Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Om ni skulle börja på ny kula, fresh start

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Jag fotar och i RAW-format ligger filerna runt 20-30mb per foto. Har fyllt min ena 2TB hårddisk med bara fotografi.

Ont: Alternativ 1 med möjlighet att komplettera senare med hårddisk om så behöves.

Jag skulle dock inte kalla dig en vanlig människa i det här fallet :). En vanlig människa fyller inte 2 TB med foton. Med det vill jag säga att om man som OP i så fall frågar om råd gällande köp av lagringsutrymme så borde man nämna aktiviteter som kan kräva extra lagringsutrymme.

Så egentligen kan vi ju konstatera att det är viktigt att ganska utförligt beskriva vad man har tänkt göra med datorn. Men man kan ju såklart tänka sig några riktvärden:

Spelar man aktivt kan windows + spel äta upp ~500 GB. Ska man ha en stor filmkollektion på datorn kan man säkert räkna med att den kräver ~1 TB (minst). Jag brukade förr använda 10 säsonger av Friends som riktlinje, det var ca 45 GB vill jag minnas (år 2006 med den tidens kvalitet). Foton för vanliga människor skulle jag säga att inte kräver så mycket. Man ska nog vara en stor entusiast eller professionell för att fylla hårdskivor med bilder. Men visst är det möjligt! Jag vet dock att min mamma har en 1TB HDD (köpt 2010) och hon sköter mina föräldrars foton (hon gör årsalbum och resealbum från Ifolor) och hon har kanske fyllt några GB med foton (ingen aning faktist, men så lite att hon aldrig någonsin kommer att fylla hela hårdskivan).

Ska man sedan göra mer professionella saker (CAD, simuleringar, vad som helst) och måste spara en massa resultat så kan det ju krävas tiotals TB.

Men de som bara spelar och har ett och annat word-, excel- eller pdf-dokument liggandes så torde klara sig med 500 GB än så länge.

Permalänk
Skrivet av Eziz:

Hm aldrig hört talas om, låter onödigt komplicerat. Aldrig hört talas om. En SSD som cache för min HDD? what?

Det slogs på trumman för IRST i samband med att Sandy Bridge och de Z68-baserade moderkorten lanserades. På den tiden var SSD skitdyrt och man hade inte råd med mer än 64GB eller kanske 128GB. Med så små SSDer var det ganska tråkigt att försöka köra allt från SSD. Systemdisken var ALLTID full.

Nu när SSD har gått ner i pris kan man köra på allt från SSD, men om man vill spara lite pengar så funkar det faktiskt ganska bra. Om du offrar 64GB av din SSD och kör det som cache mot din lagringsdisk så kommer de diskblock du accessar ofta att ligga i cachen. Det snabbar upp laddning av nivåer och liknande högst påtagligt. Men om du tycker det låter krångligt så råder jag dig att köpa så stor och snabb SSD du har råd med

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Använder såklart inte .rar eller .iso xD

Men i stort sett alla semesterfilmer man laddar ner är ju i .rar

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av dalledalle:

Men i stort sett alla semesterfilmer man laddar ner är ju i .rar

Inte mina semesterfilmer, vare sig långa eller korta.
Oavsett så är det ju inga konstigheter att packa upp..

Sedan har jag mina egna bilder och musik såklart.

Permalänk
Hjälpsam

Alternativ 3.
Ger mest för pengarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Jag förstår inte riktigt vad vanliga människor gör med >2 TB lagringsutrymme. Visst finns det en hel del entusiaster här men...

Finns vissa i detta land som sitter med DSL fortfarande, är ganska drygt att dra hem 10GB+ när man kommer på att man behöver något så då är det enklare att spara allt som man kan tänkas behöva nån gång i framtiden. Tror bara mitt steam library tar 500GB+ och då är det mest spel som jag kanske kommer på att jag vill spela 1-2 per år max. Skulle jag dock sätta mig och dra ner spelen varje gång jag fick lust att starta dom så skulle det aldrig bli av att jag körde dom.

Själv är jag också en backup fanatiker och har backups på varenda maskin/VM jag kör och har kört de senaste 6-7 åren, lika bra att spara allt utifall om man behöver det senare vid ett tillfälle.

Sen finns det ju folk som faktiskt filmar privat osv och då drar det iväg jävligt fort om man vill spara materialet i bra kvalitet.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Inte mina semesterfilmer, vare sig långa eller korta.
Oavsett så är det ju inga konstigheter att packa upp..

Sedan har jag mina egna bilder och musik såklart.

Ok. Alla semesterfilmer jag har är rarade och jag vill ju kunna dela vidare av filmerna så att packa upp och därmed ta upp dubbla utrymmet är inte ett alternativ tyvärr :/

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

@KalBumling: Absolut. Inte påstår jag att det inte skulle finnas personer alls som behöver dessa mängder lagringsutrymme. Men jag vet inte om jag skulle kalla sådana som du eller sådana som filmar massor privat för "normala" i det här fallet.

När man ser folk som frågar efter diverse tips här i forumen överlag så verkar det som att de flesta spelar typ 3-4 spel max. Med betoning på de flesta. Jag är själv skyldig till att sitta med flera installerade spel som jag med stor sannolikhet inte kommer att spela igen.

Det som jag kanske mest ville poängtera är att många automatiskt rekommenderar 2-3 TB lagringsutrymme åt alla, utan att ha en aning om deras behov. Jag tror att endast en minoritet behöver mer än 0,5-1 TB lagringsutrymme, men visst finns ju denna viktiga minoritet också.

Och så som jga redan skrev i ett tidigare svar här, så borde alla TS:ar vara bättre på att från början berätta vad de har för lagringsbehov, eller om de inte kan uppskatta det direkta lagringsbehovet i TB, så åtminstone berätta vad de har tänkt lagra på datorn (ungefär hur många spel, är man en halvproffsfotograf som tar 1000 bilder per dag, filmar man massor, gör man något mer professionellt och har massor med simuleringsresultat sparade på datorn, t.ex).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

NAS står för Network Attached Storage. Det är helt enkelt en mindre server/dator vars primära syfte är att tillhandahålla diskutrymme på nätverket. Du kan ha vilken dator som helst som NAS egentligen - det är ju mest datorns användningsområde som beskrivs liksom. Men i regel brukar det vara mindre enheter som inte är så mycket större än att de rymmer det antalet diskar man stoppar in i dem. Likt servrar brukar de stå på dygnet runt.

Man kan bygga en egen NAS, men många (inkl. mig själv) tycker att det är behändigare att köpa en färdig lösning från t.ex. Synology. Då inkluderas deras skräddarsydda OS som är anpassat för att just köras som NAS. Där finns bl.a. funktioner för att hantera rättigheter, konton, extern åtkomst och hosting av olika tjänster. Jag hostar till exempel en Mumble-server som jag och mina vänner använder för VoIP när vi spelar.

Du ska inte skaffa en NAS om du inte har behov av att ha lagringen åtkomlig på nätverket från en eller flera enheter. Om det bara handlar om att man tycker det är högljutt på med en mekanisk disk i datorn kanske man kan nöja sig med att ha grejerna på en extern disk istället.

Tack, jag förstod allt

Permalänk
Medlem

Har tittat runt lite och funderat.

Det är jag är inne på nu är en 960 EVO 250GB och en 850 EVO 500GB.

Jag försöker hitta något som rättfärdigar inköpet av en 960. Är det någon som vet några "comparisons" eller tester och jämförelser mot en 850 EVO i spelsyfte?

Permalänk

Världens sämsta SSD disk spöar skiten ur alla mekaniska diskar.
Köp inte två SSD, köp en större istället. Behöver inte vara snabbaste modellen, bättre att den är tillräckligt stor. Det är det viktigaste.

Tycker du att du behöver 1TB så köp 1TB, fundera inte. Du kommer att ångra dig om du köper en för liten disk. Spara in pengarna någon annanstans istället.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Eziz:

Har tittat runt lite och funderat.

Det är jag är inne på nu är en 960 EVO 250GB och en 850 EVO 500GB.

Jag försöker hitta något som rättfärdigar inköpet av en 960. Är det någon som vet några "comparisons" eller tester och jämförelser mot en 850 EVO i spelsyfte?

Hellre en 850 EVO 1 TB, som du var inne på.
Komplettera senare med en hårddisk på tex 4 GB, om det blir trångt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av niterider:

Världens sämsta SSD disk spöar skiten ur alla mekaniska diskar.
Köp inte två SSD, köp en större istället. Behöver inte vara snabbaste modellen, bättre att den är tillräckligt stor. Det är det viktigaste.

Tycker du att du behöver 1TB så köp 1TB, fundera inte. Du kommer att ångra dig om du köper en för liten disk. Spara in pengarna någon annanstans istället.

Skrivet av Ratatosk:

Hellre en 850 EVO 1 TB, som du var inne på.
Komplettera senare med en hårddisk på tex 4 GB, om det blir trångt.

Prestandamässigt är det ju bättre med en stor och man slipper en extra enhet, det håller jag med om.

Att ha två är väl som sagt mest om man vill ha fysisk separation av system och övrig data, när saker krånglar och man kan behöva installera om systemet.

Det går väl att lösa med partitionering dock.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Att ha två är väl som sagt mest om man vill ha fysisk separation av system och övrig data, när saker krånglar och man kan behöva installera om systemet.

Hur ofta har du varit tvungen att formatera C: de senaste 5 åren?
Jag håller med om att man gjorde så förut, men jag tänker att det var under Windows XP tiden när blåskärmar och virus var vanligare.
Idag kan du ju dessutom installera om och behålla dina filer.

Om du har två partitioner har dessa varsin slot utrymme som inte bör användas (de sista 10-15% ledigt) istället för att kunna dela på allt tillgängligt utrymme och nyttjas mer effektivt.

Skickades från m.sweclockers.com