Intel Core i7-8700K, i5-8600K och i3-8350K "Coffee Lake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Suverän enkeltrådig prestanda, som man förväntar sig från Intel, de har haft god tid på sig att optimera nu.

Men fortfarande, en plattform med 8700K är mer än dubbelt så dyr som en med 1600X, och presterar i de flesta fall endast 10-15% bättre. Även 8500K är markant dyrare, och presterar till och med SÄMRE i nästan allt än ovan nämnda 1600X.

Jag gissar att prisvärdhet inte är en faktor i era Utmärkt-utdelningar överhuvudtaget.....

Jämför med den nya i3:an istället, vet jag (vilken även den klår 1600X i det enda som räknas här på forumet - spel)

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Är där skillnad i 720p så är där skillnad i 1080p (och 1440p, 2160p, etc) också, förutsatt att grafikkortet inte flaskar.
Man testar inte CPU:er i låg upplösning eftersom det är den upplösningen man tror flest personer spelar på, utan det är för att det är lättast att uppvisa om där är någon egentlig skillnad mellan procesorerna, och i så fall hur stor den skillnaden är, i lägre upplösningar.

Sweclockers skulle kunna använda ett GTX 970 och 4K upplösning i sina CPU-tester, men...hur intressant hade det varit? Det enda det testet hade visat är att GTX 970 är en lika stor flaskhals för i7-8700k som den är för en FX-6300, inte att i7-8700k och FX-6300 är lika bra processorer för spel.

Ser att många skrattar åt att Sweclockers gör CPU-tester i 720p, men det är faktiskt lite sorgligt att det finns så mycket okunskap på ett forum för hårdvaru entusiaster.

- Är mängden fps en 8700k eller 1600X får tillsammans med ett GTX 1080 i 720p relevant?
Nej, inte egentligen då få spelar i 720p.

- Är skillnaden i fps mellan en 8700k och en 1600X tillsammans med ett GTX 1080 i 720p relevant däremot?
Ja, då det ger en fingervisning om hur stor skillnad det är mellan de två processorerna.

Skrivet av IceDust:

Fantastiskt att man ska behöva förklara en sådan sak på ett hårdvaruforum. Jag är mållös.

Asså jag förstår vart ni vill komma och jag tror i ärlighetens namn att de flesta fattar, Med det är entusiaster vi pratar dom vill ligga i framkant alltså byter de troligen cpu långt före det är nödvändigt. Om man kollar marknaden i forumet säljs det oftast processorer med 1 gen nyare grafikkort. Så för dessa är faktiskt tester i 720p värdelösa. Med det sags så finns gott om andra sajter som tillhanda håller informationen 1440p+ dock så är glad att swec väljer att göra annurlunda

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Inaktiv

Intels enda ev. problem man kan se så här långt är i fastsättningen av värmespridare och om det kommer att medföra mediokra exemplar med värmeproblem.

Både pris och prestanda talar för Intel, som sämst ligger dom lika med Ryzen 7 1700 pga det betydligt lägra priset.
Eftersom moderkorten kostar ungefär lika som korten åt Ryzen 7 skulle jag nog satsa på i7-8700K, enda orosmomentet är om och i vilken grad fastsättningen av värmespridaren blir ett problem.

Kör man mest flertrådsapplikationer är Threadripper 1920X & 1950X fortfarande fullständigt utan konkurrens.

Permalänk

Vore nice om Sweclockers testade och lade till i5 8400! Enligt vissa sajter är den gaming king 👑

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Kör man mest flertrådsapplikationer är Threadripper 1920X & 1950X fortfarande fullständigt utan konkurrens.

Nja, det är väl inte riktigt sant.
Intel Core i9-7960X review: It beats Threadripper, but for a price

Jämför man en i9 7960X mot en Threadripper 1950X så är en 7960X bättre på nästan allt förutom priset.
Exempelvis Ashes of the singularity fick TR 1950X bättre resultat än 7960X förutom i 1080p.
Men i det mesta annat så om man jämför stock mot stock eller oc mot oc så slår i9 7960X en TR 1950X.

Hade varit lite intressant att se en i9 7940X också. Kör man alla i stock så har 7940X högre klockfrekvenser än både 7960X och 7920X.

Sen att Treadripper erbjuder fler PCI Express lanes och har lägre pris per kärna gör att i9:an kan bli lite svårmotiverad.
Samt om man behöver ECC minnen får man ändå gå upp till en Xeon.

Men i9 är iaf Intels kontring mot Treadripper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nja, det är väl inte riktigt sant.
Intel Core i9-7960X review: It beats Threadripper, but for a price

Jämför man en i9 7960X mot en Threadripper 1950X så är en 7960X bättre på nästan allt förutom priset.
Exempelvis Ashes of the singularity fick TR 1950X bättre resultat än 7960X förutom i 1080p.
Men i det mesta annat så om man jämför stock mot stock eller oc mot oc så slår i9 7960X en TR 1950X.

Hade varit lite intressant att se en i9 7940X också. Kör man alla i stock så har 7940X högre klockfrekvenser än både 7960X och 7920X.

Sen att Treadripper erbjuder fler PCI Express lanes och har lägre pris per kärna gör att i9:an kan bli lite svårmotiverad.
Samt om man behöver ECC minnen får man ändå gå upp till en Xeon.

Men i9 är iaf Intels kontring mot Treadripper.

Största problemen som intel har med i9 är bristen av ECC support och färre antal PCI-E lanes, när du som prosumer har behov av det antalet cpu kärnor som TR/i9 erbjuder så har du för det mesta också behov av ECC och snabba lagringslösningar ihop med många gpuer. Endast om mjukvaran du använder mest presterar betydligt bättre på en i9 ser jag någon direkt anledning att hoppa på intels HEDT plattform. Om du klarar dig utan PCI-E banor och ECC så kan du förmodligen klara dig bra med en 8700k, annars finns såklart 17-1800x med ECC stöd fast då får man se upp med moderkort man väljer. (även om ECC på AM4 inte är validerat av AMD har ingen kunnat visa på icke funktion)
Just nu vet jag ärligt talat inte vem som intels HEDT riktar in sig på egentligen?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hjälpsam

Undrar om Intel gjort en AMD? samma chip för alla modeller upp till 6C/12T.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Just nu vet jag ärligt talat inte vem som intels HEDT riktar in sig på egentligen?

Spontant skulle jag säga samma kunder som TR siktar in sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Spontant skulle jag säga samma kunder som TR siktar in sig på.

Fast det stämmer rent tekniskt sett inte, om Intel hade ECC och fler PCI-e skulle jag hålla med men nu har dom inte det så igen, vem siktar dom då på egentligen?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fast det stämmer rent tekniskt sett inte, om Intel hade ECC och fler PCI-e skulle jag hålla med men nu har dom inte det så igen, vem siktar dom då på egentligen?

Jag är väld medveten om skillnaderna men jag är inte lika säker att de betyder så mycket i praktiken. För mig är inte ECC ett måste. Antalet PCI-banor räcker till för det stora flertalet skulle jag tro. För egen del ser jag styrkan i TR att den erbjuder många kärnor till ett bra pris, inte att den har överdrivet många PCI-banor.

Om du vill nyttja alla PCI-banor för att maxa med grafikkort så är det förmodligen för att man vill spela med hög upplösning. Använder man en core i9 så har den 44 pci-banor vilket än så länge räcker långt.

Om man vill använda sin dator till annat än spel och trycka i massa lagring så är inte heller då antalet pci-banor en brist.

För den som vill ha en fräck dator med 3-4 grafikkort och ett par ssd med nvme så kan det däremot kanske bli svårt att maxa allt teoretiskt om man kör på intel-spåret. TR har en fördel helt klart på pappret.

Oavsett så är jag nöjd med både min X299 och min X399-dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Nja, det är väl inte riktigt sant.
Intel Core i9-7960X review: It beats Threadripper, but for a price

Jämför man en i9 7960X mot en Threadripper 1950X så är en 7960X bättre på nästan allt förutom priset.
Exempelvis Ashes of the singularity fick TR 1950X bättre resultat än 7960X förutom i 1080p.
Men i det mesta annat så om man jämför stock mot stock eller oc mot oc så slår i9 7960X en TR 1950X.

Hade varit lite intressant att se en i9 7940X också. Kör man alla i stock så har 7940X högre klockfrekvenser än både 7960X och 7920X.

Sen att Treadripper erbjuder fler PCI Express lanes och har lägre pris per kärna gör att i9:an kan bli lite svårmotiverad.
Samt om man behöver ECC minnen får man ändå gå upp till en Xeon.

Men i9 är iaf Intels kontring mot Treadripper.

Jo det är just pris och prestanda sammanvägt som gör att Threadripper 1920X & 1950X total skåpar ut Intel, det är väl 'bleedin' obvious' man väl alltid ska väga in priset annars kunde man ju lika gärna säga att Sunway var bästa valet.
EDIT: När det gäller i9 7960X och Threadripper 1950X så är prestandan i spel ganska ointressant, ägnar man sig primärt åt spel är det ekonomiskt vansinne att köpa en CPU av den här typen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fast det stämmer rent tekniskt sett inte, om Intel hade ECC och fler PCI-e skulle jag hålla med men nu har dom inte det så igen, vem siktar dom då på egentligen?

Efterfrågan på ECC är inte direkt enorm inom segmentet HEDT. Inom företagsvärlden lär det vara närmast obefintligt när AMD uppvisar ECC stöd men helt utan validering.
Inget företag som vet vad de sysslar med och har tid/kvallitet som en ekonomisk faktor kommer använda det eller ifall inte övervaka det vilket gör det ganska meningslöst.
Kvar blir då en liten klick hemma användare som vill offra prestanda pga långsammare minnemoduler. Måste även det vara en ganska begränsad skara.
Men det är klart bra att det finns men knappast värt att föra någon greje av stöd eller avsaknad av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Undrar om Intel gjort en AMD? samma chip för alla modeller upp till 6C/12T.

Ska man tro Wiki Chip (och de har sällan fel) så är i3-8350K en 126 mm² krets medan 6C varianterna är 149 mm².

i3-8350k är rimligen inte identisk med i7-7700K sett till kretsen. Dels finns en någon liten skillnad i GPUs "uncore", dels är kretsytan för i7-7700 122 mm² och slutligen har jag läst att transistordensiteten för 14 nm++ är något lägre än tidigare (det för att kunna nå högre frekvenser).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Det är verkligen mera bang for the buck än tidigare generation. Med det sagt, 8700k verkar i genomsnitt prestera som en Ryzen 1700 fastän den kostar +30% mer.

För mig är ~3.8k för mycket för en processor, har inte det behovet heller, så jag skulle isåfall skjuta in mig på i5:an. Men den presterar sämre än till och med en Ryzen 1600 i alla test, fastän den är 50% dyrare.

Summa summarum, har svårt att se hypen om man inte bestämt sig för att vara fanboy av något skäl. Skönt att få det svart på vitt, lägger en order på ett Ryzen 1700-system.

Ska försöka vara objektiv (Coffee Lake vs. Zen):

* Ungefär lika snabba i flertrådade program. AMD har fler kärnor, men Intel högre klockfrekvens per kärna.
* Intel 31% dyrare (14% vanliga 8700) än Ryzen 1700
* Intel snabbare i enkeltrådade
* Båda processorerna är mycket energieffektiva. Blender: 12250 J (8700K) vs. 12535 J (1700).

Jag tycker fortfarande AMD är det bästa budgetvalet såvida man inte spelar eller använder enkeltrådade program där klockfrekvensen har betydelse – då vinner Intel.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Ska försöka vara objektiv (Coffee Lake vs. Zen):

* Ungefär lika snabba i flertrådade program. AMD har fler kärnor, men Intel högre klockfrekvens per kärna.
* Intel 31% dyrare (14% vanliga 8700) än Ryzen 1700
* Intel snabbare i enkeltrådade
* Båda processorerna är mycket energieffektiva. Blender: 12250 J (8700K) vs. 12535 J (1700).

Jag tycker fortfarande AMD är det bästa budgetvalet såvida man inte spelar eller använder enkeltrådade program där klockfrekvensen har betydelse – då vinner Intel.

Precis, valet beror lite på vad man behöver. T.ex. är Intel överlägsen vinnare om du spelar CS:GO i 1080p. Men om du spelar andra spel i 4K så är skillnaden i prestanda nära noll mellan 8700K och 1600.

Dessutom är Intel-plattformen betydligt dyrare och börjar runt 1400kr för moderkort. Samtidigt som AMD har sina billigare 350-kretsar där den enda egentliga nackdelen är avsaknad av SLI/Crossfire och dessa kan du hitta för under 900kr. Det är 500kr skillnad för en funktion som de flesta aldrig kommer använda.

Permalänk
Medlem

Får nog hoppa över denna generation, eftersom jag mest spelar, 7700k får hänga med ett tag ändå har jag inte börjat OC:a än.

Men för ivy-bridge serien ägare böjar det väl bli dags? Min 3570k hängde inte alls med i bf1..

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Får nog hoppa över denna generation, eftersom jag mest spelar, 7700k får hänga med ett tag ändå har jag inte börjat OC:a än.

Men för ivy-bridge serien ägare böjar det väl bli dags? Min 3570k hängde inte alls med i bf1..

Ja bara för att det kommer en ny cpu betyder ju inte det att det man själv har blir sämmre. 7700 kommer hänga med i flera år till om spel är det primära. När den väl börjar sacka efter är kanske 8c cpuer något att satsa på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Precis, valet beror lite på vad man behöver. T.ex. är Intel överlägsen vinnare om du spelar CS:GO i 1080p. Men om du spelar andra spel i 4K så är skillnaden i prestanda nära noll mellan 8700K och 1600.

Dessutom är Intel-plattformen betydligt dyrare och börjar runt 1400kr för moderkort. Samtidigt som AMD har sina billigare 350-kretsar där den enda egentliga nackdelen är avsaknad av SLI/Crossfire och dessa kan du hitta för under 900kr. Det är 500kr skillnad för en funktion som de flesta aldrig kommer använda.

Nja, det är inte den enda nackdelen tydligen.

Dom där 500:- extra kan vara värt att lägga.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Innan man försöker använda den där videon som ett verktyg att varna för b350 bör man kanske förstå dess innehåll först, tldr: Med en överklockad R7 behöver vissa av dom luftflöde över vrm... Med en boxad kylare är det ett icke problem då vrm får det luftflödet och det blir dessutom än kallare då det inte går rent termiskt att överklocka en r7 så hårt med boxad kylare, kör du en vattenkylning så räcker det om du har en chassifläkt nära vilket en open air test bench inte har. Situationen som buildzoid pratar om är så worst case scenario det kan bli för vilken vrm som helst och trots det så överhettade den inte, den vart bara mycket varm.
Vill du överklocka så högt det går med en r7 och använda hög vcore samtidigt som du kommer ha full belastning på CPU 24/7 så bör du kika på bättre moderkort med tåligare vrm, kör du en r5 och anväder den till att spela så är det ett icke problem oavsett hur du klockar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@ClintBeastwood: Innan man försöker använda den där videon som ett verktyg att varna för b350 bör man kanske förstå dess innehåll först, tldr: Med en överklockad R7 behöver vissa av dom luftflöde över vrm... Med en boxad kylare är det ett icke problem då vrm får det luftflödet och det blir dessutom än kallare då det inte går rent termiskt att överklocka en r7 så hårt med boxad kylare, kör du en vattenkylning så räcker det om du har en chassifläkt nära vilket en open air test bench inte har. Situationen som buildzoid pratar om är så worst case scenario det kan bli för vilken vrm som helst och trots det så överhettade den inte, den vart bara mycket varm.
Vill du överklocka så högt det går med en r7 och använda hög vcore samtidigt som du kommer ha full belastning på CPU 24/7 så bör du kika på bättre moderkort med tåligare vrm, kör du en r5 och anväder den till att spela så är det ett icke problem oavsett hur du klockar.

Det ändrar ändå inte att det är en rätt stor nackdel det har vs x370 som är värt att göra folk medvetna om innan dom väljer.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Det ändrar ändå inte att det är en rätt stor nackdel det har vs x370 som är värt att göra folk medvetna om innan dom väljer.

Det är inget problem detta och ingen nackdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det ändrar ändå inte att det är en rätt stor nackdel det har vs x370 som är värt att göra folk medvetna om innan dom väljer.

Är väl ingen direkt nyhet att ska du hålla på med extrem överklockning så är det bättre med mer välbyggda moderkort.

Detta har dock inte med styrkretsen att göra utan snarare relaterat till prisklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Det är inget problem detta och ingen nackdel.

Nej, du har förmodligen bättre koll än buildzoid.

Skrivet av thomas_skane:

Är väl ingen direkt nyhet att ska du hålla på med extrem överklockning så är det bättre med mer välbyggda moderkort.

Detta har dock inte med styrkretsen att göra utan snarare relaterat till prisklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är snarare moderat överklockning han pratar om. Styrkretsen är på billiga moderkort så indirekt är det styrkretsen. Du säger ju att det inte finns några egentliga nackdelar förutom SLI/Crossfire med att köpa ett par hundra billigare b350, och jag påpekade bara att det gör det, beroende på vem man rekommenderar kortet till så klart. Varför ska vi hymla om det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: över 1.4 vcore med 4ghz plus är inte moderat oc, kylningen du behöver till detta för 100% load 24/7 kommer kosta mer än b350 moderkort. Kör du en 1800x stock så kan du använda b350 bord som saknar vrm heatsink helt och hållet. En 1600x är ännu mindre av ett "problem" och denna med b350 bord är extrem valuta för dina pengar. Att kalla detta för ett problem blir "lite" vinklat...
Buildzoid säger själv i videon att vid lägre oc eller stock är det ett icke problem men du kanske missade när han sa de? Tänk också på att han pratar om r7 klockning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@ClintBeastwood: över 1.4 vcore med 4ghz plus är inte moderat oc, kylningen du behöver till detta för 100% load 24/7 kommer kosta mer än b350 moderkort. Kör du en 1800x stock så kan du använda b350 bord som saknar vrm heatsink helt och hållet. En 1600x är ännu mindre av ett "problem" och denna med b350 bord är extrem valuta för dina pengar. Att kalla detta för ett problem blir "lite" vinklat...
Buildzoid säger själv i videon att vid lägre oc eller stock är det ett icke problem men du kanske missade när han sa de?

Jag har alltså hållt på med extrem överklockning när jag varit runt 4GHz och 1.4+? En Noctua/Phantek kostar 5-600 och skulle klara det galant. Jag vinklar ingenting. Jag har ingen anledning att göra det. Men när folk säger att det inte finns några nackdelar med b350 förutom SLI/Crossfire så har man kanske inte helt rätt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har alltså hållt på med extrem överklockning när jag varit runt 4GHz och 1.4+? En Noctua/Phantek kostar 5-600 och klarar det galant. Jag vinklar ingenting. Jag har ingen anledning att göra det. Men när folk säger att det inte finns några nackdelar med b350 förutom SLI/Crossfire så har man kanske inte helt rätt.

Över 1.4v på core med r7 genererar värme som ingen luftkylare pallar under rejäl load 24/7 (tänk AVX), att påstå det är värre än att rekommendera ett b350 bord. Enda gången du kan kalla b350 bord ett problem är vid hård överklockning av R7 som sedan sätts under hård load 24/7, that's it... Att kalla 1.4vcore+ med 4GHz+ på R7 för lätt OC är bara ren och skär lögn. AMD själva säger rakt ut att går du över 1.425v så kommer du garanterat förkorta livslängden på din cpu, temperatur har även det viss inverkan så vill du upp på dessa nivåer så är det vatten som gäller om du inte konstant vill ligga och sniffa på avstängningstemp.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hjälpsam

@ClintBeastwood: Avsaknaden av kylning av VRMr, har inget med chipsetet att göra.
Finns många fina B350 kort som har kylning av sina VRMr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Är där skillnad i 720p så är där skillnad i 1080p (och 1440p, 2160p, etc) också, förutsatt att grafikkortet inte flaskar.
Man testar inte CPU:er i låg upplösning eftersom det är den upplösningen man tror flest personer spelar på, utan det är för att det är lättast att uppvisa om där är någon egentlig skillnad mellan procesorerna, och i så fall hur stor den skillnaden är, i lägre upplösningar.

Sweclockers skulle kunna använda ett GTX 970 och 4K upplösning i sina CPU-tester, men...hur intressant hade det varit? Det enda det testet hade visat är att GTX 970 är en lika stor flaskhals för i7-8700k som den är för en FX-6300, inte att i7-8700k och FX-6300 är lika bra processorer för spel.

Ser att många skrattar åt att Sweclockers gör CPU-tester i 720p, men det är faktiskt lite sorgligt att det finns så mycket okunskap på ett forum för hårdvaru entusiaster.

- Är mängden fps en 8700k eller 1600X får tillsammans med ett GTX 1080 i 720p relevant?
Nej, inte egentligen då få spelar i 720p.

- Är skillnaden i fps mellan en 8700k och en 1600X tillsammans med ett GTX 1080 i 720p relevant däremot?
Ja, då det ger en fingervisning om hur stor skillnad det är mellan de två processorerna.

Skrivet av IceDust:

Fantastiskt att man ska behöva förklara en sådan sak på ett hårdvaruforum. Jag är mållös.

Jag är väl medveten om skillnaderna och varför man gör såhär i tester. Men jag tycker ändå att det är ointressant. Då de som köper datordelar för dessa summor med största sannolikhet har uppgraderat även från nuvarande generation processorer när det väl finns så kraftfulla grafikkort som skulle kunna ta tillvara på skillnaden i 1080p (eller 1440p som är mer aktuellt IMO). Det är alltså bortkastade pengar i dagsläget och förmodligen inte mer framtidssäkert än att köpa en Ryzen, om man nu inte tänkt ha kvar sin processor i säg, 10 år...

Summa summarum, det finns en skillnad, men det är en skillnad de flesta aldrig kommer utnyttja.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@ClintBeastwood: Avsaknaden av kylning av VRMr, har inget med chipsetet att göra.
Finns många fina B350 kort som har kylning av sina VRMr.

Jag tror inte Clintan direkt menar att det är själva styrkretsen som är problemet. Problemet är att moderkortstillverkarna och AMD riktar styrkretsen mot billigare modeller och då snålar man helt enkelt in på elektroniken för att få ner priset ytterligare utöver den något billigare styrkretsen. Då kan detta problem mycket riktigt uppkomma.
Alltså något man bör ha i åtanke när man väljer bland moderkort med B350 chip om överklockning är något man planerar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Triton242:

Jag tror inte Clintan direkt menar att det är själva styrkretsen som är problemet. Problemet är att moderkortstillverkarna och AMD riktar styrkretsen mot billigare modeller och då snålar man helt enkelt in på elektroniken för att få ner priset ytterligare utöver den något billigare styrkretsen. Då kan detta problem mycket riktigt uppkomma.
Alltså något man bör ha i åtanke när man väljer bland moderkort med B350 chip om överklockning är något man planerar.

Ja skall man överklocka eller ha vill ha ett mer robust moderkort skall man oftast lägga på lite, det är ju något som har gällt länge.
Tycker ändå att det är fel att dra in styrkretsen i det övervägandet, sådant förvirrar bara i onödan.
Enklast är att kika på en bild av kortet, finns kylflänsar? nästa steg är att kika på garantitiden.

Ett exempel där man får betydligt mer för pengarna med ett B350 kort än vad man får med ett X370.
https://www.komplett.se/product/921438/datorutrustning/pc-kom...
https://www.komplett.se/product/921437/datorutrustning/pc-kom...

Exemplet är nog det mest extrema som jag sett, det medges.

En märklig och tråkig sak jag noterat, är att det är mycket snålare med kylflänsar på mATX-kort än vad det är på ATX.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |