Permalänk
Medlem

Civilization 6 och processorer

Hej,

jag har länge funderat på hur det kommer sig att Sweclockers resultat för Civ 6 i CPU-tester är så otroligt konstiga, om man får säga så. Jag kan ju länka till senaste test, som var Threadrippertestet: http://www.sweclockers.com/test/24180-amd-ryzen-threadripper-...

Som vi ser här så toppar den gamla i7 5775c alltid testerna i CIv 6, och någon har förklarat det med L4 cache tror jag. Men hur förklaras resultat som att t.ex. i7 2600K är snabbare än i7 6700K, som är nyare, har högre klock och lika många kärnor/trådar. i7 4790K är bättre än i7 7700K. Ni kan själv kolla listan och se.

Så nu undrar jag varför flera äldre processorer är bättre än nya som till synes borde vara bättre på alla sätt och vis, och varför är dessa äldre processorer INTE bättre i nästan något annat spel alls? Varför är t.ex. 5775c så otroligt mycket bättre än alla andra processorer i just Civ 6, medan t.ex 7700K slår den i precis alla andra spel. Samma kan jag fråga om 4790K, som väl inte har samma L4 cache som 5775c.

Permalänk
Medlem

Det allra konstigaste är väl varför man ska ha hög FPS i CIV6 över huvud taget Det är väl det sista spelet någon behöver hög FPS i...

Fast självklart förstår jag att man som rent benchmarkverktyg kan använda i princip vad som helst...

Permalänk
Medlem

@dannesthlm: Jo, det är ju kanske överhuvudtaget lite konstigt att mäta just FPS i Civ. Egentligen borde man ju mäta turlängden. Men det var inte min poäng, utan jag undrar vad det är med Civ 6 som gör att resultaten blir så avvikande jämfört med alla andra spel.

Jag är som sagt inte ut efter max FPS i Civ, utan jag är bara vetenskapligt/tekniskt nyfiken över varför det är som det är.