Hej,
jag har länge funderat på hur det kommer sig att Sweclockers resultat för Civ 6 i CPU-tester är så otroligt konstiga, om man får säga så. Jag kan ju länka till senaste test, som var Threadrippertestet: http://www.sweclockers.com/test/24180-amd-ryzen-threadripper-...
Som vi ser här så toppar den gamla i7 5775c alltid testerna i CIv 6, och någon har förklarat det med L4 cache tror jag. Men hur förklaras resultat som att t.ex. i7 2600K är snabbare än i7 6700K, som är nyare, har högre klock och lika många kärnor/trådar. i7 4790K är bättre än i7 7700K. Ni kan själv kolla listan och se.
Så nu undrar jag varför flera äldre processorer är bättre än nya som till synes borde vara bättre på alla sätt och vis, och varför är dessa äldre processorer INTE bättre i nästan något annat spel alls? Varför är t.ex. 5775c så otroligt mycket bättre än alla andra processorer i just Civ 6, medan t.ex 7700K slår den i precis alla andra spel. Samma kan jag fråga om 4790K, som väl inte har samma L4 cache som 5775c.