ska byta från ComHem till IPTV. Fattar inte VLAN riktigt

Permalänk
Medlem

ska byta från ComHem till IPTV. Fattar inte VLAN riktigt

Hej,

Ska avveckla ComHem här hemma helt o hållet och köra OwnIt 100%, bredband(kör idag 1gbit), Tv o Tele.

I vår lägenhet så har vi ett LAN-uttag(inte fiber uttag i lgh alltså). Idag är det enkelt kopplat

Inkommande LAN -> Router -> Switch -> 2st UniFI AP

Div datorer och annat är inkopplat med kabel i Router & Switch.

Då vi har 2st Tv-apparater i var sin ända av lägenheten, så skulle jag behöva få in OwnIts TV VLAN(501) i Rum 2. Min fråga är då, kan jag koppla så här

Inkommande LAN -> Router -> Switch -> 2st UniFI AP -> Smart Switch VLAN 501 -> Rum2 TV
Router VLAN 501 -> Rum1 TV

Eller måste jag göra så här:

Inkommande LAN -> (Router) VLAN till Internet -> Switch -> 2st UniFI AP
(Router) VLAN 501 till TV -> Rum1 TV -> Rum2 TV

Jag har redan 1st Ethernetsladd som är nära rum 2, men den har ju bara internet idag - frågan är alltså, kan jag sätta en smart switch på den sladden och skilja ut VLAN:en där också.

Frågan är alltså om VLAN 501 inte går vidare om jag lyfter ut det i routern som är vid Rum 1 TV och då inte finns tillgängligt på den vanliga internetsladden längre?

Lite förvirrat, men det bjuder jag på!

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

Ehm, får du inte en CPE från Ownit där du har tv-vlan:en otaggade på en egen port?
Alltså, deras tjänstefördelare har redan separerat dom olika VLAN:en (och därmed tjänsterna) till olika portar, du sätter din router och dina (finfina) ap:er som vanligt och drar iväg med TV:n dit du vill. Nu kanske det skiljer sig mellan olika nät, men... om det är så som jag tror är det väl enkelt?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk:

Nja, alltså jag kan få deras för-preppade router som redan har VLAN definierade. Men det löser inte mina kabeldragningsfrågor.

Jag undrade helt enkelt om jag kan välja att "tappa" VLAN tag 501 på flera ställen i nätet eller om det är så att när jag väl tappat VLAN 501 vid routern, så försvinner det vlanet från internetdelen av mitt internet(vilket verkar rimligt). Så då måste jag dra 1st Internetkabel +1st TV Ethernetkabel till varje rum

// LZ

Permalänk
Medlem

Jag har Telia, jag har en core switch där fibern kopplas in, sedan har jag en 10GbE fiber till en access switch.

De portar på core och access switchen jag har kopplat till en digital-box ger jag access till det VLAN Telia har sin Digital TV på:
switchport access vlan 845

Permalänk
Medlem

Om du har switchar som kan VLAN så kan du tappa ut IPTV på flera ställen.
Du kopplar då in både internet och IPTV från deras router i switchen.
Sedan sätter du upp ett VLAN i switchen som du stoppar in IPTV i. Internet kör du utan VLAN.
Nu räcker det med en kabel för att koppla ihop switcharna.
På varje switch kan du sedan tappa ut IPTV VLAN på en port.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

@Gurk:

Nja, alltså jag kan få deras för-preppade router som redan har VLAN definierade. Men det löser inte mina kabeldragningsfrågor.

Jag undrade helt enkelt om jag kan välja att "tappa" VLAN tag 501 på flera ställen i nätet eller om det är så att när jag väl tappat VLAN 501 vid routern, så försvinner det vlanet från internetdelen av mitt internet(vilket verkar rimligt). Så då måste jag dra 1st Internetkabel +1st TV Ethernetkabel till varje rum

// LZ

Vilken router har du?

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

Du kan få flera VLAN i en kabel mellan switchar och mellan switch router. En sådan anslutning kallas trunk /trunkport om man pratar Cisco.

Jag kör på 2 st Netgear GS108Ev3 som switchar som klarar VLAN.

Tagga VLAN 501 och otagga VLAN1 och PVID1på portar mellan switchar och routrar.

Till IPTV-box Otaggat VLAN 501 och PVID 501

Till datorer etc. Otaggat VLAN 1 och PVID 1

Problemet jag ser är att få VLAN 501 och VLAN 1 igenom routern...

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag gjorde det enkelt för mig - tar en Ownit router och har dragit en extra cat6 kabel in till rum 2 Så nu skall väl allt funka klockers, när jag får Ownit grejerna!

Bye bye com hemsk!

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att ownit droppar tv ner på alla vlan när man har tv och imternet genom att läcka ner det när man får en igmp req på det vlan man är, så det man behöver är något (router) dom agerar proxy för igmp:n(v2)

Skickades från m.sweclockers.com