Permalänk

Lite råd inför köp av tv...

Hej!

Funderar på att köpa en ny tv men är inte så jättepåläst vad alla termer betyder. Jag har googlat runt men känner ändå att jag vill kolla lite här eftersom jag fått hjälp här innan och många verkar kunniga här inne.
Jag skall använda tv:n till "vardagstittande", men framförallt till filmer och tv-serier där jag har HÖGA krav på bild och ljud. Ljudet är "mindre viktigt" då jag har en utmärkt soundbar.
Lite jag undrar över:

Vad ska man titta efter när man tittar på panelen? Är IPS att föredra?

Vill man ha HDR? Är det viktigt för bra bild?

Är bildbehandlingsteknik och bildbehandlingsmotor något man behöver väga in i köpet? Fattar inte riktigt vad det betyder:-)

Jag har just nu en philips 32tummare som jag varit riktigt nöjd med, men som tyvärr håller på att "dö". Vilka gör det bästa tv-apparaterna nu? Samsung, LG?

Finns det någon tv som har en tv-modul som är godkänd av viasat?

Ni får jättegärna rekommendera en tv till mig om ni har tips. Jag har en budget på max 12000.

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BloodyDisgusting:

Är bildbehandlingsteknik och bildbehandlingsmotor något man behöver väga in i köpet? Fattar inte riktigt vad det betyder:-)

Nej. Vad du kan och bör göra för bästa bild är att använda så bra källor som möjligt. HD-sändningar och Play-funktioner i HD är mycket bättre än gammal digital-TV, som i sin tur är ljusår bättre än analog-TV via kabel.

Vad mer som gäller tekniken och frågorna du har går jag igenom här:
https://www.sweclockers.com/artikel/22991-sweclockers-introdu...