Microsoft tillkännager Surface Book 2 med Kaby Lake Refresh och Geforce GTX 1050

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tillkännager Surface Book 2 med Kaby Lake Refresh och Geforce GTX 1050

Förra årets bärbara hybriddator Surface Book följs nu upp av Surface Book, vilken bland annat utrustas med processor ur Kaby Lake Refresh-familjen samt grafik ur Geforce GTX 1000-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Denna verkar grym, jag hade föredragit 2st usb C, men enbart 1 går att använda.
För till usb c så kopplar man dockningsstationen och då har man ingen USB C kvar till usb hårddisken, men de flesta usb hårddiskar är ej så beroende av usb 3.1 gen 2 ändå. (om nu usb porten C har gen 2)
Jag tror att mainstreamanvändarna kör utan dockningsstation och då är 2st stora usbportar bra för mus och tangentbord. Antalet tangentbord oh möss med usb c port är nog ytterst begränsad.

Processorväg så riktigt bra för en ultratunn dator.

Så det som hindrar mig från köpknappen är enbart att min plånbok är tom.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut, nu ångrar jag en aning att jag köpte ny laptop i somras. Men det kommer ju alltid något nyare och bättre..

Edit: Synd att de använder en "gammal" dual core i5 i billigaste varianten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Denna verkar grym, jag hade föredragit 2st usb C, men enbart 1 går att använda.
För till usb c så kopplar man dockningsstationen och då har man ingen USB C kvar till usb hårddisken, men de flesta usb hårddiskar är ej så beroende av usb 3.1 gen 2 ändå. (om nu usb porten C har gen 2)
Jag tror att mainstreamanvändarna kör utan dockningsstation och då är 2st stora usbportar bra för mus och tangentbord. Antalet tangentbord oh möss med usb c port är nog ytterst begränsad.

Processorväg så riktigt bra för en ultratunn dator.

Så det som hindrar mig från köpknappen är enbart att min plånbok är tom.

Utan dockningsstation är det nog fler som använder trådlöst tangentbord och mus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mums, synd att man inte har för mkt pengar över.

Permalänk
Medlem

Kan ni ställa MS mot väggen och få ett riktigt svar på varför vi inte får 15 tums modellen, fan asså

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag vill veta vad nya Microsoft Surface Precision Mouse har för DPI!

Permalänk
Medlem

Undrar vad man ska ha hörlursingången till.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Undrar vad man ska ha hörlursingången till.

Hörlurar?

Permalänk
Medlem

Tycker det är för dyrt för en surfplatta vilket är dess främsta syfte, nått produktivt arbeta är den ju inte lämplig för IOM blank toutch skärm.

Men annars inte så dum, bra spec och batteritid, men föredrar en vanlig laptop med ungefär samma spec, vikt, batteritid osv..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Gillar specs men den missar mina behov. För tung för att vara en portabel och för dålig att vara en 2-i-1. Att bara använda plattan blir jobbigt då den inte har något inbyggt stöd.

Permalänk
Medlem

Ingen TB3, pinsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Ingen TB3, pinsamt.

Ja vad fan?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Hörlurar?

Hmmm ja men borde det inte underlätta om det är en hörlurs-UT-gång i så fall?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Wow, det är dags att uppdatera arbetsdatorn och eftersom Macbookutbudet är riktigt uselt så är denna superintressant. Dessvärre kan jag inte gå ner till 13” efter att ha vant mig vid 15”. Är det bekräftat att 15”aren inte kommer till Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av careface:

Wow, det är dags att uppdatera arbetsdatorn och eftersom Macbookutbudet är riktigt uselt så är denna superintressant. Dessvärre kan jag inte gå ner till 13” efter att ha vant mig vid 15”. Är det bekräftat att 15”aren inte kommer till Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Ack tänk dig den dagen du provar på en desktop Stackare kommer aldrig kunna gå tillbaks till laptop igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Ack tänk dig den dagen du provar på en desktop Stackare kommer aldrig kunna gå tillbaks till laptop igen.

Ja, blir väl skottkärra fram och tillbaka till kontoret varje dag men vad gör väl det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Denna verkar grym, jag hade föredragit 2st usb C, men enbart 1 går att använda.
För till usb c så kopplar man dockningsstationen och då har man ingen USB C kvar till usb hårddisken, men de flesta usb hårddiskar är ej så beroende av usb 3.1 gen 2 ändå. (om nu usb porten C har gen 2)
Jag tror att mainstreamanvändarna kör utan dockningsstation och då är 2st stora usbportar bra för mus och tangentbord. Antalet tangentbord oh möss med usb c port är nog ytterst begränsad.

Processorväg så riktigt bra för en ultratunn dator.

Så det som hindrar mig från köpknappen är enbart att min plånbok är tom.

Dockningsstationen kopplar du med fördel till magnetiska surface connect istället för usb-c.

https://www.microsoft.com/sv-se/store/d/microsoft-surface-doc...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av beachman:

Dockningsstationen kopplar du med fördel till magnetiska surface connect istället för usb-c.

https://www.microsoft.com/sv-se/store/d/microsoft-surface-doc...

Tusan vad grymt, hade det ej varit för pengar så hade jag köpt direkt. För de som bara har en surface som mobil enhet på jobbet så är denna dockningsstation det enda riktiga.

I praktiken gillar jag dock standardsaker och jag stör mig på att samma tillverkare inte kan göra en dockningsstation som passar alla deras nyare datorer. Så om jag skulle köpa en dockningsstation så har usb fördelen att den troligen passar alla nya bättre datorer.
Dvs min klumpiga bärbara & surface kunde dela docka.

Permalänk
Medlem

Hittar ingen info om det. Men har dessa en "ren" windows-installation utan bloatware? för det är lockande i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Ja, blir väl skottkärra fram och tillbaka till kontoret varje dag men vad gör väl det.

Skickades från m.sweclockers.com

Du skulle kunna köra en dockningsstation på jobbet och en i hemmet. Alltid smidigare att jobba med tangentbord och mus, riktiga datorskärmar och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qweek:

Du skulle kunna köra en dockningsstation på jobbet och en i hemmet. Alltid smidigare att jobba med tangentbord och mus, riktiga datorskärmar och så vidare.

Jag kopplar in min laptop i docka när jag kommer till kontoret med två externa skärmar. Hemma kopplar jag in min PC-skärm som har USB-Hub med tangentbord och mus inkopplade. Jag kan även arbeta på bussen eller på café med endast laptop.
Min setup är knappast ovanlig. Jag måste ha en laptop som jobbdator.
Hemma spelar jag på stationär.

För att klargöra så har jag alltså tangentbord och mus inkopplade i min laptop.
(HHKB Pro 2 Type-S och MX Master 2S)

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med Surface dockan är att den inte har stöd för 2st 4K-skärmar @ 60Hz vilket kommer att bli mer och mer vanligt, det gör det till en deal-breaker för mig. Lenovos TB3-docka t ex stödjer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Det tråkiga med Surface dockan är att den inte har stöd för 2st 4K-skärmar @ 60Hz vilket kommer att bli mer och mer vanligt, det gör det till en deal-breaker för mig. Lenovos TB3-docka t ex stödjer det.

Är det dockan i sig som inte har stöd för det eller är det kopplingen till datorn som gör det? Alltså själva porten.
Om det bara är dockan så borde det rimligtvis kunna komma en ny, uppdaterad modell av den senare?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Är det dockan i sig som inte har stöd för det eller är det kopplingen till datorn som gör det? Alltså själva porten.
Om det bara är dockan så borde det rimligtvis kunna komma en ny, uppdaterad modell av den senare?

Vet inte varför men det står att det inte stöds i manualen till dockan, samt att flera har testat.
TB3 har stöd för 2st 4K i 60Hz enligt spec. om det är en port med 4 lanes vilket tyvärr inte alla datorer följer. Från Lenovo ska tydligen bara X1 Yoga gen2 och X1 Carbon ha stöd för det även om t470s har 4 lanes vad jag har läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Vet inte varför men det står att det inte stöds i manualen till dockan, samt att flera har testat.
TB3 har stöd för 2st 4K i 60Hz enligt spec. om det är en port med 4 lanes vilket tyvärr inte alla datorer följer. Från Lenovo ska tydligen bara X1 Yoga gen2 och X1 Carbon ha stöd för det även om t470s har 4 lanes vad jag har läst.

Är det TB3 i Surface Book 2 då?

Edit:
”Finally, the Surface Book 2 has a single USB Type-C port, regardless of which build you opt for. Don’t expect Thunderbolt 3, though, because this is a simple first-gen USB 3.1 port that can deliver power in and out and output video to an external monitor.”

Oh, right, vi pratade om Surface Connect porten eller vad den nu heter, inte USB-C. Aja, värt att nämna att det inte är TB3 i USB-C porten ändå antar jag. My bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Är det TB3 i Surface Book 2 då?

Edit:
”Finally, the Surface Book 2 has a single USB Type-C port, regardless of which build you opt for. Don’t expect Thunderbolt 3, though, because this is a simple first-gen USB 3.1 port that can deliver power in and out and output video to an external monitor.”

Oh, right, vi pratade om Surface Connect porten eller vad den nu heter, inte USB-C. Aja, värt att nämna att det inte är TB3 i USB-C porten ändå antar jag. My bad.

Ja det är det som är så dumt att Microsoft har gått ut med att usb-c inte är moget än då det är förvirrande för konsumenter när vissa implementationer saknar features, och så släpper dom en laptop där den saknar thunderbolt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Ja det är det som är så dumt att Microsoft har gått ut med att usb-c inte är moget än då det är förvirrande för konsumenter när vissa implementationer saknar features, och så släpper dom en laptop där den saknar thunderbolt..

Detta betyder vad? Att man inte kan driva 4k 60hz genom USB-C på Surface Book 2?
Att den inte är TB3 menar jag alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Detta betyder vad? Att man inte kan driva 4k 60hz genom USB-C på Surface Book 2?
Att den inte är TB3 menar jag alltså.

Ja tyvärr, inte 2st iaf.