Permalänk

Vilket 1080Ti ska man ha?

Hej!

Skrev i en tidigare tråd om vilket 1080 Ti man skulle ha men tråden verkar ha dött ut lite. Till frågan, vilket 1080 Ti ska man ha? Jag sitter och velar mellan EVGAs med FTW3-kylaren eller ASUS med sin Strix. Jag såg i en tidigare tråd att Strixet kan ibland ge ifrån sig lite missljud när fläktarna väl börjar gå upp i varv. Då jag har tänkt överklocka det blivande kortet något så blir man ju nu lite osäker på ASUS.

Så frågan är nu vad ni tycker. Jag riktar frågan både rent öppet men också framför allt till nuvarande ägare av korten jag har kikat på. Gigabytes och MSIs versioner har jag skjutit åt sidan då Gigabytes verkar en aningen undermåligt (i alla fall enligt vissa recensioner som t.ex. Gamers Nexus) och MSI har jag tidigare haft dålig erfarenhet av så är inte intresserad av dem. Uppenbart så är det ju kylaren som spelar roll då i stort sett alla 1080 Tis uppför sig just som 1080 Tis.

Tack på förhand för all feedback!

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem

Spelar ingen större roll. Ta den du känner mest för.
Spoltjut kan du få med vilket som. EVGA har bra garantier men lite jobbiga då du måste skicka själv (till Tyskland?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

Hej!

Skrev i en tidigare tråd om vilket 1080 Ti man skulle ha men tråden verkar ha dött ut lite. Till frågan, vilket 1080 Ti ska man ha? Jag sitter och velar mellan EVGAs med FTW3-kylaren eller ASUS med sin Strix. Jag såg i en tidigare tråd att Strixet kan ibland ge ifrån sig lite missljud när fläktarna väl börjar gå upp i varv. Då jag har tänkt överklocka det blivande kortet något så blir man ju nu lite osäker på ASUS.

Så frågan är nu vad ni tycker. Jag riktar frågan både rent öppet men också framför allt till nuvarande ägare av korten jag har kikat på. Gigabytes och MSIs versioner har jag skjutit åt sidan då Gigabytes verkar en aningen undermåligt (i alla fall enligt vissa recensioner som t.ex. Gamers Nexus) och MSI har jag tidigare haft dålig erfarenhet av så är inte intresserad av dem. Uppenbart så är det ju kylaren som spelar roll då i stort sett alla 1080 Tis uppför sig just som 1080 Tis.

Tack på förhand för all feedback!

Såvida du inte har trångt chassi skulle jag köra på STRIX. FTW3-kylaren är något mindre och därmed kyler den inte riktigt lika bra. Vi pratar om några grader så är inte jättestor skillnad.

Här har du en bra recension på många av korten som erbjuds.
https://www.gamersnexus.net/hwreviews/2981-zotac-1080ti-amp-e...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@S-FighterPilot: Många rekommenderar Asus Strix men personligen så tycker jag att MSI har bättre fläktar på sin Gaming X variant vad gäller ljudnivå vid högre varv.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Har 2st Gaming X från msi och 2st Armor de klockar typ identiskt. Polaren har ett från EVGA med vattenslangar på. det klockar typ identiskt det med.

Ska du titta ofta på det? - Köp det du tycker är finast

Ska du ha det i en stängd dator under skrivbordet ? - Köp det billigaste som inte är Founders Edition

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta är bra
AORUS GTX 1080 Ti Waterforce Xtreme Edition 11G(AIO)

Funkar bra för mig.

Edit:ligger på ca 55c på 100% OC

komplettering
Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@S-FighterPilot: Många rekommenderar Asus Strix men personligen så tycker jag att MSI har bättre fläktar på sin Gaming X variant vad gäller ljudnivå vid högre varv.

Är detta normaliserat för fläktarnas rotationshastighet? Asus ligger högre där så det måste beaktas när man jämför.

Det gjorde stor skillnad för mig att låta kortet gå en bit över 80c (med Asus OC). Det är dock inte tysts kort när de tvingas jobba.

Skrivet av The_Fatrix:

Har 2st Gaming X från msi och 2st Armor de klockar typ identiskt. Polaren har ett från EVGA med vattenslangar på. det klockar typ identiskt det med.

Ska du titta ofta på det? - Köp det du tycker är finast

Ska du ha det i en stängd dator under skrivbordet ? - Köp det billigaste som inte är Founders Edition

Hur mycket de går att klocka tycks helt bero på silikonlotteriet. Finns ingen anledning att köpa dyrare kort i hopp om att de klockar bättre.
Skillnaderna ligger i temperatur, ljudnivå och design. Resten kan msn skita i.

I detta fall hade jag för all del betalat extra för en bra kylare. Korten genererar stor effekt och behöver därför kylas bra för att inte låta som jetflygplan. Den aspekten är värd att prioritera och betala extra för (inom rimlighetens gränser förstås).

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Såvida du inte har trångt chassi skulle jag köra på STRIX. FTW3-kylaren är något mindre och därmed kyler den inte riktigt lika bra. Vi pratar om några grader så är inte jättestor skillnad.

Här har du en bra recension på många av korten som erbjuds.
https://www.gamersnexus.net/hwreviews/2981-zotac-1080ti-amp-e...

Har ett EVGA 1080 ti FTW3 Ligger på 24-30 idle med slave bios ( oc bios ) och 47-57 på full belastning i spel. Runt 65 med Haven och furmark donut. Agressive profile.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Efter ha kollat både era kommentarer, synpunkter och flera sajters tester så kommer jag nog med stor sannolikhet skaffa ett Strix, gillar tanken med semi-passivt starkt. Sedan är jag inte så sugen på att slänga ut 300-400 kronor extra bara för lite mer flashiga sensorer och annat. "Ett 1080Ti presterar som ett 1080Ti" som Gamers Nexus säger.

Nu kom i för sig MSI med en ny kylare som verkar massiv, så får se först hur den beter sig i tester. Kanske rent av får lägga ner agget mot företaget och titta på dem med ett neutralt öga istället.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

Hej!

Skrev i en tidigare tråd om vilket 1080 Ti man skulle ha men tråden verkar ha dött ut lite. Till frågan, vilket 1080 Ti ska man ha? Jag sitter och velar mellan EVGAs med FTW3-kylaren eller ASUS med sin Strix. Jag såg i en tidigare tråd att Strixet kan ibland ge ifrån sig lite missljud när fläktarna väl börjar gå upp i varv. Då jag har tänkt överklocka det blivande kortet något så blir man ju nu lite osäker på ASUS.

Så frågan är nu vad ni tycker. Jag riktar frågan både rent öppet men också framför allt till nuvarande ägare av korten jag har kikat på. Gigabytes och MSIs versioner har jag skjutit åt sidan då Gigabytes verkar en aningen undermåligt (i alla fall enligt vissa recensioner som t.ex. Gamers Nexus) och MSI har jag tidigare haft dålig erfarenhet av så är inte intresserad av dem. Uppenbart så är det ju kylaren som spelar roll då i stort sett alla 1080 Tis uppför sig just som 1080 Tis.

Tack på förhand för all feedback!

Hej

Har ett 1080ti strix. Den kylaren är riktigt bra, hamnade aldrig över 60c och då gick inte kylaren på Max heller. Bytte dock till Costum loop häromdagen och då märkte jag spoltjut, (inte så högt, ej hörbart om man har headset på sig.) vet inte om det fanns innan och vart dolt av kylaren eller om den började efter jag installerat blocket.

Permalänk
Medlem

MSI Gaming X eller Strix skulle jag valt då dessa verkar ge lägst ljudnivå.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

Sedan är jag inte så sugen på att slänga ut 300-400 kronor extra bara för lite mer flashiga sensorer och annat. "Ett 1080Ti presterar som ett 1080Ti" som Gamers Nexus säger.

Precis, finns några få undantag där företagen gör lite intern binning (finns 2 vartianter av MSI lightning bland annat) men dom produkterna är ju inte direkt prisvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Spelar ingen större roll. Ta den du känner mest för.
Spoltjut kan du få med vilket som. EVGA har bra garantier men lite jobbiga då du måste skicka själv (till Tyskland?).

Om du ber om en fraktsedel så skickar de en förbetald med Schenker eller vad de nu har för speditör hos dig.

Skrivet av S-FighterPilot:

Efter ha kollat både era kommentarer, synpunkter och flera sajters tester så kommer jag nog med stor sannolikhet skaffa ett Strix, gillar tanken med semi-passivt starkt. Sedan är jag inte så sugen på att slänga ut 300-400 kronor extra bara för lite mer flashiga sensorer och annat. "Ett 1080Ti presterar som ett 1080Ti" som Gamers Nexus säger.

Nu kom i för sig MSI med en ny kylare som verkar massiv, så får se först hur den beter sig i tester. Kanske rent av får lägga ner agget mot företaget och titta på dem med ett neutralt öga istället.

Strixet har ju RGB sync också!!11!1!oneone
Skämt åsido så är det ju som många säger minimal med skillnad mellan kortet. Antag att du skal ha kortet mindre än 3 år så spelar det ju smärre roll vilket du väljer. Tänker du ha kvar det länge, eller vill ha ett högre andrahandsvärde så skulle jag rekommendera EVGA. Där följer garantin kortet och inte köparen.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Hedersmedlem

Du "måste" inte skicka in själv till EVGA. Min fru köpte ett EVGA 1080 Ti FTW3 på webhallen, och i kassan hävdade de bestämt att "vi kan hantera garantiärenden åt er om du vill". I praktiken betyder det nog bara att de själva hanterar det administrativa och skickar det till Tyskland, så jag har svårt att se att det är en fördel. Enklare att bara skicka in det direkt till tillverkaren själv känns det som...

Permalänk
Medlem

@pv2b: de kan ju teoretiskt ge dig en ersättningsprodukt direkt, om du går till rätt butik och de har tid att testa på samma gång.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett ASUS Strix och är inte nöjd. Hade tidigare 2x Founders Edition av 780 Ti i SLI. Då nådde mitt chassi ca 42 grader under load, men med ett 1080 Ti Strix är jag över 50 grader.

Kortet drar inte ut värmen ur chassit utan bara vispar runt den inuti. Om du inte har tokmånga fläktar som skjuter in kall luft och drar ut varm luft, gå för Founders Edition. Dom korten är sjukt bra och framför allt svala!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aje:

Jag köpte ett ASUS Strix och är inte nöjd. Hade tidigare 2x Founders Edition av 780 Ti i SLI. Då nådde mitt chassi ca 42 grader under load, men med ett 1080 Ti Strix är jag över 50 grader.

Kortet drar inte ut värmen ur chassit utan bara vispar runt den inuti. Om du inte har tokmånga fläktar som skjuter in kall luft och drar ut varm luft, gå för Founders Edition. Dom korten är sjukt bra och framför allt svala!

Det du anmärker på är en helt korrekt förklaring på skillnaden mellan "blower style" kylare, som brukar sitta på kort av referenskort, där luften sugs in och blåses över kylflänsen direkt ut ur datorn, och på "open air"-kylare som är vanligt på tredjepartskort där en eller flera fläktar drar in chassiluft över kylaren, som sedan släpps tillbaka ut i alla riktningar, bl.a. inuti chassit.

Blower style-kylaren har fördelen, precis som du säger, att du är i princip helt oberoende av luftflödet i resten av chassit. Däremot så tenderar den typen av kort att vara betydligt mer högljudda och inte prestera lika bra för att kyla själva kortet. Tanken är att det ska kompenseras av att man har vettigt luftflöde i själva chassit. Totalresultatet blir lika bra eller bättre kylning än referenskylaren för mindre ljud.

Jag har svårt att hålla med om att en typ alltid är bättre än ett annat, men anledningen att blower-kylaren är populär på referenskort är just eftersom systembyggaren inte behöver ta särskilt mycket hänsyn till luftflöde, vilket gör att det passar i en bredare uppsättning applikationer.

Om jag måste generalisera så tycker jag att open-air-varianten ger förutsättningar till ett bättre resultat och därför brukar vara bättre för "entusiastdator", medan blower-kortet är lite mer "nybörjarvänligt" och funkar även när man inte kan få till bra luftflöde i chassit.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av grimboso:

Om du ber om en fraktsedel så skickar de en förbetald med Schenker eller vad de nu har för speditör hos dig.

Jaså det har jag försökt med två gånger de godtar inte det och då ringde jag och pratade med en tysk på deras support.
Sen betalar de för att skicka tillbaks det. Han sa att det gällde inom ett x antal dagar för att få förbetald fraktsedel inom EU.

Skrivet av pv2b:

Du "måste" inte skicka in själv till EVGA. Min fru köpte ett EVGA 1080 Ti FTW3 på webhallen, och i kassan hävdade de bestämt att "vi kan hantera garantiärenden åt er om du vill". I praktiken betyder det nog bara att de själva hanterar det administrativa och skickar det till Tyskland, så jag har svårt att se att det är en fördel. Enklare att bara skicka in det direkt till tillverkaren själv känns det som...

Det stämmer om du har köpt det via en återförsäljare i Sverige tar du ärendet dit. Nu köpte jag mitt från USA kingpin 980 ti och det fick gå igenom Europas support. Tre gånger har jag fått göra detta. Kingpin 980 ti säljs inte hos återförsäljare tror inte ens 1080 ti kingpin säljs.
Exklusivt för EVGA shop. Sen om det är enklare för att betala för frakt inkl. försäkring till Tyskland är en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Jaså det har jag försökt med två gånger de godtar inte det och då ringde jag och pratade med en tysk på deras support.
Sen betalar de för att skicka tillbaks det. Han sa att det gällde inom ett x antal dagar för att få förbetald fraktsedel inom EU.

Så kan det nog vara, med antal dagar Mitt kort var ca 4 månader gammalt vid tillfället. Ena fläkten dog. Det var ett 780 så det var ju några år sedan!

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem

Vad är rimlig temp på ett asus strix 1080 TI under idle/load?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@grimboso: ja jag tror han sa 14 dagar gäller fri frakt han hade verkligen knagglig engelska så jag uppfattade inte allt han sa.

Permalänk

Jag köpte Gigabytes Aorus 1080ti Xtreme. Mycket tack vare 4 års garanti istället för 3. Väldigt nöjd med kortet, men det är ett stort as.

Permalänk
Medlem

Jag köpte asus rog strix 1080 ti, väldigt nöjd med det! Har ett 1070 från asus sen tidigare och det har funkat prima i ett år så fortsatte på det spåret!

Permalänk

Jag har ett STRIX.
Det är väldigt sällan man hör kortet överhuvudtaget och temperaturen går nästan aldrig över 60. Man kan ställa RGB så att färgen ändras med temperaturen. Dock har jag aldrig sett något annat än grön färg.

Dock blåser STRIX ut värmen i chassit så man måste i princip ha chassifläktar ovanför. På STRIX kan man koppla dessa fläktar till grafikkortet så att regleringen följer kortets energiförbrukning vilket är mycket användbart.
Prestanda ökar om man kyler ner kortet ytterligare genom att ställa upp fläktkurvan. När jag kör beräkningsintensiva applikationer lönar det sig ibland att justera lite. Detta gör man enkelt och snabbt i tex. Afterburner. Själv sitter jag ofta med Afterburner och skruvar på parametrarna under körning ungefär som man gör med gas och växellåda i en racerbil. Man kan därför enkelt välja snabbt själv mellan ljudnivå och optimal prestanda.

Jag har sett åtminstone ett test där FTW3 kyler ännu bättre än STRIX (och tystare) så det är säkert ett lika bra val. Kanske inte så konstigt då kortet reglerar de 3 fläktarna separat efter behov. FTW3 tar upp lite mindre plats vilket kan vara bra om du vill komma åt dina PCI-e slots.
https://www.youtube.com/watch?v=YF7D4Q0HtQU

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMajestic:

Jag köpte Gigabytes Aorus 1080ti Xtreme. Mycket tack vare 4 års garanti istället för 3. Väldigt nöjd med kortet, men det är ett stort as.

Funderar på det med pga AIO kylningen, vad är din ärliga åsikt om det gällande OC, ljud och temp?

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Skrivet av auToeXeC:

Funderar på det med pga AIO kylningen, vad är din ärliga åsikt om det gällande OC, ljud och temp?

Jag kör den luftkylda varianten dock. Men jag hör inte kortet alls. Jag har inte testat manuell OC, men fabriksöverklockningen är inga problem. Har faktiskt inte kollat temp, kanske läge att göra det

Permalänk
Medlem

@S-FighterPilot:

Skulle jag köpt ett idag så hade det blivit ett Zotac AMP Exrteme kort

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk

@Wicker: Väl dyrt, men fint var det

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem

Jag kör på en EVGA GeForce GTX1080Ti SC2 Gaming Hybrid och är väldigt nöjd och kan rekommendera.
Kortet är väldigt tyst och har låga temperaturer (tror inte tempen har överstigt 55-56C när jag har spelat)