Aria debug tog upp 160gb över en natt

Permalänk
Medlem

Aria debug tog upp 160gb över en natt

Hej.

Någon som har koll på aria debug? Det har med onedrive att göra iaf.

Har haft 160gb ledigt på min ssd och i morse hade jag 0mb ledigt. Letade runt och fick fram att det var i "users" i "C" som det spårat ur. Men hittade inte filen. Laddade ner windirstat och genom det programmet hittade jag direkt att det var aria debug i appdata som tog upp all space. 3 filer på totalt 160gb.

Tog bort dom via programmet då mappen "users" helt plötsligt försvann så kom inte åt dom på annat sätt. Avinstallerade även onedrive. Nu har jag 160gb ledigt igen men känner jag wndws rätt så kommer jag snart ha onedrive igen och samma problem uppstår.

Dessutom iom att "users" försvann så försvann ju även desktop. Så allt på skrivbordet försvann. Varför försvann det och kan jag få tillbaka det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolrot87:

Hej.

Någon som har koll på aria debug? Det har med onedrive att göra iaf.

Har haft 160gb ledigt på min ssd och i morse hade jag 0mb ledigt. Letade runt och fick fram att det var i "users" i "C" som det spårat ur. Men hittade inte filen. Laddade ner windirstat och genom det programmet hittade jag direkt att det var aria debug i appdata som tog upp all space. 3 filer på totalt 160gb.

Tog bort dom via programmet då mappen "users" helt plötsligt försvann så kom inte åt dom på annat sätt. Avinstallerade även onedrive. Nu har jag 160gb ledigt igen men känner jag wndws rätt så kommer jag snart ha onedrive igen och samma problem uppstår.

Dessutom iom att "users" försvann så försvann ju även desktop. Så allt på skrivbordet försvann. Varför försvann det och kan jag få tillbaka det?

Klistra in följande i en fil och kalla den nånting.cmd:
@echo off
cls

set x86="%SYSTEMROOT%\System32\OneDriveSetup.exe"
set x64="%SYSTEMROOT%\SysWOW64\OneDriveSetup.exe"

echo Closing OneDrive process.
echo.
taskkill /f /im OneDrive.exe > NUL 2>&1
ping 127.0.0.1 -n 5 > NUL 2>&1

echo Uninstalling OneDrive.
echo.
if exist %x64% (
%x64% /uninstall
) else (
%x86% /uninstall
)
ping 127.0.0.1 -n 5 > NUL 2>&1

echo Removing OneDrive leftovers.
echo.
rd "%USERPROFILE%\OneDrive" /Q /S > NUL 2>&1
rd "C:\OneDriveTemp" /Q /S > NUL 2>&1
rd "%LOCALAPPDATA%\Microsoft\OneDrive" /Q /S > NUL 2>&1
rd "%PROGRAMDATA%\Microsoft OneDrive" /Q /S > NUL 2>&1

echo Removeing OneDrive from the Explorer Side Panel.
echo.
REG DELETE "HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6}" /f > NUL 2>&1
REG DELETE "HKEY_CLASSES_ROOT\Wow6432Node\CLSID\{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6}" /f > NUL 2>&1

pause

Avinstallerar Onedrive och löser således ditt problem.
Dock så gillar MS att lägga in skräpet igen vid varje större uppdatering så spara filen.

edit.
Meh såg inte att du redan avistallerat onedrive, låter det stå kvar ifall någon annan funderar.

Permalänk
Medlem

Jag har tydligen inte skapat någon systermåterställnings punk som jag kan använda mig av heller. Trodde w loggade automatiskt men det måste man göra själv fick jag lära mig.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Tack för svar. Jag ska alltså skapa ett textdokument och klistra in detta i och spara på c? Och det avinstallerar onedrive? För jag har ju lyckats avinstallera det. Så det är borta nu. Men det tar bort det för gott eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolrot87:

@Svensktiger: Tack för svar. Jag ska alltså skapa ett textdokument och klistra in detta i och spara på c? Och det avinstallerar onedrive? För jag har ju lyckats avinstallera det. Så det är borta nu. Men det tar bort det för gott eller?

Spara i ett text dokument och döp om det till .cmd
Vet inte hur du avinstallerade innan men det här sättet fungerar i alla fall bra.

Permalänk

Har också haft detta problemet. Min SSD gick från att ha ca 40 gig ledigt till endast ett par hundra kb på ett par dagar. Verkar som att er lösning hjälpte. Tack!

Permalänk
Medlem

Satan va bra! Har haft lite buggiga Onedrive-meddelanden som kommit ibland senaste tiden men igår så varnade datorn att jag hade slut på utrymme på c: o jag tänkte direkt "fan har jag fått något jäkla virus" men idag så började jag forska lite i vad som tog utrymme och då var det filer i temp som hade med onedrive o göra och nu körde jag scriptet och poff, 80gig direkt samt skiten tog även 20% cpu... Microsoft behöver nog pula mer på detta win 10...hade fan inte ett enda problem en enda gång med varken win 8 eller 8.1..

Permalänk
Medlem
Skrivet av marten.malm:

Har också haft detta problemet. Min SSD gick från att ha ca 40 gig ledigt till endast ett par hundra kb på ett par dagar. Verkar som att er lösning hjälpte. Tack!

Skrivet av Löfvet:

Satan va bra! Har haft lite buggiga Onedrive-meddelanden som kommit ibland senaste tiden men igår så varnade datorn att jag hade slut på utrymme på c: o jag tänkte direkt "fan har jag fått något jäkla virus" men idag så började jag forska lite i vad som tog utrymme och då var det filer i temp som hade med onedrive o göra och nu körde jag scriptet och poff, 80gig direkt samt skiten tog även 20% cpu... Microsoft behöver nog pula mer på detta win 10...hade fan inte ett enda problem en enda gång med varken win 8 eller 8.1..

Nu när ni är på god väg att rensa upp i W10 så kan ju kanske ytterligare tips vara intressanta ?:
Under:
"HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\CloudContent"
Så skapar ni ett 32-bit DWORD som heter:
"DisableWindowsConsumerFeatures"
Och sätter värdet till "1".
Det stänger av windows förmåga att installera saker utan att man ber on det (bort med crush candy för alltid (?)).

Och för att dra åt snaran lite mer navigera till:
"HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\ContentDeliveryManager"
Och skapa ytterligare ett 32-bit DWORD kallat:
"SilentInstalledAppsEnabled"
Sätt värdet till "0".
Detta stoppar windows från att föreslå nya appar.