Är sandy bridge bästa systemet/processorn någonsin från Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

@KalBumling:
prestanda vs temperatur, var låångt bättre.

Nehalem var dock på 45nm så det är inte konstigt, Westmere ligger närmare SB-e som också hade 6 cores (båda 32nm). 4,5-4,8GHz var ungefär vart 980x tog sig med bra kylning vilket bara är några 100Mhz sämre än SB.

Illusionen att SB var ett sådan kliv är mycket baserad på att vi aldrig fick se westmere i någon form för mainstream. Lite som Haswell > Skylake där broadwell föll mellan stolarna. Samma sak kommer hända igen om ryktena stämmer om att cannonlake endast kommer användas för mobile då 10nm inte duger för högpresterande produkter och coffelake kommer vara top dog tills Intel har 10nm+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men vill man se processorprestanda så låter man inte grafikkortet jämna ut resultaten. Då kan man bevisa att en i3 är nästan precis lika snabb som en i7.
Du kanske kan få en gammal 2600K att se ut att stå sig bra mot en modern i7, men du kan också se att den inte är bättre än en billig skitprocessor från idag.

Självklart, men det där är teoretiska situationer. Vill man vara realistisk så står sig 2600K otroligt bra i spel idag, då de flesta spelar på 1080p eller 1440p.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Och vad tror du händer vid nästa krympning och GPU prestandan dubbleras? (7nm kommer vara större krympning än 28 >16nm) Det vara bara något år sedan då det var meningslöst att ha något annat än en i3 i många spel då vi ändå var begränsade av GPU. Sen har vi dåligt trådade spel där Skylake/kaby/coffe springer cirklar runt SB även med relativt lågpresterande grafikkort.

Sen sitter vissa av oss med SLI och jag kan säga att med 2st 1080 Ti har inte 2600k mycket att komma med. Det är faktiskt synd att SLI benching totalt verkar ha upphört för att där kan man se "real world" prestanda.

Och sen finns det fall redan vid 1080p med endast ett kort där det börjar synas rejäl skillnad, ta ett titt på DFs W3 bench https://youtu.be/XHUfSIdyIfw?t=219 och då är inte W3 direkt ett nytt spel optimerat för mer än 4c/8t.

Jag håller med dig i det du säger, det enda jag motsade mig var att du påstod en 20-60% ökning mellan 2600K vs 8700K, vilket helt enkelt inte stämmer i de flesta realistiska scenarion.

Sanningen är ju den att de absolut flesta spel spelas i antigen 1080p eller 1440p och inte på SLI (speciellt inte 1080TI SLI), och i de flesta fallen där så är det inte mer än 5-20% skillnad i fps på en 2600K och 8700K. Att 8700K är ett monster som springer varv runt 2600K i fall som vi får anse vara mestandels teoretiska och/eller syntetiska vet vi om, men det är ju inte relevant att ta i en diskussion som handlar om hur SB står sig i dagens läge, eftersom en sådan diskussion rimligen bör utgå från de praktiska applikationerna av systemet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Var ska man börja. Du kommer med ett generellt påstående, kommer med argument som att ditt system är gammalt. Frågan inför valen är Är sandy bridge bästa systen någonsin från INTEL?
Frågan är av typen ja, nej, vet ej.
Men inte svar som 12, 42, 69 eller som i ditt fall 2500k, 2600k, 2700k.

Så det är mycket fel där.

Vilken cpu som har varit den bästa Intel har gjort är en bra fråga, det krävs en hel del efterforskning för att komma fram till detta. Man kan hävda Intel 8086, 386an med all utökad minneshantering, core 2, där Intel gick från flopp till topp etc.
Jag vet inte, det får vara någon som är kunnig i cpuhistoria för att säga något. Att bara drämma till med en nyare cpu för att den idag håller hög fps i nya spel, är argument ej värd papperskorgen.

Mer intressant är varför sandy bridge har hållit så länge, vissa hävdar att det inte alls har med bristande konkurrens från AMD att göra och att Intel nu i all panik släpper halvfärdiga saker med bristande kompilatet är bara en ren slump. Precis som att det börjar bli kallare ute nu, det har inget med att vi närmar oss november att göra, det är bara en ren tillfällighet och temperaturen går ju upp och ner varje dag så belägg för att det ens blir kallare saknas.

Sandy bridge börjar annars bli gammal nu och det är dags att börja fundera på att skrota dem och byta ut hårdvaran p.g.a. ålderdom. Gör man inget vettigt vid datorn så kostar en nergång ej så mycket, sandy bridge i panelpc och liknande kan vara dyr, men planera är ej likamed att byta idag.

Windows 7 så är det ett stort problem, detta gör att sandy bridge kommer finnas kvar länge på eftermarknaden. Visst vissa gånger går det köra virtuellt men inte alltid. Ta en panelpc som har kraschat, det är inte alltid dessa program fungerar på windows 10. Att uppgradera, ja då kan man få uppgradera på många ställen.
Det moderna idag är dock att bygga ifrån sådan teknik och göra alla datorer som mer eller mindre tunna klienter.

Min åsikt om sandy bridge är alltså gammal skrutt som man bör planera in att byta, det kostar att byta överallt och på mindre kritiska ställen kör med den så länge som den håller.
Jag skulle dock aldrig kalla den för bra idag, på samma sätt som windows 7 är är bra. Några få programvaror kräver den, men det mesta fungerar på windows server 2012 r2/2016 eller windows 10.

Låter som att du tycker man ska byta ut hårdvara bara för att den är gammal, även om den skulle fungera alldeless utmärkt för det man gör? Låter oerhört dumt.

Jag uppgraderar när jag behöver, varken förr eller senare och definitivt inte för att något är gammalt. Stort slöseri med resurser och pengar.

Permalänk
Medlem

Absolut inte bästa någonsin, men jag ville bara nämna att jag räddat summa fyra i7-2600 (ej K) från jobbdatorer på väg till återvinningen. Sista var det rätt knepigt att hitta ett moderkort för (blev eBay från Kina), men väl på plats så fungerar de utmärkt som speldatorer. Åtminstone för mina, och mina vänners behov.

Min egen dator har en 2600 och ett GTX970. Jag har ännu inte sett ett spel som bottnar CPU'n på den. Jag har som ni förstår inte testat alla spel, och det finns säkert de som är väldigt mycket mer CPU-intensiva, men Elite Dangerous (med och utan Rift), GTA5, Doom, Wolfenstein (förra) mm. snurrar på utan att gamla processorn ens närmar sig max. 1080p och 2560x1280 är vad jag har kört för upplösningar.

Celeron 300A nämndes tidigare i tråden. Får en varm känsla när jag tänker på den och Abit BH6-kortet som var det som gällde till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Självklart, men det där är teoretiska situationer. Vill man vara realistisk så står sig 2600K otroligt bra i spel idag, då de flesta spelar på 1080p eller 1440p.

Vill man vara realistisk så jämför man isåfall med en i3, och ser att 2600K får däng av budget idag.
Men framförallt så vill man om man är realistisk se den riktiga CPU-prestandan för att se hur processorn klarar dagens spel, inte grafikkortet i det aktuella testsystemet. Det är relevant för kommande spel och andra sammanhang.
När 2600K kunde man med samma typ av trolleri visa att flera år gamla processorer klarade spel lika bra som 2600K, hur hade de sett ut i dagens test?

Permalänk
Medlem

Jag sitter på 32nm i7 970 och även den har inga problem så länge man har ett 1080 Ti som backar upp den, 6 kärnor och 12 trådar 2009 var lite löjligt, men den har ju bara blivit BÄTTRE med åren då mer och mer stödjer mer och mer trådar

Definitivt ett värt köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vill man vara realistisk så jämför man isåfall med en i3, och ser att 2600K får däng av budget idag.
Men framförallt så vill man om man är realistisk se den riktiga CPU-prestandan för att se hur processorn klarar dagens spel, inte grafikkortet i det aktuella testsystemet. Det är relevant för kommande spel och andra sammanhang.
När 2600K kunde man med samma typ av trolleri visa att flera år gamla processorer klarade spel lika bra som 2600K, hur hade de sett ut i dagens test?

"Däng" är ett otroligt starkt ord, då en 2600K presterar inte mer än 10-20% sämre i ren fps än en i3.

Att jämföra CPU'ns prestanda endast är absolut inte att vara realistiskt, då det är i princip omöjligt att använda en PC på sådant sätt att endast CPU'n används. Det är totalt tvärtom till att vara realistisk. Det du snackar om, att jämföra CPU'er mot varandra utan några andra som helst externa faktorer, är så otroligt icke-realistiskt så det går inte mer, det är teoretiskt och syntetiskt i allra högsta grad.

Att vara realistisk är att kolla hur en CPU klarar sig under de premisser som finns i realiteten; dvs. i en dator med 1080p/1440p med ett singelgrafikkort mellan 970 - 1080Ti. Och där står sig 2600K utmärkt fortfarande.

Att du skär bort GPU'ns roll och kollar på endast CPU'ns roll i spel är exakt motsatsen till att vara realistisk, då det helt enkelt inte existerar alls något sådant i verkligheten.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag håller med dig i det du säger, det enda jag motsade mig var att du påstod en 20-60% ökning mellan 2600K vs 8700K, vilket helt enkelt inte stämmer i de flesta realistiska scenarion.

Vad är då ett realistiskt scenario i din mening? Alla sitter inte och spelar i 60fps och det är förbannat svårt att få CPU prestandan att räcka till för t.ex 144hz i många spel. Prioriterar man hög refreshraten så drar man ofta ner detaljnivån vilket gör att du i princip alltid blir CPU begränsad och då ska du se att 2600k hamnar på efterkälken rejält.

Om nånting så är många reviews osv ganska orealistiska då dom kör med settings som belastar GPUn extremt mycket för väldigt lite visuell vinst. När det kommer till CPUn är du mycket mer begränsad för vilka settings du kan dra ner på, i många open world spel är t.ex den största boven draw distance och det om något det absolut sista jag rör om jag inte måste.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Låter som att du tycker man ska byta ut hårdvara bara för att den är gammal, även om den skulle fungera alldeless utmärkt för det man gör? Låter oerhört dumt.

Jag uppgraderar när jag behöver, varken förr eller senare och definitivt inte för att något är gammalt. Stort slöseri med resurser och pengar.

Många företag har policy på att man ska byta ut datorutrustningen inom en viss tid, detta av flera orsaker som att det påverkar driftsäkerheten och det är svårt att få tag på reservdelar. Inom laptops så är runt 4år vanlig fretagspolicy när det gäller kvalitetsprodukter.

Där jag skrev att sandy bridge börjar bli gammal och det är dags att fundera på att byta ut. Att se denna gamla sandy bridge som något bra att satsa på är fel, utan det är gammal hårdvara som man bara har kvar, beroende på vad den gör så kan man ha kvar den olika länge.

Att du inte byter hårdvara för att den blir gammal så beror det först på vilken hårdvara och hur man jobbar, handlar det om en tunnklient så är det bara att köpa en ny om den går sönder, är det en arbetsdator med program installerade på så är det inte bara att köpa en ny.
Och man får då börja planera, ett sätt kan vara att köpa en ny dator och enbart göra det som måste göras på den gamla.
Säg att man har en applikation som kräver Windows Xp, ja ha då kvar en sådan dator, men ge tusan i att använda samma dator som att besöka skumma sidor på internet med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

"Däng" är ett otroligt starkt ord, då en 2600K presterar inte mer än 10-20% sämre i ren fps än en i3.

Att jämföra CPU'ns prestanda endast är absolut inte att vara realistiskt, då det är i princip omöjligt att använda en PC på sådant sätt att endast CPU'n används. Det är totalt tvärtom till att vara realistisk. Det du snackar om, att jämföra CPU'er mot varandra utan några andra som helst externa faktorer, är så otroligt icke-realistiskt så det går inte mer, det är teoretiskt och syntetiskt i allra högsta grad.

Att vara realistisk är att kolla hur en CPU klarar sig under de premisser som finns i realiteten; dvs. i en dator med 1080p/1440p med ett singelgrafikkort mellan 970 - 1080Ti. Och där står sig 2600K utmärkt fortfarande.

Att du skär bort GPU'ns roll och kollar på endast CPU'ns roll i spel är exakt motsatsen till att vara realistisk, då det helt enkelt inte existerar alls något sådant i verkligheten.

Jo, det existerar hela tiden, fast du inte ser det. Om en 8700K får 62 i lägsta-FPS i ett spel och en 2600K får 56 så kan det se ut som att skillnaden inte är så stor. Men än hur hårt du klockar din 2600K så kommer den inte komma ikapp och komma över 60 i stabila FPS. Eftersom prestandaskillnaden som krävs för dessa extra FPS är väldigt stor. Skillnaden i prestanda är precis lika stor oavsett hur många procent det ser ut att skilja i grafikbegränsade scenarion. Bara det att det kan se olika jämnt ut.
Bara för att du får det att se ut som att det vara skiljer 10% i ett testresultat så kommer det fortfarande krävas 70% högre frekvens för att komma ifatt en processor som har 70% högre faktisk prestanda. Ska du spela i multiplayer i verkliga scenarion så kan processorns prestanda vara mer avgörande än i benches, så då kan två processorer som ser jämnstarka ut i ett grafikbegränsat bench skilja sig en hel del i spelupplevelse. Därför är den faktiska prestandan alltid essentiell vid ett beslutsfattande i frågan.

Med ditt resonemang borde de flesta ha i3 i sina spelmaskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Vad är då ett realistiskt scenario i din mening? Alla sitter inte och spelar i 60fps och det är förbannat svårt att få CPU prestandan att räcka till för t.ex 144hz i många spel. Prioriterar man hög refreshraten så drar man ofta ner detaljnivån vilket gör att du i princip alltid blir CPU begränsad och då ska du se att 2600k hamnar på efterkälken rejält.

Om nånting så är många reviews osv ganska orealistiska då dom kör med settings som belastar GPUn extremt mycket för väldigt lite visuell vinst. När det kommer till CPUn är du mycket mer begränsad för vilka settings du kan dra ner på, i många open world spel är t.ex den största boven draw distance och det om något det absolut sista jag rör om jag inte måste.

Skrivet av Aleshi:

Jo, det existerar hela tiden, fast du inte ser det. Om en 8700K får 62 i lägsta-FPS i ett spel och en 2600K får 56 så kan det se ut som att skillnaden inte är så stor. Men än hur hårt du klockar din 2600K så kommer den inte komma ikapp och komma över 60 i stabila FPS. Eftersom prestandaskillnaden som krävs för dessa extra FPS är väldigt stor. Skillnaden i prestanda är precis lika stor oavsett hur många procent det ser ut att skilja i grafikbegränsade scenarion. Bara det att det kan se olika jämnt ut.
Bara för att du får det att se ut som att det vara skiljer 10% i ett testresultat så kommer det fortfarande krävas 70% högre frekvens för att komma ifatt en processor som har 70% högre faktisk prestanda. Ska du spela i multiplayer i verkliga scenarion så kan processorns prestanda vara mer avgörande än i benches, så då kan två processorer som ser jämnstarka ut i ett grafikbegränsat bench skilja sig en hel del i spelupplevelse. Därför är den faktiska prestandan alltid essentiell vid ett beslutsfattande i frågan.

Med ditt resonemang borde de flesta ha i3 i sina spelmaskiner.

Ni missar helt poängen att en 6,5 år gammal cpu är i närheten av den nyaste?
Hade det här varit för 10 år sen hade den 6,5 år gamla cpu'n inte ens kunnat starta spelet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ni missar helt poängen att en 6,5 år gammal cpu är i närheten av den nyaste?
Hade det här varit för 10 år sen hade den 6,5 år gamla cpu'n inte ens kunnat starta spelet.

Ja, utvecklingen har stagnerat en hel del, fast den inte står still. Det betyder inte att SB var något otroligt bra, bara att utvecklingen de senaste tio åren är långsammare än den de tio åren innan dess.
Och nä, den är i närheten, 8700K är 50-80% snabbare i spel, och mer än dubbelt så snabb i arbeten som 3D-rendering och filmredigering.

Permalänk
Medlem

Vad fan argumenterar ni om? Spelar väl ingen roll hur mycket snabbare intels nya processorer är. 2600K är ju för bövelen snart 7 år gammal! För bövelen! Ser man till åldern så är det ju en fantastisk CPU. Bara det att man faktiskt kan använda den utan större problem i moderna spel talar väl för det?

Min 2500k, som nu är bortskänkt till en glad 12-åring, kickar fortfarande ass i spelen han spelar. Och då menar jag inte att dom håller 144 fps, men även den funkar fortfarande och har varit överklockad till 4,8 GHz sedan dagen jag köpte den i Q4 2011. Den ligger där och hostar upp samma cinebench-resultat som en oklockad 6600k.

Ge SB 2133 MHz DDR3 och klocka skiten ur dom så funkar dom fortfarande utmärkt för vanligt bruk. Sen om det finns snabbare CPUer idag, så är ju svaret självklart ja. Ska man para ihop en Sandy Bridge med 1080 Ti och spela i 1080p? Nej självklart inte. Men ungarna som föddes samtidigt som 2600k ska ju börja ettan snart så det är ju inte så konstigt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hade det här varit för 10 år sen hade den 6,5 år gamla cpu'n inte ens kunnat starta spelet.

Folk satt och körde spel med sub 1GHz cpuer utan större problem runt 2005 när jag slutade gymnasiet, hade folk som raidade med Athlon XP system i TBC/WOTLK. Visst inte en optimal upplevelse men att det inte ens skulle ha gått att starta spelen är något av en överdrift. Sen Pentium D har jag träffat på några fall som överlevt nästan fram tills dessa dagar i sämre bemedlade länder.

Jag tror nästan att om jag hade kvar mitt dual socket Athlon XP system från 2003 skulle jag nog kunna få spelbar prestanda i några titlar från 2010+, största problemet är GPU prestanda med bara AGP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

I 480p då? Pics or it didn't happen.

Jag tror det var i Battlefield 1(942)!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

2600k är ungefär likvärd 8350k i cinemabench. Mitt sandybridge system är det längsta jag någonsin haft en plattform. Trots att jag snålade och köpte det billigaste moderkortet. Ändå har jag haft PC sen 386:an var en het potatis. Jag har inte bytt pga av snålhet utan för det har helt enkelt inte behövts.
Jag köpte 8700k men sålde den vidare. Kände absolut inget behov av den än. Däremot nästa höst byter jag ut sandyn
Mitten på nittitalet och framåt 2008 var dock en hemsk period. Fick byta dator oftare än man böt kalsonger.

hittade denna: http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Vad fan argumenterar ni om? Spelar väl ingen roll hur mycket snabbare intels nya processorer är. 2600K är ju för bövelen snart 7 år gammal! För bövelen! Ser man till åldern så är det ju en fantastisk CPU. Bara det att man faktiskt kan använda den utan större problem i moderna spel talar väl för det?

Min 2500k, som nu är bortskänkt till en glad 12-åring, kickar fortfarande ass i spelen han spelar. Och då menar jag inte att dom håller 144 fps, men även den funkar fortfarande och har varit överklockad till 4,8 GHz sedan dagen jag köpte den i Q4 2011. Den ligger där och hostar upp samma cinebench-resultat som en oklockad 6600k.

Ge SB 2133 MHz DDR3 och klocka skiten ur dom så funkar dom fortfarande utmärkt för vanligt bruk. Sen om det finns snabbare CPUer idag, så är ju svaret självklart ja. Ska man para ihop en Sandy Bridge med 1080 Ti och spela i 1080p? Nej självklart inte. Men ungarna som föddes samtidigt som 2600k ska ju börja ettan snart så det är ju inte så konstigt.

Men du, det där argumentet har redan framförts flera gånger. Upprepning hjälper inte då det inte är så att vi inte redan hört argumentet, utan det att vi har motargument. Bemöt i så fall motargumenten om du vill övertyga någon.

Att utvecklingen stagnerade efter SB gör inte SB i sig till den bästa processorn någonsin. Vilken processor som helst hade varit den bästa någonsin om den var den sista innan en stagnation. Så att dagens motsvarande processorer "bara" är 50-80% bättre i spel och "bara" 100-150% snabbare i flertrådat är i sig inte ett argument för att SB är bäst någonsin. Den som klarat att hålla sig någorlunda relevant längst kanske, men det är ju som sagt inte en egenskap hos SB, utan en följd av en egenskap som finns hos efterkommande processorer.

Permalänk
Avstängd

Jag glömde ett "Nej"-alternativ. Borde varit med! Synd man inte kan redigera i efterhand.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: "Men du", när sa jag att det var den bästa CPUn någonsin? Så hela ditt inlägg var helt menlöst, precis som mitt. Men om nu detta är hela diskussionen, vilket jag inte såg mycket bevis på, så går nog den kronan till den första elektroniska (med transistorer och inbyggd logik” CPUn eller någon CPU på 60- 70-talet, kanske Intel 4004.

Och sen är argumentet att det stagnerat, om vi nu ser till tidsperioden 2011 till februari 2017, också inte helt solid. Ser vi till IPC så hade verkligen Intel kunnat göra så mycket mer? Eller var kanske arkitekturen som SB är baserad på en riktig homerun? Nog hade vi kunnat haft 8 kärnor som standard i konsumentvaror, men tror ni effektförbrukningen hade varit mindre än nu? Hade detta förändrat hur våra bärbara datorer ser ut? Typ 95 % av konsumentmarknaden. Hade spelen varit megaflertrådade och tagit tillvara på all cpu-kraft? När alla bärbara och vanliga konsumentdatorer inte varit mycket snabbare än idag iaf.

Nä, jag ser det mer som att SB var före sin tid, inte att tiden inte lett till utveckling.

Oavsett så är det en helt menlös diskussion då det inte finns ett svar. Men Sandy Bridge är och har varit en kick ass CPU. Bäst genom tiderna? Nä. Ingen CPU är bäst genom tiderna. Så min fråga kvarstår. Vad fan argumenterar ni om? 😋

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Passande klipp om ämnet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Sandy har stått sig väldig bra. Det ä väl först nu med fler kärnor de får se sig på allvar obsoleta som prestanda-processorer. Anledningen är väl mest att utvecklingen inte direkt har gått med stormsteg och att de klockar bra.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag skrev faktiskt klockad. En Sandy i7 klockad till 4,5 GHz presterar ca 20-30% bättre än stock. Så ja de står sig, bara man klockar.

Ja men då måste du ju jämföra en klockad i3, de går till 4.8-5.0Ghz utan större problem vilket ger en boost på 25%~. Dvs tillbaka på ruta ett.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@Stayup: Tyvärr måste jag faktiskt inte hålla med om att Sandybridge var Intels bästa arkitektur. Det finns flera innovativa och större revolutionerande generationer innan Sandybridge.

Pentium 4 som ersatte Pentium 3 kan kanske anses som något revolutionerande. Den var fortfarande baserad på NetBurst arkitekturen men introducerade HyperThreading. Denna teknologi har hängt med sen dess. Sedan har vi Pentium D (Dual Core) som fortfarande var baserad på Pentium 4 men introducerade två dies på samma CPU. Även om detta inte var en äkta tvåkärning processor så var det vårt första insteg till flerkärnighet och multitrådning tack vare denna lösning och HyperThreading.

Sedan har vi Core 2 Duo som var vårt riktiga insteg till flerkärnighet. Den introducerade den mycket populära Conroe E6600 processorn. Den kan ses som revolutionerande då den till skillnad från Pentium D introduducerade två kärnor på en och samma CPU die.

Därefter har vi Bloomfield som introducerade i7 namnet som skulle ersätta Intels Quad Core serie. Den serien introducerade den mycket populära i7 920 processorn och ersatte föregångarna Q6600 samt Q9000 serien. Quad Core serien byggde vidare på Core 2 Duo genom att ha riktiga kärnor på processorn. Men det den första i7 serien introducerade var faktiskt flera trådar per kärna. Sedan har vi också i7 980X (Gulftown) i ett kapitel för sig själv då den utöver 6 kärnor också hade 32nm istället för i7 920: ans 45nm. Detta gav en ganska extrem prestanda boost än att bara öka själva kärnantalet. Detta gör 980x:an generellt snabbare än Sandybridge 2000 serien.

Därefter kom Sandybridge men den introducerande inte något revolutionerande utan var mer evolutionerande. Och så har det sett ut fram till den nuvarande Skylake X där kärnantalet helt plötsligt har ökat markant från tidigare generationer. Med Skylake X har vi fått en ny L1/L2/L3 cache design genom att den hu ser ut som en Mesh där kärnorna kan kommunicera med varandra från alla håll. De tidigare processorerna använder en Ring bus teknik och även om den är mycket snabb (varpå 7700K är så snabb i spel) så går kommunikationen i ett håll och måste därför gå ett helt varv för att nå samma kärna igen. Skylake X introducerade också dedikerade AVX noder (i synnerhet AVX512) vilket tillåter snabbare sådan beräkning. Åtminstone för oss konsumenter. Men trots dessa förändringar så kan vi kanske fortfarande se Skylake X som mer evolutionerande än revolutionerande.

Så ja... är Sandybridge det bästa som hänt Intel? Nja inte för mig.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@BergEr:

Om frågan är: "Ska jag köpa en i3-8350K+MB+Minnen för ett antal tusenlappar kontra att köra vidare något år till med min gamla SB och klocka upp den?"

Då är det frågan om det är värt det. Spelar man bara så är det knappast värt det. Man lär ju inte heller vara intresserad av en 1080Ti heller om man köper en i3. Faktum är att i 1080p, parat med ett grafikkort som 1060 eller RX580 så duger en klockad SB i7 alldeles utmärkt.

Så som heatm säger. Det är en ganska onödig diskussion. Vill man ha en ny dator så köper man nytt. Frågan är om man kan motivera ett nytt i3 eller Ryzen-system om man bara lirar och sitter med en SB i7 i dagsläget. Det är en intressant fråga. Mitt svar är att är man intresserad av en i3-8xxx, så nej. Vill man köra på ett system med Ryzen 7 eller i7-8700K parat med ett GTX 1080Ti så är det såklart en massiv uppgradering och svaret blir ja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Novdid:

@BergHa:

Om frågan är: "Ska jag köpa en i3-8350K+MB+Minnen för ett antal tusenlappar kontra att köra vidare något år till med min gamla SB och klocka upp den?"

Då är det frågan om det är värt det. Spelar bara man så är det knappast värt det. Man lär ju inte heller vara intresserad av en 1080Ti heller om man köper en i3. Faktum är att i 1080p, parat med ett grafikkort som 1060 eller RX580 så duger en klockad SB i7 alldeles utmärkt.

Så som heatm säger. Det är en ganska onödig diskussion. Vill man ha en ny dator så köper man nytt. Frågan är om man kan motivera ett nytt i3 eller Ryzen-system om man bara lirar och sitter med en SB i7 i dagsläget. Det är det en intressant fråga. Mitt svar är att är man intresserad av en i3-8xxx, så nej. Vill man köra på ett system med Ryzen 7 eller i7-8700K parat med ett GTX 1080Ti så är det såklart en massiv uppgradering och svaret blir ja.

Vissa värderar e-penis mer än några tusenlappar, där av låter de sig mjölkas av Intel varannan generation.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Ska man para ihop en Sandy Bridge med 1080 Ti och spela i 1080p? Nej självklart inte.

Nu tycker jag du är orättvis... Så hade jag tänkt göra. Om jag inte fortfarande snålar och väntar på Volta... Iofs så är min skärm bara 1680x1050, så inte ens 1080p... Det blir knappast bättre av det dock.

Skrivet av Datanisse:

2600k är ungefär likvärd 8350k i cinemabench. Mitt sandybridge system är det längsta jag någonsin haft en plattform. Trots att jag snålade och köpte det billigaste moderkortet. Ändå har jag haft PC sen 386:an var en het potatis. Jag har inte bytt pga av snålhet utan för det har helt enkelt inte behövts.

Jag har en 4690K som, om jag får tag i ett nytt moderkort, ska få ersätta min 2500K burk. Prestandamässigt saknar jag inget, men jag börjar definitivt oroa mig lite för livslängden på, främst, moderkortet.

Skrivet av BergEr:

Ja men då måste du ju jämföra en klockad i3, de går till 4.8-5.0Ghz utan större problem vilket ger en boost på 25%~. Dvs tillbaka på ruta ett.

Det är ju inte riktigt sant. Frågan är inte om en i3'a är snabbare. Det är den. Frågan är om en 2500K-2600K-2700K är snabb nog, och eftersom dagens rekommendation för en billig, basal spelburk, ofta blir en billig i3'a i dag, så innebär det att man åtminstone inte behöver uppgradera från sin SB.

Jag är dock av åsikten som uttryckts tidigare i tråden. Omröstningen är "felaktig" och ett uttryck för extrem fanboy'ism. SB är inte speciellt märkvärdig, och varje generation där efter har gett små vinster i prestanda, mycket för att AMD inte har pressat Intel till något mer produktivt. Utvecklingen tar stora steg, när den måste.

Steget från en kärna till flera, gjorde mycket. Först två, senare 4. Men sedan Core2 tiden, har utvecklingen stått still fram till i dag, när Intel äntligen, efter att helt enkelt blivit tvingade av AMD, äntligen ger mainstream fler kärnor igen.
Jag har en C2D E8400 liggande i en låda, och en Q6600 som sparkas igång lite då och då. (E8400 saknar moderkort... Q6600 ger bättre prestanda, så den fick det moderkortet.)

På hela taget är det svårt att säga vad som är Intels bästa prestation... Jag gillar Pentium Pro som en kandidat. Men vid tiden det hände, var Pentium MMX mer imponerande.

Största teknik-klivet i modern CPU historia har dock AMD stått för med Ryzen & Threadripper. Från en plattform som helt enkelt var död, och flera års guppande i stillastående vatten där Intel mer eller mindre bara kunnat ignorera AMD, har AMD plockat fram en produkt som faktiskt är relevant igen. Även med Intels nya produktserie är inte Ryzen irrelevant. Det är fan bra presterat. Och jag vill påstå att det är tack vara Intel, så även om Intel inte varit direkt involverade med utveckling och produktion, så är det inte utan att Intel ska ha ett hedersomnämnande...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Jag röstade 2700K. Bättre stepping och ofta ansedd klocka bättre. Men i grunden är det ju samma sak CPU som 2600K. Jag skriver till och med på en 2700K, monterad i en Ncase M1.

Sandy Bridge släpptes för nästan 7 år sedan, en evighet och står sig fortarande riktigt bra mot flera år nyare processorer. Det har uppenbart hänt väldigt lite hos Intel under alla år som gått. Även om det kanske funnits processorer som tillfört mer nytt innan så har inga av dessa åldrats lika väl som just de som kom med Sandy Bridge. Och då har jag haft Lynnfield, Bloomfield och förstås olika generationer Core 2 innan dess med.

Om man ska föra blicken framåt så kanske vi får se en ny kapplöpning och en ny era av innovation och utveckling nu när AMD kommit ikapp, och förbi, Intel igen.

Permalänk

Kör ju GTX 1070Ti och 2600K och det går mycket bra

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: känns som om du borde lägga pengarna på en skärm istället.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770