RAM interleaving: 2x8GB bättre än 1x16GB ?

Permalänk
Medlem

RAM interleaving: 2x8GB bättre än 1x16GB ?

Jag ska bygga min första NAS, en freenas, och vet inte riktigt hur mycket RAM jag kommer behöva över tid. Jag tänkte börja med 16GB. Risk finns dock att jag underskattar mitt framtida behov så jag vill hålla en uppgraderingsväg fri.

Moderkortet har 4 platser och kan köra RAM med 1, 2 eller 4 DDR4 ECC stickor.

Om jag väljer 1x16GB så sparar jag två uppgraderingstillfällen, vilket känns bra för ifall det visar sig att servern är trög efter bygge kan jag köpa en sticka till och ändå ha kvar plats för att uppgradera om två år när jag insett att jag kan göra en massa lattjo med servern som jag inte har en aning om idag. Men samtidigt förlorar jag bonusen som interleaving ger om man använder 2x8GB stickor.

Är den bonusen så märkbar att det är värt att offra ett uppgraderingstillfälle?

Permalänk
Medlem

Inte mycket skillnad mellan single och dual channel vad jag vet, om man inte kör riktigt minnesintensiva tasks. 2 8gb stickor räcker nog långt. Vet inte vad du hade tänkt göra i en nas som skulle kräva 32-64gb ram om du inte har ett företag med ett par tusen anställda eller nåt. När du insett att du vill göra så många saker med servern lär väl snarare mobo inte räcka till. Du har väl 4 sockets i den va?

Permalänk
Medlem

Jag tänker att det finns en grundläggande logik i att om en minneskrets dör har man en kvar när man kör 2x. Har man bara ett minne och det pajar har man "downtime" tills det att man skaffat ett nytt. Om jag ska bygga en ny plattform kör jag nog med 2x.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming Plus
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: GIGABYTE Radeon RX 7600 GAMING OC 8Gb
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G