Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur pass seriös är OVPN.se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Lite osäker om detta är pfsense versionen eller om OVPN lägger på nån egen versiosnhantering

2.2.6.8-RELEASE (amd64)
built on Wed Apr 13 13:52:17 CEST 2016
FreeBSD 10.1-RELEASE-p31

Men du kanske har hört att de ska lämna pfsense? Den senaaste verionen kommer inte funka bra för dem som jag fattar det.

Tackar, det finns ingen uppgradering heller antar jag?
En bekant till mig har fått väldigt dålig uppkoppling med sin router, ligger bara på 70Mbit med udp/tcp han har förut haft 250Mbit.
Jag kör pfsense på egen hårdvara men har ~300Mbit i samma nät och område, dock så har jag ju betydligt nyare release på pfsense.
Du har inte råkat ut för några hastighetsproblem om du nu har mer än 100Mbit på wan d.v.s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Tackar, det finns ingen uppgradering heller antar jag?
En bekant till mig har fått väldigt dålig uppkoppling med sin router, ligger bara på 70Mbit med udp/tcp han har förut haft 250Mbit.
Jag kör pfsense på egen hårdvara men har ~300Mbit i samma nät och område, dock så har jag ju betydligt nyare release på pfsense.
Du har inte råkat ut för några hastighetsproblem om du nu har mer än 100Mbit på wan d.v.s.

Nej finns ingen nyare version tillgänglig, jag tror de helt slutat lagt ned att släppa versioner och siktar på att lämna. Har tyvärr endast 100/100, men har inte haft några problem annat än med WIFI. Jag var tvungen att köpa en seperat Ubiquiti Access Punkt som fått sköta WIFI.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dragon_Ball:

@Unknown: Vart hittade du den infon om att dom skulle bekräftat e-mailen?

Finns en Flashback-tråd om det. OVPN har även svarat där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dragon_Ball:

@Unknown: Vart hittade du den infon om att dom skulle bekräftat e-mailen?

Härifrån och framåt diskuteras det rätt friskt
https://www.flashback.org/t2438119p535

Permalänk

Fungerar bra, men tycker kundservice var lite otrevliga. Fick dock som jag ville tillslut, men det krävdes att jag sa till på skarpen och var bestämd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberanton:

Fungerar bra, men tycker kundservice var lite otrevliga. Fick dock som jag ville tillslut, men det krävdes att jag sa till på skarpen och var bestämd.

Skicka till david@ovpn.com som är ägare på OVPN och säg vad du tycker fel och rätt.

Permalänk
Medlem

Väcker en gammal tråd, hur är OVPN idag ?

Plockar ut extremt lite via deras tjänst:
50MB/s utan
3MB/s med VPN påslagen.

Bara jag som får ut så extremt dåligt eller är det detta man kan vänta sig ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Väcker en gammal tråd, hur är OVPN idag ?

Plockar ut extremt lite via deras tjänst:
50MB/s utan
3MB/s med VPN påslagen.

Bara jag som får ut så extremt dåligt eller är det detta man kan vänta sig ?

Jag får runt 300/250 på en 1000/1000

Permalänk
Medlem

180/80 på en 250/100. Blir heller aldrig frånkopplad, så överlag mycket nöjd.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Jag får runt 300/250 på en 1000/1000

300/250 hade jag varit nöjd med.. Fattar inte varför jag får så lite

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: Bara för att vara säker, du jämfört inte MBit med MB nu va utan mäter båda på samma sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Tänk på att man ABSOLUT inte ska skicka pengar i vanligt kuvert. REK eller VÄRDE beroende på hur mycket pengar som ska skickas.

Mister man inte sin anonymitet då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

300/250 hade jag varit nöjd med.. Fattar inte varför jag får så lite

Har du provat manuellt mot olika servrar?
Jag kör mot Stockholm med Telia iallaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@hakd: Bara för att vara säker, du jämfört inte MBit med MB nu va utan mäter båda på samma sätt?

haha, jag har full förståelse för dom olika måtten

Skrivet av xp1ratex:

Har du provat manuellt mot olika servrar?
Jag kör mot Stockholm med Telia iallaf.

Testat Stockholm och Sverige, dock inte specifikt valt server.
Testat både TCP och UDP med.

Ska testa ta ner kryptering också om möjligt för att utesluta att det är min NAS som inte gillar den (även om den gäspar runt 25% cpu).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

haha, jag har full förståelse för dom olika måtten

Testat Stockholm och Sverige, dock inte specifikt valt server.
Testat både TCP och UDP med.

Ska testa ta ner kryptering också om möjligt för att utesluta att det är min NAS som inte gillar den (även om den gäspar runt 25% cpu).

Jag får bara hyffsad hastighet med tcp efter att dom uppdaterade i höstas.
Server 2 och 12 i Stockholm funkade bäst för mig då jag labbade runt, har inte provat dom andra ioförsig på ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Jag har provat OVPN ett par gånger. Hade problem med nedkopplingar, extremt långa uppkopplingstider och DNS leak. Använde deras app...
Valde att behålla min gamlaVPN som inte har DNS leakage, jäkligt jobbigt att behöva gå in på varenda dator här hemma och göra specialinställningarna som OVPN föreslog för att få bort DNS leak. Tanken var ju att de mindre tekniska här hemma skulle klara att använda VPN, därför använde jag appen.

Dessutom ingen proxy service.

Jag föredrar att ha VPN vars ägare inte finns i Sverige just pga att tillfällen som när polisen frågar OVPN om mailadresser etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Jag föredrar att ha VPN vars ägare inte finns i Sverige just pga att tillfällen som när polisen frågar OVPN om mailadresser etc.

Lite väl hårt tycker jag... Dom har "bekräftat" en mailadress. Alltså att en viss person haft den registrerad. Thats it

Vilka alternativ föredrar du specifikt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

OVPNs klient är ju känd för att ha många featureas och krascha konstant. Värt kolla så man inte kör det på en allt för långsam dator också för att den ska hinna med att kryptera, komprimera osv. Bytte själv till AzireVPN för ett par månader sedan så är inte helt uppdaterad kring OVPN dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Lite väl hårt tycker jag... Dom har "bekräftat" en mailadress. Alltså att en viss person haft den registrerad. Thats it

Vilka alternativ föredrar du specifikt?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom de svarar sanningsenligt på frågor från polisen så föredrar jag länder utanför 14 eyes.
Mitt största problem är att de inte anser att en emailadress är en kunduppgift. Därför fortsätter de att påståt att de aldrig lämnat ut kunduppgifter plus de ständiga nedkopplingarna och långa uppkopplingstiderna.
De stödjer inte heller aktivism vilket flera andra VPN gör.

Jag har en VPN som är utanför 14 eyes, stödjer aktivism och som inte har DNS läkage i deras app. Så det underlättar för familjen att använda servicen. Dessutom en fantastisk proxy-service så Netflix, amerikansk tv osv fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem

@n3crosis: Så du är nöjd med smartdnsproxy.com? Fungerar verkligen Hulu och Netflix USA samt BBC Player med tjänsten?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@n3crosis: Har du något bevis för att OVPNs klient läcker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@dweebling: Har du något bevis för att OVPNs klient läcker?

Det han säger är inte att klienten läcker utan menar på att företaget läcker om polisen frågar dom frågor. Detta har bekräftats hänt en gång då polisen ville ha en mailadress bekräftad att den finns i deras kunddatabas gällande ett brottsmål. De bekräftade då detta men menar på att det inte handlar om att ge ut kunduppgifter och att denne användare själv röjt sin e-mail ändå..

Jag kan förstå oron i att de faktiskt bekräftade något samt att de inte skrivit detta i sin transparens rapport..
jag personligen vet inte vad jag ska tycka om detta men jag förstår båda parter om att det är rätt eller fel av OVPN..

För er som är intresserade att läsa om det rekommenderar jag att gå via flashback länken längre upp i denna tråd. Sen läs några sidor i flashback tråden där så får ni ner info. Svårt och jobbigt att sammanfatta allt här

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: ser nu vem jag svarat till och du vet ju själv allt om detta improwise. Du e ju själv aktiv i den tråden på flashback så jag har nog missuppfattat din fråga.. Isåfall ignorera mig

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Det han säger är inte att klienten läcker utan menar på att företaget läcker om polisen frågar dom frågor. Detta har bekräftats hänt en gång då polisen ville ha en mailadress bekräftad att den finns i deras kunddatabas gällande ett brottsmål. De bekräftade då detta men menar på att det inte handlar om att ge ut kunduppgifter och att denne användare själv röjt sin e-mail ändå..

Edit: ser nu vem jag svarat till och du vet ju själv allt om detta improwise. Du e ju själv aktiv i den tråden på flashback så jag har nog missuppfattat din fråga.. Isåfall ignorera mig

Han hänvisar till DNS läckor som är, i den mån de förekommer, mer av teknisk natur (att man kan se vilka siter som man besöker även med VPN om man inte använder en säker DNS server).

https://en.wikipedia.org/wiki/DNS_leak

Sen stämmer det att OVPN lämnat ut någon slags kunduppgifter på begäran av polisen gällande mailadress. Men jag gissar att den som är så hemlig av sig kanske inte bör mata in en epostadress som avslöjar vem man är

Permalänk
Medlem

Gällande utlämningen av epostadressen så känner jag lite att det hela gick till överdrift.

Visst, OVPN säger att de inte lämnar ut uppgifter, och en epostadress är en uppgift.
Men det enda den den uppgiften säger är att epostadressen är reggad hos OVPN, det finns sedan inga loggar på vad den användaren har haft för IP eller gjort.

Som OVPN själva säger, polisen hade kunnat testa att skapa ett konto med just den efterfrågade eposten, de hade då mötts av ett meddelande som säger att den redan är reggad.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Gällande utlämningen av epostadressen så känner jag lite att det hela gick till överdrift.

Visst, OVPN säger att de inte lämnar ut uppgifter, och en epostadress är en uppgift.
Men det enda den den uppgiften säger är att epostadressen är reggad hos OVPN, det finns sedan inga loggar på vad den användaren har haft för IP eller gjort.

Som OVPN själva säger, polisen hade kunnat testa att skapa ett konto med just den efterfrågade eposten, de hade då mötts av ett meddelande som säger att den redan är reggad.

Jag håller med. Men samtidigt svårt att säga emot att de faktiskt bekräftat frågor från polisen angående kunduppgifter och inte skrivit en enda rad om detta i deras transparens rapport där de skriver minsta lilla annan sak.. Denna flög helt under radarn och kom bara upp för att en person hittade någon slags förundersökningsprotokoll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

haha, jag har full förståelse för dom olika måtten

Testat Stockholm och Sverige, dock inte specifikt valt server.
Testat både TCP och UDP med.

Ska testa ta ner kryptering också om möjligt för att utesluta att det är min NAS som inte gillar den (även om den gäspar runt 25% cpu).

Hur många cores har din NAS? OpenVPN är en-trådat så om du har 4 cores så betyder 25% att den är maxad. 3Mb/s är självklart inte normalt.

Permalänk
Skrivet av tudz:

Hur många cores har din NAS? OpenVPN är en-trådat så om du har 4 cores så betyder 25% att den är maxad. 3Mb/s är självklart inte normalt.

Exakt vart har du fått för dig att OpenVPN är enkeltrådat? Är andra gången jag postar liknande bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag håller med. Men samtidigt svårt att säga emot att de faktiskt bekräftat frågor från polisen angående kunduppgifter och inte skrivit en enda rad om detta i deras transparens rapport där de skriver minsta lilla annan sak.. Denna flög helt under radarn och kom bara upp för att en person hittade någon slags förundersökningsprotokoll.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis, dom hade kunnat sköta detta så mycket snyggare, genom att bara skrivit med att dom hade gjort detta.
i övrigt så har jag varit sjukt nöjd med ovpn men vet inte om jag är det längre, känns som prestandan kan variera något extremt beroende på vilken av deras VPN servrar man hamnar på, igår hade jag t.ex. 30/1 av mina 100/100, fick hoppa runt på lite olika servrar tills jag till slut hamnade på en där jag nästan hade fullt blås.
samt att varje gång jag kopplar ner så måste jag manuellt lägga till DNS på NIC igen, vet itne om det är deras killswitch eller vad det är. men det känns som att om man frivilligt kopplar ner borde deras kill switch inte triggas.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Exakt vart har du fått för dig att OpenVPN är enkeltrådat? Är andra gången jag postar liknande bild.
https://i.imgur.com/BlANhs9.jpg

Vet inte om Synology kör någon specialversion av OpenVPN men på Linux så är OpenVPN enkeltrådat.

Permalänk
Skrivet av tudz:

Vet inte om Synology kör någon specialversion av OpenVPN men på Linux så är OpenVPN enkeltrådat.

https://i.imgur.com/Xbp0y43.png

Min brandvägg bygger ju på Linux.