Vad använder ni för smart hem-lösning(ar)?

Permalänk
Medlem

Homeassistant på RPi 3 (Hassio) + Ikea trådfri gateway som en början. Köpte ett gäng av Ikeas U10, E27 och E14 lampor plus en rörelsesensor som jag har i hallen när jag kommer hem.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebstr:

Kör precis som andra i denna tråd Homeassistant på en rpi 3. Har testat både Openhab och Domoticz tidigare. Homeassistant är totalt överlägset enligt mig! Fungerar hur bra som helst 😁

Har även en Google Home som är kopplad till HA. Lovin it!

För alla som är intresserade av Homeassistant så kan jag rekommendera Bruh automation på youtube, mycket bra tutorials. https://youtu.be/XWPluWcYRMI

Vad använder du Google Home till mer specifikt? Kör också Homeassistant, men inte orkat lägga in Google Home ännu.

Permalänk
Medlem

Jag kör zwave med en Raspberry Pi. Har bl a tempsensor som styr ett element och en hygrometer som styr en avfuktare (strömbrytarna på vid behov). Fungerar fint att styra/övervaka i webläsaren i telefonen

Visa signatur

PC: Core i9 12900K, RTX 3080 Ti, Asus Prime Z690-A, 32GB DDR5@5200, Samsung 960EVO, Noctua NH-U12A, Corsair RM850X, LG 34'' UltraGear
NAS: QNAP TVS-872XT, Truenas Xeon E3-1245V2, RAM 32Gb ECC, LSI SAS 9207-8i

Permalänk
Medlem

Sugen på att smarta till min lilla etta nu när det fortfarande blir "billigt" (bara en etta).

Kollat runt lite och tänker mig en Google Home, Philips Hue?!? (svindyra) eller Ikea Trådfri, vill ha rgb i alla lampor. Samt röststyrning till tända/släcka och även gärna spotify och netflix stöd? Tänkte även köra en rörelsesensor i hallen som tänder upp när jag kommer hem från jobbet.

Kommer detta funka? Har en smart tv som är kopplad till wifi, har även tv kopplad till datorn, har ett Logitech Z905 koppat till datorn. Går det att starta tv och spotify appen med röst via Google Home?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubbelklabbe:

Hej,
Jag är sugen på att ordna lampor och uttag som styrs via telefonen. Kikar lite på både Philips Hue och Ikea Trådfri, men hur jag ska styra uttag har jag inte riktigt löst än. Inte heller hur jag ska styra allt från samma app, framförallt då jag kör Android och vill kunna använda Google Assistant (dvs Apple Homekit är inte aktuellt?).

Vad kör ni för lösning? Eller har ni några tips vart jag ska gräva vidare?

Kör med verisure hemlarm så jag använder verisures kontakter som smidigt styra via deras app.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜

Kör med Samsung SmartThings som bas, tillsammans med en hög enheter från bland annat Fibaro, Xiaomi, IKEA och Philips. Har även två Google Home för röstdelen.

Sugen på att testa Alexa/Echo igen. Saknar nämligen delar av Home då jag har ett G Suite-konto. Google verkar inte ha några planer på att rulla ut stöd där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Homeassistant på RPi 3 (Hassio) + Ikea trådfri gateway som en början. Köpte ett gäng av Ikeas U10, E27 och E14 lampor plus en rörelsesensor som jag har i hallen när jag kommer hem.

Funkar detta bra för dig? Jag är helt ny inom detta och har läst endel och detta verkar vara det som passar mig bäst just nu. Har du några tips?

Risk för en dum fråga, behöver man Ikeas gateway eller räcker det med RP3?

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Jag har Samsung SmartThings, diverse fibaro-sensorer och Philips Hue överallt. Jag körde tidigare med Telldus/RaspPi där jag skriptade allt vilket blev väldigt jobbigt i längden. Jag är inte helt nöjd med SmartThings dock. Mer avancerade saker blir för krångligt, halvdåligt stöd för europeiska saker och för mycket styrning som går via deras servrar. Jag tittar lite nyfiket på Athom Homey men har inte bestämt mig än.

Permalänk

Finns några fler fördelar med att styra lampor via telefonen än att man slipper resa sig upp och gå till lampknappen?

Permalänk
Medlem

@kangarooster:
Med "smarta" lampor kan man låta i princip vad som helst styra ljuset. Förutom den vanliga timerfunktionen så t.ex. solens upp & nedgång, vädret, musiken, mobilens batterinivå, din mails inbox, kalendern, termometern och mycket mer. Bara fantasin som sätter gränserna.

Jag har själv inte kommit igång med någon smart lösning, men jag har ett Google AIY kit (Google Home baserad på Raspberry Pi) som är på väg som får anses som ett första steg. Ser flera moduler på IFFT som ser intressanta ut, och som antagligen kommer testas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubbelklabbe:

Hej, tack för alla givande svar i tråden!

Jag har äntligen hunnit kolla på lite olika alternativ, då jag bor i en etta är saker som rörelsesensorer inte riktigt på tapeten.

Efter inspiration från inlägg av bland annat @Arkstedt @bart112 @grimboso tänker jag nog köra på Home assistant som mjukvara, som körs på en Raspberry Pi. Planen är att köpa en Conbee Zigbee-controller för USB för att kunna styra allt. Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur funkar det jämfört med typ en Hue bridge?

Lampor blir diverse lampor med Zigbee, dvs Hue & Trådfri. För att kunna styra eluttag behöver jag Zigbee baserade elkontakter, är inte helt hundra på vad som är bäst. Har någon tips på vad som funkar? Min tyska är inte perfekt, men Osram Lightify verkar funka kanske?

Åsikter på detta? Jag tänker att Home Assistant kan tillåta mig styra via telefon, Google assistant, via eventuella Philips knappar och automatiserat.

Kul att höra!

Jag har dessvärre ingen egen erfarenhet av ConBee, men hade jag inte sprungit på min Hue Bridge billigt på kampanj hade jag själv kört med det. Främst av två anledningar; 1. inte en till brygga som kräver ström och nät. 2. Du kan uppdatera Trådfri-lampor, inte lika smidigt som med Trådfri GW, men det går.

@MBMB: Jag kör med Z-Wave-puckar bakom lampknapparna.

Permalänk
Medlem

Något jag saknar är Homeplugs med uttag som går att slå av och på med t.ex. en app. Jag skulle vilja kunna slå på elementen på landet i förväg så att det redan är varmt när man kommer dit. Jag använde Homeplugs när jag bodde i lägenhet och tyckte det fungerade klockrent, mycket stabilare än wifi. Har sökt men inte lyckats hitta någon produkt, rent tekniskt borde det inte vara något problem att göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem

Kortfattat så:

Kör med Tellstick ZNet Lite v2

Plus en massa sensorer och switches.

Det jag gillar mest: (förutom bla bla bla kunna tända o släcka från ditt o datt)

Att alla lampor i fönsterna tänds när solen går ner, och släcks vid angiven tid. Funkar super.

Zwave Sensative Strip, ja vad skall jag säga, har fan fått mani på dessa smådjävlar

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElZoido:

Något jag saknar är Homeplugs med uttag som går att slå av och på med t.ex. en app. Jag skulle vilja kunna slå på elementen på landet i förväg så att det redan är varmt när man kommer dit. Jag använde Homeplugs när jag bodde i lägenhet och tyckte det fungerade klockrent, mycket stabilare än wifi. Har sökt men inte lyckats hitta någon produkt, rent tekniskt borde det inte vara något problem att göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du bara tillgång till internet finns det ju hur mycket som helst som är antingen z-wave eller 433MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElZoido:

Något jag saknar är Homeplugs med uttag som går att slå av och på med t.ex. en app. Jag skulle vilja kunna slå på elementen på landet i förväg så att det redan är varmt när man kommer dit. Jag använde Homeplugs när jag bodde i lägenhet och tyckte det fungerade klockrent, mycket stabilare än wifi. Har sökt men inte lyckats hitta någon produkt, rent tekniskt borde det inte vara något problem att göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Har faktiskt funnits rätt länge!

Här har du svaret: Styr elvärme i sommarstugan

Fixa värmen via SMS (på/av) är nog billigaste lösningen. Men funkar 100%

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skosnore:

Vad använder du Google Home till mer specifikt? Kör också Homeassistant, men inte orkat lägga in Google Home ännu.

Använder det för röststyrning!

Goodnight = Stänger av tv, dator och alla lampor.

Stänga av dator, starta tv, sätta igång "movie mode" (dimmad belysning i sköna färger) och så vidare, endless possibilites.

Fråga om vädret, sätta timer för matlagning och ställa väckarklocka osv. Den är helt awesome.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

@Dubbelklabbe, har en Ikea Trådfri, men egentligen ångrar jag köpet så här i efterhand. Den har för få funktioner, så som schemalägning, precis dimning och integration med andra smart pryllar så som exempel "röststyrningslådor", i jämförelse med en smartlampa så som LIFX eller Philips Hue vilket gör att det är lika bra att lägga pengarna emellan. Sen är Trådfri för dyr med tanke på de dimningsdon (som man kanske inte behöver på varje lampa precis), och strömbrytare med fjärrkontroller som man kan köpa billigt i flerpack på t.ex. Clas Ohlson finns som även går att använda till valfria lampor, vilket är en klar fördel på det bara finns ett väldigt begränsat antal typer i Trådfri serien. Dimning kanske inte går att få på en sådan fjärr, men oftast behöver man inte ha funktionen att kunna dimma trådlöst – sen finns det säkert separata lösningar som har allt möjligt inbyggt bara att jag inte hittat dessa, har ju inte precis letat.

Slarv
Permalänk
Skrivet av jonatannossrep:

@Dubbelklabbe, har en Ikea Trådfri, men egentligen ångrar jag köpet så här i efterhand. Den har för få funktioner, så som schemalägning, precis dimning och integration med andra smart pryllar så som exempel "röststyrningslådor", i jämförelse med en smartlampa så som LIFX eller Philips Hue vilket gör att det är lika bra att lägga pengarna emellan. Sen är Trådfri för dyr med tanke på de dimningsdon (som man kanske inte behöver på varje lampa precis), och strömbrytare med fjärrkontroller som man kan köpa billigt i flerpack på t.ex. Clas Ohlson finns som även går att använda till valfria lampor, vilket är en klar fördel på det bara finns ett väldigt begränsat antal typer i Trådfri serien. Dimning kanske inte går att få på en sådan fjärr, men oftast behöver man inte ha funktionen att kunna dimma trådlöst – sen finns det säkert separata lösningar som har allt möjligt inbyggt bara att jag inte hittat dessa, har ju inte precis letat.

Första som nämnt lifx. Helt klart värt att kolla på enligt mig.

Permalänk
Medlem

Kör med Tellstick och Nexa-puckar i väggarna plus Nexa och Telldus stickproppar.
Det som jag är mest nöjd med är pluginet till Kodi som styr vad som ska hända när jag startar en film eller sätter på paus. Har valt att all belysning ska stänga av sig när filmen startar och sätter jag på paus tänds mitt ena vitrinskåp och samt lite dämpad belysning över diskbänken (vill ofta hämta något i kylen när jag sätter på paus).
På sikt kommer jag säkert byta över till exempelvis IKEA trådlöst men då vill jag att det ska vara en större mening för mig än idag för just nu funkar allt precis som jag vill. Gillar även Telldus app till telefonen. Så kan styra all belysning från telefonen eller från "brytarna" på väggarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Finns några fler fördelar med att styra lampor via telefonen än att man slipper resa sig upp och gå till lampknappen?

Simulera att någon är hemma när man är bortrest, för att minska inbrottsrisken. Jag skulle vilja ha ett sådant system, som lär sig vilka lampor som brukar vara på och när, och kan sedan repetera detta med lite slumpmässig variation. Men det är förstås inget som jag skulle styra från telefonen, det vore bara idiotiskt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ligger lite efter här verkar det som. Men har batteridrivna ledlampor som känner av rörelse och tänds bara om det är mörkt. Funkar bra och batterierna räcker länge och fungerar även vid strömavbrott.

Men skall kolla lite mer på nya tekniken med trådlöst verkar fungera bra.

Permalänk

https://youtu.be/wo_OGsOLSlc

Billig hemautomation med tasker och tellstick. Funkar till allt.
Kör även hue. Bixby. Paddan agerar google home/alexa.

Nice att google assistant nu äntligen native funkar med hue.

Allt från kaffe, dator, tv kodi ect. Både voice och via knappar osv.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk

Själv är man alldeles för paranoid för att "automatisera" hemmet. Inte en chans att jag låter Google, Microsoft, Amazon, eller något annat information-hamstrande företag lyssna på min lägenhet dygnet runt, bara för att jag ska slippa behöva trycka på några knappar. Tanken att någon annan obehörig skulle kunna komma åt systemen utifrån är inte heller särskillt roande.

"Dumma" system som inte kräver någon form av uppkoppling däremot, nyttjar jag en del, och expanderar gärna vid behov. Använder kontroll för de flesta ljuskällorna, och rörelse-sensor i hallen. Kör en gammal hederlig Harmony multifjärr med profiler för alla media-prylar (projektor, receiver, bluray), så man bara trycker på en "aktivitet" istället för att starta och ställa alla prylar individuellt. Har även provat lite med röst-kommandon för diverse grejer via Voice Attack på en gammal netbook som inte var uppkopplad, tills den plötsligt dog Det var dock inget jag kände behov av i hemmet ändå, om jag ska vara ärlig.

Har egentligen inte haft så stor koll på detta de senaste 10 åren, men det kanske är dags att ta en titt på det senaste ändå, ifall något är värt att uppgradera. Men mitt krav på att det är "offline" återstår

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Har faktiskt funnits rätt länge!

Här har du svaret: Styr elvärme i sommarstugan

Fixa värmen via SMS (på/av) är nog billigaste lösningen. Men funkar 100%

Det fungera förutsatt att man har täckning. På våran sommarstuga är täckningen i princip noll men fiber ska dras nästa vår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk

Google Home i Vardagsrum, kök och sovrum, Hue (16ish lampor nu tror jag), Chromecast rätt trevligt att kunna be den börja spela något på en av TVapparaterna i huset när man inte vill öppna streaming appen på mobilen och krångla.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

@Dubbelklabbe, har en Ikea Trådfri, men egentligen ångrar jag köpet så här i efterhand. Den har för få funktioner, så som schemalägning, precis dimning och integration med andra smart pryllar så som exempel "röststyrningslådor", i jämförelse med en smartlampa så som LIFX eller Philips Hue vilket gör att det är lika bra att lägga pengarna emellan. Sen är Trådfri för dyr med tanke på de dimningsdon (som man kanske inte behöver på varje lampa precis), och strömbrytare med fjärrkontroller som man kan köpa billigt i flerpack på t.ex. Clas Ohlson finns som även går att använda till valfria lampor, vilket är en klar fördel på det bara finns ett väldigt begränsat antal typer i Trådfri serien. Dimning kanske inte går att få på en sådan fjärr, men oftast behöver man inte ha funktionen att kunna dimma trådlöst – sen finns det säkert separata lösningar som har allt möjligt inbyggt bara att jag inte hittat dessa, har ju inte precis letat.

Tycker du är lite orättvis mot IKEA som funnits runt ett år på marknaden och ändå har ett relativt välutvecklat system med flera integrationsmöjligheter.

För mig är det bästa med TRÅDFRI inte deras gateway eller rörelsedetektorer, utan att vad gäller lampor finns nästan allt man kan tänka sig. Jag har idag TRÅDFRI-lampor med både E14, E27 och GU10-sockel runt hela huset och tycker de fungerar alldeles lysande.

Betänk också att IKEA är ett företag som verkligen vill nå ut till den stora massan och därmed syns det mig fullt rimligt att de lägger in ett gäng begränsningar i styrsystemen för att inte pöbeln ska sitta hemma och försöka koppla ihop systemen utan att förstå ett jota. Det är lite som när Microsoft meddelade att de inte utrustar senaste surface'n med USB-C därför att "Folk kommer inte förstå hur man använder porten och kommer klaga på oss och säga att vi har gjort fel, när det i själva verket handlar om att de själva inte förstår."

Om man har behov som sträcker sig bortom vad man kan göra med IKEAs egen gateway så finns alltid möjligheten att använda en annan styrenhet så som t.ex Samsung Smartthings, Philips Hue eller Athom Homey där du har ett bredare sortiment av kompatibla enheter och integrationsmöjligheter då systemen har funnits längre och haft mer tid att utvecklas.

Det fantastiska med de flesta av alla dessa hemautomatiseringsprodukter av olika märken är ju att så länge de arbetar över samma protokoll (Z-Wave eller Zigbee) så finns en standard som de måste följa och som gör att de alla ska vara mer eller mindre kompatibla med varandra. Detta leder i sin tur till att vi tekniknördar själva kan göra en utvärdering av vilken styrenhet vi vill ha hemma och välja och vraka bland de produkter som passar bäst för våra behov.

Jag njuter i fulla drag av att mitt hus vet när vi har åkt hemifrån och därmed släcker alla lampor, samt att det vet när vi kommer hem och välkomnar oss med det omvända, släcker lamporna när vi har gått och lagt oss och tänder nattlampor på lägre nivå för nattliga toalettbesök eller dylikt. De största begränsningarna sitter inte i systemen utan i vår egen kreativitet och uppfinningsrikedom.

Permalänk
Medlem

Kabel, ingen?

Blir intressant och se vad folk hittar på och hur de gör.
food for thought

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva nått som är mer top notch hela vägen.
Mitt största problem är dom vanliga strömbrytarna.

Det som förstör hela setupen är stt man faktiskt vill kunna använda dom fysiska brytarna för lampor och då blir det hela rätt fort meningslöst när appar/automatisering inte funkar.

Har sett lite olika lösningar på detta men inte landat i något bra.

Drömmen gällande elförbrukning vore ju om varje enskild automatsäkring i elskåpet kunde vara uppkopplad och leverera data men det är nog ett antal år kvar dit.

Problemet jag ser är att för att få det riktigt bra måste det in redan på planeringsstadiet, av byggandet av villan såklart

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: du kan lägga fält Amper mätare runt enskild/enkelriktad kabel från säkringar och mäta från dem, men de kan bli en del extra arbete.
annars fanns/finns det en hemautomations lösning som gissade vad som var igång beroende på hur mycket ström som gick.

Förutom det så går det att fixa så att både brytate och app kan styra på samma gång med reläer.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag skulle behöva nått som är mer top notch hela vägen.
Mitt största problem är dom vanliga strömbrytarna.

Det som förstör hela setupen är stt man faktiskt vill kunna använda dom fysiska brytarna för lampor och då blir det hela rätt fort meningslöst när appar/automatisering inte funkar.

Har sett lite olika lösningar på detta men inte landat i något bra.

Drömmen gällande elförbrukning vore ju om varje enskild automatsäkring i elskåpet kunde vara uppkopplad och leverera data men det är nog ett antal år kvar dit.

Problemet jag ser är att för att få det riktigt bra måste det in redan på planeringsstadiet, av byggandet av villan såklart

Där är jag nu! Håller på och bygger villa och har inte satt mig ner med elektrikern ännu. (Byggstart är inte förrän efter årskiftet) Så jag sitter och spånar på alla möjliga lösningar just nu, dock så måste det vara ganska så okomplicerat då jag inte har tid/lust att scripta eller mecka med sådant utan enkel navigation och enkel styrning (så att sambon och barnen också reder det mesta.).

Sneglat på Philips Hue och nu när jag såg att IKEAs alla produkter är/ska bli kompatibla med Hue så lät det jäkligt bra.

Min fråga här är egentligen, vad ska jag tänka på när jag sätter mig ner med elektrikern? Vad kan jag förbereda redan på det stadiet?

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow