Permalänk

Frågor om eran uppkörning

Blev underkänd för andra gången igår. Första gången kan jag erkänna att jag tog det bra och tog åt mig det inspektören sa men anledningen som var igår känner jag att inte förstår till 100%..

Hon tyckte att mitt avstånd till framförvarande var för nära på motortrafikleden. Det var allt, resten var bra..? Tycker det är konstigt att jag inte fick B-körkortet igår med tanke på att allt annat var bra OCH att jag ska öva själv sen i 2 år? Det var iallafall det enda hon nämnde, samma sak står i resultatet som jag fick till min Mail. Tycker det hade suttit fint med ett ”tänk på det här när du kör sen, grattis till körkortet!”

Hjälper ju inte att grina över saken här men vad tycker ni?

Sen undrar jag vad ni tror om att privatister har det svårare än dem som kommer från körskola? Ja... Dem har sin lilla lista där men det säger inte nånting om hur dem bedömer.

Permalänk
Medlem

Tror de kör mer på känn än efter en lista, men att ligga nära omkringliggande bilister både känns osäkert och finns säkert på listan.

Edit: När jag körde upp för D-behörighet glömde jag färdskrivarkortet och bältet men klarade mig ändå. Men så är jag jäkligt grym på att köra (lugnt, säkert och bekvämt)

Permalänk
Medlem

Prövotiden är inte till för att du skall öva själv i 2 år. Du övar medans du övningskör.
När du sedan har ditt körkort så skall du ha bevisat att du har den kunskap och att du kör tillräckligt bra för att ha ett eget körkort.

Jag tror inte att de som är privatister prövas på andra grunder, men om du kör via körskola så får du en mer pedagogisk utbildning som lär dig att köra på det sätt som trafikverket efterfrågar inte på det sätt som din privata instruktör anser är okej.

Permalänk
Medlem

Avståndet till framförvarande fordon är en av de viktigaste säkerhetsaspekterna på motortrafikled/motorväg. Det vet jag en till som åkt dit på. Har du en irriterande bil tätt bakom dig ska du bygga upp ett ännu längre avstånd till bilen framför. Det är sådant som lärs ut på körskolan.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

När jag körde upp för några år sedan så gjorde jag några fel: fick motorstopp, bommade kontrollen man ska göra innan man kör iväg så var tvungen att stanna för att lista ut hur man satte på vindrutetorkare. Gräddade nästan I brallan när han radade upp felen jag gjorde.

Fick godkänt för att jag hade koll på alla trafikregler och att jag var lugn och sansad.

Summan av kardemumman, du borde inte få godkänt om du bryter mot trafikregler.

Visa signatur

ggmu

Permalänk

Vad säger ni om det här då.. Båda har ju tyckt att jag manövrerar fordonet bra iallafall, vad händer nu nästa gång ifall det blir nåt fel med hur jag manövrerar? Eller att jag har koll på trafikreglerna men råkar missa en skylt eller dylikt.. Dem 2 innan tyckte jag gjorde det bra men har jag förstått rätt så skiter den tredje i deras bedömning totalt? (Bara exempel.. Osannolikt att det skulle hända men när är man någonsin säker på att nånting *inte* kan hända?)

Det är därför jag oroar mig mer nu och är irriterad över att jag inte fick det.. Ganska surt att inte få det på grund av avståndet när jag kan bli underkänd för nåt annat som varit bra innan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Etilaclya:

Vad säger ni om det här då.. Båda har ju tyckt att jag manövrerar fordonet bra iallafall, vad händer nu nästa gång ifall det blir nåt fel med hur jag manövrerar? Eller att jag har koll på trafikreglerna men råkar missa en skylt eller dylikt.. Dem 2 innan tyckte jag gjorde det bra men har jag förstått rätt så skiter den tredje i deras bedömning totalt? (Bara exempel.. Osannolikt att det skulle hända men när är man någonsin säker på att nånting *inte* kan hända?)

Det är därför jag oroar mig mer nu och är irriterad över att jag inte fick det.. Ganska surt att inte få det på grund av avståndet när jag kan bli underkänd för nåt annat som varit bra innan.

Motorstopp och såna saker lär de vara vana vid men om de inte tycker du kan manövrera bilen kommer du bli underkänd för då ska du helt enkelt inte ha körkort.

"Missa en skylt" det beror ju helt och hållet på vilken skylt, du ska inte göra något trafikfarligt punkt slut. Missar du en stoppskylt kör du direkt, missar du en avfartsskylt lär de inte bry sig så länge du hanterar det bra och vet hur du bör göra istället. Förklara att "nu gjorde jag fel, jag vet vad jag skulle ha gjort och nu gör jag så här istället".

Din uppkörare kommer inte bry sig om vad hens föregångare har sagt, det är här och nu som gäller och du måste klara allt.

Permalänk
Medlem

Då måste du ha missat det fler än ett tillfälle. För man får göra en eller ett par missar, ingen är ju perfekt. Jag missade på när jag skulle backa in i en parkeringsficka. Handledaren tyckte jag kom för nära bilen så han bromsade åt mig. Så han tryckte mycket på det när han pratade om hur det gick, att jag skulle åka ut och öva på att backa in i parkeringsfickor men blev godkänd.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

De kan se förbi misstag, så länge de inte är allvarliga.

När jag körde upp för B körkort så skulle jag följa vägen till sjukhus. Jag körde rakt fram för det är snabbaste vägen men insåg mitt i korsningen att den skyltade vägen säger sväng vänster. Istället för att bromsa och svänga vänster fortsatte jag rakt fram. Sa att jag noterade skylten försent och gjorde istället en snygg vändning i vid nästa korsning.

När jag körde upp för mitt A körkort så fick jag motorstopp när jag körde ut i en korsning, jag var dock snabb på att dra in kopplingen och starta hojen igen och köra på som vanligt.

Jag gjorde små misstag som inte fick inspektören att vara orolig vilket även var anledningen till att de inte stoppa mig från att ta körkortet. Om inspektören är spänd och känner att något är riskfyllt (ex köra för nära) så kommer du inte få körkortet.

Så kan du göra misstag nästa gång? Ja så länge de inte är allvarliga.

Permalänk
Avstängd

När jag körde upp så var det väldigt snäll uppkörning och åkte i enkel trafik 1 mill kanske vände och åkte tillbaks och var ganska odramatiskt och tror jag fick så enkel för exakt när jag svängde ut från skolan kom en alkis släpandes på en cykel och även om jag kunnat köra förbi stannade jag och pekade åt han att gå över vägen som han såg ut att vara på väg över och läraren uppfattade mig som lugn

Men tror många går på hur lugn man är och om det känns tryggt och stabilt när man kör och kan hugga på skitsaker om dom känner att man inte är mogen men är väldigt mycket upp till personen som sitter brevid hur dom bedömer och är mitt intryck... Jag körde privat och köpte 10 lektioner när dom hade en drive och det gick vägen men failade på teorin 1 gång med 1 poäng så fick göra om den

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Min uppfattning är att folk kör på tok för nära varandra i trafiken. Detta visar sig gång på gång på bla. E4an/Essingeleden i Stockholm. Om något händer framför en så man blir tvungen att stå på bromsen har inte de som ligger mindre än 2 sek efter en sportmössa att hinna stanna. Resultatet blir då dessa seriekrockar som händer titt som tätt. Folk stressar varandra, och tycker man någon kör för sakta, ja då kör man ännu närmare!

Så om uppkörningsinspektören tyckte att du körde för nära framförvarande så tycker jag att det var rätt att inte godkänna provet då detta är ett ganska allvarligt problem generellt sett för de flesta i trafiken. Därmed betyder inte det att man inte kan ta lärdom av detta och försöka igen! Allt annat gick ju bra, så ta till dig detta så kommer du strax få ditt körkort.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Enligt egen erfarenhet så är det absolut inte svårare att klara uppkörningen om man kört privat än om man kört via körskola. Varken jag eller tjejen hade tagit en enda körlektion och klarade båda två uppkörningen på första försöket.
Vi fick båda två varsin anmärkning (jag körde lite för snabbt en sträcka och tjejen körde lite ryckigt) men om man har en vettig person man kör upp med så kan personen bortse ifrån det och se på helheten istället. Så man behöver inte göra en helt perfekt uppkörning för att lyckas.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etilaclya:

Vad säger ni om det här då.. Båda har ju tyckt att jag manövrerar fordonet bra iallafall, vad händer nu nästa gång ifall det blir nåt fel med hur jag manövrerar? Eller att jag har koll på trafikreglerna men råkar missa en skylt eller dylikt.. Dem 2 innan tyckte jag gjorde det bra men har jag förstått rätt så skiter den tredje i deras bedömning totalt? (Bara exempel.. Osannolikt att det skulle hända men när är man någonsin säker på att nånting *inte* kan hända?)

Det är därför jag oroar mig mer nu och är irriterad över att jag inte fick det.. Ganska surt att inte få det på grund av avståndet när jag kan bli underkänd för nåt annat som varit bra innan.

De kollar helt enkelt extra noga på säkerhetsaspekter i din körning. Andra mindre viktiga saker kan man missa något. Angående att missa en skylt har det redan nämnts ovan, det beror på vilken skylt. Att du inte förstår problemet med kort avstånd till framförvarande är lite oroväckande. För andra där ute i trafiken är det än så länge bra att du inte har körkort (kan man uttrycka det). Prioritera säkerheten före allt annat så ska det gå bra men det bästa är att du själv kommer på varför det är så viktigt så är chansen större att det blir naturligt i ditt sätt att framföra bilen. Förstår du exempelvis varför du ska bygga upp ett längre avstånd till framförvarande bil om du har en annan bil tätt bakom dig?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

En vän till mig kuggade för han svängde in på fel gata (skulle tagit nästa), hon sa då att han inte är uppmärksam och farlig i trafiken. Han hade inga anmärkningar annars.

Själv fick jag köra i knappt 10min och snackade om mustanger och fick mitt kort.

Säger dom att du låg för nära gjorde du det. Ett av de största problemen i trafiken idag enligt mig.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Minns att jag glömde blinka i första korsningen, blev godkänd trots allt

Permalänk
Medlem

Jag tror att dom går på det allmänna intrycket. Kontrollanten hade ingenting att anmärka på så jag klara det med andra ord på första försöket. Jag vill inte verka självgod men jag låg nog bra över medel i körvana och skicklighet bland 18åringar. Har kört rätt mycket sedan 10års åldern och haft a-traktor. Jag gick aldrig någon körskola, så jag kom dit som "privatist".

En polare som kom från en körskola kuggade flera gånger, där gav dom en liten sak till anledning vid varje prov. Första gången var det för att han kopplade när han bromsade ner från 80 till 60, kontrollanten menade på att det var trafikfarligt eftersom han saknade motorbromsen.

Jag åkte några gånger med honom när han övningskörde och märkte att han var väldigt osäker på allt. Småsaker hela tiden som man som övningskörare kanske inte tänker på. Som att hålla avståndet från diket (väldigt vanligt även numer när man åker med folk, cm från att fara i diket i varenda högerböj) eller att dom inte lyfter blicken.

Har även åkt med andra personer när dom övningskörde som hade ett bättre allmänt intryck, mycket säkrare än ovan nämnd person. Dom har berättat att de gjorde någon enstaka tabbe på uppkörningen men blev godkända, som att missa en person vid övergångsstället tex. Det låter ju mycket farligare än att koppla från 80-60 men helhetsintrycket var bättre.

Jag tror att (vissa) kontrollanterna enbart skyller på en större anledning som någon annan gjort men fått godkänt, för att slippa rabbla upp alla småsaker som gör dig till en mer osäker förare. Däremot tror jag inte att kontrollanterna är mer hårda gentemot privatisterna. De är det myndighet som inte har någonting att tjäna på att gå ihop i en kartell med skolorna. Dom tjänar snarare mer på privatister eftersom man måste hyra bil av dom.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk

@Joppis: Självklart. Bromsar den som är framför mig kraftigt kommer jag förmodligen inte hinna stanna innan jag kör sönder hans bil bakifrån. Kan även hända att jag har en bil bakom mig som krockar i mig osv osv tills någon faktiskt håller avståndet. Mycket som kan hända om man inte håller avståndet, inte bara seriekrockar.

Permalänk
Medlem

När jag körde upp för 17 år sen, så var vi 4st som körde upp - jag som privatist och 3 från skola. Bara jag som fick godkänt. Så jag tror/hoppas på att de går på hur man kör mer än var man kommer från. Sen hade jag ju tagit ett par lektioner oxo, just för att kolla hur jag låg till o för att få tips

// LZ

Permalänk
Medlem

dom kollar enbart på 1 sak.. kan du framföra fordonet på ett säkert sätt.. bara att övningsköra mera tills det sitter i märgen. 1 tips.. ligg fan inte och såsa i vänster körfält på motorväg utan håll till höger.

e:
jag körde mot gult på min uppkörning. kontrollanten sa att det var som att köra mot rött. När jag påpekade att jag ansåg att jag inte kunde göra en säker inbromsning utan att bilen bakom hade kört in i mig så sa personen: mycket bra tänkt, viktigaste med bilkörning är att man inte orsakar olyckor och att man kommer fram till destinationen i 1 skick.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Min uppkörning var bara en kort sväng runt en mindre stad under dagtid när det inte var någon trafik då alla var på jobbet.

Permalänk
Medlem

En vän till mig tvärnitade för ett rådjur. Han hann bromsa i god tid tyvärr höll personen bakom för kort avstånd och därmed körde personen rakt in i min väns bil och mosade sönder den.

Att framföra ett fordon kan vålla mycket skada därför är det extra viktigt att man har ett utvecklat konsekvenstänk.
Därmed inte sagt att jag kör helt perfekt själv, jag har själv gjort massa korkade misstag i trafiken och ser ofta andra som gör det med.

Men träna på lite till och kör upp igen. Det spelar ingen roll hur många uppkörningar man har gjort när man väl har fått kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv fick man köra med en kontrollant som kontrollerade min kontrollant. Var ju lagom nervös innan hen hoppade in i baksätet och berättade vad som skulle ske. Till råga på allt blev jag stoppad av polisen som bad om körkortet, var rätt kul att se minen när jag sa att jag inte hade något ännu
Klarade dock kortet på första försöket.

Men som skrivits tidigare så handlar det nog inte enbart om missar man gör utan helhetsintryck. Har två bröder där den yngre känns hur lugnt som helst att åka med medans den äldre håller jag på att få en hjärtattack varje gång jag åker med.

Visa signatur

ASUS z97i-plus wifi | i7-4790k | Phanteks PH-TC14PE | 16gb Corsair Vengeance LP | GTX 1080 | Corsair AX860 | Samsung 850 evo m.2 500gb

Permalänk
Medlem

Jag blev underkänd två gånger jag med. Första gången var jag jättenervös och körde dåligt, det kan jag erkänna. Andra gången körde jag bra och var lugn och sansad, men blev underkänd för att jag parkerade för nära en bil på en parkering. Tredje gången gick det fint. Tror det handlar mycket om vad det är för person man kör upp med, gäller att få bra kontakt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Blev också underkänd två gånger, dock skyller jag lite på VV att den andra uppkörningen gick så dåligt som den gjorde;

1:a gången gick bra överlag, fram tills att jag kom fram till en halvskymd rondell och såg bilen som redan var i rondellen lite väl sent. Jag bromsade, men kontrollanten var snabbare på bromsen = kuggad och med all rätt.

2:a gången var en ren katastrof, men här skyller jag som sagt lite på VV då dom *glömde bort* mig i väntrummet. Fick dels ligga med hjärtklappning av nervositet i över 2 timmar och fick dels köra upp i vinter-mörker (januari) trots att jag bett om att få köra upp (och fått en ursprunglig tid) under dagsljus. Uppkörningen var en katastrof som sagt, jag gnällde på dålig sikt och satte trots det inte på helljuset, hade ingen koll på 7-17 hastighetsbegränsningarna, etc. etc. Krockade iaf inte...

Tror att VV fick lite dåligt samvete över sin miss dock för dom gav mig en ny uppkörningstid dagen efter(!). Blev dock lagom glad över att det var samma kontrollant som jag hade haft dagen innan (jag ogillade inte honom, men han hade som sagt sett mig göra en katastrofal uppkörning)
Tredje uppkörningen gick dock bra, och jag kommer aldrig att glömma vad kontrollanten sa till mig under slutskedet av uppkörningen;
"Hittar du till vägverkets lokaler härifrån? (Ja).
Bra. Kör du dit utan problem så är du godkänd!
"

Snacka om att min puls gick upp där.
Det gick dock bra och jag blev godkänd.
Fick faktiskt brev från transportstyrelsen idag, tydligen är det dags att förnya körkortet. Oj vad tiden flyger...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Administrativ avgift

@Etilaclya: radera dessa 2 gånger ur minnet och håll ett bra avstånd till bilen framför så sitter kortet

Det är det enda tipset man ger såna som dig , nervösa stackare som kan köra men gör ett litet misstag

OT: Hade lugn trevlig herre allt gick som smör 1:a gången , trafikvana att köra traktor kanske ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Hedersmedlem

Börja kolla lite youtube på vad som händer med bilar som krockar i motorvägshastighet. Att ligga för nära där är inte ett litet misstag, det handlar ansvar för andras liv och hälsa som bör respekteras. Inspektören sköter helt enkelt sitt arbete. Det kan inte vara lätt att jobba med att släppa ut folk på vägarna och veta att rent statistiskt sett så kommer ett visst antal av dem att vara anledningen till olyckor och möjligen även dödsolyckor. Det är inte en rättighet att få körkort, det är heller inte en leksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

dom kollar enbart på 1 sak.. kan du framföra fordonet på ett säkert sätt.. bara att övningsköra mera tills det sitter i märgen. 1 tips.. ligg fan inte och såsa i vänster körfält på motorväg utan håll till höger.

e:
jag körde mot gult på min uppkörning. kontrollanten sa att det var som att köra mot rött. När jag påpekade att jag ansåg att jag inte kunde göra en säker inbromsning utan att bilen bakom hade kört in i mig så sa personen: mycket bra tänkt, viktigaste med bilkörning är att man inte orsakar olyckor och att man kommer fram till destinationen i 1 skick.

Och om TS behöver göra en omkörning på motorväg under uppkörningen, se till att inte köra fortare än 110km/h eller vad nu hastighetsbegränsningen är.

Varför vissa har fått för sig att man skulle få köra fortare vid en omkörning begriper jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Och om TS behöver göra en omkörning på motorväg under uppkörningen, se till att inte köra fortare än 110km/h eller vad nu hastighetsbegränsningen är.

Varför vissa har fått för sig att man skulle få köra fortare vid en omkörning begriper jag inte.

.... för att genomföra en säker omkörning så får du temporärt överskrida den angivna hastigheten. att man ens försöker genomföra en omkörning i samma hastighet som alla andra bilar har begriper jag inte. Sedan så skall man hålla till höger om man inte gör en omkörning (utan som vissa idioter som ligger och slöar i mitten & vänster filerna utan att se något problem med det hela)

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Längesedan jag tog körkort, på den tiden man fick det i handen direkt om man klarade det.
Hade en elak kontrollant. När jag var klar sade han ”Det här gick ju bra, har du någon legitimation?” Jag börjar svettas och inser att det är klart att man behöver så att ingen annan kör upp för mig men blir tvungen att säga ”nej, tyvärr inte!”
Och svaret kom såklart ”Nu har du det”, varpå han räckte över mitt körkort. Undra hur många han har plågat med det skämtet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

.... för att genomföra en säker omkörning så får du temporärt överskrida den angivna hastigheten. att man ens försöker genomföra en omkörning i samma hastighet som alla andra bilar har begriper jag inte. Sedan så skall man hålla till höger om man inte gör en omkörning (utan som vissa idioter som ligger och slöar i mitten & vänster filerna utan att se något problem med det hela)

Om man kör samma hastighet som alla andra bilar så kan man ju inte köra om till att börja med då man aldrig kommer ikapp bilen man skall köra om.

Sedan nämnde han motorväg så om det är t.ex en klassisk 2-fil motorväg utan mötande trafik så kan du köra om en bil som kör i 105km/h medan du kör i den max tillåtna hastigheten(t.ex 110km/h eller 120km/h) med all rätt.
Om det sedan kommer bilar bakom som kör i högre hastighet än tillåtet så är det inte du som orsakar osäkerheten i trafiken utan dom.

Ja det är tillåtet att temporärt överskrida den angivna hastigheten för att göra en säker omkörning men detta gäller på t.ex vanliga landsvägar, m.m där man har mötande trafik då en faktiskt olycka kan hända om du gör en för långsam omkörning.