Vilken kontroll rekas till Retropie?

Permalänk
Medlem

Vilken kontroll rekas till Retropie?

Tjo!

Ska bygga en mini-arkadmaskin mha raspberry pi och då självklart retropie. Har nästan fått hem allt jag behöver för att sätta igång men saknar fortfarande ett par grejer, bland annat kontroller. Kommer att köpa ett kit med sanwa-joysticks (ska bygga en single player config) och knappar men tänkte även slänga dit en usb-hub på utsidan för att kunna köra two player med två retro-kontroller. Någon som har erfarenhet av nån som funkar bra? Nån snes-variant kanske?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

@TotalF: Vilken som helst för någon dollar ifrån ebay/aliexpress funkar fint. Det finns 4 usb-uttag så borde inte behövas någon usb-hub.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uno Loop:

@TotalF: Vilken som helst för någon dollar ifrån ebay/aliexpress funkar fint. Det finns 4 usb-uttag så borde inte behövas någon usb-hub.

Är det verkligen så att any1 funkar utan problem?? Har ju tidigare fått hem prylar därifrån av hyggligt varierande kvalitet 😂😂

Att jag vill ha en infälld usbhub i kabinettdt handlar mdr om det estetiska och att det blir smidigt iställer för att behöva öppna upp skåpet 😉

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Har 2 kina-dosor men tycker de är av fruktansvärt dålig kvalite( man får ju vad man betalar för)..
Spelar med mina ps4 dosor istället via blåtand.
Oavsett köp inte de billigaste är mitt råd. Angående kompabilitet så funkar nog alla dosor skulle jag tro.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Dualshock 3 funkar mycket bra med R-Pi 3 iaf, kör mot den inbyggda bluetoothcontrollern.

Använder förvisso Lakka - fick lepra på det röriga hopkok Retropie kallar UI - men kan inte tänka mig att det skulle funka sämre med Retropie om du hellre kör det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Denna iBuffalo är att rekommendera.

Gjorde filmen till tråden "Bild på ditt senaste inköp" - därav en lite lustig titel.
Jag skulle använda den till min RetroPi, precis som dig.

Summa summarum: Håll dig ifrån de billiga $5-10 kontrollerna, de lämnar en del att önska.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag kör med en NES30 Pro till min retropie och tycker den funkar bra.
Länk: http://www.8bitdo.com/n30pro-f30pro/

Kolla in SN30 Pro också som är på gång, står att den kommer i december till elgiganten.
Länk: http://www.8bitdo.com/sn30pro-sf30pro/

Permalänk
Medlem

@TotalF: kontrollers från 8bitdo är grymt bra. Finns en uppsjö modeller att välja emellan. Det är nice med trådlöst!

Lås inte dig på Retropie, kolla in Recalbox också. Eller Lakka.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Xbox kontroll funkar bara fint

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Har 2 kina-dosor men tycker de är av fruktansvärt dålig kvalite( man får ju vad man betalar för)..
Spelar med mina ps4 dosor istället via blåtand.
Oavsett köp inte de billigaste är mitt råd. Angående kompabilitet så funkar nog alla dosor skulle jag tro.

Skrivet av kaput:

Dualshock 3 funkar mycket bra med R-Pi 3 iaf, kör mot den inbyggda bluetoothcontrollern.

Använder förvisso Lakka - fick lepra på det röriga hopkok Retropie kallar UI - men kan inte tänka mig att det skulle funka sämre med Retropie om du hellre kör det.

Skrivet av andreas_dock:

Denna iBuffalo är att rekommendera.
https://youtu.be/ZK1Y2iGgbNE

Gjorde filmen till tråden "Bild på ditt senaste inköp" - därav en lite lustig titel.
Jag skulle använda den till min RetroPi, precis som dig.

Summa summarum: Håll dig ifrån de billiga $5-10 kontrollerna, de lämnar en del att önska.

Skrivet av Blixa_Bargeld:

Jag kör med en NES30 Pro till min retropie och tycker den funkar bra.
Länk: http://www.8bitdo.com/n30pro-f30pro/

http://www.8bitdo.com/images/products/nes30pro.png

Kolla in SN30 Pro också som är på gång, står att den kommer i december till elgiganten.
Länk: http://www.8bitdo.com/sn30pro-sf30pro/

http://www.8bitdo.com/images/products/sfc30-pro.png

Skrivet av tBiorrith:

@TotalF: kontrollers från 8bitdo är grymt bra. Finns en uppsjö modeller att välja emellan. Det är nice med trådlöst!

Lås inte dig på Retropie, kolla in Recalbox också. Eller Lakka.

Skrivet av PierreB:

Jag kör med Xbox kontroll funkar bara fint

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaren allihopa - nu har lördagsgooglingen plötsligt blivit tiofaldigad

Trodde verkligen Retropie var vägen att gå - nu vart man konfunderad. Har installerat retropie och slängt över en hel del roms för nes och snes. Testkör just nu med en xbox one-kontroll som jag fick med Riften och det känns sådär. Dels för att jag tycker den ibland funkar dåligt ihop med spelen och för att jag vill ha retrokänsla i handen, inte ett rymdskepp.

Men är det alltså värt att se på andra program än retropie alltså? Isåfall varför? Tack på förhand för inputen

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Xbox har ett värdelöst styrkors så den skulle jag inte rekommendera. Var också krångel när jag skulle konfigurera allt kontrollen.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av TotalF:

Tack för svaren allihopa - nu har lördagsgooglingen plötsligt blivit tiofaldigad

Trodde verkligen Retropie var vägen att gå - nu vart man konfunderad. Har installerat retropie och slängt över en hel del roms för nes och snes. Testkör just nu med en xbox one-kontroll som jag fick med Riften och det känns sådär. Dels för att jag tycker den ibland funkar dåligt ihop med spelen och för att jag vill ha retrokänsla i handen, inte ett rymdskepp.

Men är det alltså värt att se på andra program än retropie alltså? Isåfall varför? Tack på förhand för inputen

Tänk även på att stänga av all form utav "bildförbättning" på din tv - eftersom detta kommer skapa lagg/delay.
Märkte det som fasen på bland annat Duck Tales och Super Mario World - blixtsnabb respons var tydligen sjukt viktigt förr, och det var något analoga signaler såsom SCART och SVIDEO gav oss..

Med andra ord "100hz", "motionplus" och allt vad det heter.
@Laxpudding är expert på detta område och det gör STOR skillnad.

För film och så vidare föredrar jag bildförbättningstekniker och motion plus osv - ger bilden i många fall ett bättre "flyt" - men för spel som kräver precision eller snabb respons är det riktigt illa.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@TotalF: Även jag kör Retropie. Jag trodde det var den enda färdigbyggda lösningen för RPi när jag började.
Sedermera upptäckte jag Recalbox, funderar på att gå över till det. Kodi direkt i startmenyn när man trycker 'START' känns smidigt.
Båda dessa program kör på en bas av RetroArch med EmulationStation som frontend, så dom är väldigt, väldigt lika.
Recalbox är lättare att installera då du inte behöver tredjepartsprogram för att bränna image på minneskortet.
I slutändan är det väl en smaksak antar jag....

Lakka skiljer sig ganska rejält från det andra. UI är väldigt likt den i Playstation/PSP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Tack för svaren allihopa - nu har lördagsgooglingen plötsligt blivit tiofaldigad

Trodde verkligen Retropie var vägen att gå - nu vart man konfunderad. Har installerat retropie och slängt över en hel del roms för nes och snes. Testkör just nu med en xbox one-kontroll som jag fick med Riften och det känns sådär. Dels för att jag tycker den ibland funkar dåligt ihop med spelen och för att jag vill ha retrokänsla i handen, inte ett rymdskepp.

Men är det alltså värt att se på andra program än retropie alltså? Isåfall varför? Tack på förhand för inputen

Det är förstås en smaksak, men jag landade till slut på Lakka efter att ha testat runt en hel del.

Retropie (och för all del även Recalbox, som ju är mycket snarlikt) känns som ett lapptäcke. Det må vara hänt att det är mer konfigurerbart från menyerna, men det är ett jäkla ihopkok, som blandar grafiskt gränssnitt med ncursesdrivet tjossan hej vilt. Föredrar enkelheten och enhetligheten i Lakkas interface, behöver man pilla på detaljer kan man SSH:a in och göra det direkt i configfilerna. I praktiken behövs det knappt göras, allt jag testat har funkat som det ska rätt av.

Gillar även Lakkas likhet med XMB, har man haft PS3/PSP/PS4 är man hemma direkt i interfacet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tänk även på att stänga av all form utav "bildförbättning" på din tv - eftersom detta kommer skapa lagg/delay.
Märkte det som fasen på bland annat Duck Tales och Super Mario World - blixtsnabb respons var tydligen sjukt viktigt förr, och det var något analoga signaler såsom SCART och SVIDEO gav oss..

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/6/64/DuckTales_NES_Cover.png/220px-DuckTales_NES_Cover.png
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/3/32/Super_Mario_World_Coverart.png/220px-Super_Mario_World_Coverart.png

Med andra ord "100hz", "motionplus" och allt vad det heter.
@Laxpudding är expert på detta område och det gör STOR skillnad.

För film och så vidare föredrar jag bildförbättningstekniker och motion plus osv - ger bilden i många fall ett bättre "flyt" - men för spel som kräver precision eller snabb respons är det riktigt illa.

Fick en tio år gammal Lg-skärm i 4:3-format av min snälla sys-ansvarige på jobbet så det är väldigt lite bildförbättringsalternativ på min skärm 😂 Sen kom jag att tänka på Månadens Galleri-vinnaren som inspirerade mig att ta bort anti glare-skyddet - vilket var busenkelt 😀🖒

Ska definitivt kika på blåtandskontroller från 8bitdo. Hoppas få kabinettdelarna utfrästa på frugans jobb nästa vecka. Väntar på ett par ordrar elmaterial plus ett sanwa-kit.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Fick en tio år gammal Lg-skärm i 4:3-format av min snälla sys-ansvarige på jobbet så det är väldigt lite bildförbättringsalternativ på min skärm 😂 Sen kom jag att tänka på Månadens Galleri-vinnaren som inspirerade mig att ta bort anti glare-skyddet - vilket var busenkelt 😀🖒

http://i.imgur.com/X5bWav8.jpg

http://i.imgur.com/ylRsRDr.jpg

http://i.imgur.com/GD2sOPD.jpg

Ska definitivt kika på blåtandskontroller från 8bitdo. Hoppas få kabinettdelarna utfrästa på frugans jobb nästa vecka. Väntar på ett par ordrar elmaterial plus ett sanwa-kit.

Av ren nyfikenhet; varför vill man ta bort anti glare-lagret?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Av ren nyfikenhet; varför vill man ta bort anti glare-lagret?

Se på bild nummer två och jämför med hur det ser ut under min tumme vs till vänster. Visst, jag kan nog inte använda skärmen i strålande solljus men räknar med att det kommer se sjukt mkt bättre ut än med skyddet på 😉

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Se på bild nummer två och jämför med hur det ser ut under min tumme vs till vänster. Visst, jag kan nog inte använda skärmen i strålande solljus men räknar med att det kommer se sjukt mkt bättre ut än med skyddet på 😉

Åhå, det handlade bara om att antiglarelagret på just den aktuella panelen var i dassigt skick. Då fattar jag

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Korrektamundo 😀🖒

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av TotalF:

Sen kom jag att tänka på Månadens Galleri-vinnaren som inspirerade mig att ta bort anti glare-skyddet - vilket var busenkelt 😀🖒
http://i.imgur.com/ylRsRDr.jpg"]http://i.imgur.com/ylRsRDr.jp...

... Hur gör man detta ?
Helt klart intressant !!

Jag har också lite äldre monitorer på jobbet som skulle få agera NES/SNES/SEGA etc skärm till min retropi !

Har sett andra som tagit bort anti-glare skydd / coatings men det har involverat massor utav lim-upplösande medel, alkohol och bland annat skrapande etc... detta ser ju bara ut som att du lagt någon "fuktad duk" på ?? Och sedan lossnar den ? Whaat!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

... Hur gör man detta ?
Helt klart intressant !!

Jag har också lite äldre monitorer på jobbet som skulle få agera NES/SNES/SEGA etc skärm till min retropi !

Har sett andra som tagit bort anti-glare skydd / coatings men det har involverat massor utav lim-upplösande medel, alkohol och bland annat skrapande etc... detta ser ju bara ut som att du lagt någon "fuktad duk" på ?? Och sedan lossnar den ? Whaat!

Det var överraskande enkelt!!

Monterade bort ramen runt skärmen, försiktigt. Därefter blötte jag ner pappershanddukar (tänk sådana som du hittar i handduksdispensoaren på dass) och placerade noggrant så de täckte hela ytan. Obs, handdukarna ska vara genomfuktiga, inte lätt fuktade eller dyngsura. Efter ca 1,5 timmar la jag på ett nytt lager ovanpå det gamla enligt samma princip och efter ytterligare 1,5 timmar la jag så på ett till ovanpå de två första. Efter totalt fem timmar tog jag bort alla pappershanddukar och torkade snabbt bort all fukt. Sen började jag med att pilla upp ett hörn av anti glare-skiktet och drog försiktigt av det. Vart nästan förvånad över hur lätt det gick.

Vet inte om min tredje bild riktigt ger verkligheten rättvisa, men resultatet är en skärm med sjukt mycket skarpare bild och vibrerande färger. Och eftersom dessa skärmar oftast går att hitta för en spottstyver så tja, lätt värt att pröva. Go nuts

Ett litet tips i all välmening som jag googlade mig fram till. Var lite försiktigt bara då du ska pilla upp första hörnet så du inte får med dig det mörka lagret som ligger under. Det var inte ett tema för mig men så var jag rätt försiktig/noggrann också.

*edit* Och så en sista självklarhet, bara för att jag gillar att vara övertydlig. Se för guds skull till att de inte är så blöta att vatten rinner in i elektroniken!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av TotalF:

Det var överraskande enkelt!!

Monterade bort ramen runt skärmen, försiktigt. Därefter blötte jag ner pappershanddukar (tänk sådana som du hittar i handduksdispensoaren på dass) och placerade noggrant så de täckte hela ytan. Obs, handdukarna ska vara genomfuktiga, inte lätt fuktade eller dyngsura. Efter ca 1,5 timmar la jag på ett nytt lager ovanpå det gamla enligt samma princip och efter ytterligare 1,5 timmar la jag så på ett till ovanpå de två första. Efter totalt fem timmar tog jag bort alla pappershanddukar och torkade snabbt bort all fukt. Sen började jag med att pilla upp ett hörn av anti glare-skiktet och drog försiktigt av det. Vart nästan förvånad över hur lätt det gick.

Vet inte om min tredje bild riktigt ger verkligheten rättvisa, men resultatet är en skärm med sjukt mycket skarpare bild och vibrerande färger. Och eftersom dessa skärmar oftast går att hitta för en spottstyver så tja, lätt värt att pröva. Go nuts

Ett litet tips i all välmening som jag googlade mig fram till. Var lite försiktigt bara då du ska pilla upp första hörnet så du inte får med dig det mörka lagret som ligger under. Det var inte ett tema för mig men så var jag rätt försiktig/noggrann också.

*edit* Och så en sista självklarhet, bara för att jag gillar att vara övertydlig. Se för guds skull till att de inte är så blöta att vatten rinner in i elektroniken!!

Grymt !!

Stort tack för den förklarande texten, har fått en ganska bra uppfattning om hur det hela skall gå till då!

Jag gör nog som så att jag filmar min process och gör en video how-to (förutsatt att det går bra) och slänger upp på tuben om det går vägen

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Grymt !!

Stort tack för den förklarande texten, har fått en ganska bra uppfattning om hur det hela skall gå till då!

Jag gör nog som så att jag filmar min process och gör en video how-to (förutsatt att det går bra) och slänger upp på tuben om det går vägen

Kul med video!! De jag hittade var sjukt dåliga, så till den grad att jag kände att de inte tillförde nåt utöver vad jag läst. Så GL med det

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Fick hem en SFC30 från 8bitdo idag och den fungerar magiskt bra ihop med retropien - tack för tipsen!!

Segt att vänta in all annan elektronik jag beställt från aliexpress. Skissar under tiden på kabinettet men måste vänta tills jag får hem grejerna innan jag kan måttsätta ritningen och skicka till utfräsning...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Grymt !!

Stort tack för den förklarande texten, har fått en ganska bra uppfattning om hur det hela skall gå till då!

Jag gör nog som så att jag filmar min process och gör en video how-to (förutsatt att det går bra) och slänger upp på tuben om det går vägen

Bidde det nån video?? 😀

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av TotalF:

Bidde det nån video?? 😀

Det kommer!
Jag har i alla fall fixat en skärm nu som jag skall använda till projektet..

Tyvärr så har jag varit lite upptagen med annat... men det är klart nu!
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ingen som testat Steam kontrollern? Tror rätt många har en sån liggandes.... (inkl mig)

Visa signatur