Varför Ryzen 7 när i7 7700K är bättre? (gaming)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

https://valid.x86.fr/g5aaif

Rullar på fint i 4.3GHz, får den att boota till Windows i 4.4GHz men får black screen under belastning.
Har kommit en ny bios version nu såg jag, då kanske det går att öka farten mer

Version B: AGESA 1.0.0.6b

Skrivet av AMD-FX:

Undrar hur lång livstid det är på den processorn? 1.6V är ju långt över vad AMD rekommenderar

Haha vem behöver livslängd när Ryzen+ skall släppas 2018
Skall vänta ett tag till innan jag börjar överclocka min, av någon anledning lyckas TPUII i ASUS överklocka min till 4.1GHz utan att röra spänningen. 35c och stabil so far (bara kört kort prime) och desktop användning/spel/kompilering.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Haha vem behöver livslängd när Ryzen+ skall släppas 2018
Skall vänta ett tag till innan jag börjar överclocka min, av någon anledning lyckas TPUII i ASUS överklocka min till 4.1GHz utan att röra spänningen. 35c och stabil so far (bara kört kort prime) och desktop användning/spel/kompilering.

😁 1.56V kör jag på nu..

Permalänk
Avstängd

Ryzen kan plocka hem prestanda vinster i 1440p över intel och dra lika i 1080p

https://www.youtube.com/watch?v=t8K2yc11eC4&t=1s

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

Ryzen kan plocka hem prestanda vinster i 1440p över intel och dra lika i 1080p

https://www.youtube.com/watch?v=t8K2yc11eC4&t=1s

Ryzen blir bara bättre och bättre

Permalänk
Datavetare

Värmeproblem i i7-7700K

Kan någon förklara var exakt detta "problem" ligger i? För jag antar att de som klagar är medveten om att Tjunction för denna CPU är 100°C.

Ovanpå det finns skyddskretsar för överhettning i alla moderna CPUer, så det värsta som kan hända är att man når just 100°C vilket leder till trottligt (ett problem jag inte sett någon klaga över,, men det är absolut ett verkligt problem om det ofta uppstår).

Då invänder någon kanske, det är inte bra att ligga på så hög temperatur. Sant att risken för "electromigration" ökar med ökande temperatur, något som förkortar livslängden på en CPU.

Men har någon koll på vad ungefärlig MTBF en modern CPU har? Har bara hittar information för Intels server CPUer, förutsatt att man har ~25°C på omgivande luft är MTBF 40 år.

Vidare, temperatur påverkar bara risken för "electromigration" linjärt medan ökad spänning i kretsen ökar risken kvadratiskt! Läser man i överklockningstråden, t.ex. den för Ryzen, så är 1,4 V inte helt ovanligt.

Om man antar att normal Vcore är 1,25 V och normal CPU-temperatur är 60°C så ökar en Vcore på 1,4 V risken för "electromigration" lika mycket som om kretsen ökade från 60°C till 145°C. Givet MTBF så är vare sig en Vcore på 1,4 och långt mindre en temperatur på nära 100°C något problem alls om man förväntar sig <10 års livslängd.

Spelprestanda

Tror ingen hävdar att Ryzen 5 1600 och uppåt har dålig spelprestanda, tvärtom är den i de flesta fall bra nog för att lägga det mesta av flaskhalsen på andra delar.

Alla tester jag sett visar dock att om CPUn blir en flaskhals är i7-7700K i nästan var enda fall den snabbaste modellen. Tvärt emot vad man ofta läser här på SweC är fördelen för i7-7700K speciellt uttalad för lägsta FPS (både Ryzen och även SKL-X klarar sig bättre i genomsnittlig FPS mot i7-7700K).

Grafer som denna visar absolut att det finns fall där Ryzen presterar identiskt med i7-7700K

Dold text

skillnader som är <10 % kommer nog ingen märka i ett blindtest.

Om man gör så att CPUn blir en flaskhals är det inte längre en skillnad på <10%

Dold text

Nu är det en skillnad på 25 %, skillnaden i lägsta FPS är >40 % till fördel för i7-7700K som mest. Notera att likt SweClockers har TechPowerUp uppdaterat sina Ryzen-resultat för spel som RoTR och Warhammer.

Nu kan ju detta vara ett misstag, men SweClockers 1280x720 resultat är faktiskt väldigt snarlika (SweC verkar kör om spelresultaten för Ryzen mellan i9-7900X testet och Threadripper testat, så de är rätt nygjorda). Över de spel man testade i Threadripper testet var i7-7700K 25 % snabbare i genomsnittlig FPS och 28 % i lägsta FPS jämfört med R5-1600X. Jämfört man mot R7-1800X minskar fördelen några procentenheter, till 25 % / 23 %.

D.v.s. väldigt snarlikt vad TechPowerUp. I korthet: om GPUn är flaskhals kan det mycket väl vara så att skillnaden blir noll. Är faktiskt tekniskt möjligt för i7-7700K att få något lägre resultat, det då moderna GPUer varierar sin frekvens en del och timingen på det kan bli så att en starkare GPU får några FPS lägre resultat. Det betyder inte att CPUn på något sätt är en flaskhals, om detta händer bör också prestandaskillnaden vara <10 % (mer än så ska inte en sådan effekt kunna ge).

Överklockning

Kan förstå att folk överklockar CPUer som Celeron 300A, i7-2600K och i7-6800K. Dessa modeller kunder överklockas 40-50 %!

Men är det egentligen rationellt på något sätt att överklocka en i7-7700K från en all-core turbo på 4,4 GHz (i praktiken 4,5 GHz då många moderkort sätter all-core-turbo till max-turbo) till 4,9-5,0GHz?

Det är en 10 % överklockning, som typiskt ger en effektökning på 40-50 %, SweClockers fick 47 % ökning vid 5,0 GHz med än rätt beskedlig Vcore på 1,320 V.

Kanske dags att inse att moderna högpresterande kretsar har idag så pass avancerad frekvensskalning att det helt enkelt inte finns någon vettig marginal kvar. Överklockning är idag ungefär lika vettigt som chipptrimning av en svenne-bil, enda man i praktiken märker är en högre bränsleförbrukning. De stukade extra-kusarna kommer man aldrig få glädje av i praktiken.

Andra saker än spel

Undantaget benchmarks är spel det mest krävande och även det som bäst utnyttja flera CPU-kärnor av det en typiskt PC-användare gör med sin dator. TechPowerUp hade ju med den vanliga dyngan i form av Cinebench, men de hade även mer jordnära saker som t.ex. tiden att virusscanna sin dator. Resultatet blev då

Dold text

Notera att t.ex. R5-1600 presterar ~14 % bättre jämfört med R5-1500X, så man får helt klart en boost från mer än 6 kärnor.

Dock är "riktiga" program != Cinebench, d.v.s. de skalar inte helt perfekt med kärnor och framförallt beror de flesta program (inklusive spel) på heltalsprestanda, inte skalär flyttalsprestanda som Cinebench testar. Jag kan faktiskt inte komma ett enda desktop-program som är relevant 2017 där flaskhalsen är skalära flyttal, det är heltal eller så är programmen SIMD och/eller GPGPU optimerade, men kan självklart ha missat något program som många ändå använder.

Finns absolut PC-användare som har nytta av många CPU-kärnor och HEDT, de är dock väldigt få. Precis som flera verkar vara överens om i denna tråd skalar inte saker bättre med kärnor än att R5-1600X i praktiken är snabbare än R7-1700. Av precis samma anledning är i7-7700K i många fall den snabbaste CPU som finns att tillgå, t.ex. "2D & 3D Workstation Performance".

Till och med för "rendering" räcker det med lite AVX-optimeringar för att det inte riktigt ska se ut som innan

Dold text

Ovan förklarar kanske varför AMD slutat använda Blender som benchmark, v2.78a-c har fått allt mer AVX optimeringar. Kommande v2.79 kommer få än mer AVX men än viktigare så blir det riktigt bra GPGPU stöd där -> CPUn blir rätt irrelevant för "final render".

Det som då spelar roll är där man alltid spenderat >90 % av tiden när man faktiskt jobbar med Blender, där är det inte riktigt HEDT som dominerar...

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Inget snack om du ska spela på datorn. I7-7700K spöar Ryzen när det gäller gaming. Bara spekulationer att förhållandet kan svänga i framtiden.

https://www.dustinhome.se/product/5010991011/core-i7-7700k-42-ghz-processor?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637162326

EDIT: AMD tycks sponsra en hel del Youtubers som ska framhålla Ryzens förträfflighet. Gå inte på den niten. Intel behöver inte sponsra en massa Youtubers för att visa att Intel är bäst. Det är ren objektiv fakta.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Inget snack om du ska spela på datorn. I7-7700K spöar Ryzen när det gäller gaming. Bara spekulationer att förhållandet kan svänga i framtiden.

https://www.dustinhome.se/product/5010991011/core-i7-7700k-42-ghz-processor?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637162326

EDIT: AMD tycks sponsra en hel del Youtubers som ska framhålla Ryzens förträfflighet. Gå inte på den niten. Intel behöver inte sponsra en massa Youtubers för att visa att Intel är bäst. Det är ren objektiv fakta.

Förhållandet håller redan på att svänga med alla uppdateringar och optimeringar som Ryzen får nu. jag gick från 7700k till 1600x och fick bättre spelupplevelse då datorn inte sätter i halsen när en uppdatering eller andra program jobbar samtidigt.

Samt högra lägsta FPS så spelandet är behagligare.

4 kärnor börjar bli för lite nu när allt optimeras för fler än 4 kärnor.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant att se hur en ryzen 1700 presterar i spel vs 7700k med 10+ flikar, spotify, discord, skype samt lite annat strunt är på i bakgrunden. Tror inte att folk stänger av "allt" innan spelandet längre

Mina tankar är att en 1700 får mycket jämnare fps än 7700k i ett sådant scenario.

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Typ, vilka då? de jag sett vidhåller precis som de flesta säger att 7700k är kung på spelscenen, men att Ryzen på många sätt har bättre budget-kvaliteter, som att man får bättre multitrådad prestanda från en R5 1600, till ett pris som låter en lägga mer pengar på grafikkortet.
Har även jag hört att Ryzen för många ger en mer "flytande" spelupplevelse

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Datavetare

Oh, angående "framtiden".

Detta är från januari 2011

Redan då hade man alltså nytta av 4C/8T över 4C/4T.

Faktum att det fanns spel som redan då snurrade bättre på 6C/12T jämfört med 4C/8T

2600K är högre klockad och Sandy Bridge har hyfsat IPC-boost över Nehalem, d.v.s. CivV kunder absolut dra nytta av >4C.

Nu nästan 7 år senare har i princip inget hänt. Men visst, verkar ju sannolikt att spelen helt plötsligt skulle hanka sig fram på 4C, framförallt när de snabbaste 4C modellerna är runt 25 % snabbare i fall där man försöker göra CPUn till flaskhals.

Men åter igen: ingen hävdar att Ryzen (eller SKL-X för den delen) är dåliga för spel. Bara så att det just nu finns modeller som är snabbare.

Ett annat talande exempel på hur snabbt man kan förvänta sig att saker som är nyheter idag slår igenom. Intel har skapat en Linux-paktering som de kallar "Clear Linux". Phoronix har testat Threadripper 1950X och i9-7900X på Clear Linux, Ubuntu och Antegos.

Det man bör ta med sig från det testet är hur brutalt mycket bättre Clear Linux presterar i vissa lägen, ofta gäller det både för TR och SLK-X. Så vad är hemligheten? Jo, Ubuntu, Antegos och även Windows jobbar i de flesta fall med minsta gemensamma nämnare, vilket för 64-bitars x86 är SSE2. Det är teknik från 2001 (och när jag ändå bashar Cinebench, Cinebench lyckas alltså med konststycket att använda sig av ännu äldre teknik än så...)!

Clear Linux kräver väsentligt modernare HW, där har man riktigt flytta fram målstolparna till att kräva SSE4.1. D.v.s. vi är på Nehalem nivå, en nästan tio år gammal CPU... Varför?

Tyvärr är det så att en väldigt stor del av PC-marknaden sitter på system som är äldre än 5 år. Vill man nå >90 % av marknaden får man därför hålla sig till ca 10 år gammal teknik. D.v.s. vi kan nog räkna med att program kommer förutsätta AVX om sisådär 3 år från nu.

Saker rör sig faktiskt rätt mycket långsammare i IT-världen än vad man förleds tro. Finns absolut undantag, men generellt sett kan man förutsätta att v1.0 av all teknik kommer vara obsolet innan den får någon relevant spridning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Inget snack om du ska spela på datorn. I7-7700K spöar Ryzen när det gäller gaming. Bara spekulationer att förhållandet kan svänga i framtiden.

https://www.dustinhome.se/product/5010991011/core-i7-7700k-42-ghz-processor?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637162326

EDIT: AMD tycks sponsra en hel del Youtubers som ska framhålla Ryzens förträfflighet. Gå inte på den niten. Intel behöver inte sponsra en massa Youtubers för att visa att Intel är bäst. Det är ren objektiv fakta.

Waow.... https://www.youtube.com/watch?v=t8K2yc11eC4&t=1s Det finns så mycket som talar emot dig.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jäklar, popcornen är slut nu, måste skaffa nya. Eller kanske jag kan lägga några majskorn på min i7a?

Permalänk
Medlem

@improwise: Se om du kan låna någons 7900X, och dela med dig lite, va?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Datavetare
Skrivet av improwise:

Jäklar, popcornen är slut nu, måste skaffa nya. Eller kanske jag kan lägga några majskorn på min i7a?

Popcorn? Såg denna tråd och tänkte väldigt länge skita i den. Men den innehöll redan så mycket felaktigheter så AST-nörden i mig kunde inte låta bli.

Var dock tvungen att hälla upp en rejäl whiskey innan det gick och kasta sig in

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@improwise: Se om du kan låna någons 7900X, och dela med dig lite, va?

Vad jag hört kan man inte poppa popcorn på på en Ryzen, sååååå dåligt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon200632:

4 kärnor börjar bli för lite nu när allt optimeras för fler än 4 kärnor.

Vet inte om du är programmerare eller ej, men spel men "nu när allt optimeras för fler än 4 kärnor" är totalt nosens givet hur spel designas sedan några år efter att PS3 och xbox360 lanserades.

Spel använder sig inte av explicit trådning kodad mot ett specifikt antal CPU-trådar. De använder sig av en långt bättre teknik som kallas "work stealing". Det är teknik som gör skalning med CPU-trådar helt transparent och automatiskt.

Fast nu tänker vissa, "han pratar ju uppenbart goja då vi ser att det inte skalar speciellt bra till många kärnor".

Grejen är att det är ju självklart omöjligt att skala mer än den parallellism som finns i det problem som ska lösas. Om det inte vore fallet skulle alltid Ryzen samt Haswell och framåt köra 4 x86 instruktioner per cykel (i praktiken är allt över 2 i genomsnitt lysande). Är detta Amdahls lag beskriver.

Inom multicore-programmering pratar man om behov av "parallel slackness". I korthet säger det att om jag vill dra effektiv nytta av N st CPU-kärnor måste man i praktiken ha en teoretisk parallellism i sin problemställning som är S*N. För god utdelning bör S vara >=10.

De algoritmer och tekniker dagens spel använder sig av har inte i närhet tillräcklig inneboende parallellism för att kunna utnyttja 6C, det är allt annat än linjär skalning ens från 2C/4T till 4C/8T i väldigt nära 100 % av spelen. Applicerar man Amdahls lag på det borde det vara brutalt uppenbart att det inte ens är teoretisk möjligt för dagens spelmotorer att se någon vettig boost på 8C eller mer.

Har man lite känsla för ledtider i att utveckla moderna spel borde det också vara lätt att inse hur långsamt utvecklingen kommer ske framöver. DX12 har med råge passerat sin tvåårs dag. Ändå har det inte passerat punkten på något sätt kan visa på en relevant vinst över DX11, i de flesta fall där både DX11 och DX12 stöds är den senare en försämring...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad jag hört kan man inte poppa popcorn på på en Ryzen, sååååå dåligt

Nä, riktigt besviken, funderar på att skicka tillbaka min... gick inte ens genom att höja volten till 1.4...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vet inte om du är programmerare eller ej, men spel men "nu när allt optimeras för fler än 4 kärnor" är totalt nosens givet hur spel designas sedan några år efter att PS3 och xbox360 lanserades.

Spel använder sig inte av explicit trådning kodad mot ett specifikt antal CPU-trådar. De använder sig av en långt bättre teknik som kallas "work stealing". Det är teknik som gör skalning med CPU-trådar helt transparent och automatiskt.

Fast nu tänker vissa, "han pratar ju uppenbart goja då vi ser att det inte skalar speciellt bra till många kärnor".

Grejen är att det är ju självklart omöjligt att skala mer än den parallellism som finns i det problem som ska lösas. Om det inte vore fallet skulle alltid Ryzen samt Haswell och framåt köra 4 x86 instruktioner per cykel (i praktiken är allt över 2 i genomsnitt lysande). Är detta Amdahls lag beskriver.

Inom multicore-programmering pratar man om behov av "parallel slackness". I korthet säger det att om jag vill dra effektiv nytta av N st CPU-kärnor måste man i praktiken ha en teoretisk parallellism i sin problemställning som är S*N. För god utdelning bör S vara >=10.

De algoritmer och tekniker dagens spel använder sig av har inte i närhet tillräcklig inneboende parallellism för att kunna utnyttja 6C, det är allt annat än linjär skalning ens från 2C/4T till 4C/8T i väldigt nära 100 % av spelen. Applicerar man Amdahls lag på det borde det vara brutalt uppenbart att det inte ens är teoretisk möjligt för dagens spelmotorer att se någon vettig boost på 8C eller mer.

Har man lite känsla för ledtider i att utveckla moderna spel borde det också vara lätt att inse hur långsamt utvecklingen kommer ske framöver. DX12 har med råge passerat sin tvåårs dag. Ändå har det inte passerat punkten på något sätt kan visa på en relevant vinst över DX11, i de flesta fall där både DX11 och DX12 stöds är den senare en försämring...

Du kör ju samma snack i princip alla trådar som jag skrivit i där det blir enorma inlägg och jämförelser. 6900K utpresterar 7700K tack vare att den har fler kärnor och trådar och vi ser också att 1800X ligger lika/utpresterar 7700K där jag bortsåg från AotS som du själv inte såg som något spel, utan snarare ett test. Har du någon invändning mot det så kommer det ju som sagt uppdateringar från samma producent som jobbar hårt att göra om motorn för 16 trådar med Ryzen i åtanke. ID/Bethesda och Vulkan med Radeon/Ryzen upplägget är säkert också bara trams?

Som sagt bokmärk gärna alla mina poster om jag har så fel. Jag hade ganska rätt i min prognos om att Ryzen skulle bli en ypperligt bra spelprocessor och mäta sig med Intel väldigt bra där jag har fått bemöta så mycket käftande men där det på senare tid blev mycket tyst från dom flesta som insåg det jag skrev, att det är problem som till stor del kunde lösas med mjukvara. Du hävdade bestämt och absolut stenhårt att det ALDRIG skulle göras några optimeringar eller patchar för Ryzen. Det är exakt det vi fick se till några titlar. Det var även spel som buggade på Ryzen (det förälskade och förbannade Lara Croft spelet). Där hävdade du att det gapet var klart motiverat genom Ryzen's avsaknade kapacitet i skalära heltal precis som i allt annat. Jadu, Ryzen ligger främst efter för att den kör lägre frekvens då den görs på en Low power nod som är specificerad för 3GHz medans Intel ligger och pressar skiten ur en arkitektur dom förfinat i så extremt många steg och på en tillverkningsprocess som är överlägsen för High power X86 processorer. Ryzen har i jämförelse precis landat och kommer förfinas i iterationer och komma i högre frekvenser, och det är ju just det som är Intel's största försprång, frekvensen. Ryzen skalar väldigt bra med frekvens som du säkerligen är bekant med, så extrapolera Ryzen's resultat i 4.4GHz "all turbo" som 7700K har t.ex så har vi en ganska elak processor med tanke på att det är gen1.

Du snackar också om att vi inte fått ett mer utbrett multicore stöd i spel sedan Sandy Bridge lanserades. Det var verkligen att ta i, men ska man verkligen se djupare på saken så är det först nu som CTM API'er (speciellt Vulkan) börjar ta fart när IDTech 6 kommer. FarCry 5 vet jag inte vilken API dom kommer köra men vi får se. Jag är inget speciellt fan av DX12 jämfört med Vulkan.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

@Enigma: Den där bilden från computerbase var ju intressant. Här kommer en annan:

Jag tycker 7700K ligger skapligt till fortfarande.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

@Enigma: Den där bilden från computerbase var ju intressant. Här kommer en annan:

http://forumbilder.se/G9JJD/3ac0ffb0-0870-457c-8750-ce84affbd14d.png

Jag tycker 7700K ligger skapligt till fortfarande.

Färre antal testade spel också. Men vet du vad, folk får köpa precis vad dom vill Tror ingen av processorerna har något problem att driva vilket spel som än testas idag förutom att man har mätt upp mindre stuttering med Ryzen, och användare upplever bättre subjektivt flyt, speciellt om systemet ska göra något mer samtidigt som du spelar ett spel som nyttjar många kärnor/trådar redan så uppstår parking/stall. R7 har dubbelt så många kärnor och trådar och man går mot Vulkan och mer och mer parallellism i spelmotorer.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag bytte till Ryzen 1700x var att min 7700K hade load temperaturer på 80-85 grader och blev varm snabbt så fort man gjorde något vilket gjorde att CPU fläkten på kylaren gick upp och ner i varv hela tiden. Hade ändå en Be quiet Dark Rock Pro som kylde den, bytte även kylpasta två gånger men hjälpte inte. Sen bytte jag till Ryzen och nu har jag som max 65grader i load och CPU fläkten ger inte ett ljud ifrån sig. Det är iaf värt mer för mig än några ynka fps i spel.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacemarcus:

Jag satt o plockade ihop en dator för gaming för en budget runt 14K, där det passar bra med Ryzen. Sedan bestämde jag att jag kunde köra på runt 18K istället, och då kommer man upp i en prisklass där Intels i7 7700K passar in. Man får mycket bättre FPS i spel.
När jag då går in här och ser vad som rekomenderas för liknande budgetar så ser jag att folk fortfarande säger att man ska ha Ryzen.
Varför?
Om jag lägger till 100kr på priset för Ryzen 7 1700 så får jag en i7 7700K (kräver annat moderkort) och 20-30 fps mer i spel. Varför skulle jag inte göra det?

Vad är det jag missar?

så här ser det ut i sweclockers alla speltester UTAN att grafikkortet är "bottleneck"

Permalänk
Inaktiv

Tesla verkar ju tycka att AMD gör bra processorer iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Inget snack om du ska spela på datorn. I7-7700K spöar Ryzen när det gäller gaming. Bara spekulationer att förhållandet kan svänga i framtiden.

https://www.dustinhome.se/product/5010991011/core-i7-7700k-42-ghz-processor?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637162326

EDIT: AMD tycks sponsra en hel del Youtubers som ska framhålla Ryzens förträfflighet. Gå inte på den niten. Intel behöver inte sponsra en massa Youtubers för att visa att Intel är bäst. Det är ren objektiv fakta.

Intel satt på sitt feta arsle och sålde inkrementella uppdateringar i flera års tid för överpris. Först när Ryzen kom och visade var skåpet skall stå fick de bråttom att öka antalet kärnor och sänka priserna.
Det är bra med konkurrens, om du föredrar Intel så skall du vara glad att Ryzen var så bra som den faktiskt var. Då kan du se fram emot bättre grejor för lägre priser även från Intel.

Permalänk
Medlem

En sak som många också glömmer, som är en oerhört viktig del av spelupplevelsen är stabiliteten.
Max FPS är inte så speciellt relevant egentligen, om inte min. fps är stabil.
Med en 7700k så kommer du absolut att få den högsta FPS:en, men din minimum FPS kommer högst troligt att vara lägre än med en Ryzen-processor.
7700K är en raging bull, men den är inte så stark om något händer i bakgrunden av spelet.
Lite volatil helt enkelt. Större svängningar i prestanda, medan Ryzen är stabil.

Jag tar stabil före kraftiga svängar på FPS-mätaren varje dag i veckan.

Sitter och spelar PUBG på 1440p/Ultra och ligger på ca 100fps. Händer inte mycket varken upp eller ner.
Perfekt för mig! Otroligt smooth spelupplevelse.

Hade tidigare en i7 4790K överklockad. På pappret en jättebra CPU.
Men hade stutter och andra bekymmer så spelupplevelsen blev aldrig riktigt flytande.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Som vanligt verkar det hänvisas till gamla tester från release. Dessa testresultat gäller inte då många uppdateringar gjort av Windows, BIOS och enskilda spel. Sedan trumfar fortfarande inte Ryzen t.ex. 7770K om man enbart tittar på medelfps i ett urval spel, fast skillnaderna är mindre.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker 720p testerna är ganska ointressanta för ett verkligt scenario?

Visst kul att mäta på cpu prestanda, men när jag faktiskt ska köpa en processor är avg + (highest)low fps i 1080p och 1440p mer intressant för mig eftersom det faktiskt är så jag använder min dator. Tänker inte sitta och spela i 720p för att kunna läsa av en högre siffra uppe i hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Visst, 7700K är en bättre spelprocessor, men Ryzen är mer mångsidig. Många kanske inte har fattat detta än, men en PC kan användas till så mycket mer än bara spel. Typiskt missförstånd här på SweC forum...

Vilket är intressant eftersom en överväldigande majoritet av folk som hänger här är gamers men ändå väljer väldigt många Ryzen.

Själv valde jag mer Ryzen av nyfikenhet samt att jag spelar ytterst lite, ville ha en bra allround cpu.

Ryzens X modeller minskar avståndet till Intels mera högklockade cpu'er något vid tex spelande men ändå verkar en kraftig majoritet välja en icke X modell vilket också förvillar mig något.

Har tyvärr läst en del skit om Ryzen om man kör musikproduktionsprogram på datorn, stämmer detta kommer jag bli jäkligt besviken dock och lämnar kanske Ryzen lägret. Tvekar på att det stämmer dock, säkert en enorm överdrift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

En sak som många också glömmer, som är en oerhört viktig del av spelupplevelsen är stabiliteten.
Max FPS är inte så speciellt relevant egentligen, om inte min. fps är stabil.
Med en 7700k så kommer du absolut att få den högsta FPS:en, men din minimum FPS kommer högst troligt att vara lägre än med en Ryzen-processor.
7700K är en raging bull, men den är inte så stark om något händer i bakgrunden av spelet.
Lite volatil helt enkelt. Större svängningar i prestanda, medan Ryzen är stabil.

Jag tar stabil före kraftiga svängar på FPS-mätaren varje dag i veckan.

Sitter och spelar PUBG på 1440p/Ultra och ligger på ca 100fps. Händer inte mycket varken upp eller ner.
Perfekt för mig! Otroligt smooth spelupplevelse.

Hade tidigare en i7 4790K överklockad. På pappret en jättebra CPU.
Men hade stutter och andra bekymmer så spelupplevelsen blev aldrig riktigt flytande.

Det är väl därför så många cs:go-proffs använder 4790k/7700K,för att dom vill ha stutter och skiftande fps :)...nä det var nog nåt annat som spökade med din dator.

Permalänk
Medlem

Bara ett litet tips, jagar man maxprestanda i 720p så kommer minnesfrekvens & latens på primärminne ge större skillnader i fps än byte av plattform/cpu och det finns definitivt mer prestanda att krama ur ryzen i låg upplösning/höga inställningar, speciellt om testaren i fråga bara laddar en xmp profil.
#17022467

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::