Billiga grafikkort från Wish (utbruten tråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiiVeN:

Jag har under 2 månaders tid köpt över 60000kr via wish använt 55-60% rabbat via olika konton och därav sålt och gjort en "rimlig" summa pengar. Nu verkar den resan vara över, eftersom man nu blir bannad.

-"Är något för bra varar det inte för evigt"

Hur fick ni som har gjort detta i flera månader reda på rabatten? Listade ni ut det själva? Skulle vara kul att veta var det hela började.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Fick samma som många andra att verifiera mitt konto med ett "bank statement". Jag antar detta bara är möjligt om man betalt med en gång och inte via faktura? Banken visar ingen betalning till Wish utom möjligtvis faktura priset till Klarna på ca 120kr.

Har försökt läsa igenom tråden men det är väldigt många sidor just nu. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenpa:

Fick samma som många andra att verifiera mitt konto med ett "bank statement". Jag antar detta bara är möjligt om man betalt med en gång och inte via faktura? Banken visar ingen betalning till Wish utom möjligtvis faktura priset till Klarna på ca 120kr.

Har försökt läsa igenom tråden men det är väldigt många sidor just nu. Tack.

Verkar inte spela någon roll om du har bankutdrag att skicka eller inte.

Permalänk
Avstängd

Många som missförstått vad bank statement är, de är inte er klarna faktura utan ett kontoutdrag från ert bankkonto där namn och adress framgår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Många som missförstått vad bank statement är, de är inte er klarna faktura utan ett kontoutdrag från ert bankkonto där namn och adress framgår.

Skickades från m.sweclockers.com

tror alla förstår vad dom menar. handlar mer om att knappt någon har ett riktigt bankstatement då dom valde faktura och då gör näst bästa sak

Permalänk
Medlem

Har dykt upp några kort på tradera nu, så tydligen har folk känt till detta en tid.

Permalänk
Medlem

Det är lustigt att folk fortfarande tror på sitt eget önsketänkande. Ja, det finns fortfarande en liten chans att JUST DIN beställning går igenom, men där är just en liten chans. Det finns inte så många saker som kan ha hänt:

1. Säljaren har avbrutit beställningarna. Det som talar emot detta är att i princip alla som har fått sin beställning avbruten också har blivit blockerade. Några tror dock att de inte blivit blockerade eftersom de inte kan läsa 10 inlägg upp i tråden, men hittills verkar det inte vara någon som har bekräftat att så verkligen är fallet.

2. Beställningarna och kontona har blockats av ett automatiskt system men kan komma att återupptas. Det som talar emot detta är att i princip ingen har lyckats överklaga sin status, rabattkoderna har begränsats och att abuse teamet har varit inblandat. De trots flera hundra beställningar.

3. Beställningarna har avbrutits och kommer inte att gå igenom. De som kontaktat support har bara dragit ut på processen något.

Av dessa är alternativ 3 det absolut mest troliga. Om det är någon som sitter med en beställning som inte blivit avbrutna, ett konto som inte blivit blockat (på riktigt) eller fått tillbaka sin beställning/konto så är ni välkomna att skriva i tråden, med relevanta detaljer.

Det som gick fel från början var ju att säljarna inte hade korten i lager. Därmed blev det så att de som kom in på sida 23 tyckte att de också skulle hinna och blev beställning 148. Lika många meddelanden till supporten hjälpte säkert inte heller. Tänk själv att du sitter som kundtjänst och plötsligt kommer det hundratals meddelanden om "do this customer really accept this unusually high value order?" och "vad händer med min stora beställning för fem minuter sedan?".

Det räcker med att någon eskalerar ett eller två ärenden vidare där man sedan kollar upp beställningar från de två-tre säljarna/produkterna. De verkar som att folk tror att varje order har gått genom enskild beslutsprocess och att de kommer komma fram till att "jocke dubbelklickade ju på kassaknappen så den här beställningen måste vi faktiskt skicka". Hade det från början varit 20-30 kort i lager så hade beställningarna kunnat hunnit skickats eller inte blivit uppmärksammade. Nu är som sagt chanserna väldigt små, särskilt tills det att något som indikerar motsatsen händer (t.ex. att beställningar återupptas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Många som missförstått vad bank statement är, de är inte er klarna faktura utan ett kontoutdrag från ert bankkonto där namn och adress framgår.

Skickades från m.sweclockers.com

Mja, vad de troligen vill ha är ett utdrag som visar att du har kontroll över de konto som använts vid betalningen. Detta för att man inte ska kunna beställa med t.ex. ett stulet kort. Dock är ju detta inte relevant alls för Klarna utan troligen bara ett generiskt meddelanden (bland många andra hos wish) som du får upp när ditt konto blivit spärrat.

Permalänk
Medlem

@trollhattan:
Förklara vad det är då och varför en faktura omöjligen skulle kunna ersätta det?

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Många som missförstått vad bank statement är, de är inte er klarna faktura utan ett kontoutdrag från ert bankkonto där namn och adress framgår.

Skickades från m.sweclockers.com

Står knappast namn och adress på ett bankkonto. Eller vad har du för bank igentligen?. Du kan väl posta en printscreen på det.
-------
Sen
----
Vi ber om ursäkt för eventuella besvär, men vi behöver lite mer information så att vi kan verifiera ditt konto.

Vänligen ange din e-postadadress och en skärmbild av ditt kontoutdrag som visar ett inköp nyligen med oss. När vi har fått denna informationen kommer vi att kunna ha dig tillbaka och shoppa på nolltid.
----
Lycka till att posta ett kontoutdrag från en faktura som inte är skapad/accepterad?
Men snälla. Berätta gärna vad det "igentligen" står för. För du tycks veta. Istället för att yra vidare.

Permalänk
Medlem

Beställde ett 1070 den 16/10 vid midnatt. Har läst alla sidor i tråden men inte själv skrivit något. Har fått "gråad" order och blockat konto som de flesta andra. Min ban såg jag på onsdagskvällen, så den kom nog någongång under dagen där. Klarna gjorde dock en kreditupplysning på mig igår först och imorse kom den på Kivra.

Tror det inte kommer hända så mycket mer än så. Det var kul så länge det varade, får sitta med mitt GTX 770 ett tag till, det räcker till för det jag spelar. Men köpfingrarna kliar ju när man ser något så här billigt. Ett tack till Mansion för tipset också, även om det inte gick som väntat!

Visa signatur

Jag har en dator, den duger väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Hur fick ni som har gjort detta i flera månader reda på rabatten? Listade ni ut det själva? Skulle vara kul att veta var det hela började.

Fick reda på det via en facebookgrupp för ungefär 3 månader sedan. Lista ut behöver man väl egentligen inte göra, är ju bara att kolla i appen så står det rakt i ansiktet att man kan få upp til 50% rabatt

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbeardie:

Står knappast namn och adress på ett bankkonto. Eller vad har du för bank igentligen?. Du kan väl posta en printscreen på det.
-------
Sen
----
Vi ber om ursäkt för eventuella besvär, men vi behöver lite mer information så att vi kan verifiera ditt konto.

Vänligen ange din e-postadadress och en skärmbild av ditt kontoutdrag som visar ett inköp nyligen med oss. När vi har fått denna informationen kommer vi att kunna ha dig tillbaka och shoppa på nolltid.
----
Lycka till att posta ett kontoutdrag från en faktura som inte är skapad/accepterad?
Men snälla. Berätta gärna vad det "igentligen" står för. För du tycks veta. Istället för att yra vidare.

Bankkonto är inte ett bankutdrag (bank statement). Om du går in på din internetbank och väljer ditt konto så kan du nånstans där få upp ett kontoutdrag. Där står IBAN, BIC, Namn, adress och bankens namn. Det är det som wish påstår sig vilja ha.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbeardie:

Står knappast namn och adress på ett bankkonto. Eller vad har du för bank igentligen?. Du kan väl posta en printscreen på det.
-------
Sen
----
Vi ber om ursäkt för eventuella besvär, men vi behöver lite mer information så att vi kan verifiera ditt konto.

Vänligen ange din e-postadadress och en skärmbild av ditt kontoutdrag som visar ett inköp nyligen med oss. När vi har fått denna informationen kommer vi att kunna ha dig tillbaka och shoppa på nolltid.
----
Lycka till att posta ett kontoutdrag från en faktura som inte är skapad/accepterad?
Men snälla. Berätta gärna vad det "igentligen" står för. För du tycks veta. Istället för att yra vidare.

Logga in på din bank och ladda ner ett kontoutdrag, på den står ditt namn adress och konto uppgifter.
Detta används för att säkerställa Id och är vanligt i resten av världen.
Det är helt orelevant till detta köpet och din klarna faktura.

Var de simpelt nog för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Bankkonto är inte ett bankutdrag (bank statement). Om du går in på din internetbank och väljer ditt konto så kan du nånstans där få upp ett kontoutdrag. Där står IBAN, BIC, Namn, adress och bankens namn. Det är det som wish påstår sig vilja ha.

Mja igen, ett "bank statement" är generellt sätt ett utdrag precis som det står i meddelandet från wish: "en skärmbild av ditt kontoutdrag som visar ett inköp nyligen med oss". Dom vill alltså se "Wish -123.12 kr". Verifiera identitet gör man normalt med id kort och adress genom att skicka in en bankutdrag, telefon- eller elräkning som skickats till den adressen. Sen vore det ju inte otroligt att wish hittar på någon annat men så tolkar jag det inte i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Fey:

Verkar inte spela någon roll om du har bankutdrag att skicka eller inte.

Spelar ingen roll. Kontot är då bannat. Wish kunde inte göra någonting åt det sa dom.

Permalänk
Skrivet av prpx:

Mja igen, ett "bank statement" är generellt sätt ett utdrag precis som det står i meddelandet från wish: "en skärmbild av ditt kontoutdrag som visar ett inköp nyligen med oss". Dom vill alltså se "Wish -123.12 kr". Verifiera identitet gör man normalt med id kort och adress genom att skicka in en bankutdrag, telefon- eller elräkning som skickats till den adressen. Sen vore det ju inte otroligt att wish hittar på någon annat men så tolkar jag det inte i alla fall.

Tack. Tänkte precis skriva samma.
Samt att min adress visas inte på mitt utdrag. Utan detta får hanteras av min bank eller skatteverket för att få ett giltigt verifikation med min adress.
Legitimation/ID är 2 skilda typer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Logga in på din bank och ladda ner ett kontoutdrag, på den står ditt namn adress och konto uppgifter.
Detta används för att säkerställa Id och är vanligt i resten av världen.
Det är helt orelevant till detta köpet och din klarna faktura.

Var de simpelt nog för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Står det i ditt kontoutdrag både vilka köp du gjort och till vad plus ditt namn, adress och kontouppgifter? Det gör det i alla fall inte på min bank.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@BjK:

Tog kod från nätet bara, beloppt var på förvisso runt 5500kr innan rabatterna.
Tänkte att det inte skulle vara några problem då jag aldrig handlat där innan.

Permalänk
Medlem

Använde en kod till att köpa lite annat, dock inget grafikkort..

Har dock sett (som någon annan i tråden sa) att det finns kort ute på Tradera.. Såg en annons där dom sålde ett kort och i texten stod "Tyvärr finns inte kvitto" Nää.. Undrar varför

Riktigt fult egentligen, men ja.. Jag skulle nog också ha utnyttjat detta om man var bland dom första som fick nys om det.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Där ändrades min order till "återbetalad" med följande text:

"Återbetalningsdetaljer
Handlaren kunde inte uppfylla den här ordern på grund av ett problem med ditt konto. Hela beställningsbeloppet har återbetalas till den ursprungliga betalningsmetoden. Vänligen klicka på knappen Kontakta Support nedan så att vi kan hjälpa dig att lösa problemet med ditt konto så snabbt som möjligt.

Andel återbetalad: 1 av 1
Återbetalt Belopp: kr2,037.15SEK"

Om det fanns en smula hopp innan så är det definitivt borta nu.

Permalänk
Medlem

Så vad har ni andra gjort som blivit "gråade" och använt klarna?

Permalänk
Medlem

@leafbranch: problemet lär ju vara att flera använt koden och då blir man spärrad för köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggs:

Där ändrades min order till "återbetalad" med följande text:

"Återbetalningsdetaljer
Handlaren kunde inte uppfylla den här ordern på grund av ett problem med ditt konto. Hela beställningsbeloppet har återbetalas till den ursprungliga betalningsmetoden. Vänligen klicka på knappen Kontakta Support nedan så att vi kan hjälpa dig att lösa problemet med ditt konto så snabbt som möjligt.

Andel återbetalad: 1 av 1
Återbetalt Belopp: kr2,037.15SEK"

Om det fanns en smula hopp innan så är det definitivt borta nu.

Fick precis detta med. Om man valt Faktura 14 dagar så antar jag bara att det inte skickas någon alls?

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeZo:

Fick precis detta med. Om man valt Faktura 14 dagar så antar jag bara att det inte skickas någon alls?

Ja, man kan anta att det aldrig kommer att skapas en faktura när klarna får samma information. Jag betalade med Paypal och utgår ifrån att återbetalningen går åter dit utan konstigheter.

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/JwEL2

Dödsstöten. Vill säga att det har varot kul och lärorikt, iallafall för mig. Vill tacka @Mansion igen för tipset

Simma lugnt!

Permalänk
Medlem

Fick nyss mail om refund.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Rekordmedlem

Nu slutar jag tro att jag får ett kort, detta kom just >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

https://imgur.com/a/JwEL2

Dödsstöten. Vill säga att det har varot kul och lärorikt, iallafall för mig. Vill tacka @Mansion igen för tipset

Simma lugnt!

Samma just nu! nåja vi får väl hoppas black friday ger nåt roligt.
Kan ju säga att det var första och sista gången jag använde wish.
Just för krånglet med dessa autosvar. support vart då? nåja dom vill ju inte behålla kunder iaf.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Avstängd

Jaha. Blev återbetalning här med. Nåja, det var kul så länge det varade.

Återbetalningsdetaljer
Handlaren kunde inte uppfylla den här ordern på grund av ett problem med ditt konto. Hela beställningsbeloppet har återbetalas till den ursprungliga betalningsmetoden. Vänligen klicka på knappen Kontakta Support nedan så att vi kan hjälpa dig att lösa problemet med ditt konto så snabbt som möjligt.

Andel återbetalad: 1 av 1

Återbetalt Belopp: 2 053,80 krSEK