Musikdator - hur ser min kundvagn ut?

Permalänk
Medlem

Musikdator - hur ser min kundvagn ut?

Jag har faktiskt gjort en liknande tråd innan men nu har jag pengarna, kan hända att jag kanske måste betala av en liten del på avbetalning men det mesta har jag råd med.

Detta är min kundvagn https://www.inet.se/kundvagn/visa/10533167/pc-build

Lite dyr tänker jag, jag funderar på att byta ut grafikkort mot nåt billigare, ni kanske vet nåt?

Datorn kommer främst användas till musik, tänk dig orkester filmmusik, jag kommer spela spel på den men det är sekundärt.

Jag behöver inte ha 4k i upplösning på alla spel etc.

Hur ser min kundvagn ut? Är allt bra, bara att tuta och köra (förutom grafikkort då)?

Här finns ett exempel på vad min dator ska klara av musikmässigt https://www.youtube.com/watch?v=2DzwkW8rb5I

/Peshti

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vilken dator som helst klarar att spela upp musik. Du säger att spel är sekundärt men det du har valt ut är nästan den dyraste speldatorn du kan. Förutom att flera av delarna du har valt har utgått finns det mycket jag hade ändrat på men du bör klara upp det här lite först.

Vilket grafikkort du ska ha beror på vilken skärm du ska ha och den du valt ut finns inte kvar längre så börja i den ändan.

Permalänk
Skrivmaskin

@peshti: Som du antagligen sett har ett par av produkterna utgått (OZC SSD och skärm), men annars ser det väl inte ut att vara några konstigheter. Om det går att vänta någon dryg månad skulle jag dock ha gjort det. I början av december anger Inet att Core i7 8700K finns i lager, vilket innebär att du får två extra kärnor, fyra extra trådar, för några hundralappar mer. En merkostnad som kan kompenseras genom ett enklare grafikkort, om 4K-gaming nu inte är ett måste

Permalänk
Medlem

Verkar ju visserligen vara bra som så (förutom att du som sagt bör vänta på 8700), men inte alls anpassat till vad du beskriver att du ska använda datorn till. (Vilket visserligen inte är helt klart men jag antar att det är att göra musik du menar).

Som musikarbetsstation så känns ju typ AMD Ryzen 1600x, stor luftkylare, möjligen mer ram, snabbare ssd och/eller skippa mekaniska disken, ej gamingskärm och gtx 1060 mer relevant. Men då vet jag inte riktigt vad programmen du kör kräver.

Stavning & Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av peshti:

Jag har faktiskt gjort en liknande tråd innan men nu har jag pengarna, kan hända att jag kanske måste betala av en liten del på avbetalning men det mesta har jag råd med.

Detta är min kundvagn https://www.inet.se/kundvagn/visa/10533167/pc-build

Lite dyr tänker jag, jag funderar på att byta ut grafikkort mot nåt billigare, ni kanske vet nåt?

Datorn kommer främst användas till musik, tänk dig orkester filmmusik, jag kommer spela spel på den men det är sekundärt.

Jag behöver inte ha 4k i upplösning på alla spel etc.

Hur ser min kundvagn ut? Är allt bra, bara att tuta och köra (förutom grafikkort då)?

Här finns ett exempel på vad min dator ska klara av musikmässigt https://www.youtube.com/watch?v=2DzwkW8rb5I

/Peshti

Skall du inte ha ett ljudkort? Studiehögtalare eller liknande? Skall du göra musik så krävs inget värsting grafikort. En bra CPU av i7 modell. En stor och snabb SSD samt HDD att lägga alla ljudfiler på. Dyr spelskärm är också overkill. Hade istället valt en 27 tums 1440p skärm så att du kan ha alla applikationer uppe i musikprogrammet utan att dom överlappar varandra.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Om jag skulle syssla med musikproduktion så hade jag valt Win 10 Pro istället. I Win 10 Pro, Enterprise och LTSB kan man ändra i Local Group Policy hur Windows Update skall bete sej och därmed slippa en oönskad omstart efter Windows Update när kreativiteten flödar för fullt.

Rätta mej gärna om jag har fel.

La till lite mer info
Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | 2x Phanteks Revolt Pro 1000W |
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Lyssna på eller skapa musik?

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem

Tack för svar allihopa! Jag måste dock säga att jag känner att jag är tydlig med att jag vill skapa musik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilka program ämnar du använda i din musikproduktion?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Berätta gärna mer om hur du arbetar med dina DAWs. Vad använder du för verktyg? En dator som ska driva flera ljudbibliotek via en sampler i realtid utan att bounca/frysa kanaler har väldigt annorlunda krav än en dator som exempelvis ska användas till enbart inspelning och dylikt.