Permalänk
Medlem

Optimal förfest?

Hej Sweclockers!

Jag och tre vänner skall ordna en förfest under nästa vecka för 4 stycken just nu okända tjejer som beräknas vara mellan 19-23år. Jag vet ofta vad jag söker på en förfest men jag och snittstudenten verkar inte ha samma åsikter om vad som är kul alla gånger. Senaste gången vi gjorde det här så fick vännerna planera men då tyckte jag förfesten blev lite krystad och pressad. Vi kommer erbjuda alkohol och alkoholfritt alternativ till gästerna under förfesten.

Nu funderar jag därför på vad ni skulle rekommendera att vi gör under förfestens två timmar. Alla tips är välkomna då vi vill göra det så kul som möjligt för alla deltagande

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Avstängd

Se till att alltid ha glaset fyllt med alkoholhaltig dryck och sätt ribban när dom kliver in för dörren;

Här dricker vi mer och pratar mindre.

Brukar sluta rätt fint om man lyckas hålla sig till "måttliga" nivåer så man kan hänga ut på festen sen.

Permalänk
Medlem

Musik, Ölspel, Beer pong ev ett twister spel.

Permalänk
Medlem

Ölspel helt klart kanske nå lättare tilltugg också rostbiff köper man billigt och några skålar chips och nötter.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Dricka alkohol, lyssna på musik och prata ( gör folk det fortfarande )?

2 timmar är ju inte tillräckligt för att göra något speciellt om du inte vill att det blir som era tidigare försök, krystat.

Något enkelt brädspel, brukar finns bra sociala sådana så man kan snacka och lära känna folk.

Inte rekommenderat: Monopol, RISK om du inte vill bli osams med alla.

Permalänk
Medlem

2 timmar? Då gäller det att rada upp shortsen och komma igång snabbt! 😎

Seriöst dock. Djävligt svårt att tipsa om något då alla är olika. Folk jag umgås med är rätt så självgående så man dyker upp och sen ordnar det sig. Men fixa något gott tilltugg, inte bara chips och dipp utan lägg ner lite energi. Sen se till att ni kan blanda några goda drinkar. Är festen på lördag så öva på fredag om ni inte kan redan. Bjud på ett glas mousserat när dom dyker upp.

Det viktiga är väl att ha tid att prata under trevliga förhållanden. 2 timmar är inte lång tid att lära känna någon.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

En bra förfest för mig är oftast spontan.
Det bästa är att alltid ha spel och roliga saker i huset lite utspritt.

Saker att ha utspritt kan vara saker som:
- Pingisbollar och koppar till Beer pong
- Jongleringsbollar
- Kortlek
- Rubikskub
- Andra leksaker

Försök hålla en bra konversation så allt händer lite av sig självt.
Glöm inte bort att dricka vatten och ha roligt!

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

Kario Mart och ÖL/sprit.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Aktiva alla var idag, snyggt!

Goda tilltugg (inte bara chips/godis), lite olika saker som finns runt om lägenheten låter smart så man kan variera. Att tillägga är att det är mörk kostym som klädkod så tjejerna kommer troligtvis i långklänning.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

@Waloth
Twister kan bli intressant med andra ord.

Att ha alternativ till hands låter som en god idé. Då finns det sannolikt något som passar sällskapet, och man kan hålla sig sysselsatta utan att det blir krystat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Se till att alltid ha glaset fyllt med alkoholhaltig dryck och sätt ribban när dom kliver in för dörren;

Här dricker vi mer och pratar mindre.

Brukar sluta rätt fint om man lyckas hålla sig till "måttliga" nivåer så man kan hänga ut på festen sen.

Aah, balansgången mellan att dricka konstant i två timmar och att vara måttlig, den är inte lätt

Jag säger lite schysst drinkar. Vi har vid ett par tillfällen kört drink-knytkalas - alla som kommer på festen tar med sig ingredienser att göra sin egen drink till alla som är på festen. Ett utmärkt sätt att testa på en del märkliga drinkar.

Permalänk
Medlem

Är det så kort om tid så är det väl att rekommendera att ha bra ös i välkomstdrinken givetvis... Beer pong är också bra, och se även till att ingen pillar på spotify under förfesten utan att det är du som har monopol på det. Annars fastnar man lätt i gnäll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om du ska ha tilltugg som någon nämnde, så skippa nötter om du inte känner personerna.
Nötallergi är ganska vanligt och väldigt otrevligt, för många räcker det att vara i samma rum som nötter så är kört.

Permalänk
Medlem

Köp ett Jengaspel och sen skriver ni roliga saker att göra på klossarna. Typ "vattenfall", "jag har aldrig", "välj en partner", "burr", "drick 3". Så måste man göra det som står på ens kloss. Om man välter tornet får man ta en shot/tömma sitt glas etc.

Brukar vi köra här hemma och det uppskattas av nästan alla

ninjaedit: När man spelar "burr" går man i en cirkel och alla räknar 1, 2, 3, etc. alla tal som innehåller 7 (dvs 7, 17, 27 etc) och alla tal som är delbara med sju (7, 14, 21, 28 etc) ska man byta ut mot "Burr" och sen byta håll i cirkeln. ex: 1, 2, 3, 4, 5, 6, burr, 8, 9, etc

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Mina tips:
1, Fixa sprit
2, Drick spriten
3, ???
4, Profit

Dryckförslag:
Turkiskpeppar-shots (För att få fart på folk)
Mojito (lättdrucket, bra som förstadrink)
Sangria (Uppspritad, går som saft)
Lemon Gold Citron (Vin på tetra, lättdrucket och slår som en hammare. Bra att underhålla en fylla med)
Mintuu
Gräddlikör (för att bromsa upptaget, balanserar fyllan)

Musik:
INGEN JÄVLA HÅKAN HELLSTRÖM
INGEN METAL
Dansmusik med lagom mycket fart i. Musiken sätter tempot på hela festen.

Jag rekommenderar något enkelt ölspel för att få fart på drickandet, blir lätt svårstartat annars. "Jag har aldrig" funkar alltid för att lära känna någon, men folk behöver oftast vara lite småfulla innan. Annars blir det mest krystat.

Se också till att ha tilltugg som är lite bromsande för alkoholupptaget. Pizza funkar, salamisnittar kan vara bra, lite ostkuber är fint. Chips är mest tråkigt.

Två timmar är extremt kort tid för en förkrök. Man hinner inte balansera en fylla på den tiden.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Att tillägga är att vi skall på trerätters efter också.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

Jackbox Party Pack misslyckas aldrig att få upp stämningen på en förfest, speciellt Fibbage.

Jackbox Party Pack är en samling spel man kör tillsammans med vänner via mobilen. Fibbage, till exempel, är en typ av frågesport där ett påstående kommer upp på skärmen, oftast med ett eller flera ord som saknas, där då alla som är med och spelar ska "fill in the blank" så att påståendet blir så trovärdigt som möjligt. Sedan röstar alla spelare på det som de tror är det riktiga svaret. Ju fler som röstar på ditt "svar" (alltså ju fler du lurar) desto mer poäng får du. Gissar du på rätt svar får du också poäng.

Om du aldrig kört det förut, låt dig inte luras av att det är ett spel och tro att det är asocialt på något sätt. Det är det sjukt kul sällskapsspel helt enkelt. Hooka upp det på TV:n, ställ fram en skål med nötter och kör med straffshots till den som kommer sist så blir det en riktigt lyckad förfest!

Visa signatur

System: i7 6700k @ 4GHz | ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC | 16GB DDR4 | Asus ROG Maximus VIII Impact

Permalänk
Medlem

Det kommer damer?
Fram med tjejdricka: Moett och GingerJoe, Rosé på flaskor.
Spel, typ Speakout kille+tjej och bra musik i bakgrunden... lämna över musiken till damerna (vilket är uppskattat).

Inte chips och nötter, jättetråkigt. Mer snittar, ost som någon nämner!
Som vanligt, prata mindre än damerna och var supertrevliga.

2h är väldigt kort tid.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Cards Against Humanity är kul. Speciellt om man får igång lite diskussioner så att man spelar lite, snackar lite, och spelar lite till etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Cards Against Humanity är kul. Speciellt om man får igång lite diskussioner så att man spelar lite, snackar lite, och spelar lite till etc.

Eller parodin Crabs Against Humidity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Köp ett Jengaspel och sen skriver ni roliga saker att göra på klossarna. Typ "vattenfall", "jag har aldrig", "välj en partner", "burr", "drick 3". Så måste man göra det som står på ens kloss. Om man välter tornet får man ta en shot/tömma sitt glas etc.

Brukar vi köra här hemma och det uppskattas av nästan alla

ninjaedit: När man spelar "burr" går man i en cirkel och alla räknar 1, 2, 3, etc. alla tal som innehåller 7 (dvs 7, 17, 27 etc) och alla tal som är delbara med sju (7, 14, 21, 28 etc) ska man byta ut mot "Burr" och sen byta håll i cirkeln. ex: 1, 2, 3, 4, 5, 6, burr, 8, 9, etc

Gillar idén med jenga, den snor jag ^^

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk

Som tidigare sagt, öl, mario kart och kortspel!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Aktiva alla var idag, snyggt!

Goda tilltugg (inte bara chips/godis), lite olika saker som finns runt om lägenheten låter smart så man kan variera. Att tillägga är att det är mörk kostym som klädkod så tjejerna kommer troligtvis i långklänning.

Finsittning på gång alltså?

Vad som är kul att göra beror ju mycket på vilken personlighet man har, gissar att dessa damer är kåraktiva och gillar att festa?
Har ni träffat dom tidigare? Inget du kan få ut ifrån det i så fall?
Spontant så tänker jag på "Dad jokes" som är populärt nu, leta reda på några av dom mest pappiga pappa skämten, kör lag. Skrattar man så tar man en klunk typ.

Annars är ju "caps" roligt och studenternas nationalsport!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Caps#Spelregler

Vi brukade bara köra på 8bitars musik och dricka, ett o annat ölspel, jag har aldrig går alltid hem om man är lite sjuk i huvudet
Har även kört CSGO förfest där vi körde gungame, dog man, tog man en klunk, blev man knivad, svepte man. Lite nördigare, men fungerade för oss!
En annan gång fick vi se att Jessica Nigri var online på omgele, lagom till Halloween drog jag på mig en blond peruk och satte mig och började leta, hittade tyvärr det inte, men kul hade vi.

Jag tror att om man börjar tänka för mycket att det ska vara kul så blir det inte roligt utan krystat, ha en bra plan, men räkna med att den inte kommer följas. Bara för att få igång förfesten.

Om ni vill skoja till det lite eftersom det är finsittning så kan ni säkert hitta något roligt från Edvard Blom.
Kör "Brat eller Blom", hitta några citat från Edvard Blom, tänk vad en sterotypisk Brat skulle kunna säga. Ge alla några citat, turas om att läsa upp dom, gissa om det är Brat eller Blom som yttrat citatet, om man svarar fel, dricker man. Kan säkert fungera, kom på det precis.

Edit: Vet av erfarenehet att man inte alltid vill vara så dräggig på en finsittning. Så alokholfria alternativ låter ju som en bra idé.
Vill ni ha mindre drick tills du stupar spel så kanske bara musik, spel eller vad ni tycker är kul och snacka fungerar bra? Kör speed dating om ni har svårt o starta en konversation Hitta på några roliga kategorier, blanda dom i en hög och vänd på en kategori när varje date börjar. Kör med tid, så blir det stressigare och imo roligare ^^

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Ska ni på middag efteråt så rekommenderar jag måttfullhet med spriten , öl cider eller drinkar funkar om det inte är för många %

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Sangria är oftast populärt! Kan både göras som vitvins och vanlig.

Som underhållning så är charader alltid kul! ..Och bjud på er själva.. hellre en pajas än en tråkmåns!

Permalänk
Medlem

@Purrfected Angående Brat eller Blom finns ju http://familjelivellerflashback.se, det kan säkert bli ganska roligt.

Permalänk
Medlem

Fast vad menas med middag? Menar man sittning av de vildare slagen så kan man absolut komma dit relativt aspackad

Sen ni som snackar om att man ska fixa fina ostar och snittar... NJA. Hör väl inte direkt hemma på en studentfest för 19-23 åringar

Sen brukar ju BYOB vara ganska standard. Men pm ni vill bjuda så kör på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Spela klädpåker är det första jag tänker på om det ska komma fyra okända tjejer dit, och bjud på goda drinkar som knappt smakar alkohol så dom bli stupfull

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

@Purrfected Angående Brat eller Blom finns ju http://familjelivellerflashback.se, det kan säkert bli ganska roligt.

Nice! Då slipper man ju allt extra jobb med

Skrivet av PlogarN97:

Fast vad menas med middag? Menar man sittning av de vildare slagen så kan man absolut komma dit relativt aspackad

Sen ni som snackar om att man ska fixa fina ostar och snittar... NJA. Hör väl inte direkt hemma på en studentfest för 19-23 åringar

Sen brukar ju BYOB vara ganska standard. Men pm ni vill bjuda så kör på

Skickades från m.sweclockers.com

TS skrev tidigare att det är Kostym som klädkod. Ringer inte heller riktigt med en studentfest för 19-23 åringar, om det inte är en finsittning man ska på

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Nice! Då slipper man ju allt extra jobb med

TS skrev tidigare att det är Kostym som klädkod. Ringer inte heller riktigt med en studentfest för 19-23 åringar, om det inte är en finsittning man ska på

Våra finsittningar var rätt grisiga iaf haha

Skickades från m.sweclockers.com