Permalänk

Ny Ryzen ITX-build

Hej!

Hade tänkt att bygga min första dator och skulle vilja få lite feedback från er erfarna och kunniga här på Sweclockers om jag tänkt rätt i min setup.

Är främst tänkt för vanligt "vardagsanvändande"och casual spelande.
Valde ITX som formfaktor och node 202 då jag vill ha ett kompakt system, läst att det inte är att rekommendera för nybörjare men va fan, utmaning!.

Processor har jag ingen åsikt om men valde Ryzen för verkar vara mest "bang for the bucks", lite trist med utbudet av ITX-moderkort bara.

Läst som satan över vilka prylar som skulle kunna passa men vill gärna ha en andra åsikt om det är något jag saknar/bör byta ut.
Ny på detta så är fullt medveten om att det finns fel

Länk till min setup.
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3474774&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Upinthenorth:

Hej!

Hade tänkt att bygga min första dator och skulle vilja få lite feedback från er erfarna och kunniga här på Sweclockers om jag tänkt rätt i min setup.

Valde ITX som formfaktor och node 202 då jag vill ha ett kompakt system, läst att det inte är att rekommendera för nybörjare men va fan, utmaning!.

Processor-märke har jag ingen åsikt om men valde Ryzen för verkar vara mest "bang for the bucks", lite trist med utbudet av ITX-moderkort bara.

Läst som satan över vilka prylar som skulle kunna passa men vill gärna ha en andra åsikt om det är något jag saknar/bör byta ut.

Länk till min setup.

Ser bra ut. Kör på

Edit: Eventuellt slänga in ytterligare en SDD/HDD så att du inte bara sitter på 250gb lagringsutrymme.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk

Kan behövas ja, la till en hybrid-disk.
Tack för feedback

Permalänk
Medlem

Kul, Ryzen och ITX passar bra ihop : ) Någon särskild anledning till att du valde just detta chassi? Finns roligare lösningar nämligen : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Kul, Ryzen och ITX passar bra ihop : ) Någon särskild anledning till att du valde just detta chassi? Finns roligare lösningar nämligen : )

Mvh

Jag var faktiskt inne på en Node 304 först men på Fractal Designs hemsida ramlade jag på 202:an och tyckte den verkade mer kompakt.
Vilket chassi/n tänker du på? Node 202 är nämligen inte huggit i sten men det är litet och man får plats med en längre GPU i det.

Permalänk
Medlem

@Upinthenorth: Vad har du för budget? Finns väldigt många trevliga ITX chassin, ex Ncase M1 som jag själv använder, Dan A4, Phanteks Shift, mfl.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv

Om du köper ASRock Fatal1ty AB350 så kolla så de har bytt ut vrm kylflänsen till rätt model, annars får du beställa av ASrock och byta ut den själv.

Då den de satte dit först har typ 1cm kylkudde imellan vrm och kylflänsen.
Detta har bytts ut till annan kylfläns på nyare batch.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Upinthenorth:

Hej!

Processor har jag ingen åsikt om men valde Ryzen för verkar vara mest "bang for the bucks", lite trist med utbudet av ITX-moderkort bara.

Länk till min setup.

Du kan alltid välja Asus B350 ITX Strix som är det mest påkostade IT-kortet för Ryzen. Då vet du att du inte kan få bättre i alla fall Det beror helt på din budget, det moderkortet ligger några hundralappar över i pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@Upinthenorth: Vad har du för budget? Finns väldigt många trevliga ITX chassin, ex Ncase M1 som jag själv använder, Dan A4, Phanteks Shift, mfl.

Mvh

Mycket fina chassin! Men de är tyvärr över den budget jag satt för detta projekt.

Skrivet av anon200632:

Om du köper ASRock Fatal1ty AB350 så kolla så de har bytt ut vrm kylflänsen till rätt model, annars får du beställa av ASrock och byta ut den själv.

Ok, hoppas jag får från rätt batch!
Är det meckigt att få den nyare kylflänsen från ASRock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Upinthenorth:

Jag var faktiskt inne på en Node 304 först men på Fractal Designs hemsida ramlade jag på 202:an och tyckte den verkade mer kompakt.
Vilket chassi/n tänker du på? Node 202 är nämligen inte huggit i sten men det är litet och man får plats med en längre GPU i det.

304'an är stor har en själv, kolla volymen på chassit så får du en skaplig uppfattning, 304 på ca 20 liter, 202 på ca 11 liter, dan case a4-sfx på ca 7 liter osv

Permalänk
Medlem

Jag valde detta från Gigabyte, vill ha blåtand och Wifi - nu blev jag fundersam om jag ska byta till det du har planerat, sitter en optisk ljudutgång som skulle kunna vara användbart ....

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10764197/

Permalänk
Medlem

Du kan köpa chassi och nägagg i ett paket för 1500kr.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3198011

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Hur ser man det?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Upinthenorth:

Kan behövas ja, la till en hybrid-disk.
Tack för feedback

Får jag föreslå en 500 GB SSD istället för SSD plus hårddisk?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Upinthenorth: Okej, då förstår jag.

Cougar har tagit fram ett väldigt bra chassi som nästintill är identiskt med Ncase M1 i utformning, endast materialvalet skiljer, men för 548 kr så är det i mitt tycke ett av dom bästa ITX chassina på marknaden bortsett från Dan A4 och Ncase.

https://www.proshop.se/Chassi/Cougar-QBX-Chassi-Miditower-Sva...

https://cougargaming.com/en/products/cases/qbx/

Om du inte vill ha Cougar märket på framsidan, så går det att ta bort då det endast är en dekal : )

Vad tycker du om detta?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Alling:

Får jag föreslå en 500 GB SSD istället för SSD plus hårddisk?

Kör med 250gb nu till en början och lägger till mer senare.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@Upinthenorth: Okej, då förstår jag.

Cougar har tagit fram ett väldigt bra chassi som nästintill är identiskt med Ncase M1 i utformning, endast materialvalet skiljer, men för 548 kr så är det i mitt tycke ett av dom bästa ITX chassina på marknaden bortsett från Dan A4 och Ncase.

https://www.proshop.se/Chassi/Cougar-QBX-Chassi-Miditower-Sva...

https://cougargaming.com/en/products/cases/qbx/

https://youtu.be/ov8ICYqDe2I

Om du inte vill ha Cougar märket på framsidan, så går det att ta bort då det endast är en dekal : )

Vad tycker du om detta?

Mvh

Ser fräscht ut, någon erfarenhet av det? Hur är kvalitén?

Permalänk
Medlem

@Upinthenorth: Jag har ingen egen erfarenhet, men chassit är väldigt omtyckt på flera SFFPC forum, för priset så tror jag att kvalitén är god, åtminstone så hävdar recensionerna det : )

Du får med en 90mm fläkt, i front får det plats en 80mm, och i botten 2 st tunna 120mm fläktar, i toppen även där 2 st 120mm fläktar.

Min personliga åsikt är att det ser bättre, och billigare ut än Node, dessutom får du mer luft i detta chassit, blir nog väldigt varmt i det du valt ursprungligen. Största problemet i ITX byggen är värmen, den får i värsta fall dina komponenter att strypa prestandan. Jag hade svårigheter i början när jag satte ihop min dator, och fick klura en del för att få det bra, så det är inte så enkelt som det verkar, är oftast sunt att planera bygget ordentligt.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena.

Har nyligen byggt i ett Node 202. Det kompaktaste massproducerade chassit som finns, men det kommer med vissa svårigheter. Fundera över följande:
- Modulärt nätagg gör det mycket trångt. Köper du bundle med chassi+nätagg är kablarna längdanpassade. Har själv ett SF450, så kan inte uttala mig om kvaliteten på Fractals egna nätdel.
- Finns risk för att "vispa runt" varm luft då vare sig till- eller frånflöde finns utöver passiv värme som stiger. Mitt förslag är en högre CPU-kylare med kortare avstånd till intaget (ex Scythe Big Shuriken 2, som fungerar ypperligt för min 7600K).
- Samma punkt som ovan finns risk med runtvispning av varmluft i GPU-delen. Jag har ett 1070, och ditt 1060 är säkert något svalare, men skulle kunna vara värt att investera i antingen ett kort med referensdesign på kylaren (ex från ASUS eller EVGA), eller två chassifläktar. Jag hade en idé om att konstruera någon slags lufttunnel för att leda luft från insug till GPU-fläktar, men det blev enklare att köpa 2 chassifläktar.
- Du gör dig själv en tjänst genom att ha SSDn i M2-format, det är verkligen trångt just vid hårddiskburen.

Permalänk

@Aeig:

hmm, har lite att fundera på vid chassi, Cougar verkar intressant och de du skriver ang. värme är inget jag reflekterat över direkt.

Ljudisoleringen ska tydligen inte vara så bra i Cougar QBX läste jag i en recession.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Upinthenorth:

@Aeig:

hmm, har lite att fundera på vid chassi, Cougar verkar intressant och de du skriver ang. värme är inget jag reflekterat över direkt.

Ljudisoleringen ska tydligen inte vara så bra i Cougar QBX läste jag i en recession.

Sitter i samma sits som du.
Håller på att skaffa mig ett ITX system, köpte asrock kortet igår samt node 202 + psu del.

Nu blir jag fundersam på 202, dock är det väldigt kompakt, något jag letade efter

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Skrivet av elde:

Tjena.

Har nyligen byggt i ett Node 202. Det kompaktaste massproducerade chassin som finns, men det kommer med vissa svårigheter. Fundera över följande:
- Modulärt nätagg är mycket trångt. Köper du bundle med chassi+nätagg är kablarna längdanpassade. Har själv ett SF450, så kan inte uttala mig om kvaliteten på Fractals egna nätdel.
- Finns risk för att "vispa runt" varm luft då vare sig till- eller frånflöde finns utöver passiv värme som stiger. Mitt förslag är en högre CPU-kylare med kortare avstånd till intaget (ex Scythe Big Shuriken 2, som fungerar ypperligt för min 7600K).
- Som samma punkt som ovan finns risk med runtvispning av varmluft i GPU-delen. Jag har ett 1070, och ditt 1060 är säkert något svalare, men skulle kunna vara värt att investera i antingen ett kort med referensdesign på kylaren (ex från ASUS eller EVGA), eller två chassifläktar. Jag hade en idé om att konstruera någon slags lufttunnel för att leda luft från insug till GPU-fläktar, men det blev enklare att köpa 2 chassifläktar.
- Du gör dig själv en tjänst genom att ha SSDn i M2-format, det är verkligen trångt just vid hårddiskburen.

Kul med någon som använt 202:an!

Vad menar du med "ett kort med referensdesign på kylaren"?

Nu i efterhand, skulle du valt ett annat chassi att bygga i?

Permalänk
Medlem

@Upinthenorth: Här är ett exempel på annan modell av GPU-kylare: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3793827. Radialfläkten driver luft genom GPU-chassit till ett utblås bredvid HDMI och Dislayport-kontakterna. Generellt (i öppna chassin med bättre luftgenomflöde) är denna typ av GPU-kylare mindre effektiv och därför mer högljudd, men jag tror (obs tror), att det i slutändan ger lägre ljudnivå i ett trångt chassi som Node 202. Mitt 1070 STRIX var mycket högljutt innan jag installerade ytterligare chassifläktar.

Jag är mycket nöjd med mitt val av chassi. Var ute efter minsta möjliga chassi och det är Node 202. Som sagt vissa svårigheter, men om man har tålamod blir slutresultatet mycket gott.

Permalänk

@elde:

Vilka fläktar kompletterade du med till chassiet?

Permalänk

Såg nu att Scythe Big Shuriken 2 inte stödde AM4-socket(enligt prisjakt), finns det någon motsvarande CPU-kylare?

Permalänk
Medlem

@Upinthenorth: I mitt fall blev det 2 st https://www.inet.se/produkt/5320018/corsair-ml120-basic-2-pac.... I efterhand skulle jag köpt andra fläktar, eftersom automatiska fläktkurvor låter dessa fläktar nå 100% av sin max RPM, vilket är 2400, och då låter det som en helikopter. Om man inte bryr sig om färger skulle jag kört på Noctuas fläktar pga tidigare god erfarenhet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAnDis:

Hur ser man det?

@SAnDis
Det är nog samma heatsink som x370 har, rätta mig om jag har fel.
Ser du den enorma kylkudden
De sa att det kyler bättre om man tar bort den felaktiga flänsen.
https://goo.gl/images/UYrjB8

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@SAnDis
Det är nog samma heatsink som x370 har, rätta mig om jag har fel.
Ser du den enorma kylkudden
De sa att det kyler bättre om man tar bort den felaktiga flänsen.
https://goo.gl/images/UYrjB8

Tack, får kolla när jag får hem kortet.
Beställde det från CDON igår.

Bara konakta Asrock så skickar de nytt?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAnDis:

Tack, får kolla när jag får hem kortet.
Beställde det från CDON igår.

Bara konakta Asrock så skickar de nytt?

Kommer inte ihåg vem det va här på forumet men han hade kontaktat Asrock och de hade skickat ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Upinthenorth:

@Aeig:

Hur har det gått? Kommit fram till ett chassi?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew