GTX 950 till GTX 10?0, witcher @ 1080p?

Permalänk
Medlem

GTX 950 till GTX 10?0, witcher @ 1080p?

Hej,

Likt Moraten siktar jag också på att uppgradera mitt grafikkort.
Funderade först på om jag borde postat där men skapade istället det här inlägget, då jag är ny på forat så får ni gärna flytta/förklara var jag borde postat om det blivit fel.

Sitter idag med följande:

X370 MSI Gaming Pro Carbon
Ryzen7 1700 @ 3.7GHz
Corsair LPX Black CL15 3000 @ 2667MHz
MSI GeForce GTX 950 OC HDMI DP 2xDVI 2GB
Silver Power SP-SS500 500W
Fractal Define R4

Där de tre senare överlevt från mitt förra bygge.

CPUn blir lite för varm, för min smak, på 3.8+ och toknöjd med prestandan redan på 3.0 men körde upp till 3.7 ivf.
Minnena får jag inte stabila på högre MHz vid omstart - även om kallstart funkar fint upp till 2933MHz.

Elefanten i rummet är ju dock grafikkortet och kanske (?) PSUn?

Använder mest burken till slösurf och hobby/open source-programmering i lite blandat.
Så är ju toknöjd över prestandan, drar igång byggen med leende på läpparna.
(trots drabbad av Ryzen-buggen, men för mig/mina byggen räcker det att temporärt slå av ASLR).

Däremot så lirar jag lite Civ6 och Witcher 3 ibland.
Har ingen monster-skärm utan kör allt mot en gammal Samsung 46" UE (1080p).

Civ6 flyter på fint i stabila 60Hz vid 1080p med allt på högsta inställningar (så vitt jag vet).
Kanske någon dipp ibland, men inget jag märkt av. Är nog inte så kräsen/observant.

Däremot Witcher kan jag bara köra i 1680x1050 @ 30Hz.
Dock med allt på ultra inklusive hairworks på max. Flyter på förvånansvärt bra och ligger benhårt på 30 fps förutom när Geralt är hos barberaren, måste vara något speciellt där då just de scenerna går ner mot låga 20-25 fps.

Sitter nu och kollar på antingen ett MSI GTX 1060 6GB eller möjligtvis ett 1070 men blir inte klok på vad som egentligen krävs för att kunna köra Witcher i 1080p med ~60Hz. Någon dipp ibland lär jag inte bli toksur över men vore kul att det är stabilt i fighter åtminstone.

Ok, blev mycket längre än jag tänkt så TL;DR:
Givet en Ryzen 7 1700 vad bör jag sikta på för grafikkort?
(Radeon går bort då jag blivit bränd av deras genomusla Linux grafikdrivrutiner tidigare. De kanske har blivit bättre men känns inte värt att chansa...)

Budget är väl 3000-5000 men slänger ju gärna inte pengar i sjön i onödan. Exempelvis lär jag inte närmsta åren gå högre än 1080p samt 60Hz duger fint åt mig (hatar fps action-spel).

Tack på förhand och all läsning genom åren i dessa grymma trådar!
EDIT: Undviker gärna begagnatmarknaden även om jag förstått/förstår att jag ev. kan spara någon tusenlapp där. Dock slipper jag gärna krånglet.

Tog bort hänvisning till användare 30Hz...
Permalänk
Medlem

Skulle säga att ett GTX 1070 ger drygt 60-70 fps på witcher 3 i max (inkl hår), så det skulle räcka
Ett 1070 är ganska dyrt nu pga mining m.m. Så ett 1080 ligger ganska nära i pris, faktiskt om du går 400kr över budget så kan du få ett vettigt GTX 1080 nu för 5400kr på inet: https://www.inet.se/produkt/5400067/gigabyte-geforce-gtx-1080...
Vilket är ca 30% bättre än ett 1070, vilket är ganska trevligt och bör räcka ett bra tag i 60 hz/1080p!

Nätaggregatet är inte super bra tror jag, så det kan vara värt att uppgradera, särskilt när det är några år gammalt.

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Tack för svar och tips. Jo, kliar ju lite i fingrarna på ett 1080!
vore även kul att höra om någon här kört Witcher på en i7 eller Ryzen 7 samt 1060 i mer vanliga scenarios (lite bakgrundsprogram osv)? ☺️

Mest för att förstå vad det kan klara av, tänker alltså på hur det upplevs inte max min fps osv. ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Witcher 3 flyter på fint i 1920x1080 för mig. GTX 1070 är ett perfekt kort för 1080p-spelande - man kan nästan alltid maxa alla inställningar utan att behöva oroa sig för prestandan. Men som @RaxXeZ är inne på, om priserna ligger väldigt nära GTX 1080 är det lika bra att satsa på det. Jag betalade ca. 4000:- för mitt 1070, vilket känns som ett vettigt pris.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Snubblade på vägen förbi Inet och råkade få med ett msi 1080 samt ett rm750x på vägen upp. Sjukt nöjd så klart (budgeten inte lika glad eventuellt, men vem bryr sig om dess känslor?). Var bara 400kr skillnad mellan billigaste vettiga 1070 och det jag hittade ovan.

Tack för hjälpen återigen!