre i framtiden. Sedan tänkte jag börja jogga i början. Är inte helt ur form så att säga brukar ta långa promenader lite då och då. Gick alltid till jobbet när jag hade ett. Var ca 4km dit och hem. Men känner att jag vill ta det ett steg längre. Så vi börjar med detta och ser vad som händer sen.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Många bra tips och funderingar här överlag. Som många säger så börja försiktigt. Att få sjuka knän fötter efter en vecka dedör motivation effektivt.

Om du är en gamer och har gillat t.ex rpgs eller om du har spelat spel relativt kompetitivt (CS, LoL) så som andra tidigare har skrivit, följ noga med din utveckling. Att springa och se hur du blir bättre kan lite jämföras med att grinda WoW och levla upp (okej, man kommer till max på nolltid i WoW i dagens läge, men du förstår min poäng).

Om du gillar att simma kan jag också rekommendera det. Simning sliter inte på leder lika mycket eftersom man inte dunsar fram och det kan kanske upplevas som skönare eftersom man inte blir svettig på riktigt samma sätt. Men då ska man ju faktist simma aktivt fram och tillbaka, inte bara flyta runt och plaska lite. Man tränar dessutom en större del av kroppen samtidigt om man simmar. Men som sagt, det är ju en smaksak.

Vad gäller springande så kan du också för att göra det lite mer skoj på förhand kolla intressanta rutter att springa. Eftersom du nu bara är ute för att röra på dig så kan du ju springa på ställen där du aldrig annors rör dig. Jag vet ju inte var du bor eller hur du bor, men bor du t.ex på landet så kolla småvägar som du knappt vet att finns (google maps är din vän). Bor du i en stad så... tja har du någonsin funderat "jag undrar vart dendär vägen leder" så nu har du tillfälle att ta reda på.

Och nu ska vi vara ärliga. Många pratar om hur skönt det är med den såkallade "runner's high" men faktum är att alla inte får den och själva springandet kan kännas ganska jävligt. Men det gäller hur som helst att försöka fokusera på det positiva (lägg märke till hur mindre andfådd du blir efter en månad när du går till jobbet, i trappor etc vad som nu kan tänkas gälla dig). Om du dessutom är i det rundare laget nu (det vet jag inte) så lär du gå ner i vikt relativt snabbt i början, och det lär synas på din kropp. Fokusera på sådant. Om du vill kan du ta bilder på dig själv (som du inte behöver visa åt någon annan) så ser du bättre förändringen du går igenom.

Det finns egentligen en massa man kan hitta på för att försöka göra det hela till lite mer än bara "usch, nu måste jag ut och springa" och jag har nu rablat upp en massa och antagligen lär bara en bråkdel fungera för just dig, men därför rablade jag upp så mycket.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Baptisten:

Som flera redan har sagt; Köp ett par riktiga skor. Själv har jag envisats med 300-kronors skor och detta gjorde till slut att jag inte kunde springa längre pga smärta i underbenen.

I våras provsprang jag på ett löpband i en butik och blev rekommenderad ett par pjuck för 1400 spänn. Köpte dom och för första gången på 10 år så kan jag faktiskt springa utan att ha ont.

Jag hade samma problem, men började med barfotaskor istället. Öva lite löpteknik, börja lugnt och börja gå när det gör ont.

För mig känns det vettigt att det är fötterna som säger stopp när man springer. Det är väldigt många som får problem med knäna av löpning idag, mycket på grund av dålig teknik.

Säger inte att det är en mirakelmetod, men läs på lite innan ni gör valet att köpa skor från löplabbet.

Till OP, se till att få rutin på det, som med hunden. Få på dig kläderna och gå ut om så bara för att springa ett par hundra meter. Och ta en promenad om du inte känner för att springa någon dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av Ludzee:

Om du inte kommer igång med löpandet skulle jag vilja slå ett slag för styrketräning med fria vikter. Du kan klara dig på några få övningar (Marklyft, Knäböj, Bänkpress), kommer att få synliga resultat och känner du att fortfarande konditionen halkar efter så är det bara lägga in ett pass cykling/löpning i veckan för att komplettera. Jag personligen tycker det är betydligt roligare och mer givande än att t.ex bara springa

Jag har inte tänkt bygga muskler utan är mer bara ute efter att röra på mig. Personligen gillar jag inte att gå på gym. Men kanske överväger det ändå i framtiden. Vi har även ett spår med ute gym inte allt för långt härifrån så kanske eventuellt tar någon tur där 1-2 gånger i veckan senare.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Ett koncept jag tycker funkar bra är att springa en bestämd sträcka (beroende på hur vältränad du är) och ha som mål att gå så lite som möjligt. Då kan du varje gång se om du kan springa lite längre. Väldigt jobbigt men tänk på att du kan springa hur sakta som helst, bara du inte går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Jag har inte tänkt bygga muskler utan är mer bara ute efter att röra på mig. Personligen gillar jag inte att gå på gym. Men kanske överväger det ändå i framtiden. Vi har även ett spår med ute gym inte allt för långt härifrån så kanske eventuellt tar någon tur där 1-2 gånger i veckan senare.

Gör inget du känner att du "måste" göra, finns inget sämre för motivationen.
Om du VILL springa så kör på det, börja inte med löpning för att det känns som det är det man skall göra.
Kör inte på gym bara för att man "bör" göra det. Sen behöver man ju inte nöta i spåret med löpning heller, du kanske tycker det är roligare att springa bredvid spåret, upptäcka egna rundor, köra intervaller, hitta en runda med riktiga mördar backar o.s.v.
Men viktigast är att träningen skall kännas bra och inte ett måste.

Fast fria vikter på gymmet är fan så mycket roligare än nöta kilometer i spåret

Permalänk
Medlem

Träna muskler och kondition i lugn takt till att börja med.
Sätt upp en målmedvetenhet. Vad vill du ha ut av träningen och ljug inte för dig själv. Är det enkom hälsa, grymt, sätt det som mål samt börja lugnt och fint.
Den träning som blir av är den bästa träningen, så ta det lugnt och se till att varje tillfälle du väljer att röra på dig oavsett hur mycket eller hur länge är en positiv sak.

Träning handlar mycket om att få med sig huvudet.

Också, för en träningsdagbok. Kan vara grymt kul och nyttigt att se hur du gör framsteg. Alltid bra att ha när du en dag inte vill träna och behöver lite pepp.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Kryll:

Gör inget du känner att du "måste" göra, finns inget sämre för motivationen.
Om du VILL springa så kör på det, börja inte med löpning för att det känns som det är det man skall göra.
Kör inte på gym bara för att man "bör" göra det. Sen behöver man ju inte nöta i spåret med löpning heller, du kanske tycker det är roligare att springa bredvid spåret, upptäcka egna rundor, köra intervaller, hitta en runda med riktiga mördar backar o.s.v.
Men viktigast är att träningen skall kännas bra och inte ett måste.

Fast fria vikter på gymmet är fan så mycket roligare än nöta kilometer i spåret

Nej men precis exakt så jag tänker också. Jag vill inte börja träna för att jag måste utan mer för att komma ut lite och röra på mig. Jag hade ju hund förr så då fick man ju motion genom det. Men nu för tiden sitter jag så mycket. Vill väl inte säga att jag rasat upp i vikt men jag har gått upp en del. Innan var man smal som en pinne och nu har man ätit upp sig lite. Vill inte bli för stor heller så tänkte att man kanske ska ta tag och börja motionera innan man går upp för mycket i vikt så att säga. Vill hitta en tränings form som är rolig och tror att joggning/löpning kan bli något för mig. Men vi börjar lätt och ser vart det leder helt enkelt.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Prova Turf till Android/iPhone. Fick mig att börja motionera ordentligt. Går ut på att vara den senaste personen på så många ställen som möjligt samtidigt för att få så mycket poäng som möjligt. Använder GPSen i mobilen och kan närmast liknas vid en kombination av stadsorientering och herre på täppan.

Gratis. Turfgame.com

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Självdisciplin är allt. Gör det bara. Gå ut och sluta inte upp förrän dina ben viker sig. Och viker sig dina ben, fortsätt då. Det finns inga genvägar. Det är bara du som kan påverka ditt fysiska och mentala stadium. Ut med dig.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@warmerspy: "rasat upp"

Du har inte funderat på att skaffa en ny jycke?
Annars kan du rasta andras hundar för pengar. Extrapengar skadar ju inte när man är arbetslös heller. Sätt upp lappar alla butiker i närheten och annonsera på Facebook i någon lämplig grupp

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Prova Turf till Android/iPhone. Fick mig att börja motionera ordentligt. Går ut på att vara den senaste personen på så många ställen som möjligt samtidigt för att få så mycket poäng som möjligt. Använder GPSen i mobilen och kan närmast liknas vid en kombination av stadsorientering och herre på täppan.

Gratis. Turfgame.com

Skickades från m.sweclockers.com

Kan bara hålla med.

Sjävklart är inte alla "gamers" samma men att hitta något för att augmentera och hålla koll sin träning hjälpte mig mycket när jag skulle komma igång.

Jag upptäckte att jag gick ut en jäkla massa när Pokemon Go t.ex. Sen var spelet i sig kanske inte det roligaste men det gav en mening till gåendet/springandet som för mig tog bort tristessen.

Alltid kul att komma hem och se att oj fan jag gick i två timmar, si och så många kilometer etc.

Permalänk
Medlem

Jag var i samma sits som du, TS, och kan säga att alla råd om bra skor, egenupsatta mål osv. som redan är nämnda i tråden är väldigt bra. Jag ville bara tillägga två saker som jag lärde mig när jag började motionera;

Du skrev springa på morgonen, antar att du är morgonmänniska eller har jobb som gör att det passar bäst. Tänk dock på att man på motionärsnivå egentligen inte behöver optimera *när* man rör på sig, bara man faktiskt gör det, så ut och gå/jogga/spring när du känner dig mest taggad snarare än att följa någon sorts mall. Jag menar inte helt hipp-som-happ, rutin är självklart bra vilket redan nämnts, och arbete och sådant gör ju att man inte alltid kan välja helt själv, bara att du inte ska tvinga dig till att motionera en viss tid på dygnet bara för att "man ska göra det".

Jag lärde mig dessutom snabbt att det inte spelar någon roll hur mycket energi man har när man ger sig ut i spåret, ät alltid någonting innan. Inte så du blir stinn såklart, men en banan och/eller ett äpple eller något liknande, energin tar slut fortare än man kan ana!

Permalänk
Medlem

Kolla in appen "C25K" (Couch to five kilometers). Där man med hjälp av intervallträning gradvis bygger upp din uttålighet fram tills det att du orkar springa en halvmil. Själv tycker jag att den appen är perfekt. Du får en nioveckorsplan med tre pass i veckan. Du börjar med att gå fem minuter, jogga en minut, gå fem minuter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baptisten:

Som flera redan har sagt; Köp ett par riktiga skor. Själv har jag envisats med 300-kronors skor och detta gjorde till slut att jag inte kunde springa längre pga smärta i underbenen.

I våras provsprang jag på ett löpband i en butik och blev rekommenderad ett par pjuck för 1400 spänn. Köpte dom och för första gången på 10 år så kan jag faktiskt springa utan att ha ont.

En kuriosa angående skor... var på löpskolning i våras, han som drog kursen hade tävlat en del i Fm nivå (Finländska mäterskaps) under sin karriär. Han pratade en teori lektion om skor, undertiden tävlade var det endast Asics som gäller, men med åldern och tävlar bara sporadiskt på motionslopp. Hade han insett att han trivs bäst i 30€ (300kr) skor från den lokala affären, för de passar hans fötter absolut bäst och han såg ingen vinst för hans del att köpa jättedyra skor som är obekväma för hans fötter.

Men absolut ska man inte som en nybörjare börja jogga omkring i gamla skor, åk iväg iväg till en sportbutik där de vet vad de talar om och köp de som de rekomenderar som är bekväma (behöver inte vara dyraste).

Som andra har sagt börja sakta och försiktigt.. jogga,gå, jogga,gå är en bra början..

Såg några svar som talade om appar, absolut som motivationshöjjande, går också med anteckningsblock.
Men som app skulle jag rekomendera Polar Beat, främst pågrund av du kan sätta upp ett träningsprogram, med din målsättning.. t.ex. klara 10km om 12 veckor som ex. Så kommer Polar att lägga in x antal pass i veckan som du får följa.

Men!! De som gör det jättebra i min mening är att du får välja om de ska sätta in några enkla 10-15min pass med styrka/rörlighet/bålen m.m. dessa pass har de en youtube video som visar hur du skall göra under passet. För om du sitter jättemycket i vardagen så kommer din bålstyrka att vara jättesvag och ger ryggproblem m.m. framöver.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

Utöver löpning rekommenderar jag Squats aka benböj. Man behöver inte ens vikter. Så alla ursäkter är borta. Du behöver inga speciella kläder, utrymmen eller ens särskilt mycket tid.
Se hur många du orkar. Orkar du 100+ utan problem så kör på ett ben. Pistol squats är sista nivån av squats och tar du dig dit är du rätt vältränad.
Känns inte heller att du måste köra så du blir helt slut varje gång. Träna lite är bättre än ingen träning.
Orkar du inte springa din långa sträcka en dag. Byt om och tänk "jag springer bara 1km idag"
Orkar du inte byta om och springa alls. "Jag kör lite benböj hemma innan jag duschar bara"
Orkar du inte köra den mängd squats du brukar. Gör några stycken bara.

Kolla in https://www.reddit.com/r/bodyweightfitness/ för annan träning du kan göra hemma utan vikter. Sen kan det ju bli aktuellt med gymkort eller nåt senare om du känner det men bra sätt att få igång något att börja med och komma i form.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Självdisciplin är allt. Gör det bara. Gå ut och sluta inte upp förrän dina ben viker sig. Och viker sig dina ben, fortsätt då. Det finns inga genvägar. Det är bara du som kan påverka ditt fysiska och mentala stadium. Ut med dig.

Drejjer vill bara väl men jag tycker att detta är rakt av ett dåligt tips, och jag vill skriva varför.

Det här upplägget med fokus på självdisciplin och 110% från start är utmärkta sätt att totalt döda motivationen.

Jag vill hävda att det viktigaste är att vara konsekvent i att komma ut och röra sig. För att kunna göra det behöver man alltid känna att det är lätt att komma iväg. Detta sabbas av att totalt ha tagit ut sig förra gången man var ute. Då blir det ett så himla jobbigt företag att ta sig ut igen för hjärna och kropp tänker bara på hur kämpigt det var förra gången. Och sådana saker är naturligt att inte vilja uppleva igen.

Jag vill påstå att det viktigaste för att göra en långvarande förändring till mer motion är att göra precis så mycket man känner för. I början är det ofta inte särskilt länge eller mycket. Det gör ingenting. Det viktiga är att få det att vara lagomt för att det ska vara roligt och lätt att komma ut nästa gång. Då kommer man ut oftare än med 110%-från-start-metoden och kan då motionera konsekvent och skapar då en långvarig förändring.

Stegvis ska man öka hur intensiv träningen är. Jag har upplevt att det kommer naturligt när man har en bra grund att stå på.

Permalänk
Medlem

Jag gillar cykla. Cyklar varje dag till jobbet, sen tar jag några cykel promenader med barnen också.
Sen finns det ganska många utegym nu i sthlm, som man kan besöka.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W