Divinity: Original Sin

Permalänk

GRYM

underbart spel

Permalänk
Inaktiv

Precis kommit till Act 2, trevligaste RPGet detta året inget snack! Andra verkar hålla med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

4 re-rolls senare, nu verkar det bra

Har själv inte kommit dit ännu, men har hört att man får rerolla sin gubbe/followers strax efter börja av spelet. Stämmer det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phanto:

Har själv inte kommit dit ännu, men har hört att man får rerolla sin gubbe/followers strax efter börja av spelet. Stämmer det?

På båten ja mellan act och act 2

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Ja, men det kan det mycket väl ta 15h speltid att nå dit.

Finns nog inte många tillfällen då du Måste re-rolla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Musiken från spelet

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

15 timmar in i spelet, precis klart med första akten. Vilket bra spel!

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Top notch, ett riktigt 5/7 spel!

Permalänk

Jag blir lite orolig när jag läser att man kan köra multiplayer. Är det ändå ett riktigt bra sp crpg, i klass med tex Baldurs Gate och liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Jag blir lite orolig när jag läser att man kan köra multiplayer. Är det ändå ett riktigt bra sp crpg, i klass med tex Baldurs Gate och liknande?

Jag kunde inte bry mig mindre om multiplayer, och jag har haft sjukt kul de 5-6 timmarna jag kört hittills!
Riktigt bra atmosfär, och gameplayet är spot on. Lite frustrerande när man fastnar på saker (pusselmässigt alltså)
Man har blivit så van vid gula neonskyltar som pekar vart man ska. Men det är en uppfriskande fläkt det här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoArmsButCookies:

klockrent spel.
nåt du inte vill missa.

https://www.reddit.com/r/DivinityOriginalSin/comments/71iosx/...

Multiplayer funkar riktigt bra för dig med kompisar
co:op är riktigt bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk

Nu köpte jag spelet, hoppas på det bästa. Fastnade faktiskt aldrig för ettan även om jag har det också..!

Permalänk
Inaktiv

Drabbats av seriösa minneslekage, någonstans i mina saves vilket resulterar i crasher efter en halvtimme. Jag är inte den enda, verkar som det blir att lägga det på hyllan tills det patchats i några månader...Om jag bryr mig då. Early Access är bara en jävla PR tripp, usch vad jag avskyr den modellen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285333:

Early Access är bara en jävla PR tripp, usch vad jag avskyr den modellen...

Jag skulle snarare påstå att Early Access är ett sätt för bolag att få in pengar under utvecklingsperioden. Det slätar ut kurvan lite och gör det lättare för de som inte har ekonomin att ligga ute med hela utvecklingskostnaden ända till release. Cash flow alltså.

Kickstarter - strax under 45 000 supporters
https://www.kickstarter.com/projects/larianstudios/divinity-o...

Early access slut (dvs när spelet släpptes) - strax under 230 000 sålda
http://steamspy.com/app/435150

Alltså är det cirka 185 000 som köpt spelet under Early Access och ett år. Det ger dem bra cash flow.

Permalänk
Inaktiv

Då min utstyrsel innehavs enbart av män, och med all den utrustning klart det blir svettigt?

Permalänk
Medlem

Ska nog köra Fane som min karaktär nästa kampanj. Han har så fantastiska repliker. Har honom i partyt nu.

Permalänk
Inaktiv

Körde igenom spelet som "ond" med Fane, och håller med att han har sköna repliker och story! Hade en schysst upplevelse men det är såå långsamt ibland, och med en värdelös Journalen blir det ännu segare, och ingen dialog-log är där heller så vitt jag vet... Spelar om nu på Tactican som Undead Elf; att ha Fane med som helar med Poison är ganska OP. Bättre flow nu när man vet var det mesta är

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285333:

Körde igenom spelet som "ond" med Fane, och håller med att han har sköna repliker och story! Hade en schysst upplevelse men det är såå långsamt ibland, och med en värdelös Journalen blir det ännu segare, och ingen dialog-log är där heller så vitt jag vet... Spelar om nu på Tactican som Undead Elf; att ha Fane med som helar med Poison är ganska OP. Bättre flow nu när man vet var det mesta är

Kör lone wolf med en custom UD och Fane. Ganska op.. Men kul

Dialog-log finns under fliken dialogues i journalen. Så är det för mig i alla fall.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Ska precis börja spela Divinity: Original Sin Enhanced Edition med en kompis. Vi kommer kanske köra en gång i veckan, så ville mest kolla lite saker med folk som spelat (för att vara lite mer effektiv).

- Behöver man tänka på något när man skapar karaktärer? Jag ogillar spel som kräver att man måste bygga sin karaktär på ett visst sätt för att ens komma nån vart. Tycker om att skapa oortodoxa karaktärer. Det ger dem mer personlighet.

- Skapar man två karaktärer var när man kör Co-op? För när jag går in i singleplayer så får man skapa två karaktärer. Eller delas de upp så att man får skapa en var?

- Har hört att inledningen ska vara väldigt långsam och jobbig att ta sig igenom. Stämmer det?

- Hur lång tid tog era kampanjer?

- Hur fungerar "arguments"? (Om det ens är något...)

Tacksam för alla svar

Visa signatur

CPU: 9800X3D GPU: RTX 4080 Super Moderkort: ASUS Rog Strix B650E-F
RAM:
G.Skill 32GB DDR5 CL30 @6000Mhz Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: Corsair RM1000x SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB
Skärm:
AOC Agon AG271QG 27" G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

På båten ja mellan act och act 2

Det är bra att känna till att man alltid kan bygga om sina gybar och kompanjoner. På detta sätt så är man inte låst om man råkar göra fel beslut.

Iaf kan man alltid bygga om dem så länge man kan komma åt båten

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Ska precis börja spela Divinity: Original Sin Enhanced Edition med en kompis. Vi kommer kanske köra en gång i veckan, så ville mest kolla lite saker med folk som spelat (för att vara lite mer effektiv).

- Behöver man tänka på något när man skapar karaktärer? Jag ogillar spel som kräver att man måste bygga sin karaktär på ett visst sätt för att ens komma nån vart. Tycker om att skapa oortodoxa karaktärer. Det ger dem mer personlighet.

- Skapar man två karaktärer var när man kör Co-op? För när jag går in i singleplayer så får man skapa två karaktärer. Eller delas de upp så att man får skapa en var?

- Har hört att inledningen ska vara väldigt långsam och jobbig att ta sig igenom. Stämmer det?

- Hur lång tid tog era kampanjer?

- Hur fungerar "arguments"? (Om det ens är något...)

Tacksam för alla svar

Om ni kör på normal svårighetsgrad så är det rätt lugnt hur ni bygger era karaktärer.

I första spelet så kan man bara vara två spelare och skapar varsin karaktär. Ni får sedan companions under spelets gång så ni är 4 totalt åt gången.

Det blir mycket prat och icke-combat quester i början, sen beror det på om man tycker det är roligt eller inte
Jag och min polare gillar det då där är mycket humor i questerna så blir inte segt.

Första gången för oss tog runt 100 timmar, utdelat på ett år då det är svårt o hitta tid tillsammans med allt annat tråkigt vuxet ansvar man har

Om du och din polare blir oense i en quest eller diskussion så får ni spela sten/sax/påse i spelet.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

@Gelantious: Tack för svaret! Ser ut att passa oss i smaken.

Nu blir man ju bara ännu mer taggad!

EDIT:

Skrivet av Gelantious:

svårt o hitta tid tillsammans med allt annat tråkigt vuxet ansvar man har

Ja, jo... det är ju så. Får ta igen det när man blir pensionär

Visa signatur

RAM:
Skärm:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Storage Jar:

Dialog-log finns under fliken dialogues i journalen. Så är det för mig i alla fall.

Sparar mig mycket huvudbry, tack!

Permalänk
Medlem

Onin har gjort en ny speed-run och slagit sitt gamla rekord. I denna klarar han av hela Divinity Original Sin 2 på strax under 38 minuter. Som vanligt med speedruns använder han alla trick som är tillåtna, som out of bounds teleporting m.m.

Självklart SPOILERS! för er som inte spelat igenom det än.
https://www.youtube.com/watch?v=4WID8Fp7UdY

Permalänk

Det blev ett köp! visst klarar man sig utan att ha spelat 1:an?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Det blev ett köp! visst klarar man sig utan att ha spelat 1:an?

Ja. Det är helt separata stories av vad jag har hört iaf. Men jag kan inte låta bli att spela igenom serier kronologiskt. Håller t.ex. på med The Witcher 1

Visa signatur

RAM:
Skärm:

Permalänk
Medlem

Hittade ett Google dok med recept som DastardlyDutch kompilerat. Bra för de som inte orkar med crafting experimenterande.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1hsuPFAgUvGwrPnrtr3Nv7...

Permalänk
Inaktiv

Då det är ett relativt väloptimerat spel är trevligt, men med så många andra utvecklare är de dåliga på att sprida ut lasten till flera kärnor. För mig åtminstonde ligger den största loaden på bara en. Men att ändra prioitet till high, samt att kryssa av alla kärnor utom en för att sen kryssa i dem igen gjorde mycket här, gav mig 10fps samt att det fördelas bättre till alla kärnor, konstigt nog. Att ändra prioritet är något jag ofta viftar bort då det inte ger något, men inte här förvånande nog. Ett tips för er att prova i alla fall.

Permalänk
Medlem

Några rerolls senare så börjar det likna något. Det känns rätt omöjligt att veta vad man "egentligen" vill köra för något de första timmarna.
Lite halvtråkigt att börja om från början hela tiden dock.