Intel Core i7-8700K, i5-8600K och i3-8350K "Coffee Lake"

Permalänk
Hedersmedlem

Coffee Lake beställd till polarens nya gamingrigg. Hoppas vi får den inom denna månaden.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Vilken ÅF? Själv har jag bara sett priser på verkkokauppa och de får in dem först i slutet av oktober verkade det som. Och närmare 500 € för 8700K. Huj f*n...

Ni har det nog bättre i Sverige.

De fick in 15 i början som snabbt såldes slut, nästa batch lär anlända 18 - 23 oktober och 23.10 - 30.10 för batchen därefter. Och ja, löjligt pris, där för har börjat beställa från amazon.de... Som inte verkar ha fått in ett enda exemplar

Permalänk
Medlem

Imponerande single core prestanda.

Kul att Ryzen i hög grad fortfarade är med och fightas.

Jävligt tråkigt med papperslansering, det har luktat desperation kring Intel sedan Ryzen släpptes

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

ta hänsyn till vad hela bygget kostar, en dator består av mycket mer än bara en processor... särskilt om man som många amd-fanatiker ska ha svindyra minnen i ett försök att kompensera den usla ipc'n.

Brukar inte svara på trollinlägg normalt men men...

Det handlar inte om att "kompensera" för något utan att en del vill ha ut maximal prestanda från plattformen, och med snabbare minnen får man ut de där sista procenten.

Intel tjänar också på snabbare minnen så det är inget unikt för Ryzen. Se inlägget från @Yoshman en bit upp (t.ex. http://techreport.com/review/31179/intel-core-i7-7700k-kaby-l... och http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-intel-c....

Sedan är det inte direkt någon stor skillnad i pris mellan 3200 minnen jämfört med t.ex. 2666. Det skiljer t.ex. 159 kronor på Inet mellan LPX 2666 och 3200. Minnen är svindyra överlag idag vilket drabbar hela PC-marknaden oavsett processor. För ett år sedan kunde man få 32 GB för lägre pris än 16 GB idag. Tyvärr lär detta fortsätta minst första halvåret 2018 om inte längre.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av flippe_89:

Nu har jag lite beslutsångest!
Ryzen 1600x för 2 lök eller 8700k för 4? Det är frågan....

Det beror på vad din plånbok säger.
Du lär inte märka någon skillnad om du inte kör en fps räknare uppe i hörnet.

You choose

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flippe_89:

Nu har jag lite beslutsångest!
Ryzen 1600x för 2 lök eller 8700k för 4? Det är frågan....

Beslutet är enkelt om man köper allt nytt och en fast budget för då ska du ta en Ryzen 1600 (helst klocka den) och sen lägga mellanskillnaden på ett bättre grafikkort.

Edit: Wow, jag ser på prisjakt att man får en 1600X för samma peng just nu, ja då är det en X du ska välja och valet är ännu klarare.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Det beror på vad din plånbok säger.
Du lär inte märka någon skillnad om du inte kör en fps räknare uppe i hörnet.

You choose

smartast jag har sett nån skriva på länge
ja tror inte 2000 kr mera är värda de 10-15 mer fps du kanske får i vissa spel. om du inte spelar 720p
väldigt nöjd med min 1600x alla spel flyter superbra.
tar du 2000 kr och köper bättre graffe gör nog mera.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Riktigt fin prestanda, skulle nästan vara värt att uppgradera från min 7700k faktiskt. Spel där CPU är det som sätter begränsningen idag (t.ex. PUBG och CS:GO) skulle nog må bra av det.

Var det ett skämt eller...? PUBG är galet dåligt optimerat och CS:GO har väl de flesta 300+ fps i?
Överklocka bara din 7700k. Herregud...
Inte värt någon stans att uppgradera.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Du ställde två frågor och var "genuint nyfiken", men i själva verket så var du inte alls intresserad utan hade redan bestämt dig. Jagade du bara likes?

Måste man jaga likes för att man är nyfiken på hur en teknik fungerar? Påstår man att ett moderkort av tex Z270 inte orkar driva en 8700K men kan belasta Z170/Z270 (minns inte vilket moderkort de körde med nu men det har mindre roll) med en toköverklockad 7700K (2.000V) som vida överskrider strömförbrukningen med oerhörda nivåer jämte en 8700K drar med Turbo så är det inte så konstigt man blir nyfiken utav sig. Tycker det är sunt bonnförnuft att reagera på en sån sak. Lika så gällandes pins. Om man måste norpa några pinnar från den tidigare upplagan Z270 för att förse processorn med ström via de, så undrar man vilka funktioner man tullat på då.

Som sagt, inget konstigt med det.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Skulle inte kalla i7-8700K för en "spelkonsol". I genomsnitt är det den snabbast CPU pengar kan köpa (nåja, om det funnits några att köpa...) just nu för en lång rad uppgifter på skrivbordet. T.ex. för programutveckling där dagens test-driven-development gör att prestanda vi en till någon enstaka CPU kritiskt (prestanda för rebuild-all må vara en intressant datapunkt, där förövrigt i7-8700K klarar sig väldigt väl, men det är rätt irrelevant i en programmerares vardag).

Per kärna tar den längre steg oftare än något annat. Eller det verkar faktiskt inte helt sant, sett till IPC (d.v.s. mängd utfört arbete per kärna och cykel) verkar nu Apple gått förbi med sin A11 "bionic". Tror inte det längre är frågan om MBP kommer köra ARM, det är från om när (och kommer knappast kunna låta bli att köpa en sådan, måste ha en high-end ARM PC )

I.o.f.s. bara en benchmark, men sedan version 4 är Geekbench faktiskt en helt OK benchmark då man testar ett rätt brett spektrum av saker

Detta är extra spännande då 64-bitars ARM är bättre designad, jämfört med x86_64, för att hantera hur t.ex. Java, C++ och C# definierat sina respektive s.k. minneskonsistensmodeller (d.v.s. vilka garantier man som programmerare har gällande ordning och synlighet av operationer som utförs på olika trådar).

Detta är hur de olika CPU-modellerna placerade sig över en rad "vanliga" uppgifter (t.ex. viruscanna, MS Office, databassökningar, rendering och simulering) när TechPowerUp sammanställer alla sina program man benchat.

Visst, här hamnar i7-8700K efter i7-7820X och i9-7900X men många av de program som testas skalar långt bättre med CPU-kärnor än vad program i allmänhet gör

Om man inte kan uppdatera datorn utan att byta ut både moderkort och processor samt bara spelar med burken, så är det en spelkonsol mer eller mindre. Du vet exakt vad jag menar.

Permalänk
Skrivet av houze:

Är nog inte mängden ström som är avgörande då denna krets inte drar nämnvärt mer än tidigare kretsar utan det handlar nog om vart strömmen behövs. Eftersom kretsen är lite annorlunda så behöver man mata in ström på andra ställen och vad jag förstår så är det dyrt att behöva konstruera ledningsbanor i kisel även om det bara rör sig om 1 eller 2 millimeter så man vill sätta kontaktpunkter till kretsen där de passar bäst. Sen kan man inte bara placera ut ledningsbanor hur som helst eftersom det kan uppstå störningar mellan olika ledningsbanor.

Förmodligen är Z370 en kompromiss, man behövde nog en annan pin-layout på sockeln för de nya CPU:erna men eftersom releasen blev tidigarelagd hann man inte med att utveckla Z390 i tid så man tog befintliga Z270 och ändrade lite ledningsbanor så den passade ihop med den nya CPU-generationen.

Skulle kunna vara så absolut. Men tror nog att Intel hade löst den ekvationen om de velat.

Permalänk
Skrivet av flippe_89:

Nu har jag lite beslutsångest!
Ryzen 1600x för 2 lök eller 8700k för 4? Det är frågan....

Har du tänkt att köra "slut" på 8700K så gå på den. Du vet ju att ingen ny snabbare generation av CPU kommer passa moderkortet och du vet att 8700K inte kommer passa på kommande styrkrets och moderkort.

8700K är snabb som satan men om 2-3 år så kanske du vill ha en snabb 8-kärnig processor och sån funkar inte med Z370. Då måste du ha nytt moderkort.

Jag valde ju 1600X med bra minnen och bra moderkort och kör OC på 4 Ghz samt hyfsat bra timings/subtimings och känner mig nöjd med det. Har bara jämfört lite enkelt med 1800X i CPU-Z Benchmark och där får jag ~15 högre singel core trots samma hastighet på CPU (beror på minnena där) samt mot 8700K i 7-zip där jag fick ganska lika poäng. Spel har jag inte så mkt att jämföra med då jag spelar strategispel samt har ett 980Ti.

Har du tänkt att köra på 1440 samt 4K så kommer grafikkortet begränsa det mesta ändå. Kvartal 1 2018 sägs nästa optimerade version komma med Ryzen, och rykten jag tagit till mig av säger en prestandavinst på 10% mot nuvarande Ryzen. Sen så kommer Ryzen 2 och då lär både IPC och IPS vara än mer optimerade.

Svårt val som tusan. Har du musikalisk plånbok så kör på 8700K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Om man inte kan uppdatera datorn utan att byta ut både moderkort och processor samt bara spelar med burken, så är det en spelkonsol mer eller mindre. Du vet exakt vad jag menar.

Är inte ram, mer lagring, nyare(fler) grafikkort o s v uppgraderingar?

Att bara uppgradera CPU en eller två generationer med är dessutom ganska svårt att försvara ur en prestanda vinst vs kostnad synvinkel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

NetOnNet hade fått in 250st i7 8700K, men de tog slut fort.

Sen säljer ju Netonnet i7 6800K på X99 plattformen för 3400:-(har varit nere på 3200), dock en gammal plattform. Men helt ok, kanske inte att rekommendera men finns ju som alternativ iaf. Då ändå Ice Lake kommer nästa år.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Var det ett skämt eller...? PUBG är galet dåligt optimerat och CS:GO har väl de flesta 300+ fps i?
Överklocka bara din 7700k. Herregud...
Inte värt någon stans att uppgradera.

Nej, jag har 500+ i CSGO men mer är alltid bättre i det spelet. Och ja PUBG är dåligt optimerat vilket gör att den kräver mer CPU än den borde, dock gör bättre CPU att spelet flyter bättre. Eftersom PUBG är ett spel jag spelar vill jag ju ha det så bra som möjligt.

Kör för övrigt min 7700k i 5 Ghz och det gjorde skillnad i PUBG, att få ytterligare prestanda lär hjälpa det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Eller hur? Mindfactory säljer inte utanför Tysklands gränser heller längre så den dörren är ju stängd. Tänk på det när ni i Sverige klagar på pris och tillgänglighet, här har vi det snäppet värre i nästan alla fall. Hyyvää Suåmi!

P..s. ganska häftigt med coffee lake ändå, idag får man i princip en låst i5 (i3 8100) till samma pris av vad en, låtsas-quad, i3 kostade i förrgår. Tack AMD för att ni satte svetslågan i baken på Intel!
Skickades från m.sweclockers.com

Whut??? Säljer inte Mindfactory utanför Tyskland längre? Står det på deras hemsida? Kan du göra dig besväret att skicka länk? Jag köpte ännu därifrån i våras... Jävlar, vad ska man nu hitta på då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Är inte ram, mer lagring, nyare(fler) grafikkort o s v uppgraderingar?

Att bara uppgradera CPU en eller två generationer med är dessutom ganska svårt att försvara ur en prestanda vinst vs kostnad synvinkel.

Skickades från m.sweclockers.com

Men klart roligast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Men klart roligast

Roligast är väl att bygga en till

Permalänk
Medlem

sakta men säkert kommer bättre flertrådad prestanda. hoppas framför allt spel kan dra nytta av fler trådar på ett effektivt sätt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Varför är inte 6800K med i speltesterna?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Varför är inte 6800K med i speltesterna?

Dom har nog inte tid att ha med precis alla processorer. Imponerande att ha med såpass många som dom har tycker jag.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av henkiii:

Kommer det fortfarande gå att köra Windows i en VM (med rimlig prestanda) om MBP går över till ARM processorer?

Gissningsvis nej. Å andra sidan jobbar ju Microsoft med Qualcomm kring en "riktig" version av Windows för ARM, den lär går att köra på en eventuellt framtida ARM-baserad MacBookPro.

Skrivet av JonkenPonken:

Om man inte kan uppdatera datorn utan att byta ut både moderkort och processor samt bara spelar med burken, så är det en spelkonsol mer eller mindre. Du vet exakt vad jag menar.

Kan jag byta grafikkortet på en spelkonsol? Kan jag installera vad jag vill? Kan jag stoppa i extra funktioner som capture card, 10 Gbit/s NIC etc i en konsol?

Coffee Lake är inte mer spelkonsol än min nuvarande spelmaskin med i7-5775C+Z97, för ska den uppgraderas lär ändå moderkort+CPU+RAM bytas. Kikar i denna recension och ser absolut noll poäng att uppgradera min "spelkonsol" (en maskin jag faktiskt byggt specifikt för att de ska fungera så nära en "high-end" spelkonsol det går, spelar oftast med xbox-kontroll).

Det kommer krävas ett nytt moderkort när någon vill byta sitt i5-8600K/i7-8700K, det är helt sant. Givet hastigheten CPU-utvecklingen har samt det faktum att andraderivatan på utvecklingstakten stått under noll rätt länge så lär ett Coffee Lake köp hålla väldigt länge.

Om man nu inte bara byter för bytandes skull, men i det läget borde man rimligen se det som en feature att man även får orsaker att byta andra saker

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Whut??? Säljer inte Mindfactory utanför Tyskland längre? Står det på deras hemsida? Kan du göra dig besväret att skicka länk? Jag köpte ännu därifrån i våras... Jävlar, vad ska man nu hitta på då...

Jo, det var nytt för mig också: https://www.mindfactory.de/info_center.php/icID/13
Står högst upp "Shipping to consumers outside of Germany is not available. If you have a VAT ID, please insert it into your account details."
För mer info är det bara och googla, kanske finns det någon anna tysk återförsäljare som ännu skeppar utomlands förutom amazon.de. Knappast till samma sjyssta priser som mindfactory har dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Varför ångrar du det då?
Du har ju ett 1080Ti och jag gissar du kör spel 1440P och då är skillnaden ett par procent. Jag ångrar inte en sekund mitt köp av min överklockade Ryzen 5 1600.

Yes, kör spel i 3440x1440. Men jag kör massvis av csgo, och där hade 1ghz extra spelat stor roll. Ligger idag på 120fps.
Plus att jag renderar en hel del klipp. Hade sparat in ungefär 1½ timme per dag om jag hade haft coffee lake istället

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Någon som sett delid 8700k ännu?
Borde ju vara gjort första veckan.

Själv skulle ja bara testat processorn först installerat och kontrollerat om det fanns någon oc att tala om och sedan styrt raka vägen ut i garaget till mitt skruvstäd och 10 minuter senare sätt resultatet.

@Tvelander antar du utmaningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kotz:

Det beror på vad din plånbok säger.
Du lär inte märka någon skillnad om du inte kör en fps räknare uppe i hörnet.

You choose

Ja, det är nog sant.
Det lutar verkligen åt en Ryzen 1600x. Den är ju väldigt prisvärd just nu

Permalänk
Skrivet av JonkenPonken:

Har du tänkt att köra "slut" på 8700K så gå på den. Du vet ju att ingen ny snabbare generation av CPU kommer passa moderkortet och du vet att 8700K inte kommer passa på kommande styrkrets och moderkort.

8700K är snabb som satan men om 2-3 år så kanske du vill ha en snabb 8-kärnig processor och sån funkar inte med Z370. Då måste du ha nytt moderkort.

Jag valde ju 1600X med bra minnen och bra moderkort och kör OC på 4 Ghz samt hyfsat bra timings/subtimings och känner mig nöjd med det. Har bara jämfört lite enkelt med 1800X i CPU-Z Benchmark och där får jag ~15 högre singel core trots samma hastighet på CPU (beror på minnena där) samt mot 8700K i 7-zip där jag fick ganska lika poäng. Spel har jag inte så mkt att jämföra med då jag spelar strategispel samt har ett 980Ti.

Har du tänkt att köra på 1440 samt 4K så kommer grafikkortet begränsa det mesta ändå. Kvartal 1 2018 sägs nästa optimerade version komma med Ryzen, och rykten jag tagit till mig av säger en prestandavinst på 10% mot nuvarande Ryzen. Sen så kommer Ryzen 2 och då lär både IPC och IPS vara än mer optimerade.

Svårt val som tusan. Har du musikalisk plånbok så kör på 8700K.

Ja, precis som du skrev så var min tanke att köpa en 1600x och sedan uppgradera prollen när typ Ryzen 2 kommer. Känns som att det kan vara värt

Permalänk
Skrivet av flippe_89:

Ja, precis som du skrev så var min tanke att köpa en 1600x och sedan uppgradera prollen när typ Ryzen 2 kommer. Känns som att det kan vara värt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Prestanda är inte allt. Jag är mest nyfiken på om det är samma överdrivna värmeutveckling som på 7700k

Räkna med en varm processor. Intel envisas med samma gamla gråa gegga som man haft tidigare.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Räkna med en varm processor. Intel envisas med samma gamla gråa gegga som man haft tidigare.

Allt är ju relativt, men tycker inte Coffee Lake-familjen verkar överdrivet varm, framför allt inte med tanke på att processorerna har fler kärnor än sina föregångare i Kaby Lake.
Sweclockers egna resultat när dom OC:ade:

8700K @ 4,8 GHz vid 1,25 V = ~75 grader.
8600K @ 4,8 GHz vid 1,25 V = ~66 grader.
8350K @ 4,8 GHz vid 1,25 V = ~62 grader.

8700K @ 5,0 GHz vid 1,35 V = ~84 grader.
8600K @ 5,0 GHz vid 1,4 V = ~78 grader.
8350K @ 4,9 GHz vid 1,4 V = ~75 grader.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.