Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Svensk spelindustri fortsätter växa – 15 procent fler jobb 2016

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av mrvision:

Jag kanske kan fylla i lite här.

På skolor som The Game Assembly (Malmö) och FutureGames (Stockholm) vill de endast ha folk som är i stort sett klara som spelutvecklare. Folk som de verkligen tror på ska lyckas som spelutvecklare. Du måste veta vad du håller på med samt vad du vill göra.
Motorer som Unreal och Unity måste du ha bra kunskap om och det får man på vissa utbildningar som till exempel DSV/SU Stockholm Universitet.

Stockholms Universitet (DSV) har inte varit speciellt bra tidigare mer numera verkar de faktiskt (med ny ledning) ha en bra och grundlig utbildning att erbjuda.

Man kan säga att det finns två inriktningar inom spel, 3D design och kodning. Problemet som YH-skolorna är att få dit kodare för att koda spel är inte särskilt attraktivt om man jämför men en ren systemvetarutbildning om man vill koda dvs.

Och det positiva med YH-skolorna är att de ENDAST gör spel och inget akademiskt. Men på FutureGames kan det råda en viss oordning tyvärr. Annars är det dit de flesta vill i Stockholms trakten för i stort sett 100% får jobb efter avklarad utbildning på FutureGames. En del går från DSV till Futuregames. Det verkar vara rätt vanligt.

Lycka till.

Stämmer delvis, det skiljer sig mellan program och program. Programmering kräver inga förkunskaper, medans grafik kräver det. Vi har haft flera som aldrig skrivit en rad kod innan som kommit till oss.

Skrivet av Tim0ntel:

@LinusNeuman: Yo! Vet inte riktigt vars du fått din information om Högskolan i Skövde i från och det funkar där men den är lite skev. I år var vi ungefär 10 programmerare som tog examen, vet inte om jag skulle klassa det som mängder. Alla jag känner som tog examen fick antingen jobb direkt eller hade redan jobb säkrat innan de gick ut. Visst jag tror endast det var omkring 3-4 av oss som började jobba direkt i spelindustrin men ingen jag pratat med har klagat om att jobba i någon annan industri då programmeringsprogrammet på Högskolan är mer systemprogrammering med dataspelsutveckling också inslängt i det så att hitta jobb efter utbildning är absolut inga problem.

Fel av mig! Måste ha varit nationellt på alla högskolor i så fall, har för mig att det var runt 500 eller något som examineras varje år. Jättekul att ni på skövde får jobb, men är det i spelbranschen eller övrigt? Vi har t.ex. krav på att jobba med spel 6 månader efter examen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Stämmer delvis, det skiljer sig mellan program och program. Programmering kräver inga förkunskaper, medans grafik kräver det. Vi har haft flera som aldrig skrivit en rad kod innan som kommit till oss.

Fel av mig! Måste ha varit nationellt på alla högskolor i så fall, har för mig att det var runt 500 eller något som examineras varje år. Jättekul att ni på skövde får jobb, men är det i spelbranschen eller övrigt? Vi har t.ex. krav på att jobba med spel 6 månader efter examen.

Jag vet inte vilka "oss" är.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Märkte att jag skrev i morse med ett konto jag skapat av misstag så byter tillbaka till mitt vanliga konto igen.

500 är det säkert per år i landet, finns inte ens så många programmerare i Skövde. Som sagt har väl kring 4 av oss fått jobb i spelindustrin då efter ca 0-2 månaders praktik, räknar man med de som skapar egna företag efter Högskolan så har väl ungefär 6 st fått jobb, resterande jobbar inom andra industrier. Men då programmet på Högskolan lär ut mer än bara "spelprogrammering" så tror jag folk som efter utbildningen insett att de inte vill jobba med spel tycker de är skönt att vara attraktiv i andra branscher också.

Permalänk
Skrivet av mrvision:

Jag vet inte vilka "oss" är.

Misstag från min sida, tänkte att du följt hela tråden. Många användarnamn här. Skrev i ett tidigare inlägg att jag läst på The Game Assembly.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Misstag från min sida, tänkte att du följt hela tråden. Många användarnamn här. Skrev i ett tidigare inlägg att jag läst på The Game Assembly.

Känner inte till era program utan känner bättre till programmen på FutureGames och DSV. På DSV kan man få en mycket komplett utbildning som kodare. Det kan FutureGames inte matcha i dagsläget. Därför har de heller ingen renodlad programmerarprogram utan det de har är "game design" och 3D. Det finns också en 2D kurs men den kostar just nu. Ni verkar ha andra program på Assembly och jag känner inte till dem alls.
De kodare vi har på DSV gillar att göra spel, javisst men kan definitivt koda annat lika gärna. Men att göra en spelmotor från scratch vore kanske en grym uppgift för de som gillar det.
Men vad man än väljer (och kommer in på) så verkar framtiden se rätt ljus ut.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Härligt att höra!